Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset nykyään ajattelee, että joulu ja muut juhlapyhät ovat turhia ja tarpeettomia?

Vierailija
20.12.2022 |

Olisiko sitten paljon parempi paikka jos jokainen päivä olisi samaa tasapaksua ja harmaata arkea ilman taukoja ja juhlia?

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se uskonto saatiin taas vedettyä tähän? Idiootit.

Joulu on kiekollinen juhla ja kirkko on ollut 1900-luvulle asti se, joka pakottaa juhlimaan joulua. Mutta kun sallittiin erota kirkosta, niin ei ole enää mitää pakkoa ja on vapaa tekemään mitä haluaa.

Vierailija
22/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että kansa on synkkää ja kitkerää ympäri vuoden. Porukka nauttii siitä että joka päivä on tylsää, pimeää ja köyhää. Tappakaa itsenne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin suomalaiset yleensä noin ajattelevat, mikä näkyy esimerkiksi jouluteemaisen sisällön ja mainonnan kuluttamisessa ja tuottamisessa. Kaupat tuskin panostaisivat jouluteemaisiin tuotteisiin, jos niitä ei ostettaisi, tai jouluteemaiseen markkinointiin, jos sitä ei uskottaisi tehokkaaksi.

Voi siis olla, että joku yksilö ei mitenkään vietä joulua, mutta yleensä ottaen ihmiset tuntuvat ottavan osaa joulumenoihin. Sama pätee muihinkin juhliin, kuten pääsiäiseen, vappuun ja halloweeniin.

Vierailija
24/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole enää kirkon jäsen. Kirkko voi pitää juhlansa, minä olen vapaa.

Vierailija
25/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se heille on turhaa ja tarpeetonta, pitäkööt mielipiteensä.

Onneksi kenelläkään ei ole valtaa määrätä muita olla viettämättä juhlapyhiä.

Katkerat hapankurkut lillukoot liemessään, itse teen kuten tahdon.

Vierailija
26/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikki juhlapyhät ovat muuttuneet dokaamiseksi ja örveltämiseksi. 

Vierailija
27/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei oksentanut lapsena ja nuorena kuin se että oli pakko juhlia joulua, pakko juhlia uutta vuotta, laskiaista, pääsiäistä, vappua, juhannusta, venetsialaisia, rapujuhlia, halloweenia, itsenäisyyspäivää ja syntymäpäiviä vain koska kirkko, raamattu ja kristittyjen perinteet vaativat niin. Aivan ensimmäiseksi kun täytin 18 erosin kirkosta ja Kun perustin perheen niin päätin, että meidän perheessä ei ole pakkoa ja me emme juhli mitään.

Voi lapsiparat. Muut kertoo mitä hauskaa oli milloin missäkin juhlissa ja sinä kiellät kaiken tuon ilon omilta lapsiltasi vain sen takia, että itse inhoat juhlia.

Entä jos lapsesi eivät ole samanlaisia vaan haluaisivat viettää/juhlistaa vaikkapa syntymäpäiväänsä? Kerrot, että teillä ei juhlita MITÄÄN.

Ja ikävä on lapsella myös ilman joulua, kun muut piltis silmär ilosta loistaen kertoo jouluvaömisteluista.

Olis kyllä ollut lapsena synkkää, jos mitään juhlia ei olisi ollut.

Ap kysymykseen vastaan, että kyllä niitä jotka ei ole juhlista niin perustaneet on ollut varmaan aina, mutta nyt sitä voidaan julistaa somessa ja sekin ilmiö näkyy, niin kuin kaikesta muustakin tulee näkyvää, kun ihmiset  "vaahtoaa" netissä :)

Se jolle juhlat oli jo lapsena juhlaa ja elämän kohokohtia, joita on mukava muistella.

Vierailija
28/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi että kansa on synkkää ja kitkerää ympäri vuoden. Porukka nauttii siitä että joka päivä on tylsää, pimeää ja köyhää. Tappakaa itsenne.

🎯

Vierailija
29/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää kun kaikki on mennyt överiksi. Joulu varsinkin on sellainen kulutusjuhla, mitä aletaan kaupoissa tuputtaa jo viimeistään lokakuussa. Sitten nämä muut, juhannus, vappu ym on sitä juomista. Kenen mökille mennään juhannuksena juomaan... Kun itse juon hyvin hyvin maltillisesti alkoholia, en tunne että nuo juhlat olisivat minulle. Osataanko Suomessa pitää iloisia koko perheen juhlia? Kerran kävin lasten kanssa vapputorilla ja oli kyllä ankeaa, tuntui että moni vanhempi oli siellä krapulassa aurinkolasit päässä.

Vierailija
30/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei oksentanut lapsena ja nuorena kuin se että oli pakko juhlia joulua, pakko juhlia uutta vuotta, laskiaista, pääsiäistä, vappua, juhannusta, venetsialaisia, rapujuhlia, halloweenia, itsenäisyyspäivää ja syntymäpäiviä vain koska kirkko, raamattu ja kristittyjen perinteet vaativat niin. Aivan ensimmäiseksi kun täytin 18 erosin kirkosta ja Kun perustin perheen niin päätin, että meidän perheessä ei ole pakkoa ja me emme juhli mitään.

Juhlienvihaajatrolli on syntynyt.

Vierailija
31/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole millään tavalla uskovainen ihminen, luulisin. Mutta silti pidän paljon kaikista kirkollisista rituaaleista. On mieltä ylentävää mennä vanhaan kauniiseen kirkkorakennukseen, hiljentyä kuuntelemaan  upeaa  kaunista musiikkia. Kukaan ei mussuta jotain karkkia tai hölötä puhelimeensa. Siellä tuntee olevansa osa ikivanhaa perinnettä. Rakastan sitä juhlallisuutta mikä siihen liittyy. Haluan tosissani pitää kiinni länsimaisista perinteistämme

Vierailija
32/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen, että osa kyseenalaistaa sen, että näiden juhlien pitäisi olla ylitsepursuavaa kuluttamista, sosiaalistelua ja hienoja puitteita. Sitten koetaan, että väheksytään juhlia, jos niitä ei haluta viettää kovin suuresti. Jollekin joulu on se, että saa olla kotona yksin, mussuttaa lanttulaatikkoa ja suklaata ja katsoa jotain mukavaa leffaa.

Hyvä vaan, että käsitys juhlista laajenee. Ei kaikkia kiinnosta pyöriä torilla vappuna, viettää juhannusta mökillä tai juoda alkoholia juhlapäivinä, jos se ei vaan kiinnosta.

Vierailija
33/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu kirkkoon ja meillä juhlitaan joulua. Repikää siitä hapannaamat.😘

Vierailija
34/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan juhlia ja varsinkin joulua. Hyvillä mielin ostan lahjoja ja teen ruokia, joita syödään vain kerran vuodessa, jouluna. Nautin tunnelmasta ja lasten ilosta.

Vierailija
35/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kaikki juhlapyhät ovat muuttuneet dokaamiseksi ja örveltämiseksi. 

Onpa surullista, olen pahoillani että juhlapyhäsi ovat noin kurjia. Mutta jos näin on teillä, niin se ei suinkaan tarkoita että niin on kaikilla muilla.

Vierailija
36/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuulu kirkkoon ja meillä juhlitaan joulua. Repikää siitä hapannaamat.😘

Minäkin erosin kirkosta ja meillä vietetään silti joulua.

Vierailija
37/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellista viettää joulua ja muita juhlia.

Vierailija
38/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen, että osa kyseenalaistaa sen, että näiden juhlien pitäisi olla ylitsepursuavaa kuluttamista, sosiaalistelua ja hienoja puitteita. Sitten koetaan, että väheksytään juhlia, jos niitä ei haluta viettää kovin suuresti. Jollekin joulu on se, että saa olla kotona yksin, mussuttaa lanttulaatikkoa ja suklaata ja katsoa jotain mukavaa leffaa.

Hyvä vaan, että käsitys juhlista laajenee. Ei kaikkia kiinnosta pyöriä torilla vappuna, viettää juhannusta mökillä tai juoda alkoholia juhlapäivinä, jos se ei vaan kiinnosta.

Siaisipa olla kotona yksin, mutta sen sijaan on kolme lasta, koira ja aviomies joita on vaan pakko sitää vaikka ei haluaisi.

Vierailija
39/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ankeuttajat haluavat aina valittaa. Nyt valittavat juhlapyhistä ja jos juhlapyhiä ei olisi, niin valittaisivat siitä, ettei ole juhlapyhiä.

Vierailija
40/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulua voi viettää niin monella tavalla ja omannäköisesti, että ihmettelen näitä joulunvieton moittijia. Miksi nuo moittijat eivät etsi itselleen hyvää tapaa viettää jouluaan (vaikka nurkassa murjottamalla) ja anna muiden viettää tavallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi