Kela-ammattilaisia paikalla? 350e tukia jäi saamatta
Ymmärtääkö joku täällä syvällisesti Kelan toimintaa? Minulle kävi seuraava tapahtumaketju ja 350e arvosta etuuksia jäi saamatta.
Lokakuun alussa työkkäri ilmoitti että heille lähettämäni lomake tuli tyhjänä perille ja sain työmarkkinatuen estolausunnon. Menetin työmarkkinatuen 4 viikon ajalta vaikken tehnyt mitään väärin.
Valittelin tuosta vaikka mihin, ja lopulta minulle tehtiin toimeentulotuen tarkistuspäätös ja sain marraskuussa puuttuvat 500e sitä kautta (saan siis työmarkkinatuen päälle toimeentulotukea). Vähän tämän jälkeen te-toimisto ilmoitti minulle nolona että olin ollut oikeassa ja heidän järjestelmässään oli ollut virhe. Sanoin että eipä mitään, sain jo toimeentulotuen tarkistuksen ja rahatilanne on taas kunnossa.
Joulukuussa jouduin hakemaan uudelleen toimeentulotukea ja sanottiinkin, että marraskuulta on 500 euroa ylimääräistä! Toisella kädellä siis annettiin totun tarkistusta ja seuraavassa kuussa otettiin pois. Tämä hölmö tilanne johtuu jotenkin siitä, että tarkistuksessa minulle tehtiin uusi totupäätös olemassaolevan päälle, ja tässä uudessa ei otettu huomioon että totta kai marraskuussa työmarkkinatukeni tulee juoksemaan taas normaalisti. Nyt sitten joulukuun päätöksessä katsottiin että jaahas marraskuussa tullut 500e työmarkkinatukea josta ei ole aiemmin ilmoitettu, ja hakija saanut myös totun tarkistusta 500e joten hän on siis saanut tuplatuet.
Todellisuudessahan lokakuu mentiin 500 euroa miinuksella joten jos tarkkoja ollaan niin plus miinus nollahan tämä on. Mutta ei Kelan logiikalla. Soitin Kelaan ja siellä sanottiin, että "ymmärrän kyllä mitä tarkoitat", mutta kuulemma uusi päätös on tehty kelateknisesti ihan oikein. Päätökset on jotenkin saatu pyöriteltyä sellaiseen muotoon, että tuo 500e saadaan näyttämään ylijäämältä, vaikkei se tietenkään maalaisjärjellä sitä ole. Sanoin että voitte laskea tiliotteista että johonkin katosi 500 euroa kuin pieru saharaan, mutta päätökset on jo tehty.
Joulukuussa hain täydentävää/harkinnanvaraista toimeentulotukea tämän kaiken takia, ja sitä myönnettiin 150 euron verran. Ihan kiva, mutta 350 euroa etuuksia jää edelleen puuttumaan. Ja tuo 350e on yksinkertaisesti vaan pyyhkäisty maton alle vaikken ole itse tehnyt mitään väärin. Kaikki vain sen prkleen te-toimiston virheen takia. Kuukausien riesa.
Mitä kautta tätä lähden nyt selvittelemään? Tein jo valituksen tuosta kielteisestä joulukuun toimeentulotukipäätöksestä mutta 99% varmuudella tulee bumerangina takaisin, koska kuten sanoin, totupäätökset on jotenkin menneet ristiin sellaisella tavalla, että joulukuun hylkäys on kelateknisesti oikein tehty, vaikka de facto olen hävinnyt tuossa satoja euroja. Mikään instanssi ei oikein halua ottaa maksuvelvoitetta itselleen.
Kommentit (63)
Tuntuu olevan liikkeellä tuota suhmurointia. Mulla ollut myös hyvin, HYVIN hankalaa asiointi tänäsyksynä ja olen tullut suoranaisesti höynäytettäväksi. Kuka helvetti tästä kantaa vastuun? E ilmeisesti olla ainoita..
Työkkärissä on hommat aivan levällään.
Kannattaa vaan niellä tappio ja hakea tukea taas ensi kuussa
Ei mene tyhjä lomake läpi. Siinä on pakollisia tietoja jotka on täytettävä. Valehtelet.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaan niellä tappio ja hakea tukea taas ensi kuussa
Valitettavaa mutta totta, se menee melkein aina näin.
Hakija ei lopulta jaksa lähteä viemään asiaa mihinkään oikeuteen tms. ja yksinkertaisesti hyväksyy sen päätöksen minkä saa ja puree nuudeleita pari kuukautta.
Jännä että velvollisuudet ja oikeudet toimivat näin päin. Auta armias jos työtön jättää aktiivimallin velvoitteet täyttämättä niin asiaan reagoidaan heti, mutta valtio saa kyllä luistaa maksuvelvollisuudesta. Tällaiset tilanteet katoavat byrokratian rattaisiin kuin ihmeen kaupalla.
Eli sait ylimääräistä tt-tukea marraskuussa sen 500 euroa, ja nyt valitat kun olet saanut ylimääräistä ja nyt et saakaan ?
Vierailija kirjoitti:
Ei mene tyhjä lomake läpi. Siinä on pakollisia tietoja jotka on täytettävä. Valehtelet.
Minulla on sinulle ehdotus: turpa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Eli sait ylimääräistä tt-tukea marraskuussa sen 500 euroa, ja nyt valitat kun olet saanut ylimääräistä ja nyt et saakaan ?
Miten se on ylimääräistä jos lokakuussa oli alimääräistä..??
Näköjään edes vauva.fi ei ymmärrä että -500 + 500 = 0
Huhhuh ilmeisesti koko Suomen kansan älykkyysosamäärä Kelaa myöten on niin alhainen että tällaista vaan tapahtuu
Vierailija kirjoitti:
Olen AP.
En ymmärrä asennettasi enkä ymmärrä mitä ihmettä haluat minun kirjoittavan vastineeksi. Olenko valehtelija kunnes toisin todistetaan? Sinullahan se todistustaakka tässä on, eikä minulla ole edes mitään syytä valehdella. Jos tuet olisi poikki oman möhlinnän tuloksena niin en tietenkään olisi oikeutettu mihinkään ja asia olisi jo selvitetty.
Minun oma vastuuvirkailijani soitti minulle ja kertoi että vika järjestelmässä oli heidän puolellaan. Asiaa tutkittiin melkein 2 kuukautta Helsingissä asti. Minkä todisteen haluat aiheesta..?? Luuletko että laitan hänen nimensä ja puhelinnumeronsa tähän ketjuun? En todellakaan tule sitä tekemään, koska se on laitonta.
Tallensin lomakkeen keskeneräisenä vaikka olin sen kokonaan täyttänyt, sitä varten jos haluan myöhemmin täydentää sitä. Se oli lähtenyt itsestään matkaan kun muutaman päivän päästä tarkistin. Ajattelin ettei tämä haittaa, koska olin täyttänyt sen. 3 viikkoa myöhemmin kuulin että mitään ei oltu vastaanotettu.
Niin ja kiitos että sait yhden rivin trollivastauksella minut tuhlaamaan aikaani tämän asian selittämiseen! Eiköhän se ollut tarkoituksesi, mitään avuliasta kun ET OSAA vastata tähän
Huh huh, älykkäät ei elä Kelan tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh, älykkäät ei elä Kelan tuilla.
No selvästi tässä ollaan sinua ja Kelaa älykkäämpiä kun osataan laskea mitä on -500+500.
Että huh huh sinne ja hyviä jouluja!
Jännä miten kaikki AP:n viestit saa periaatteesta alapeukkua ja vittuilua vaikka hän ei ole mitään väärin tehnyt.
Tässä, hyvät naiset ja herrat, on sosiaalisen median taso vuonna 2022. Väitän että puoletkaan ei ole lukeneet aloituspostausta tai varsinkaan ymmärtäneet sitä, pääasia on päästä närkästymään kun joku ei ole TÖISSÄ.
Miten ihmeessä sitä voikaan joku olla koronapandemian jälkeen työtön valtiossa missä on 3 kertaa enemmän työnhakijoita kuin avoimia työpaikkoja!
Joo ja ei muuten kiinnosta hirveästi missään töissä käydä ja verorahoja maksaa jos verorahoista rakennettu sosiaalijärjestelmä ei hädän tullessa edes TOIMI.
Käsittämätöntä. Vähän sama tilannekuin se,kun maksat vuokravakuuden itse,johon menee koko kuukauden elämiseen tarkoitettu raha ja joudut käyttämään seuraavan kuun käyttörahat etukäteen,mutta vakuutta ei katsota tt-tuessa menoksi koska olet sen itse maksanut. Järkijättöistä touhua......
Lomake piti olla tyhjä. Nyt se olikin täytetty. Trolli.
Vierailija kirjoitti:
Mikset mene töihin?
Hain 40 eri työpaikkaa, en saanut. Mikä on seuraava siirtosi? Jos sinulla on minulle töitä niin otan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
No tässä voi tietty tulla kysyjän lukutaitokin kyseenalaiseksi. Asiakas on lomakkeen täyttänyt, te-toimisto on vastaanottanut tyhjänä. Vautsi vau se voi olla sekä tyhjä että täytetty samaan aikaan! Vähän kuin valolla on kaksoisluonne, se on sekä hiukkasia että aaltoja.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ap oli täyttänyt sen mutta se meni työkkärille tyhjänä. Musta se oli ihan selkeästi ilmaistu noissa viesteissä.
Te toimiston tötöilyt ei kuulu kelalle.
T. Etuisuusasiantuntija