Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo kuvittelee ostavansa lapsille mieluisimmat lahjat - jouluna taas pettymys luvassa

Vierailija
21.12.2022 |

Lapsiemme mummo yrittää monella tavalla suorittaa isovanhemmuutta ja haluaa olla "paras mummo". Mummo ei kysy lapsilta/vanhemmilta lahjatoiveita tai vinkkejä lahjan suhteen. Mummo ei ota lahjavinkkiä siitä, millaisista asioista lapset kertovat pitävänsä. Jos Leo puhuu jatkuvasti dinosauruksista ja rakastaa kaikkea niihin liittyvää, niin mummo antaa lahjaksi laivoista kertovan kirjan, vaikka pieni dinosauruslelu olisi ollut Leon toive. Jos Eevi rakastaa kaikkea Ryhmä Hau -aiheista, niin mummo tuo lahjaksi Peppi Pitkätossu pyjaman, vaikka Ryhmä Hau -aiheinen penaali olisi ilahduttanut enemmän. Mummo ajattelee tuntevansa lapsenlapsensa parhaiten ja tietävänsä, mitä he haluavat. Kun jouluna (ja synttäreinä sama homma) avataan lahjat, niin mummo korostaa kuinka juuri hänen antamansa lahjat ovat niin hienoja. "Katsopas, Leo, miten upea kirja!" "Voi, miten ihana pyjama, Eevi!". Mummo myös kuvailee jälkikäteen, kuinka hänen ostamansa lahjat olivat lapsille niin mieluisia ja sopivat lapsille niin hyvin. "Kun Leo niin ahkerasti lukee sitä laivakirjaa ja Eevillä on melkein joka yö Peppi-pyjama päällä", vaikka oikeasti näin ei olisikaan. Nihkeintä tietysti on, kun lapset silminnähden ilahtuvat mummon lahjan sijaan jostain sellaisesta, mitä ovat aidosti toivoneet. Lapset hihkuvat toivelahjansa parissa ja se mummon lahja ei samalla tavalla innostakaan.

Olen yrittänyt puhua aiheesta hienotunteisesti mummon kanssa. Kertonut, että Leo tykkäisi jostain dinosauruksiin liittyvästä lahjasta ja Eevin suosikki on Ryhmä Hau. Saatan jopa kertoa, että kaupassa X oli muuten tuollainen lelu aiheeseen liittyen, jota Leo/Eevi on ihaillut. Mummo sanoo, että hänpä sitten ostaa tuon lahjan lapselle. Lahjapaketista paljastuu kuitenkin lopulta ihan muuta ja jos mummolta yrittää kysyä asiasta, niin mummo sanoo halunneensa hankkia jotain muuta. Miksi se mummo ei sitten sano, että jättää lapsen lahjatoiveen huomiotta? Mummo ei myöskään suostu etukäteen kertomaan meille vanhemmille, mitä antaa lapsille lahjaksi. Toisaalta, tuskinpa sattuisi kahta samaa lahjaa pukinkonttiin, kun mummoa ei lasten toiveet kiinnosta. Noh, joulua ja mummon pettymystä odotellessa.

Kommentit (1055)

Vierailija
721/1055 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko kyseessä olla sellainen asia, että laivoista kertova kirja saattaa maksaa 5€ ja toivottu dinosauruslelu 55€? Jos mummo on jo eläkkeellä, ei rahaa välttämättä ole niihin toivelahjoihin tai sitten ne vaan tuntuvat vanhemmista ihmisistä törkeän kalliilta. Monet lelut kun OVAT erittäin hintavia.

Voi olla, mutta mun lapsen mummulla on päässä eritteitä, ei mattia kukkarossa.

Vierailija
722/1055 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee näitä kommentteja nii kyllä huomaa materiaali mammojen ja isien olevan sitä mieltä että minun pentuni pitää saada se mitä haluaa muuten tulee itku. Nää on varmaan niitä jotka menee sitten työpaikallekki hyysäämään lasta ettei tule paha mieli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1055 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolle vain ajoissa linkit oikeisiin kauppoihin, ei voi mennä väärin...

https://tinyurl.com/2ajeuctb

Vierailija
724/1055 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lahjan idea olisi saada mitä haluaa ei se olisi enää lahja vaan sitten voisi antaa suoraan käteistä

Tämä. Lahjan idea on se, että lahjan antaja yrittää

keksiä jonkun kivan jutun. Ei se, että valmiiksi annetaan lista mitä pitää noudattaa.

Eihän se sitten enää lahja ole vaan tilaus. Ja se on ihan eri asia.

Jaa. Minä kyllä tykkään kysellä toiveita, koska se helpottaa ihan suunnattomasti. Monesti ne lapset "kirjoittaa joulupukille" ja vanhemmat sitten katsovat mitä on toivottu TAI tietävät mikä tulee tarpeeseen. Sitten kummi, mummu tms. YLEENSÄ kyselee toiveita niiltä vanhemmilta (ja toki lapsiltakin) ja vanhemmat sitten kertovat. Ihan kohtuullisia toiveita on pääasiassa eikä mikään tyyliin PS5 tai uusi iPhone, jotka sitten on vanhempien ostettavissa, jos haluavat ostaa. Näin ollen se lapsi ilahtuu, kun hänen toiveita toteutuu! Ihan normaalia minusta.

Eikö lapsien toiveet toteudu, jos vanhemmat ostavat osan lahjoista? Pitääkö heidän saada kaikki toiveet vain siksi, että jaksavat uskoa joulupukkiin? 

Ne teinit, jotka saavat lakanoita (joku kommentoi sellaista aiemmin) eivät varmaan kuitenkaan enää usko joulupukkiin, vai miten on? Heille voisi opettaa, että toiveita voi esittää, mutta ne kaikki eivät toteudu, koska niitä ei toteuta pukki vaan oikeat ihmiset.

Jos niitä lakanoita on jo 20, eikö voi toivoa että ei enää?

Ei voi. Siinä vaiheessa kannattaa toivoa, että saisi fiksummat vanhemmat, jotka osaisivat antaa pois tavarat, joita perhe ei tarvitse. Jos äiti hilloaa kaapissa 20 avaamatonta lakanapakettia verukkeella  "emme ole kierrätyskeskus, jonka kautta tavara kulkee" (kuten aiemmin kommentoitiin), niin vika ei ole pelkästään isovanhemmissa. 

Vierailija
725/1055 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkaise kaikki välit tuohon mummoon ja kerro myös sukulaisille ja tuttaville tilanteesta, että osaavat varoa.

Vierailija
726/1055 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko kyseessä olla sellainen asia, että laivoista kertova kirja saattaa maksaa 5€ ja toivottu dinosauruslelu 55€? Jos mummo on jo eläkkeellä, ei rahaa välttämättä ole niihin toivelahjoihin tai sitten ne vaan tuntuvat vanhemmista ihmisistä törkeän kalliilta. Monet lelut kun OVAT erittäin hintavia.

Tuleeko häneltä röyhtäisyä jälkeen ulostetta suusta?

Vierailija
727/1055 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset oli alle 12 -vuotiaita niin kaikki saivat viisi lahjaa. 13-vuotiaana tilanne aina muuttui niin että lahjojen hinnasta riippuen lahjoja oli enemmän tai vähemmän) Ja ne olivat kaikki heidän omia toiveitaan. Ostimme ne itse vanhempina. Jos muilta (lähinnä mummuilta) tuli jotakin niin se oli selkeästi extraa niiden toivottujen lahjojen lisäksi ja aina hauskaa nähdä mitä siellä paketissa on. Mun mielestä on törkeää odottaa että muut ostavat lahjoja ja todella törkeää vaatia ostamaan lahjoja jostain toivelistalta. Jokainen ostaa jos ostaa omalla budjetilla ja haluilla. 

Vierailija
728/1055 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä.

Vanhemmat on itsekkäitä materialisteja, jos kysyttäessä lahjatoiveita kertovat että pieni Schleich-eläin vaikka, tai heppa. Hepat maksaa Prismassa enintään 10€/kpl, Kärkkäisellä vähemmän.

Se on materialismia pahimmillaan. Mutta se ei ole, että mummo ostaa 3-4 jotain ihan muuta lelua?

Vierailija
729/1055 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko häneltä röyhtäisyä jälkeen ulostetta suusta?

Korvista. Suusta tulee lähinnä itsensä ylistämistä ja muiden mitätöintiä.

Vierailija
730/1055 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta ei saisi totuttaa yltäkylläisyyteen jouluna, lasta ei saa myöskään koskaan totuttaa siihen että jos hän jotain toivoo, niin hän voi sen saada.

Ei mikään ihme, että Suomessa niin vähän onnistutaan missään isossa ja uudessa, kun pienestä pitäen täytyy opetella ajattelemaan että ei minua varten, enhän minä ansaitse mitään.

Ja juuri tuo itsekkääksi materialistiksi syyttely. Yhä useampi vanhempi kertoo että vähemmän on enemmän ja lapsen toiveita kuunnellaan. Saa olla käytettyä.

Niin ei mene jakeluun. Kyllähän jos lahja on ihan pakko ostaa (tuntuu että moni haluaa jotenkin näpäyttää, ilmeisesti useimmiten miniää) niin se saa olla mitä vaan, kunhan ei toivottua. Eli kuka täällä ylläpitää kerskakulutusta ja materialismia, HÄH?

Vierailija
731/1055 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä.

Vanhemmat on itsekkäitä materialisteja, jos kysyttäessä lahjatoiveita kertovat että pieni Schleich-eläin vaikka, tai heppa. Hepat maksaa Prismassa enintään 10€/kpl, Kärkkäisellä vähemmän.

Se on materialismia pahimmillaan. Mutta se ei ole, että mummo ostaa 3-4 jotain ihan muuta lelua?

Joo, miksi ostaa kympillä yksi (toivottu) heppa, kun samalla hinnalla saa neljä heppaa. Neljästä hepasta on pikku-Neealle varmasti nelinkertainen ilo?

Vierailija
732/1055 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasta ei saisi totuttaa yltäkylläisyyteen jouluna, lasta ei saa myöskään koskaan totuttaa siihen että jos hän jotain toivoo, niin hän voi sen saada.

Ei mikään ihme, että Suomessa niin vähän onnistutaan missään isossa ja uudessa, kun pienestä pitäen täytyy opetella ajattelemaan että ei minua varten, enhän minä ansaitse mitään.

Ja juuri tuo itsekkääksi materialistiksi syyttely. Yhä useampi vanhempi kertoo että vähemmän on enemmän ja lapsen toiveita kuunnellaan. Saa olla käytettyä.

Niin ei mene jakeluun. Kyllähän jos lahja on ihan pakko ostaa (tuntuu että moni haluaa jotenkin näpäyttää, ilmeisesti useimmiten miniää) niin se saa olla mitä vaan, kunhan ei toivottua. Eli kuka täällä ylläpitää kerskakulutusta ja materialismia, HÄH?

Osta itse lapsillesi mitä haluat tai mitä he erikseen toivovat. On ihan normaalia, että jotkut lahjat ovat yllätyksiä.

Vierailija
733/1055 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä.

Joo, miksi ostaa kympillä yksi (toivottu) heppa, kun samalla hinnalla saa neljä heppaa. Neljästä hepasta on pikku-Neealle varmasti nelinkertainen ilo?

Meillä on ollut ilmassa vähän tätä. Tiedä sitten onko köyhän lapsuuden aiheuttamaa traumaa, mutta jostain syystä sukulainen haluaa ostaa isolla rahalla kauhean kasan krääsää, eikä pienemmällä rahalla yhtä kestävää lahjaa.

Vierailija
734/1055 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta itse lapsillesi mitä haluat tai mitä he erikseen toivovat. On ihan normaalia, että jotkut lahjat ovat yllätyksiä.

Kuten joku edellisellä sivulla osuvasti totesi: mitäpä sitä suotta haluaisi ilahduttaa lapsenlastaan.

Vierailija
735/1055 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättää voi myös iloisesti. Ei ole pakko ostaa harmaa-ruskearaitaista villapaitaa, ja lapselle naama virneessä kertoa, että isälläsi oli samanlainen, kun oli sun ikäinen.

Vierailija
736/1055 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä.

Sitä paitsi jos lapsella on jo monta schleich heppaa joilla hän leikkii jatkuvasti, niin kyllähän kannattaa ostaa kasa jotain samantapaisia, mutta kuitenkin pikkuisen eri kokoisia heppoja ja talli joka ei sovi kummillekaan. Kun toive olisi ollut jotain niitten entisten kanssa yhteensopivaa.

Vierailija
737/1055 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ankee elämä, jos pitää pienestä pitäen totutautua siihen, että toiveet eivät voi toteutua.

Vierailija
738/1055 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen, miksi sen lapsen pitäisi olla onnesta soikeana kun mummeli tuo lahjaksi jotain täysin epäsopivaa? Miksi kaikesta pitää olla vaan nöyrästi kiitollinen eikä näyttää mielipahaansa, kun avaa paketista miniälle kohdistetun vuuttuilulahjan. Ettei vaan mummu pahoita mieltänsä. Miksi sillä mummulla pitää olla oikeus pahoittaa muiden mieli?

Vierailija
739/1055 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki ylläreitäkin tulee, mutta on se kumma, että pitää sitten edes kysellä mitään lahjatoiveita, kun ei aio niitä kuitenkaan toteuttaa!

Vierailija
740/1055 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ilmoitin jo ennen lapsenlapsen syntymää, että lahjoja en osta, synttäreille en saavu ja jouluna ette meille tule. Säästyn monelta miniän vihanpurkaukselta.

Ja ostan tänä jouluna itselleni kallista suklaata, saumurin ja lahjakortin kangaskauppaan sen sijaan että tuhlaisin rahojani lapsenlapseen.

Tämä on jo ihan kuningasluokkaa ja vielä itselleen lahjakortin 😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi