Kela-ammattilaisia paikalla? 350e tukia jäi saamatta
Ymmärtääkö joku täällä syvällisesti Kelan toimintaa? Minulle kävi seuraava tapahtumaketju ja 350e arvosta etuuksia jäi saamatta.
Lokakuun alussa työkkäri ilmoitti että heille lähettämäni lomake tuli tyhjänä perille ja sain työmarkkinatuen estolausunnon. Menetin työmarkkinatuen 4 viikon ajalta vaikken tehnyt mitään väärin.
Valittelin tuosta vaikka mihin, ja lopulta minulle tehtiin toimeentulotuen tarkistuspäätös ja sain marraskuussa puuttuvat 500e sitä kautta (saan siis työmarkkinatuen päälle toimeentulotukea). Vähän tämän jälkeen te-toimisto ilmoitti minulle nolona että olin ollut oikeassa ja heidän järjestelmässään oli ollut virhe. Sanoin että eipä mitään, sain jo toimeentulotuen tarkistuksen ja rahatilanne on taas kunnossa.
Joulukuussa jouduin hakemaan uudelleen toimeentulotukea ja sanottiinkin, että marraskuulta on 500 euroa ylimääräistä! Toisella kädellä siis annettiin totun tarkistusta ja seuraavassa kuussa otettiin pois. Tämä hölmö tilanne johtuu jotenkin siitä, että tarkistuksessa minulle tehtiin uusi totupäätös olemassaolevan päälle, ja tässä uudessa ei otettu huomioon että totta kai marraskuussa työmarkkinatukeni tulee juoksemaan taas normaalisti. Nyt sitten joulukuun päätöksessä katsottiin että jaahas marraskuussa tullut 500e työmarkkinatukea josta ei ole aiemmin ilmoitettu, ja hakija saanut myös totun tarkistusta 500e joten hän on siis saanut tuplatuet.
Todellisuudessahan lokakuu mentiin 500 euroa miinuksella joten jos tarkkoja ollaan niin plus miinus nollahan tämä on. Mutta ei Kelan logiikalla. Soitin Kelaan ja siellä sanottiin, että "ymmärrän kyllä mitä tarkoitat", mutta kuulemma uusi päätös on tehty kelateknisesti ihan oikein. Päätökset on jotenkin saatu pyöriteltyä sellaiseen muotoon, että tuo 500e saadaan näyttämään ylijäämältä, vaikkei se tietenkään maalaisjärjellä sitä ole. Sanoin että voitte laskea tiliotteista että johonkin katosi 500 euroa kuin pieru saharaan, mutta päätökset on jo tehty.
Joulukuussa hain täydentävää/harkinnanvaraista toimeentulotukea tämän kaiken takia, ja sitä myönnettiin 150 euron verran. Ihan kiva, mutta 350 euroa etuuksia jää edelleen puuttumaan. Ja tuo 350e on yksinkertaisesti vaan pyyhkäisty maton alle vaikken ole itse tehnyt mitään väärin. Kaikki vain sen prkleen te-toimiston virheen takia. Kuukausien riesa.
Mitä kautta tätä lähden nyt selvittelemään? Tein jo valituksen tuosta kielteisestä joulukuun toimeentulotukipäätöksestä mutta 99% varmuudella tulee bumerangina takaisin, koska kuten sanoin, totupäätökset on jotenkin menneet ristiin sellaisella tavalla, että joulukuun hylkäys on kelateknisesti oikein tehty, vaikka de facto olen hävinnyt tuossa satoja euroja. Mikään instanssi ei oikein halua ottaa maksuvelvoitetta itselleen.
Kommentit (63)
Ei muuta kuin tekemään oikaisuvaatimusta. Laitat siihen kaikki todisteet mahdollisimman tarkasti, vaikka hermot siinä meinaa mennä. Itsekkin olen tehnyt oikaisuvaatimuksia. Joskus ne menee läpi, joskus ei. Nykyään voi tehdä oikaisuvaatimuksen netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta kolmannella sivulla keskustelu eikä ainuttakaan ratkaisua mihin tuosta osoitetaan valitus. Että pitääkö tehdä valitus siitä vanhasta työmarkkinatuen katkosta, vaiko toimeentulotuesta muutoksenhakulautakuntaan, vaiko harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta kunnalle...
Noh en syytä ketään, pitää oikeasti olla ammattilainen että tuon tietää. Lukee tosin ketjun otsikossakin jo.
No teet nyt valituksen kaikkialle. Aikaahan sinulla on, vaikka töitä ei noin pätevälle nyt löydykään.
pätevälle? Ei ymmärrä tttukipäätöksiä edes. Mihin se on pätevä muuhun kuin trollaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja virkailija oikein soitti ja selitti kuinka tapausta tutkitaan helsingissä asti. Kuule ei ne piittaa selityksistä siellä. Jos ei ole tullut lomake niin teet uuden ja sillä hyvä.t. 20 vuoden kokemuksella te- toimiston virkailijoista.
Lomakkeen voi toki lähettää uudestaan, mutta monissa lomakkeissa keskiverto käsittelyaika voi olla 21 arkipäivää.
Tällainen on esim. alle 6 kuukautta kestävän opiskelun hakemus. Käsittelyajat muistaakseni pystyy tarkistamaan netistä ja tässä se on 21 päivää. Ihan sama vaikka se käsiteltäisiin uudestaan, niin 21 päivää meni siinä hukkaan ilman rahaa ja sitten vaan yrittämään uudestaan.
no se on tehtävä jokatapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta kolmannella sivulla keskustelu eikä ainuttakaan ratkaisua mihin tuosta osoitetaan valitus. Että pitääkö tehdä valitus siitä vanhasta työmarkkinatuen katkosta, vaiko toimeentulotuesta muutoksenhakulautakuntaan, vaiko harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta kunnalle...
Noh en syytä ketään, pitää oikeasti olla ammattilainen että tuon tietää. Lukee tosin ketjun otsikossakin jo.
No teet nyt valituksen kaikkialle. Aikaahan sinulla on, vaikka töitä ei noin pätevälle nyt löydykään.
pätevälle? Ei ymmärrä tttukipäätöksiä edes. Mihin se on pätevä muuhun kuin trollaamaan.
Ehkä pitää laskea positiiviseksi, että tukiviidakko ei ole läpeensä tuttu. Toivoa, että elättää itsensä, on vielä jäljellä.
Ei töihin voi vain "mennä". Ihmettelisivät, että mikä kutsumaton vieras on vieraalla työpaikalla.
Pitää olla avoin työpaikka, johon sitten uusi työntekijä vastaanotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä pitää paikkaansa ja tämä on raivostuttavimpia asioita koko järjestelmän toiminnassa. Tilille ei saa laittaa edes omaa rahaa vaikka olisi laskut erääntymässä. Kaikki tilille tuleva raha on automaattisesti "ulkopuolista tuloa".
Sekin on hauskaa kun saa veronpalautusta tai palautusta muusta liikamaksusta ja sekin on "ylimääräistä tuloa" ja valtio ottaa sen omaan taskuun. Siis mun omia rahoja vähennetään multa.
Tajuatko sinä kenen rahoja ne ovat, joita Kela sinulle joka kuukausi maksaa jotta saat nautiskella pitkään nukkumisesta aamuisin? Ne ovat meidän työssäkäyvien veronmaksajien kukkarosta väkisin otettuja rahoja. Meidän omia rahoja.
Ihmispolon elämässä kaikkein vaikein / haastavin ajanjakso on, kun lapsilisät loppuvat ja eläke alkaa. Sen ajan kun jaksaisi jotenkin huolehtia itsestään ja selviytyä hengissä niin hyvin menee. Ja parhaiten menisi jos ko. aikana ei tarvitsisi olla missään tekemisissä te-toimiston ja kela:n kanssa mutta taitaa olla haave vain.
Järkyttävää että jotkut elää koko ikänsä kelan tuilla.
Totu on työmarkkinatuesta erillinen tuki, joka arvioidaan aina edellisen kuun lopussa olevista varoista. Sait täydentävää kun sitä tarvitsit, nyt et enää tarvitse. Ei sitä lasketa niin, että sulle täytyy tulla joka kuu saman verran rahaa tai että sillä paikataan toista tukea automaattisesti. Sun pitää riitauttaa se työmarkkinatuki, jos lerran sitä on virheellisesti maksettu. Sulle ei siis ole siellä mitään pakkaa, josta aina maksetaan sama summa.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää että jotkut elää koko ikänsä kelan tuilla.
Veronmaksajien selkänahalla.
Jotain tukia suomessa kaikki saa ja yrittäjät eniten.
Vierailija kirjoitti:
Jotain tukia suomessa kaikki saa ja yrittäjät eniten.
Jaa jaa. Kerro ihmeessä lisää.
-Vain opintotuen aikoinaan saanut, lapsilisiä nostamaton yksityisyrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sait ylimääräistä tt-tukea marraskuussa sen 500 euroa, ja nyt valitat kun olet saanut ylimääräistä ja nyt et saakaan ?
Miten se on ylimääräistä jos lokakuussa oli alimääräistä..??
Näköjään edes vauva.fi ei ymmärrä että -500 + 500 = 0
Huhhuh ilmeisesti koko Suomen kansan älykkyysosamäärä Kelaa myöten on niin alhainen että tällaista vaan tapahtuu
Nyt on nyt, ei ne siihen toimeentulotukeen laske takautuvasti. Olisi todella outoa että laskisivat kun tuolloin olit köyhempi kuin nyt niin maksetaan takautuvasti nyt.
Työttömyysturva jäi siis lokakuulta maksamatta? Koska et saanut sitä lokakuussa ja työttömyysturvaa korjattiin takautuen, sinulle on maksettu Kelasta tuo työttömyysturvan n. 500 euron suurinen summa toimeentulotuen päätöksellä. Näin siksi, että et ole saanut varsinaista työttömyysturvaa lokakuussa.
Maksettiinko sinulle siis kuitenkin myös työttömyysturva työttömyysturvan päätöksellä lokakuun osalta myöhemmin? Jos maksettiin, niin olet saattanut saada ylimääräistä toimeentulotuen muodossa.
Sinulla on ollut lokakuun osalta oikeus saada työttömyysturva ja se on myönnetty toimeentulotukena (jotta rahallista tilannettasi saataisiin korjattua), mutta saitko muuta ylimääräistä toimeentulotukea?
Voi olla, ettei sinulla tilanteesi huomioiden ole oikeutta toimeentulotukeen, jos sinulla on oikeus esim. asumistukeen ja työttömyysturvaan.
Vaikea ottaa kantaa, kun tilanteesi ei selviä tuosta aloituksesta kunnolla.
Suomen järjestelmä on byrokraattinen ja hankala. On kuitenkin lainsäätäjän tahtotila, että näistä vastikkeettomista tukirahoista ollaan tarkkoja. Näissä ei kukaan jää ns. plussalle eikä ole tarkoituskaan jäädä. Kyyti on kylmää, mutta näin se laissa menee.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä. Vähän sama tilannekuin se,kun maksat vuokravakuuden itse,johon menee koko kuukauden elämiseen tarkoitettu raha ja joudut käyttämään seuraavan kuun käyttörahat etukäteen,mutta vakuutta ei katsota tt-tuessa menoksi koska olet sen itse maksanut. Järkijättöistä touhua......
Kaksi mielenterveys asioiden vuoksi tuilla elävää sai takuuvuokrat (toien 2kk ajalta) minä eläkeläinen en saanut takuuvuokraan apua yhtään. Päätemä: pää ilmeiseti pitää olla pipi ja naama nuori?
Sain muutaman euron tukia tässä kuussa ja lisäksi kela ei ole tehnyt sähkölaskusta päätöstä. Sähkölaskuni on 26 .40 euroa ja se piti maksaa eilen. Mutta toimeentulotukea sain muutaman euron vaikka piti saada 560 euroa kuten aina ennenjoten jouluksi en osta sitten mitään ruokaa. Pakastimessa on jauhelihaa ja kalapuikkoja joten niistä sitten kehitän jotain. Kelan päätöksissä on aina jotain vikaa. Minulla ei ole muita tulojakaan ja tosiaan olen lähettänyt tiliotteet ajoissa kuun alussa heti.
Nuo päätökset joudut lopulta oikeuteen viemään jos kela ei tee oikaisuvaatimuksia. Ja kun sulta jää laskuja maksamatta niin oikeuden kautta saat korvauksia.
Yleensä soitan sossun omavirkailijalle joka on viisaampi kuin kela virkailija ja sossun virkailija hoitaa minulle oikeat päätökset ja rahat. Sitä on monesti kela tehnyt vääriä päätöksiä jopa kerran meni 3 kuukautta että sain toimeentulotukea.Silloin jouduin menee oikeuteen ja sain takautuvasti. Jouduin lainaa raha siskoltani.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentuloa laskiessa katsotaan kahden edeltävän kuukauden tulot tiliotteesta. Se on aivan sama mistä ne rahat on sinne tulleet.
Esim. jos maksat vuokran vahingossa kahteen kertaan ja saat palautuksena takaisin, silloin katsotaan ylimääräisenä tulona, jolloin kela katsoo seuraavaan kuukauden tt-laskiessa, että sinulla on ollut ylimääräistä tuloa edellisessä kuussa.
Sitten odotellaan jaksaako asiakas valittaa vai ei. Säännöt vaan on näin.
Niin ja siellä on varmaan etuuksia valittu laskemaan työpaikkailmapiirin pilaaja, mikä löytyy joka työpaikalta, se ketä noudattaa jokaista sääntöä pilkulleen ja odottaa muidenkin tekevän näin, vaikka sääntöä noudattamatta, homma sujuisi järkevästi.
Yhtenäiset säännöt on tehty noudatettavaksi, sillä nämä pätevät noin 75% hakemuksista.
Jolloin voidaan sanoa, että virheet on yksittäistapauksia.
Etuuksienlaskijoilta vaaditaan tietty määrä päätöksiä päivässä, sääntöä noudattaen saadaan käsiteltyä enemmän, tosin osassa virhe selvästi nähtävissä, mutta täyttä varmuutta ei ole, jolloin annetaan hylkäävä päätös. Sillä myöskään olettaa ei voi, mistä virhe johtuu.