Mummo kuvittelee ostavansa lapsille mieluisimmat lahjat - jouluna taas pettymys luvassa
Lapsiemme mummo yrittää monella tavalla suorittaa isovanhemmuutta ja haluaa olla "paras mummo". Mummo ei kysy lapsilta/vanhemmilta lahjatoiveita tai vinkkejä lahjan suhteen. Mummo ei ota lahjavinkkiä siitä, millaisista asioista lapset kertovat pitävänsä. Jos Leo puhuu jatkuvasti dinosauruksista ja rakastaa kaikkea niihin liittyvää, niin mummo antaa lahjaksi laivoista kertovan kirjan, vaikka pieni dinosauruslelu olisi ollut Leon toive. Jos Eevi rakastaa kaikkea Ryhmä Hau -aiheista, niin mummo tuo lahjaksi Peppi Pitkätossu pyjaman, vaikka Ryhmä Hau -aiheinen penaali olisi ilahduttanut enemmän. Mummo ajattelee tuntevansa lapsenlapsensa parhaiten ja tietävänsä, mitä he haluavat. Kun jouluna (ja synttäreinä sama homma) avataan lahjat, niin mummo korostaa kuinka juuri hänen antamansa lahjat ovat niin hienoja. "Katsopas, Leo, miten upea kirja!" "Voi, miten ihana pyjama, Eevi!". Mummo myös kuvailee jälkikäteen, kuinka hänen ostamansa lahjat olivat lapsille niin mieluisia ja sopivat lapsille niin hyvin. "Kun Leo niin ahkerasti lukee sitä laivakirjaa ja Eevillä on melkein joka yö Peppi-pyjama päällä", vaikka oikeasti näin ei olisikaan. Nihkeintä tietysti on, kun lapset silminnähden ilahtuvat mummon lahjan sijaan jostain sellaisesta, mitä ovat aidosti toivoneet. Lapset hihkuvat toivelahjansa parissa ja se mummon lahja ei samalla tavalla innostakaan.
Olen yrittänyt puhua aiheesta hienotunteisesti mummon kanssa. Kertonut, että Leo tykkäisi jostain dinosauruksiin liittyvästä lahjasta ja Eevin suosikki on Ryhmä Hau. Saatan jopa kertoa, että kaupassa X oli muuten tuollainen lelu aiheeseen liittyen, jota Leo/Eevi on ihaillut. Mummo sanoo, että hänpä sitten ostaa tuon lahjan lapselle. Lahjapaketista paljastuu kuitenkin lopulta ihan muuta ja jos mummolta yrittää kysyä asiasta, niin mummo sanoo halunneensa hankkia jotain muuta. Miksi se mummo ei sitten sano, että jättää lapsen lahjatoiveen huomiotta? Mummo ei myöskään suostu etukäteen kertomaan meille vanhemmille, mitä antaa lapsille lahjaksi. Toisaalta, tuskinpa sattuisi kahta samaa lahjaa pukinkonttiin, kun mummoa ei lasten toiveet kiinnosta. Noh, joulua ja mummon pettymystä odotellessa.
Kommentit (1055)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun teineillä on ainakin 20 ylimääräistä pussilakanaa per nuppi. Ne on kaikki erilaisia ja eriparisia kun haluttiin että me vanhemmat ei ainakaan niitä käytetä.
Ainakin 10 vuotta olen jankuttanut että älä tuo enempää pussilakanoita. Jos ihan pakko on ostaa liinavaatteita niin aluslakanoita tai ylimääräisiä sävyihin sopivia tyynyliinoja.
He saa pussilakanat.
Lahjoita eteenpäin, vie vaikka pelastusarmeijalle avaamattomat pakkaukset. Ihme uhriutumista
Miksi minun kotini on jokin lajittelupiste? Ja ei niiyä voi koska siitä sitä vasta uhriudtaankin!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät nuo Sleich-hevoset ynnä muut mitä täällä on toivottu varsinaisesti mitään tuiki tarpeellisia ole. Jos nyt sille linjalle lähdetään.
Mä ostin niitä muutaman kummilapselle, koska se oli hänen toiveensa. Tulevat varmasti käyttöön.
Jos ne olisivat olleet jotain muita hevosia, eivät olisi kelvanneet?
MIKSI ei voi sillä samalla rahalla ostaa niitä lapsen toivomia hevosia?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät nuo Sleich-hevoset ynnä muut mitä täällä on toivottu varsinaisesti mitään tuiki tarpeellisia ole. Jos nyt sille linjalle lähdetään.
Mä ostin niitä muutaman kummilapselle, koska se oli hänen toiveensa. Tulevat varmasti käyttöön.
Niin, mutta kuinka pitkäksi aikaa? Leikkii niillä kunnes kyllästyy ja sitten tulee taas uusi muotitoive.
Niin mitä sitten? Leikkii niillä sen ajan kuin leikkii, mutta jollain joka on ehkä vähän sinnepäin ei välttämättä leiki yhtään ja on täysin turha krääsä.
Voi olla turha krääsä sinun lapsellesi, muttei välttämättä jollekin toiselle. Lahjoittakaa ne ei-mieluisat eteenpäin, jos lapsenne ei kerta kaikkiaan tajua miten sillä voisi leikkiä.
Mutta kun ei saa lahjoittaa, se olisi kiittämätöntä ja epäkohteliasta.
Ei ole nykyään. Kyllä kaikki ymmärtävät maailmantilanteen. Jos mummo ei, ei voi mitään.
Muistan kun olin varaton yh. Ystäväni lapselle kysyin sitten lahjatoivetta ja hän pamautti, että muumimuki ja lautas-setti. Ne olivat hurjan kalliita silloin, eikä minulla ollut edes omalla lapselle rahaa niitä ostaa. Ostin siis setin lahjaksi ja ei kulunut kauaa, kun setti oli rikottu taaperon heittäessä sen lattialle. En tämän jälkeen kysynyt mitään lahjatoiveita enkä vienyt lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun teineillä on ainakin 20 ylimääräistä pussilakanaa per nuppi. Ne on kaikki erilaisia ja eriparisia kun haluttiin että me vanhemmat ei ainakaan niitä käytetä.
Ainakin 10 vuotta olen jankuttanut että älä tuo enempää pussilakanoita. Jos ihan pakko on ostaa liinavaatteita niin aluslakanoita tai ylimääräisiä sävyihin sopivia tyynyliinoja.
He saa pussilakanat.
Lahjoita eteenpäin, vie vaikka pelastusarmeijalle avaamattomat pakkaukset. Ihme uhriutumista
Mutta mikä järki ylipäätään ostaa lahjoja joita ei toivota ja ne päätyy suoraan pelastusarmeijalle? Pitäisikö vielä olla kiitollinen lahjasta josta on nimenomaan sanottu että ei tämmöistä? En tosiaan tajua tätä av-mummojen logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta kuinka pitkäksi aikaa? Leikkii niillä kunnes kyllästyy ja sitten tulee taas uusi muotitoive.
Niin mitä sitten? Leikkii niillä sen ajan kuin leikkii, mutta jollain joka on ehkä vähän sinnepäin ei välttämättä leiki yhtään ja on täysin turha krääsä.
Millainen lapsi ei leiki leluilla, koska ne ei ole just sitä merkkiä kun halusi?
No jos lapsi ei lue Lindgrenin kirjoja, se ei lue niiyä.
Jos se ei leiki nukeilla, niin ei leiki.
Jos ei tykkää poolopaidoista koska on astmalapsi ja se kaulus tuntuu kuristavalta.
Ei tykkää villasukista koska on atoopikko ja ne tuntiu epämukavilta.
En minä itsekään lue sotaromaaneja väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Voivoi, kun lumihiutaleet eivät saakaan haluamaansa krääsää, jonka unohtavat minuutin paketin avaamisen jälkeen.
Voivoi, kun itsekäs mummo ei saakaan päättää kaikesta tai etenkään lapsenlapsen mielipiteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He saa pussilakanat.
Miksi minun kotini on jokin lajittelupiste? Ja ei niiyä voi koska siitä sitä vasta uhriudtaankin!!!
Ette siis 10 vuoden aikana ole onnistuneet käyttämään yhtäkään pussilakanaa? Sairasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla turha krääsä sinun lapsellesi, muttei välttämättä jollekin toiselle. Lahjoittakaa ne ei-mieluisat eteenpäin, jos lapsenne ei kerta kaikkiaan tajua miten sillä voisi leikkiä.
Ei ole nykyään. Kyllä kaikki ymmärtävät maailmantilanteen. Jos mummo ei, ei voi mitään.
No, täällä on juuri haukuttu epäkohteliaiksi ja kiittämättömiksi ne jotka laittaa lahjat eteenpäin... Joten ei, ei todellakaan kaikki tunnu ymmärtävän maailmantilannetta. Kaikkein vähiten ne, jotka kantaa lahjaksi ei-toivottua tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voivoi, kun lumihiutaleet eivät saakaan haluamaansa krääsää, jonka unohtavat minuutin paketin avaamisen jälkeen.
Voivoi, kun itsekäs mummo ei saakaan päättää kaikesta tai etenkään lapsenlapsen mielipiteistä.
Jos se joululahja on kaikki ja ainoa lapsen mielipide, niin kannattaa ottaa yhteys ammattilaiseen. Ihan kaikki muumit ei ole laaksossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He saa pussilakanat.
Ette siis 10 vuoden aikana ole onnistuneet käyttämään yhtäkään pussilakanaa? Sairasta
Meillä on lakanat omasta takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He saa pussilakanat.
Kyllähän hyvälaatuiset pussilakanat kestää paljon kauemmin kuin 10 vuotta ja niitä tarvitsee ehkä 2-3 per asukas. Loput on ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, täällä on juuri haukuttu epäkohteliaiksi ja kiittämättömiksi ne jotka laittaa lahjat eteenpäin... Joten ei, ei todellakaan kaikki tunnu ymmärtävän maailmantilannetta. Kaikkein vähiten ne, jotka kantaa lahjaksi ei-toivottua tavaraa.
Jos joku ei ymmärrä, se on omaa tyhmyyttä. Anna sellaisten olla. Ihan hyvällä omalla tunnolla minäkin olen laittanut lahjaksi saatuja tavaroita kiertoon, jos niille ei ole ollut käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Ihme ulinaa taas mammoilta - osta itse ne mieluiset lahjat, ja ole kiitollinen että mummo ylipäätään haluaa olla tekemisissä noin kiittämättömien kermaperseiden kanssa.
Tämä, mutta kun ne vanhemmatkin ovat lapsen tasolla, niin mitä muuta voi odottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se joululahja on kaikki ja ainoa lapsen mielipide, niin kannattaa ottaa yhteys ammattilaiseen. Ihan kaikki muumit ei ole laaksossa.
Lukiko jossain niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme ulinaa taas mammoilta - osta itse ne mieluiset lahjat, ja ole kiitollinen että mummo ylipäätään haluaa olla tekemisissä noin kiittämättömien kermaperseiden kanssa.
Tämä, mutta kun ne vanhemmatkin ovat lapsen tasolla, niin mitä muuta voi odottaa?
Lapsen tasolla on sellainen ihminen, jonka täytyy väkisin saada viedä toiselle jotain tarpeetonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen lapsi ei leiki leluilla, koska ne ei ole just sitä merkkiä kun halusi?
No jos lapsi ei lue Lindgrenin kirjoja, se ei lue niiyä.
Jos se ei leiki nukeilla, niin ei leiki.
Jos ei tykkää poolopaidoista koska on astmalapsi ja se kaulus tuntuu kuristavalta.
Ei tykkää villasukista koska on atoopikko ja ne tuntiu epämukavilta.
En minä itsekään lue sotaromaaneja väkisin.
Astman ja atooppisen ihon nyt tajuaa kaikki, mutta kirjoja ja leluja ei kyllä todellakaan. Hyvä vaan, jos joku pitää huolen siitä ettei lapsesi autistisesti fiksoidu johonkin tiettyyn kun ei ole autisti. Autistin taas ymmärtää, neurotyypillinen lapsi osaa lukea muutakin kuin yhtä kirjasarjaa ja leikkiä muullakin kuin sillä yhdellä lelulla.
Tämän keskustelun kannattaisi lukea jokaisen mummon, kummin, tädin, enon, ukin jne. ja kopioida se ensi jouluksi, kuinka paljon heidän ostamassa lahjat saa vanhemmille pahaa mieltä, jopa raivoa, komeroiden täyttymistä ja maailman tuhoamista.
Jos lasten lahjat aiheuttavat noin suuren tunnemyrskyt, joululahjat voi yhtähyvin jättää ostamatta, kun saajalle ne eivät anna kuitenkaan iloa ja yllätyksiä ja nekin rahat vaikka Ukrainaan tai kehitysmaihin lasten koulutukseen, kun Suomessa jokaisella on jo kaikkea ja vanhemmat voivat ihan itse toteuttaa lastensa toiveet, ei siihen mummoja ja ulkopuolisia tarvita, jonkun Schleich-hevosen ostoon.
Joululahjojen tarkoitus tai yleensä lahjojen, tuskin on tarkoitus tuottaa perheeseen pahaa mieltä, pettymyksiä ja kyyneleitä, onhan joulu jeesuksen syntymäjuhla, joka pitäisi olla ilon ja kiitollisuuden juhla ja ne lahjat toisarvoiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi jolla on paljon leluja. Silloin jää osa käyttämättä, todennäköisesti ne jotka ei sovi yhteen jo olemassa olevien kanssa.