Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset nykyään ajattelee, että joulu ja muut juhlapyhät ovat turhia ja tarpeettomia?

Vierailija
20.12.2022 |

Olisiko sitten paljon parempi paikka jos jokainen päivä olisi samaa tasapaksua ja harmaata arkea ilman taukoja ja juhlia?

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämähän on nykyään yhtä juhlaa kun entiseen vertaa. Jokainen päivä on elämys. Mihin sitä juhlaa erikseen tarvitaan? Tai näin siis kuvittelen tilanteen olevan. Kun ei ole tietoa miten surkeaa elämä voi olla, niin miksi sitä erikseen juhlisi jotain kun joka ilta syödään sushia ja haetaan elämyksiä kaikenmaailman konserteista yms. Sitähän tuo some on pullollaan, elämysten toitottelua tutuille ja tuntemattomille.

Vierailija
42/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen, että osa kyseenalaistaa sen, että näiden juhlien pitäisi olla ylitsepursuavaa kuluttamista, sosiaalistelua ja hienoja puitteita. Sitten koetaan, että väheksytään juhlia, jos niitä ei haluta viettää kovin suuresti. Jollekin joulu on se, että saa olla kotona yksin, mussuttaa lanttulaatikkoa ja suklaata ja katsoa jotain mukavaa leffaa.

Hyvä vaan, että käsitys juhlista laajenee. Ei kaikkia kiinnosta pyöriä torilla vappuna, viettää juhannusta mökillä tai juoda alkoholia juhlapäivinä, jos se ei vaan kiinnosta.

Siaisipa olla kotona yksin, mutta sen sijaan on kolme lasta, koira ja aviomies joita on vaan pakko sitää vaikka ei haluaisi.

Eroa ja jätä lapset ja koirat isälle, jos niin vihaat niitä! Itse olen haaveillut puolisosta vuosikausia, joten tällainen valitus tuntuu uskomattomalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei joulu itse haittaa ja ärsyttä vaan se että että lapset kinuaa pukkia, lahjoja ja ruikia joka vuosi, vaikka itse haluaisi viettää minimalistisen vapaaillan ilman juhlia ja stressiä.

Vierailija
44/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan valita itselleni ne perinteet mistä tykkään tai ei välttämättä mitään jos ei huvita. Ei vaikuta mitenkä maailma pyörii ja muut ihmiset juhlii tai ei.  Mutta tuntuisi kyllä kamalalta jos elämässä ei olisi mitään arjesta poikkeavaa tai sekin jo jos arki ja viikonloppu ei toisistaan erotu millään lailla. Vanhuus tulee sitä varmaankin olemaan jos ikää piisaa. 

Vierailija
45/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu ei ole pelkkää stressiä, ensin jonotetaan tuntitolkulla että saadaan ruoat kaupasta, sitten on kestettävä joulua kinuavia lapsia ja sitten on se pakollinen siivous vaikka ei hyvittaisi siivota ja mies joka valittaa että en koskaan osallistu kotitöihin ja hän joutuu tekemään aina kaiken itse.

Vierailija
46/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoinen yleistys. Ap varmaan tarkoittaa, että jotkut suomalaiset. Suurin osa suomalaisista kyllä juhlii joulua tavalla tai toisella, useimmat ihan perinteisesti.

Vierailija
47/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei olla pätkääkään uskonnollisia mutta joulua vietetään, ilman jeesusta, enkeleitä ym. Ennen kristinuskoa joka puolella maailmaa on vietetty tähän aikaa pakanallisia juhlia joilla oli eri nimiä, kristinusko on liimannut päälle oman juhlansa sopivilla höysteillä, että saatiin pakanallisia tapoja kitkettyä. Sama koskee mm pääsiäistä.

Vierailija
48/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän ikää tulee sitä turhemmaksi juhlat tuntuvat. Ja ne vielä joka vuosi, niin en tiedä ei vain löydy motivaatiota. Tottakai kun on lapsia niin pakko laittaa vappua, pääsiäistä, halloweenia, joulua jne. Ja jouluna tuhlata rahaa lahjoihin ja karsia kaikki turhat lahjat aikuisilta ja sit pitäis kestää ja jaksaa aatto lasten kanssa ja ja.. emmä tiiä, tavallaan odotan että lapset on aikuisia eikä tartte mitään pyhiä laitella enää.

Kun saiskin aattona olla yksin, syödä hyvin, juoda punaviiniä ja katsoa leffoja ja säästää rahansa

Toisaalta kun on vuorotyö niin juhlapyhät kivoja kun tuplapalkka ja ylimääräisiä vapaita

Vierailija
49/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän ikää tulee sitä turhemmaksi juhlat tuntuvat. Ja ne vielä joka vuosi, niin en tiedä ei vain löydy motivaatiota. Tottakai kun on lapsia niin pakko laittaa vappua, pääsiäistä, halloweenia, joulua jne. Ja jouluna tuhlata rahaa lahjoihin ja karsia kaikki turhat lahjat aikuisilta ja sit pitäis kestää ja jaksaa aatto lasten kanssa ja ja.. emmä tiiä, tavallaan odotan että lapset on aikuisia eikä tartte mitään pyhiä laitella enää.

Kun saiskin aattona olla yksin, syödä hyvin, juoda punaviiniä ja katsoa leffoja ja säästää rahansa

Toisaalta kun on vuorotyö niin juhlapyhät kivoja kun tuplapalkka ja ylimääräisiä vapaita

Miksi olet tehnyt lapsia, jos niiden kanssa on niiin rasittavaa ja mieluummin haluaisit vaan ryypätä? En ymmärrä.

Vierailija
50/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska naiset on laitettu joulun varjolla siivoamaan, kokkaamaan, paketoimaan, lähettämään kortit jne eli vetämään itsensä täydelliseen burnouttiin vieläpä palkkatöiden ja lastenhoidon päälle!

Minä olen nainen. Kuka mut on tuollaiseen laittanut? On mennyt ohi....

Vierailija
51/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No alkaa jo hyvin monet ihmiset olemaan työssä joilla noilla ei vuorojen kannalta ole merkitystä. Luonnollisesti tämä merkityksettömyys alkaa heijastella muihinkin ihmisiin.

Vierailija
52/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietämme joulua matalalla profiililla, mutta ei se tarkoita merkityksettömyyttä, vaikka emme stressaa ja vouhota massiivisten järjestelyjen kera. 

Vierailija
53/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK kirjoitti:

Tuskin suomalaiset yleensä noin ajattelevat, mikä näkyy esimerkiksi jouluteemaisen sisällön ja mainonnan kuluttamisessa ja tuottamisessa. Kaupat tuskin panostaisivat jouluteemaisiin tuotteisiin, jos niitä ei ostettaisi, tai jouluteemaiseen markkinointiin, jos sitä ei uskottaisi tehokkaaksi.

Voi siis olla, että joku yksilö ei mitenkään vietä joulua, mutta yleensä ottaen ihmiset tuntuvat ottavan osaa joulumenoihin. Sama pätee muihinkin juhliin, kuten pääsiäiseen, vappuun ja halloweeniin.

Minusta juhlien viettäminen on vain lisääntynyt. Olen syntynyt 70-luvulla ja jouluruoat olivat hyviä, mutta ei niitä paljon ollut. Laatikot, kinkku, rosolli. Ei meillä ollut mitään kalaakaan. Nykyisin kun vietämme joulua suvun kesken nyyttäriperiaatteella ruokia on todella monipuolisesti. Omassa lapsuudessani olivat kyllä piparit ja joulutortut, mutta nykyisin niitäkin lajeja on paljon enemmän. Uusi vuosi tarkoitti, että valettiin tina ja isä ampui pihalta pari rakettia. Vappu oli ilmapallo ja pötkö serpentiiniä. Juhannuksena ehkä grillattiin makkaraa, en muista. Pääsiäisenä oli suklaamunia, ei todellakaan mitään lammasta syöty. Halloweenia ei ollut eikä venetsialaisiakaan, kun ei asuttu sellaisella seudulla. Rapujuhlista oltu kuultukaan duunaripiireissä. Minusta tämä on vain hyvä kehityssuunta, että kokoonnutaan yhteen ja tehdään ruokaa hartaudella ja kokeillen. Tietysti ei ole hyvä, jos uupuu yli kaiken, mutta nyyttäriperiaate on ihan hyvä. Minusta esim. juuri tämä vuoden pimein aika olisi todella ankea ilman joulua. 

Vierailija
54/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella alaluokkaista pitää joulua samanlaisina päivinä kuin kaikkia muitakin, ja vaikkapa kehuskella sillä, miten on jouluna töissä tienatakseen muutaman kympin pyhälisiä. Vuodenkierrossa täytyy olla jotain vaihtelua ja juhlapäiviä.

Samoin olen huomannut että matalasti koulutetut kaupoissa työskentelevät nuoret eivät enää ymmärrä, että sunnuntai on valtaosalla aina lomapäivä. Heille jokainen päivä on vain mahdollisuus tienata pikkusumma.

Vierailija
55/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä päivältä ihmiset enemmän ja enemmän sulkeutuvat omiin koppeihinsa eivätkä halua olla vuorovaikutuksessa kenenkään kanssa. Kaikki missä pitäisi olla samassa tilassa muiden ihmisten kanssa (mm. juhlat) ovat syöpää.

Vierailija
56/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlien viettotavat ovat lapsellisia ja tylsiä. En jaksa osallistua lasten leikkeihin enää tässä iässä.

Vierailija
57/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minulle joulu on mässäily siinä missä normi viikonloppu. Ei eroa siitä. Kaikkea ruokaa on aina tarjolla, mikään ei enää ole ihmeellistä ruokaa. Liika yltäkylläisyys tulee jo korvista ulos. Oikeastaan oksettaa tämä elostelu länsimaalaisena.

Joulu on myös rasittava kyläily ja pakkolahjaosto hysteria. Kaikkia täytyy muistaa tai jos et, olet mylkky.

Hymyile peehaines kipeenä koko pyhät uusioperheen anopeille, apeille. Lapsille turhat lahjat uusioperheessä joista ne ei tykkää ja löytyvät välipäivinä kirppiseltä..

Voi jumaleisson tätä hysteriaa joulusta. Voispa kadota aina pyhiks omaan luolaan.

Vierailija
58/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan offia duunista silloin kun siltä tuntuu (ja työtilanne mahdollistaa), en silloin kun kalenteri "käskee". Esim menen ensi ma töihin, koska 100% että saan tehdä "mitä haluan" eikä kukaan ole kysymässä pöljiä.

Vierailija
59/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa. Ihmiset ovat vain ateistuneet. Joulukin on alun perin ollut sadonkorjuu eli Kekri juhla, joka pidetty talvipäivän seisaukseen mennessä. Myöhemmin kristityt ovat sen omineet Jeesuksen syntymäjuhlana. Jeesus on syntynyt oikeasti keväällä.

Vasta-argumentoijille heitto: Miten ihmiset pärjäsi ennen kristinuskoa? Joutuivatko he kaikki sillä aikaa hel****iin? Miten muun uskonnon edustajat? Mitä heille käy?

Vierailija
60/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se, että kaikki juhlat juontuu kristinuskosta. Tai siis ei alunperin, kirkkohan on varastanut vanhat pakanalliset juhlat, mutta nykyään niihin kaikkiin liitetään joku jeesusjuttu. Vappu ja juhannus on ainoat, joita itse viitsin juhlia, koska ne on uskonnosta vapaita. Mutta olen siinä samaa mieltä aloittajan kanssa, että vuotuisjuhlia tarvitaan. On todellakin tylsää, kun jokainen päivä, viikko ja kuukausi on samanlainen ja vuodetkin sekoittuu toisiinsa. Olisi tosi kivaa, jos olisi enemmän juhlia, joihin ihmiset kerääntyisi joka vuosi yhteen. Ilman uskonnollista painolastia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä