Uikkarit uimahallin saunassa.
Voisitteko hyvät kanssasiskot ymmärtää, että joillakin on syynsä pitää uikkareita uimahallin saunassa ja oikeus siihen - eikä mitään velvollisuutta selittää ja selvittää yksityisasioitaan teille.
Alan olla ihan loppu näiden yli-innokkaiden uikkarivahtien kanssa jotka eivät tajua lopettaa marmatustaan ihan pienestä, vaan jatkavat solvaamista vaikka yritän hienotunteisesti sanoa että minulla on syyni. Ja sitten on nämä mammat jotka kailottavat suureen ääneen lapsilleen minun uikkarini nähdessään että "Saunassa ei sitten saa olla uikkarit päällä" ja jopa kertovat lapsilleen että "täti on tyhmä" ym. Vihonviimeisenä ryhmänä ovat naiset, jotka tulevat perässä uikkarit päällä ja toteavat että "Täällä näyttävät muutkin olevan uikkarit päällä joten eiköhän mekin mennä".
Minulle on ihan sama pidättekö itse uikkareita saunassa vai ette. Itse olen sairastanut rintasyövän ja minulla on oikeus uikkarinkäyttöön saunatiloissa ja merkki, jolla osoitan oikeuteni uimahallin henkilökunnalle. Kenellekään muulle minulla ei ole velvollisuutta merkkiä näyttää tai yksityisasioitani selvittää. On todella loukkaavaa että joku katsoo oikeudekseen puuttua asioihin jotka eivät hänelle kuulu tai vaatia selvitystä yksityisasioistani. Jos haluatte että uikkarinpito-oikeuteni tarkistetaan niin pyytäkää henkilökunta paikalle.
Älkääkä nyt ihmeessä opettako lapsianne yhtä suvaitsemattomiksi ja kapeakatseisiksi kuin itse olette. Kyllä minunkin lapseni osaavat ottaa uikkarinsa pois saunassa ja tietävät että äidin ei tarvitse. Miksette te voi opettaa lapsillenne että maailmassa on erilaisia ihmisiä?
Kommentit (78)
ja sen saa vaikka sairaudella ei olisi mitään tekemistä syövän kanssa.
Eli kuljet syöpämerkki uikkarissasi.
Logosta on olemassa erilaisia mukaelmia. Minunkin merkkini on sellainen jossa palleroiden rajat on valkoisella ja sisus sinisellä. Joillakin sivuilla merkissä on eriväriset pallerot jne. Se riippuu taustasta mille merkki laitetaan.
Mutta kyllä minä merkin sain ihan syöpäyhdistyksestä ja syöpäyhdistysten merkistä siellä puhuttiin.
Voi olla että sitä jossain jaetaan muillekin (kelle?), mutta syöpäyhdistyksen merkki se on.
ap
23 vielä: Ei meidänkään uimhallissa se merkki josta mainitsin ole tuollainen syöpäyhdistyksen merkki vaan erilainen.
Ja toisaalta, onko monia muita syitä merkin pitämiseen kuin syöpä?
En halua olla inhottava mutta kun nyt jo ihmiset ihmettelee ja kyttäilee, niin miksi et laittaisi uikkariin sitä merkkiä? Sitten ihmiset ainakin tietäisivät ja olisivat varmaan ymmärtäväisempiä
merkki ei ole syöpäyhdistyksen logo (tiedän kyllä millainen se on). Saman tapainen kyllä. Kuten edellä todettiin, saa sen muillakin perusteilla.
t. 24
Ja sittenkö ihmiset eivät kyttäisi ja tuijottaisi? Veikkaanpa että tuijottaisivat vielä enemmän. Nythän minua paheksutaan vain saunassa, sitten kaikki näkisivät merkin aina myös suihkutiloissa, altaalla ja uimarannallakin.
Ja ihanko oikeasti sinusta olisi ihmisarvoista kohtelua että syövän sairastaneiden pitäisi sitä kuuluttaa ympäriinsä ja pitää merkkiä? Kannatatko myös muiden hylkiöiden merkitsemistä jotta muut voivat luokitella ihmisiä mukavasti halujensa mukaan?
Eiköhän se nyt kuitenkin ole ne marmattajat ja paheksujat joiden kuuluu katsoa peiliin? Sinusta varmaan raiskauskin on naisen omaa syytä? Haloo! Juutalaisten tähdet todettiin epäinhimillisiksi jo 40-luvulla, nyt ollaan 2000-luvulla!
ap
osaksesi kun et laita sitä merkkiä uikkareihin. Yritä siinä sitten opasta omaa lastasi uimalassa käymisessä kun ei aikuisetkaan sitä osaa.
Ko. merkki on samantapainen kuin tuo syöpäyhdistyksen merkki mutta kyllä erilainen. Ja kuinka moni oikeasti tietää sen olevan syöpäyhdistyksen merkki? En minäkään tiennyt vaikka ihan perhepiirissä on syöpään kuolleita ja mm. rintasyövän sairastaneita. Olen sentään monet kerrat syöpäyhdistyksne sivuilla käynyt.
Merkin saa myös monesta muustakin syystä, esim. meidän kaupungissa ko. merkki on aika usein kehitysvammaisilla uikkareissaan.
Tee kuule vaikka siitä merkistä mukana kannettava merkki esim. liimaamalla se muovipalaan niin voi sitä sitten vilauttaa ihmettelijöille eikä tarvitse sitä uikkarissaan kantaa.
Ilman merkkiä annat itsestäsi vain idiootin vaikutelman.
Syöpäyhdistykset vain ovat vuosien saatossa tuunanneet ja mukailleet merkkiään kuten monet muutkin yritykset ja yhdistykset, mutta uimapukumerkissä on säilynyt alkuperäinen logo. Syöpäyhdistysten logot ovat vähän kehittyneet eli värejä on tullut mukaan ja sellaista C-kirjainta sinne sisään ym. Sama logo kuitenkin on periaatteessa kyseessä.
Minä ymmärrän kyllä alkuperäistä. Kukapa meistä haluaisi kulkea joku leimaava logo rinnassaan? Minusta on ihan ok jos merkin haluaa pitää piilossa, eihän se muille hallin käyttäjille kuulu. Uimahallihenkilökunnan kuuluu pitää järjestystä yllä uimahallissa, ei kanssauimareiden.
Syövässä on ihan tarpeeksi kestämistä ja sopeutumista ilman muiden arvosteluakin joten ymmärrystä kehiin.
Jos merkkiä ei tarvitse näyttää, niin sitten kuka tahansa voi mennä uikkarit päällä saunaan koska nyt ei nappaa ottaa uikkareita pois, eikä kukaan voi siihen puuttua, koska mistä sen voi tietää onko tuolla merkki vai ei eikä se kellekään kuulu.
Ja toisaalta, onko monia muita syitä merkin pitämiseen kuin syöpä?
mutta kyse ei ole hylkiömerkistä eikä merkistä jonka kantajat aiotaan viedä keskitysleiriin, vaan merkistä joka oikeuttaa pitämään uimapukua saunassa, vaikka se muuten on kiellettyä.
Kannatatko myös muiden hylkiöiden merkitsemistä jotta muut voivat luokitella ihmisiä mukavasti halujensa mukaan?
Eiköhän se nyt kuitenkin ole ne marmattajat ja paheksujat joiden kuuluu katsoa peiliin? Sinusta varmaan raiskauskin on naisen omaa syytä? Haloo! Juutalaisten tähdet todettiin epäinhimillisiksi jo 40-luvulla, nyt ollaan 2000-luvulla!
ap
Äitini ja anoppini ovat käyneet läpi rintasyöpäleikkauksen, ja molemmat ovat kertoneet marmattavista naisista uimahallissa. Valittajat saattavat jopa kävellä perässä pitkin uimahallia ja nalkuttaa!
Kerran anoppi oli sitten saanut tarpeekseen yhdestä perässäkävelijästä ja tokaissut hänelle, että kuule minulta on rinta poistetty syövän takia. Valittaja jatkoi anopin perässä kävelyä, mutta tällä kertaa anteeksipyydellen ja voivotellen! :o
Oikeasti, hävetkää, jos tunnistatte itseänne yhtään edellämainitusta. Uimapuvun käyttäjillä on syynsä, ja kuten ap sanoi, he eivät ole syistään millään tavalla tilivelvollisia muille kuin uimahallin henkilökunnalle.
Jos uikkarini häiritsevät jotakuta niin hakekoon paikalle henkilökuntaa jolle voin merkkini näyttää. Ainoastaan henkilökunnalla voi olla oikeus "puuttua" uikkareiden käyttöön, ei se ole mikään jokamiehenoikeus.
ap
37
Ei kanssauimareilla ole mitään oikeutta tietää minun diagnoosejani eikä sairauksiani enkä ole millään tapaa tilivelvollinen heille niistä. Jos uikkarini häiritsevät jotakuta niin hakekoon paikalle henkilökuntaa jolle voin merkkini näyttää. Ainoastaan henkilökunnalla voi olla oikeus "puuttua" uikkareiden käyttöön, ei se ole mikään jokamiehenoikeus.
Jos tämä sitten aiheuttaa sen, että joku menee saunaan uikkarit päällä ilman merkkiä niin ei voi mitään, sellaista sattuu. On kuitenkin pienempi paha että joku käyttää tilannetta hyväkseen kuin että joltain viedään yksityisyys.
Maailmahan menisi ihan mahdottomaksi jos jokaisella ihmisellä olisi poliisin oikeudet valvoa ja tarkastaa muiden tekemisiä. Ethän sinä voi tietää sitäkään onko jokaisella vastaantulijalla oleskelulupa tai autoilijalla varmasti ajokortti.
ap
Odotahan vaan, kunnes itse sairastut ja huomaat että jokainen vastaantulija kuvittelee olevansa oikeutettu yksityiskohtaisiin sairaskertomustietoihisi vain jotta voi olla aivan varma siitä että sinulle ei jaeta mitään turhanaikaisia oikeuksia.
Kyllä sinultakin hymy hyytyy siinä vaiheessa ja saatatpa jopa heittäytyä melodramaattiseksi. Ei tässä ole kysymys syövästä (josta on jo toistakymmentä vuotta aikaa ja joka ei enää vaikuta elämääni millään muulla tavalla kuin uimahallikäyntejä hankaloittaen), vaan yksityisyydestä johon jokaisella ihmisellä, myös syövän sairastaneilla, on oikeus.
että paheksuvien katseiden sijasta kutsuttaisiin paikalle virkavaltaa ja tehtäisiin suuri numero?
Kyllä tuntuu. Henkilökunta tietää, että merkin haltijoita on ja he tietävät miksi. He eivät "tee asiasta suurta numeroa" eivätkä "kutsu paikalle virkavaltaa", vaan he osaavat hoitaa asian hienotunteisesti - toisin kuin kanssauimarit, jotka suureen ääneen taivastelevat.
Kokemusta on molemmista, on minulta henkilökuntakin asiasta kysynyt,mutta siitä ei ole paha mieli jäänyt koskaan.
ap
Suurin osa ihmisistä ei ole moisista merkeistä kuullutkaan.
t. 37, jonka äidillä ja anopilla on AINA merkit uikkareissaan...
sitä, että jos joku paheksuu uikkariasi tarpeeksi kutsuakseen henkilökunnan paikalle niin hän ei välttämättä hoida asiaa hienotunteisesti ja huomaamatta.
Oho, kylläpä ap veti herneen nenään.
Kaikkialla missä minä olen merkin nähnyt on ollut käytössä syöpäyhdistyksen merkki: kuusi palloa ympyrässä.
Esim. täältä löytyy syöpäyhdistyksen logo:
http://www.lssy.fi/
Itse en kyllä ikimaailmassa ompelisi vaatteisiini mitään syöpämerkkiä, mutta kukin tekee tietysti niinkuin parhaaksi näkee. Kyllähän jotkut juutalaisetkin ihan mielellään käyttivät niitä keltaisia tähtiä ;) Onneksi kukaan ei voi velvoittaa kulkemaan syöpämerkki uikkarissa.
ap