Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi kaveri tunkee jatkuvasti kylään. Miten kieltäytyä?

Vierailija
20.12.2022 |

Olen vastikään tutustunut uuteen ihmiseen. Olen itse hitaasti lämpiävä ihmissuhteissa ja minulle koti on pyhä paikka. En haluaisi kutsua vieraita ihmisiä, mutta en tiedä miten kieltäytyisin kohteliaasti itsensä kylään kutsuvasti.
Joudun olemaan tämän uuden tuttavan kanssa tekemisissä ja siksi olisi pysyttävä väleissä. Tähän mennessä olen kieltäytynyt. Minua harmittaa että tuttava kuitenkin kysyy taas uudestaan, vaikkapa ohi kävellessä "jospa piipahtaisimme minun luona".
Miten kieltäytyä, niin ettei tarvitse selitellä?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ET VAAN VASTAA.

Nuo tunkee vaikka muiden sukujuhliin. Varmasti kutsumatta.

Ei ole pakko vastata eikä avata.

Se hakee sinusta epävarmuutta. Mutta mikään ei ole niin varmaa kuin että sinun on vedettävä raja, kun tuollaiset ei itse osaa.

Et vastaa etkä avaa.

Vierailija
62/76 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että on mukava olla ryhmässä hänen kanssaan, mutta aikasi ei riitä työn ja esim. harrastuksen takia vierailuihin. Pikainen kahvilakäynti tms töitten jälkeen ennen kotiin menoa sopii. Jos hänellä perhe, niin miten ehtii kyläillä arkisin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olette vainoharhaisia voi luoja sentään..

Mutta ei olla typeryksiä, niinkuin sinä.

Vierailija
64/76 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsuisit varmaan Mika Moringinkin luoksesi kahvittelemaan.

Vierailija
65/76 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei voi olla liian varovainen. Tunkeilu ei tiedä hyvää.

Vierailija
66/76 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset voi kertoa suoraan, että koti on sun henkilökohtainen tila etkä halua sinne vieraita? Hän voi sitten tulkita sen miten haluaa, mutta toisaalta kaikenlaiset epämääräiset tekosyyt ja selittelyt voivat myös herättää kummastusta, joten sama se on vain kertoa totuus.

Pelkään että hän loukkaantuu. Sillä huomasin että jo näistä muutamista kieltäytymistä loukkaantumisen merkkejä. Tuttava mieltää meidät kavereiksi ja minulle hän on vielä vieras.

Hän vitsillä kuittaili viime kerrasta että " meni kahvilassa niin paljon rahaa, kun ei voitu mennä mun luo". Tuli hieman outo olo siitä.

Ap

Sulla on kyllä oikeus tehdä selväksi omat rajasi ihmissuhteessa. Jos toinen loukkaantuu siitä eikä pysty kunnioittamaan sun rajojasi, niin ehkä sellaista ystävää ei kannata pitää. 

Terveissä ihmissuhteissa voidaan vetää rajoja ja kunnioittaa niitä ilman pelkoa siitä, että toinen osapuoli vetää herneet nenään.

Mä en myöskään tykkää kutsua ihmisiä kotiini, koska mulle tämä on paikka, johon pääsen lataamaan akkuja ja rentoutumaan. En pidä kotiani sosiaalisena tilana. Ystäväni kunnioittavat tätä eivätkä tuppaa kylään ellen erikseen kutsu.

Näinhän sen periaatteessa pitäisi mennä. Ongelmia vaan tulee siinä vaiheessa, jos toinen on sellaista helposti loukkaantuvaa tyyppiä ja sen kanssa pitäisi kuitenkin olla väleissä ja yhteistyössä jonkun asian tiimoilta. Tulee kaikenlaista ikävää dramaa, kun joku rajaton vetää herneet nenään ja silti pitäisi saada se urheiluseuran joulujuhla (tjsp) järjestettyä.

Vierailija
67/76 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitten olet toiminut rajattoman tyypin kanssa?

Vierailija
68/76 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten olet toiminut rajattoman tyypin kanssa?

Luulen että selkeiden rajojen vetäminen on se avain. Niin kuin joku ylempänä sanoi, täytyy olla itsensä puolella ensin.

Vierailija
69/76 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin: Mä oon vähän semmonen, etten hirveesti tykkää kutsua vieraita kotiin. Voin kyllä tulla joskus teille, jos tahdot (huom. Vain JOS olet todella tätä mieltä!) tai tavataan tälleen muualla.

Ei ole töykeää ja jos tuon jälkeen alkaa inttää tai ihmetellä, niin outoa on. Toistat vaan samaa: Mä en vaan mielelläni kutsu ihmisiä kylään kuin poikkeustapauksissa.

Juuri näin. Ihan suoraan vain sanoo että "minä en tykkää kutsua vieraita kotiini". Ja jos toinen alkaa jankata että miksi näin, niin kohauttaa vain olkapäitään ja toistaa että "sellainen minä oon". Ei mitään enempää selityksiä tyyliin kutsun vain äitini/poikaystäväni/veljeni jne. Se luo ennakkotapauksen, toinen (jolla selvästi ei ole sosiaalista älyä yhtään) saattaa vaan innostua että haluaa kuulua tuohon "valittuun porukkaan". Yleensäkin elämässä ei kannata antaa vänkääjille siimaa selittämällä. Ne käy kuin sika limppuun selityksen heikkoon lenkkiin. Opettelee vain sanomaan että asia on omalta osaltasi näin ja sillä sipuli.

Vierailija
70/76 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy tosiaan miettiä omia rajoja. Syyllistyn helposti ja pyrin miellyttämään. Tämä on ollut ongelma entisissä suhteissani, mutta kaverisuhteessa syyllisyyden kokemus kahvilan kalleudesta on uusi tunne.

Ap

Voisitko tarjota kahvin uudelle ystävällesi?

Vierailija
71/76 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä olla jotenkin rasittava, jotta hän itse alkaisi vältellä sinua. Esim. jos hänellä on jokin asia josta ei halua puhua, niin ota se puheeksi koko ajan.

Vierailija
72/76 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku rasittava roikkuja harmistui.

Vierailija
73/76 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverillasi ei ilmeisesti ole ns. sosiaalisia tuntosarvia. Sano vaikka ihan suoraan, että olen kuule aika yksityinen ihminen enkä tykkää kutsua vieraita kotiini, joten mennään mieluummin vaikka kahvilaan, kävelylle tai sinun luoksesi.

Koen hänet aika hyökkäävänä, vaikka ehkä se on vaan innokkuutta tutustua. Tuntuu että on vaikea kieltäytyä. Sillä kahviloissa ja ruokapaikoissa menee rahaa ja hänellä ei ole varaa siihen.

Ap

Minä olen köyhä ja käyn silti kahviloissa tapaamassa ystäviä, ostetaan yleensä vain se normaali kahvi tai tee. Halvimmat maksavat pari euroa ja kalleimmatkin 3,50. Niissä kalleimmissa kahviloissa en tosin yleensä asioi.

Kahviloihin on varattomallakin varaa kun ei oleteta, että siellä pitää ostaa jotain erikoiskahveja tai leivoksia. Eikä noihin joka päivä mennä, välillä voi tavata kävelyillä yms.

Vierailija
74/76 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Tapahtuuko tämä porvoossa?

0/5

Vierailija
75/76 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverillasi ei ilmeisesti ole ns. sosiaalisia tuntosarvia. Sano vaikka ihan suoraan, että olen kuule aika yksityinen ihminen enkä tykkää kutsua vieraita kotiini, joten mennään mieluummin vaikka kahvilaan, kävelylle tai sinun luoksesi.

Koen hänet aika hyökkäävänä, vaikka ehkä se on vaan innokkuutta tutustua. Tuntuu että on vaikea kieltäytyä. Sillä kahviloissa ja ruokapaikoissa menee rahaa ja hänellä ei ole varaa siihen.

Ap

Minä olen köyhä ja käyn silti kahviloissa tapaamassa ystäviä, ostetaan yleensä vain se normaali kahvi tai tee. Halvimmat maksavat pari euroa ja kalleimmatkin 3,50. Niissä kalleimmissa kahviloissa en tosin yleensä asioi.

Kahviloihin on varattomallakin varaa kun ei oleteta, että siellä pitää ostaa jotain erikoiskahveja tai leivoksia. Eikä noihin joka päivä mennä, välillä voi tavata kävelyillä yms.

Näin. Ja kuten täällä on sanottu - jos sinulle tulee syyllinen olo niin voit olla tilaamatta mitään kallista itsellesi ja tarjota ystävälle sen parin euron kahvin, jos hänen rahatilanteensa on hyvin heikko.

Vierailija
76/76 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa varoitusvaloja, ota etäisyyttä!