Uikkarit uimahallin saunassa.
Voisitteko hyvät kanssasiskot ymmärtää, että joillakin on syynsä pitää uikkareita uimahallin saunassa ja oikeus siihen - eikä mitään velvollisuutta selittää ja selvittää yksityisasioitaan teille.
Alan olla ihan loppu näiden yli-innokkaiden uikkarivahtien kanssa jotka eivät tajua lopettaa marmatustaan ihan pienestä, vaan jatkavat solvaamista vaikka yritän hienotunteisesti sanoa että minulla on syyni. Ja sitten on nämä mammat jotka kailottavat suureen ääneen lapsilleen minun uikkarini nähdessään että "Saunassa ei sitten saa olla uikkarit päällä" ja jopa kertovat lapsilleen että "täti on tyhmä" ym. Vihonviimeisenä ryhmänä ovat naiset, jotka tulevat perässä uikkarit päällä ja toteavat että "Täällä näyttävät muutkin olevan uikkarit päällä joten eiköhän mekin mennä".
Minulle on ihan sama pidättekö itse uikkareita saunassa vai ette. Itse olen sairastanut rintasyövän ja minulla on oikeus uikkarinkäyttöön saunatiloissa ja merkki, jolla osoitan oikeuteni uimahallin henkilökunnalle. Kenellekään muulle minulla ei ole velvollisuutta merkkiä näyttää tai yksityisasioitani selvittää. On todella loukkaavaa että joku katsoo oikeudekseen puuttua asioihin jotka eivät hänelle kuulu tai vaatia selvitystä yksityisasioistani. Jos haluatte että uikkarinpito-oikeuteni tarkistetaan niin pyytäkää henkilökunta paikalle.
Älkääkä nyt ihmeessä opettako lapsianne yhtä suvaitsemattomiksi ja kapeakatseisiksi kuin itse olette. Kyllä minunkin lapseni osaavat ottaa uikkarinsa pois saunassa ja tietävät että äidin ei tarvitse. Miksette te voi opettaa lapsillenne että maailmassa on erilaisia ihmisiä?
Kommentit (78)
vastaisit kysyjälle heti ystävällisesti, että joillakin ihmisillä on merkki joka oikeuttaa pitämään uimapukua päällä yleisissä saunoissa sairauden vuoksi. Se tieto riittää ihmisille kuten olet havainnut.. Sairauttasi sinun ei tarvitse kertoa.
Jos aloitat kiertelemällä ja kaartelemalla ja älkää valittako minulle, ihmiset olettavat ettei sinulla oikeasti ole mitään kunnon syytä pitää uikkareita saunassa, ja jos olet itse jo kiihtymässä siinä kohtaa niin kun sanot että pyytäkää henkilökuntaa paikalle jos häiritsee, niin sävysi voi olla jo aika provosoiva ja ihmiset provosoituvat siitä.
Pääset itse helpommalla, jos vastaat suoraan.
Äidilläni ja anopillani on syöpäjärjestön merkit aina uikkareissaan, ja SILTI heille marmatetaan joka hiton kerta, kun he menevät uimahalliin. Eikä merkin osoittaminen auta - kun merkki ei ole tuttu, sitä ei hyväksytä "tekosyyksi" pitää uimapukua.
Nalkuttaminen loppuu vasta, kun merkin haltija kertoo suoraan sairastaneensa rintasyövän. Oletteko tosissanne sitä mieltä, että ihmisellä on velvollisuus tilittää julkisesti sairauskertomuksiaan?? Kyllä vai ei?
37
Eikö päällä oleva uimapuku ole vähintään yhtä leimaava?
Pyyhkeen laittamisessa on se ongelma, että aina uikkaria edestakaisin riisuessa ja pukiessa on toisten katseiden kohteena ja silloin TUIJOTETAAN. Liian monimutkaiseksi menee tehdä ne manööverit esim. vessassa tms. Sitäpaitsi käyn uimahallissa yleensä kolmen lapsen kanssa jolloin asioiden pitää sujua yksinkertaisesti enkä voi kadota jonnekin vessaan pukemaan. Myös esimerkiksi pyyhettä täytyy usein pitää kiinni jolloin on yksi käsi vähemmän jne. Lasten peseminenkin on ihan mahdotonta pyyhe ympärillä.
Ei minulla olemitään tarvetta lisätä syöpämerkin tunnettavuutta, haluan lisätä tietoisuutta siitä että joillakin ihmisillä on oikeus olla uikkari päällä saunassa eikä se kuulu sivullisille. Eikä meillä myöskään ole mitään "omaa uimahallia", melko tasaisesti käytämme viittä, kuutta eri uimahallia.
Mistä muuten tiedät että "yleisin syy tuntuu kuitenkin olevan piittaamattomuus yhteisistä säännöistä kuin esimerkiksi sairaus"? Pelkkää oletusta, sanoisin. Varmaan minäkin olen vain piittaamaton useimpien mielestä.
Ymmärrän toki, että tunnet, että sairautesi rajoittaa elämääsi. Sairastan itse keliakiaa ja välillä ravintoloissa tulee todella tökeröitä kommentteja, että kuka teistä on se, jolla on mahavaivoja tms. Esimerkiksi asiakkaiden kanssa illastaessa ei mielellään puhuisi omista sairauksistaan tai tekisi niistä numeroa, vaan keskittyisi myymään firman tuotteita. Olen todennut, että helpointa on todeta, että minulla on keliakia, en mielelläni puhu siitä. Peittely yleensä lisää kyselyintoa, joten parasta vaan sanoa asia suoraan.
Jos koet merkin pitämisen uimapuvussa ongelmalliseksi, niin miksi et mene saunaan pyyhkeen kanssa?
Kannattaa myöskin ehkä ihan jutella sen oman uimahallin henkilökunnan kanssa. He voisivat vaikka lisätä tiedotusta syöpämerkistä.
Ymmärrän kyllä, että monet paheksuvat uimapuvun käyttöä saunassa, koska yleisin syy tuntuu kuitenkin olevan piittaamattomuus yhteisistä säännöistä kuin esimerkiksi sairaus.
myös Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitto hintaan 1,90 kpl.
http://www.suh.fi/verkkokauppa/?ryhma_i=20006
Ehkäpä siksi, että olen se, joka kärsii rumannäköisistä arvista ja kyseli ketjussa jo aiemmin, mistä voisin saada merkin sillä perusteella.
Ja ei, en itsekään ompelisi merkkiä uimapukuuni. yksityisasiat ovat yksityisasioita ja olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä siitä, ettei kenenkään tarvitse tietää syytä siihen, miksi joku on uimapuku päällä saunassa. Kyllä ihmettelijöille pitää riittää vastaus "minulla on omat syyni" tms. Ja jos ei riitä, aina voi kutsua henkilökunnan paikalle.
ps. Meidän uimahallin saunan ovessa ei ole mitään selitystä mistään merkeistä, jotka oikeuttavat uimapuku päällä saunomisen, joten uskon, että kyselijöitä riittäisi merkistä huolimatta.
Invamerkki on siinä mielessä eri asia, että se ei kerro mikä vika tai vaiva ihmisellä on, vaan se kertoo ainoastaan oikeudesta pysäköidä. Eikä merkkiä myöskään kiinnitetä ihmiseen vaan se jätetään autoon siksi ajaksi kun ihminen itse ei ole autossa.
ap
Eikä sitä otsaan tatuoida.
Sairaudet ovat yksityisasioita ja ihmisillä on oikeus yksityisyyteensä.
8
Vähän ohi aiheen myydäänköhän Suomessa missä niitä kokovartalo uimapukuja?
Jos kerran ihmiset eivät edes tunnista merkkiä, niin mitä haittaa on sen näyttämisestä? Monissa uimahalleissa on kyltit joissa kerrotaan että tällä merkillä varustettu ihminen saa olla uikkarit päällä saunassa, ja jos sellaista ei satu olemaan, sanot vain että tämä merkki oikeuttaa siihen. Jos vielä urputtavat, niin voit pyytää kutsumaan henkilökunnan paikalle.
Merkki on kehitetty samalla periaatteella kuin invamerkki autoihin. Jos et halua sitä pitää se on sinun oma valintasi, mutta et oikeasti voi olettaa että ihmiset eivät saisi toimintaasi kyseenalaistaa. Sinun ei tarvitse kenellekään tilittää sairaushistoriaasi, mutta sinun tulee todistaa erivapautesi. Se on sitten syöpäyhdistyksen moka, jos merkistä on tehty jotenkin leimaava.
56
Joillekin olen joutunut vielä vääntämään ratakiskosta että joidenkin ihmisten ei sairauden vuoksi tarvitse riisua uikkariaan. Tässä vaiheessa ihmiset ovat sitten noloina alkaneet pyydellä anteeksi ja todenneet etteivät tienneet. No mistäpä olisivatkaan tienneet, juuri siksihän heidän ei pitäisi toisten asioihin puuttuakaan koska eivät voi tietää!
Ensinnäkään en usko että merkin esilläpito poistaisi koko ongelmaa, koska valtaosa ihmisistä ei tunnista merkkiä. Toisekseen syöpämerkin pitäminen esillä on minusta ihmisarvoa alentavaa enkä halua tai aio sitä tehdä eikä kukaan voi minua siihen velvoittaa. Kanssaihmisillä nyt ei vain yksinkertaisesti ole oikeutta vaatia minua pitämään merkkiä ja sillä selvä. Siitä huolimatta minulla on oikeus olla uikkari päällä saunassa.
Mistä muuten tiedät että "yleisin syy tuntuu kuitenkin olevan piittaamattomuus yhteisistä säännöistä kuin esimerkiksi sairaus"? Pelkkää oletusta, sanoisin. Varmaan minäkin olen vain piittaamaton useimpien mielestä.
Eiköhän useimmilla uimapuvun käyttäjillä ole ihan oikea syy. Minulle ei tulisi mieleenkään mennä huomauttelemaan heille yhtään mitään. Vaikka sen myönnän, että mielessäni ihmettelen uimapuvun "käärijöitä". Siis niitä, jotka rullaavat uikkarin yläosasta pois ja pitävät sen vain hyvin matalalla alaosassa. Heistä tulee kieltämättä mieleen, että on tainnut jäädä laudeliina kotiin.
37
Ehkäpä siksi, että olen se, joka kärsii rumannäköisistä arvista ja kyseli ketjussa jo aiemmin, mistä voisin saada merkin sillä perusteella.
Ja ei, en itsekään ompelisi merkkiä uimapukuuni. yksityisasiat ovat yksityisasioita ja olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä siitä, ettei kenenkään tarvitse tietää syytä siihen, miksi joku on uimapuku päällä saunassa.
Ei siinä merkissä lue, että sinulla on rumannäköisiä arpia eikä mistä ne ovat tulleet joten se ei paljasta yksityisasioita, ainoastaan sen, että sinulla on oikeus pitää uikkareita saunassa. Ihmiset arvailevat mahdollisia syitäsi kuitenkin sekä merkin kanssa että ilman merkkiä.
Kyllä ihmettelijöille pitää riittää vastaus "minulla on omat syyni" tms. Ja jos ei riitä, aina voi kutsua henkilökunnan paikalle.
Ei se riitä, koska kaikilla niilläkin ihmisillä, joilla ei ole mitään hyväksyttävää syytä uikkarien käyttöön, on "omat syynsä" miksi kuitenkin pitävät niitä.
Ei invapaikalle pysäköimisenkään oikeutukseksi riitä se, että minulla nyt on omat syyni haluta pysäköidä invapaikalle.
ps. Meidän uimahallin saunan ovessa ei ole mitään selitystä mistään merkeistä, jotka oikeuttavat uimapuku päällä saunomisen, joten uskon, että kyselijöitä riittäisi merkistä huolimatta.
Tälle asialle voisi varmaan tehdä jotain antamalla palautetta uimahallin henkilökunnalle.
hyvin sanottu. Olen samaa mieltä.
joilla varmaan onkin jokin diagnoosi, ja hyvinvoivan oloisilla teineillä, jotka eivät vaan viitsi riisua uikkaria altaalta tullessaan jos aikovat mennä vielä takaisin uimaan. Kun nämä samat teinit vaihtavat vaatteita pukuhuoneessa, niin mitään silmäänpistäviä arpia, anatomisia puutoksia tai muita kosmeettisia haittoja heillä ei näytä olevan, eikä psyykkisiä esteitä alasti naisten kesken näyttäytymisellekään.
Eiköhän useimmilla uimapuvun käyttäjillä ole ihan oikea syy.
minkä kuka tahansa voi siis tilata tuolta aiemmin mainitulta sivulta hintaan 1,90????? Eli mitään erityistä syytä ei edes tarvitse olla, kunhan vain ompelee tuon merkin uikkareihin???
on SUH:n merkki eikä siis syöpäjärjestöjen.
Ko. merkkiä saa käyttää mm.
- isoja arpia omaavat
- psoriaatikot
- avannepotilaat
- rintasyöpäpotilaat
- transsukupuoliset jotka käyneet sukupuolenvaihdosleikkauksessa
- joissain paikoissa myös kehitysvammaiset
Merkin saa tosiaan tilattua SUH:n verkkokaupasta, uimahalleistakin varmaan saa esim. lääkärintodistusta vastaan ja tietysti saattaa olla joillakin halleilla omia säännöksia asiassa.
Mitä tulee ap:n marinaan, en sitä todellakaan ymmärrä. Enemmän aiheutat haloota ja kanssauimareiden kummeksuntaa kun alat selitellä että sinulla on omat syysi jne. Näytä merkkiä ja sano että ko. merkin haltijat saavat pitää uimapukua saunassa.
terv. se joka kertoi tuon verkkokaupan osoitteen ja taisin kirjoittaa jollain 20+ numerolla ekan kommenttini.
Itselläni muuten on vasemmassa jalassa leikkausarpea yhteensä 80 senttiä ja ihon ottamisesta ihonsiirtoa varten etureisi "kauniilla" suorakaiteen muotoisilla arvilla. Osakseni saan minäkin toisinaan tuijotuksia. Enää en jaksa moisista ärsyyntyä, olen päässyt arpiasiassa sinuiksi itseni ja nykyisen ulkomuotoni kanssa.
et voisi heti ensimmäisenä sanoa, että "terveydentilani takia minulla on lupa pitää uimapukua saunassa, ja jos asiassa on jokin ongelma, niin voit hakea uimahallin henkilökuntaa paikalle."
Sulla on selkeästi nyt joku tarve saada elää jotain syöpädraamaa vieläkin.