Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela-ammattilaisia paikalla? 350e tukia jäi saamatta

Vierailija
21.12.2022 |

Ymmärtääkö joku täällä syvällisesti Kelan toimintaa? Minulle kävi seuraava tapahtumaketju ja 350e arvosta etuuksia jäi saamatta.

Lokakuun alussa työkkäri ilmoitti että heille lähettämäni lomake tuli tyhjänä perille ja sain työmarkkinatuen estolausunnon. Menetin työmarkkinatuen 4 viikon ajalta vaikken tehnyt mitään väärin.
Valittelin tuosta vaikka mihin, ja lopulta minulle tehtiin toimeentulotuen tarkistuspäätös ja sain marraskuussa puuttuvat 500e sitä kautta (saan siis työmarkkinatuen päälle toimeentulotukea). Vähän tämän jälkeen te-toimisto ilmoitti minulle nolona että olin ollut oikeassa ja heidän järjestelmässään oli ollut virhe. Sanoin että eipä mitään, sain jo toimeentulotuen tarkistuksen ja rahatilanne on taas kunnossa.

Joulukuussa jouduin hakemaan uudelleen toimeentulotukea ja sanottiinkin, että marraskuulta on 500 euroa ylimääräistä! Toisella kädellä siis annettiin totun tarkistusta ja seuraavassa kuussa otettiin pois. Tämä hölmö tilanne johtuu jotenkin siitä, että tarkistuksessa minulle tehtiin uusi totupäätös olemassaolevan päälle, ja tässä uudessa ei otettu huomioon että totta kai marraskuussa työmarkkinatukeni tulee juoksemaan taas normaalisti. Nyt sitten joulukuun päätöksessä katsottiin että jaahas marraskuussa tullut 500e työmarkkinatukea josta ei ole aiemmin ilmoitettu, ja hakija saanut myös totun tarkistusta 500e joten hän on siis saanut tuplatuet.
Todellisuudessahan lokakuu mentiin 500 euroa miinuksella joten jos tarkkoja ollaan niin plus miinus nollahan tämä on. Mutta ei Kelan logiikalla. Soitin Kelaan ja siellä sanottiin, että "ymmärrän kyllä mitä tarkoitat", mutta kuulemma uusi päätös on tehty kelateknisesti ihan oikein. Päätökset on jotenkin saatu pyöriteltyä sellaiseen muotoon, että tuo 500e saadaan näyttämään ylijäämältä, vaikkei se tietenkään maalaisjärjellä sitä ole. Sanoin että voitte laskea tiliotteista että johonkin katosi 500 euroa kuin pieru saharaan, mutta päätökset on jo tehty.

Joulukuussa hain täydentävää/harkinnanvaraista toimeentulotukea tämän kaiken takia, ja sitä myönnettiin 150 euron verran. Ihan kiva, mutta 350 euroa etuuksia jää edelleen puuttumaan. Ja tuo 350e on yksinkertaisesti vaan pyyhkäisty maton alle vaikken ole itse tehnyt mitään väärin. Kaikki vain sen prkleen te-toimiston virheen takia. Kuukausien riesa.

Mitä kautta tätä lähden nyt selvittelemään? Tein jo valituksen tuosta kielteisestä joulukuun toimeentulotukipäätöksestä mutta 99% varmuudella tulee bumerangina takaisin, koska kuten sanoin, totupäätökset on jotenkin menneet ristiin sellaisella tavalla, että joulukuun hylkäys on kelateknisesti oikein tehty, vaikka de facto olen hävinnyt tuossa satoja euroja. Mikään instanssi ei oikein halua ottaa maksuvelvoitetta itselleen.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä pitää paikkaansa ja tämä on raivostuttavimpia asioita koko järjestelmän toiminnassa. Tilille ei saa laittaa edes omaa rahaa vaikka olisi laskut erääntymässä. Kaikki tilille tuleva raha on automaattisesti "ulkopuolista tuloa".

Sekin on hauskaa kun saa veronpalautusta tai palautusta muusta liikamaksusta ja sekin on "ylimääräistä tuloa" ja valtio ottaa sen omaan taskuun. Siis mun omia rahoja vähennetään multa.

Eikö jotkut taktikoi noiden verojen kanssa niin, että ne pitää ylikorkeaa veroprosenttia ja sitten kerran vuodessa tulee isot veronpalautukset ja siinä kuussa eivät hae toimeentulotukea ollenkaan. Netistä olen siis lukenut joidenkin toimivan näin, en tiedä miten se sitten käytännössä toimii, jos tilitapahtumia kerran katsotaan kahden kuukauden ajalta.

Mutta tuo omien rahojen siirtäminen laskunmaksua varten - mitä rahoja nuo edes ovat? Eikö toimeentulotuessa kuulu ilmoittaa kaikki käytettävissä olevat varat? Jos on omia rahoja joita pystyy siirtelemään tilille laskunmaksua varten, niin eikö sen toimeentulotuen kuulukin silloin olla pienempi?

Vierailija
62/63 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tärkeät paperit tulostaa, täyttää käsin ja viedä sinne TE- toimiston postilaatikkoon. Onko sellaista mahdollisuutta enää, joskus oli, sillä minä en noihin sähköisiin luottaisi jos on perusturvan tulo niistä kiinni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä pitää paikkaansa ja tämä on raivostuttavimpia asioita koko järjestelmän toiminnassa. Tilille ei saa laittaa edes omaa rahaa vaikka olisi laskut erääntymässä. Kaikki tilille tuleva raha on automaattisesti "ulkopuolista tuloa".

Sekin on hauskaa kun saa veronpalautusta tai palautusta muusta liikamaksusta ja sekin on "ylimääräistä tuloa" ja valtio ottaa sen omaan taskuun. Siis mun omia rahoja vähennetään multa.

Eikö jotkut taktikoi noiden verojen kanssa niin, että ne pitää ylikorkeaa veroprosenttia ja sitten kerran vuodessa tulee isot veronpalautukset ja siinä kuussa eivät hae toimeentulotukea ollenkaan. Netistä olen siis lukenut joidenkin toimivan näin, en tiedä miten se sitten käytännössä toimii, jos tilitapahtumia kerran katsotaan kahden kuukauden ajalta.

Mutta tuo omien rahojen siirtäminen laskunmaksua varten - mitä rahoja nuo edes ovat? Eikö toimeentulotuessa kuulu ilmoittaa kaikki käytettävissä olevat varat? Jos on omia rahoja joita pystyy siirtelemään tilille laskunmaksua varten, niin eikö sen toimeentulotuen kuulukin silloin olla pienempi?

Eipä kai tuloista, joilla on perustoimeentulotukeen toistuvasti oikeutettu, kerry reilummallakaan veroprosentilla isoja palautuksia. Käsittääkseni Kela myös näkee tiedot veronpalautuksista ja vaatii tositteet jos ne ovat menneet esim. perintään. Veroprosentilla kikkailua käytetään ennemminkin kai saadakseen alemmat elatusmaksut.

Ja kysyjälle. Kela ei vie sinulta rahoja, toimeentulotukea ei vain myönnetä tai myönnetään vähemmän, jos sinulla on tuloja omasta takaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän