Kela-ammattilaisia paikalla? 350e tukia jäi saamatta
Ymmärtääkö joku täällä syvällisesti Kelan toimintaa? Minulle kävi seuraava tapahtumaketju ja 350e arvosta etuuksia jäi saamatta.
Lokakuun alussa työkkäri ilmoitti että heille lähettämäni lomake tuli tyhjänä perille ja sain työmarkkinatuen estolausunnon. Menetin työmarkkinatuen 4 viikon ajalta vaikken tehnyt mitään väärin.
Valittelin tuosta vaikka mihin, ja lopulta minulle tehtiin toimeentulotuen tarkistuspäätös ja sain marraskuussa puuttuvat 500e sitä kautta (saan siis työmarkkinatuen päälle toimeentulotukea). Vähän tämän jälkeen te-toimisto ilmoitti minulle nolona että olin ollut oikeassa ja heidän järjestelmässään oli ollut virhe. Sanoin että eipä mitään, sain jo toimeentulotuen tarkistuksen ja rahatilanne on taas kunnossa.
Joulukuussa jouduin hakemaan uudelleen toimeentulotukea ja sanottiinkin, että marraskuulta on 500 euroa ylimääräistä! Toisella kädellä siis annettiin totun tarkistusta ja seuraavassa kuussa otettiin pois. Tämä hölmö tilanne johtuu jotenkin siitä, että tarkistuksessa minulle tehtiin uusi totupäätös olemassaolevan päälle, ja tässä uudessa ei otettu huomioon että totta kai marraskuussa työmarkkinatukeni tulee juoksemaan taas normaalisti. Nyt sitten joulukuun päätöksessä katsottiin että jaahas marraskuussa tullut 500e työmarkkinatukea josta ei ole aiemmin ilmoitettu, ja hakija saanut myös totun tarkistusta 500e joten hän on siis saanut tuplatuet.
Todellisuudessahan lokakuu mentiin 500 euroa miinuksella joten jos tarkkoja ollaan niin plus miinus nollahan tämä on. Mutta ei Kelan logiikalla. Soitin Kelaan ja siellä sanottiin, että "ymmärrän kyllä mitä tarkoitat", mutta kuulemma uusi päätös on tehty kelateknisesti ihan oikein. Päätökset on jotenkin saatu pyöriteltyä sellaiseen muotoon, että tuo 500e saadaan näyttämään ylijäämältä, vaikkei se tietenkään maalaisjärjellä sitä ole. Sanoin että voitte laskea tiliotteista että johonkin katosi 500 euroa kuin pieru saharaan, mutta päätökset on jo tehty.
Joulukuussa hain täydentävää/harkinnanvaraista toimeentulotukea tämän kaiken takia, ja sitä myönnettiin 150 euron verran. Ihan kiva, mutta 350 euroa etuuksia jää edelleen puuttumaan. Ja tuo 350e on yksinkertaisesti vaan pyyhkäisty maton alle vaikken ole itse tehnyt mitään väärin. Kaikki vain sen prkleen te-toimiston virheen takia. Kuukausien riesa.
Mitä kautta tätä lähden nyt selvittelemään? Tein jo valituksen tuosta kielteisestä joulukuun toimeentulotukipäätöksestä mutta 99% varmuudella tulee bumerangina takaisin, koska kuten sanoin, totupäätökset on jotenkin menneet ristiin sellaisella tavalla, että joulukuun hylkäys on kelateknisesti oikein tehty, vaikka de facto olen hävinnyt tuossa satoja euroja. Mikään instanssi ei oikein halua ottaa maksuvelvoitetta itselleen.
Kommentit (63)
Somessa ihmisillä on käsittämätön pakkomielle vastata sellaisiinkin asioihin mistä he eivät tiedä mitään tai mihin heillä ei ole mitään annettavaa.
Luin tämän ketjun eikä yhdessäkään vastauksessa ole mitään apua AP:n tilanteeseen.
Väitän että koska aiheena on Kela ja työttömyys, niin keskustelu tulee jatkumaan pitkään, ilman että AP saa ainuttakaan oikeaa neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Somessa ihmisillä on käsittämätön pakkomielle vastata sellaisiinkin asioihin mistä he eivät tiedä mitään tai mihin heillä ei ole mitään annettavaa.
Luin tämän ketjun eikä yhdessäkään vastauksessa ole mitään apua AP:n tilanteeseen.Väitän että koska aiheena on Kela ja työttömyys, niin keskustelu tulee jatkumaan pitkään, ilman että AP saa ainuttakaan oikeaa neuvoa.
Ja sinä yrität asettautua muiden yläpuolelle vaikka oma kontribuutiosi tähän ketjuun on tyhjänpäiväistä jeesustelevaa mölinää.
No miksei sitä työkkärin 500e maksettu jälkikäteen, jos heidän virhe? Valita sinne, äläkä tänne.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuon saakelin nöyristelyn ja stressaamisen vuoksi olen tehnyt töitä viimeiset 15 vuotta ja yritän pitää viimeiseen saakka huolen, etten joudu tuohon hullunmyllyyn. Saattaa toki olla, että elämä ei mene niin kuin haluaisi ja siihen silti joutuu, mutta kaikkeni teen. Köyhiä todella kyykytetään ja rattaisiin kun joudut niin jauhetaan pieniksi palasiksi, joka nöyränä vaan nielee kaiken. Alan yhä enemmän kallistua siihen kansalaispalkan puoleen, vaikka olen sitä vastustanut. Loppuisi tuo hitollinen "teknisesti tämä on oikein" (vaikka todellisuudessa ei sitten millään tavalla olekaan).
Olen miettinyt asiaa paljon ja tajusin että kansalaispalkka on kaikista järkevin ratkaisu ja se lopulta säästää valtiolle rahaa ja kaikkien hermoja. Loppuu se turha paperisota kun lopputulos on aina kuitenkin sama.
Mutta miksi sitä ei tule? Koska suurin osa työssäkäyvistä on oikeasti niin pikkumaisia ja katkeria, että he alkaisivat riehumaan ja heittelisivät ulkona polttopulloja jos "rotat saa ilmaista rahaa tekemättä mitään".
On todella surullista että työväestö toimii henkisesti vähän samalla tavalla kuin yläasteen koulukiusaajat eikä asialle voi mitään. Kaikki politiikka tehdään työväestön tunnekuohujen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene tyhjä lomake läpi. Siinä on pakollisia tietoja jotka on täytettävä. Valehtelet.
Minulla on sinulle ehdotus: turpa kiinni.
paljastinko sinut,trolli😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene tyhjä lomake läpi. Siinä on pakollisia tietoja jotka on täytettävä. Valehtelet.
Minulla on sinulle ehdotus: turpa kiinni.
paljastinko sinut,trolli😁
En jaksa selittää ihmisille asioita jotka selviää lukemalla aiemmin kirjoitetut viestit.
Toimeentuloa laskiessa katsotaan kahden edeltävän kuukauden tulot tiliotteesta. Se on aivan sama mistä ne rahat on sinne tulleet.
Esim. jos maksat vuokran vahingossa kahteen kertaan ja saat palautuksena takaisin, silloin katsotaan ylimääräisenä tulona, jolloin kela katsoo seuraavaan kuukauden tt-laskiessa, että sinulla on ollut ylimääräistä tuloa edellisessä kuussa.
Sitten odotellaan jaksaako asiakas valittaa vai ei. Säännöt vaan on näin.
Vierailija kirjoitti:
No miksei sitä työkkärin 500e maksettu jälkikäteen, jos heidän virhe? Valita sinne, äläkä tänne.
Koska työkkäri ei ole se joka maksaa tuet. Ne vaan laittaa estolausuntoja tai hyväksyviä lausuntoja eteenpäin maksajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomake piti olla tyhjä. Nyt se olikin täytetty. Trolli.
Niin, ap oli täyttänyt sen mutta se meni työkkärille tyhjänä. Musta se oli ihan selkeästi ilmaistu noissa viesteissä.
kun se ei mene tyhjänä läpi. Ja itsestään vielä lähtenyt. Tunnetko paljonkin tietotekniikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Toimeentuloa laskiessa katsotaan kahden edeltävän kuukauden tulot tiliotteesta. Se on aivan sama mistä ne rahat on sinne tulleet.
Esim. jos maksat vuokran vahingossa kahteen kertaan ja saat palautuksena takaisin, silloin katsotaan ylimääräisenä tulona, jolloin kela katsoo seuraavaan kuukauden tt-laskiessa, että sinulla on ollut ylimääräistä tuloa edellisessä kuussa.
Sitten odotellaan jaksaako asiakas valittaa vai ei. Säännöt vaan on näin.
Tämä pitää paikkaansa ja tämä on raivostuttavimpia asioita koko järjestelmän toiminnassa. Tilille ei saa laittaa edes omaa rahaa vaikka olisi laskut erääntymässä. Kaikki tilille tuleva raha on automaattisesti "ulkopuolista tuloa".
Sekin on hauskaa kun saa veronpalautusta tai palautusta muusta liikamaksusta ja sekin on "ylimääräistä tuloa" ja valtio ottaa sen omaan taskuun. Siis mun omia rahoja vähennetään multa.
Ennen ne tehtiin takaisin perinnöllä. Jos on tietoa Kelan etuuksista. Tilanteessasi ei kuitenkaan tehty takaisinperintä päätöstä koska etuus oli evätty.
Aloituksesi oli hiukan sekava. Saitko sen takautuvasti sen työmarkkinatuen? Jos sait ei laskelmissa ole virhettä Jos olet saanut toimeentulotukea ja työmarkkinatuen.
Yks kaveri tappeli työkkärin kanssa kuukausia. Sinä aikana hänelle olisi kuulunut toimeentulotuki. Ei hakenut. Sai könttänä työmarkkinatuen selvitysten jälkeen. Maksoi velkoja vapaa ehtoisesti eikä odottanut ulos ottoa.... sossu ei maksanut mitään puoleen vuoteen, vaikka tukea olisi pitänyt maksaa sen jälkeen 100 euroa kk.
Byrokratia on joskus ihan anuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ap oli täyttänyt sen mutta se meni työkkärille tyhjänä. Musta se oli ihan selkeästi ilmaistu noissa viesteissä.
kun se ei mene tyhjänä läpi. Ja itsestään vielä lähtenyt. Tunnetko paljonkin tietotekniikkaa?
Olen AP ja satun olemaan webdev ammatiltani. Olen itse tuottanut SQL-tietokannoilla toimivia verkkokauppoja ja vastaavia, enkä todellakaan lähde väittelemään PHP-lomakkeista täällä yhtään mitään. Minä olen saanut jo te-toimistolta tiedon, että vika oli todellinen. Liittyi keskeneräisenä tallennettuihin hakemuksiin, ei samantien lähetettyihin. Totta kai yksinkertaisessakin lomakkeessa on koodinpätkä joka testaa onko input field tyhjä vai ei. Et nyt ymmärrä tilannetta ja derailaat keskustelua aivan turhaan. Tämä käy jostain syystä täällä älyttömän usein.
Ja virkailija oikein soitti ja selitti kuinka tapausta tutkitaan helsingissä asti. Kuule ei ne piittaa selityksistä siellä. Jos ei ole tullut lomake niin teet uuden ja sillä hyvä.t. 20 vuoden kokemuksella te- toimiston virkailijoista.
Vierailija kirjoitti:
Ja virkailija oikein soitti ja selitti kuinka tapausta tutkitaan helsingissä asti. Kuule ei ne piittaa selityksistä siellä. Jos ei ole tullut lomake niin teet uuden ja sillä hyvä.t. 20 vuoden kokemuksella te- toimiston virkailijoista.
Lomakkeen voi toki lähettää uudestaan, mutta monissa lomakkeissa keskiverto käsittelyaika voi olla 21 arkipäivää.
Tällainen on esim. alle 6 kuukautta kestävän opiskelun hakemus. Käsittelyajat muistaakseni pystyy tarkistamaan netistä ja tässä se on 21 päivää. Ihan sama vaikka se käsiteltäisiin uudestaan, niin 21 päivää meni siinä hukkaan ilman rahaa ja sitten vaan yrittämään uudestaan.
Kohta kolmannella sivulla keskustelu eikä ainuttakaan ratkaisua mihin tuosta osoitetaan valitus. Että pitääkö tehdä valitus siitä vanhasta työmarkkinatuen katkosta, vaiko toimeentulotuesta muutoksenhakulautakuntaan, vaiko harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta kunnalle...
Noh en syytä ketään, pitää oikeasti olla ammattilainen että tuon tietää. Lukee tosin ketjun otsikossakin jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen AP ja satun olemaan webdev ammatiltani. Olen itse tuottanut SQL-tietokannoilla toimivia verkkokauppoja ja vastaavia, enkä todellakaan lähde väittelemään PHP-lomakkeista täällä yhtään mitään. Minä olen saanut jo te-toimistolta tiedon, että vika oli todellinen. Liittyi keskeneräisenä tallennettuihin hakemuksiin, ei samantien lähetettyihin. Totta kai yksinkertaisessakin lomakkeessa on koodinpätkä joka testaa onko input field tyhjä vai ei. Et nyt ymmärrä tilannetta ja derailaat keskustelua aivan turhaan. Tämä käy jostain syystä täällä älyttömän usein.
et sinä tiedä ketä täällä käy,valehtelet että olet ap.
Suomen julkinen sektori on niin laajaksi ja monimutkaiseksi paisunut, että tämmösiä pattitilanteita tulee väistämättä eteen. Olen kelalla töissä, en tee toimeentulotuen päätöksiä enkä muutenkaan tiedä siitä mitään, mutta osaan sanoa, että järjestelmät joita käytetään, eivät päästä etenemään jos et tee asiaa ns. oikein. Eli on hyvin byrokraattista ja hankala välillä tehdä asioita niin kuin itse ajattelisi järkevästi.
Ihan oikein on laskettu, mutta kun et jaksa sitä päätöstä ottaa käteesi, et lukea sitä etkä perehtyä siihen, no tokihan tilanne on tämä. Tokikaan et ymmärrä. Mutta hei, ollaan oikeusvaltiossa, niin voit tehdä turhan valituksen ja saada turhan päätöksen oikaisuvaatimuskeskukselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset mene töihin?
Hain 40 eri työpaikkaa, en saanut. Mikä on seuraava siirtosi? Jos sinulla on minulle töitä niin otan vastaan.
Ehei, ei riitä. Tuon töihinpatistajan mielestä sinun pitää mennä torille, pystyttää sinne pieni sermi jonka olet rakentanut lakanasta ja kahdesta kepistä, ja sen takana tarjota paljasta pimppaasi vitosella sormeiltavaksi kaikille jotka haluavat kokeilla. Kokeilu kestää minuutin kerrallaan mutta koska jono on takuulla nopsasti pitkä, ansaitset tunnissa 60x5 euroa ja kun olet siellä koko päivän, ansaitset 60x5 euroa kahdeksaan kertaan. Sitten olet tehnyt tarpeeksi ansaitaksesi olemassaolosi. Tosin tuo kommentoija vaatii myös että maksat verosi sitten niillä hiluilla veroviraston tiskillä käteisenä tai olet lusmu paska. Tsemppiä.
Juuri tuon saakelin nöyristelyn ja stressaamisen vuoksi olen tehnyt töitä viimeiset 15 vuotta ja yritän pitää viimeiseen saakka huolen, etten joudu tuohon hullunmyllyyn. Saattaa toki olla, että elämä ei mene niin kuin haluaisi ja siihen silti joutuu, mutta kaikkeni teen. Köyhiä todella kyykytetään ja rattaisiin kun joudut niin jauhetaan pieniksi palasiksi, joka nöyränä vaan nielee kaiken. Alan yhä enemmän kallistua siihen kansalaispalkan puoleen, vaikka olen sitä vastustanut. Loppuisi tuo hitollinen "teknisesti tämä on oikein" (vaikka todellisuudessa ei sitten millään tavalla olekaan).