Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset nykyään ajattelee, että joulu ja muut juhlapyhät ovat turhia ja tarpeettomia?

Vierailija
20.12.2022 |

Olisiko sitten paljon parempi paikka jos jokainen päivä olisi samaa tasapaksua ja harmaata arkea ilman taukoja ja juhlia?

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs iillä alkava uskonto valtaa maailman, kyllä silloin viimeistään loppuu joulun viettäminen. Ja moni muukin asia, mm. koirien pitäminen lemmikkinä. Nauttikaa niin kauan kuin voitte!

Vierailija
82/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla juhlia tai vapaita. Mutta joulu on joillekin ahdistava, jos ei halua viettää ja muut puhuvat jatkuvasti tylsistä perinneaiheista kuten ruuista - siinä kuolee tylsyyteen. Lisäksi ilmassa ei tunnu juhlapyhinä usein kivaa värähtelyä, vaan ihmisten epätoivoa. Entä jos kauppa on kiinni ja jokin tärkeä loppuu vaikka paperi tai joku tulee kipeäksi ei pääse apteekkiin. Paitsi pääsiäinen ok, jos viettää sen omalla tavallaan. Muut juhlat tuntuvat olevan pelkkiä festareita tai savua, jotka pakotetaan kaupunkikuvaan ja ei pääse edes liikkumaan normaalisti niiden vuoksi, kauhea melu kuuluu kilometrejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe-elämä on hajonnut.

Mitä siitä, jos jotkut eivät vietä mitään juhlapäiviä. Ero on heille lähes must.

Sinä elät omaa elämääsi.

Vierailija
84/100 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla juhlia tai vapaita. Mutta joulu on joillekin ahdistava, jos ei halua viettää ja muut puhuvat jatkuvasti tylsistä perinneaiheista kuten ruuista - siinä kuolee tylsyyteen. Lisäksi ilmassa ei tunnu juhlapyhinä usein kivaa värähtelyä, vaan ihmisten epätoivoa. Entä jos kauppa on kiinni ja jokin tärkeä loppuu vaikka paperi tai joku tulee kipeäksi ei pääse apteekkiin. Paitsi pääsiäinen ok, jos viettää sen omalla tavallaan. Muut juhlat tuntuvat olevan pelkkiä festareita tai savua, jotka pakotetaan kaupunkikuvaan ja ei pääse edes liikkumaan normaalisti niiden vuoksi, kauhea melu kuuluu kilometrejä.

Lisäksi se ei helpota ahdistusta vaan pahentaa asiaa kun muut hehkuttaa ja tyrkyttää joka paikkaan omaa jouluaan. Itse olen räjähdyspisteessä aina kun joudun käymään jouluaikaan kaupassa ja saan pelkästä markettireissusta ylilatauksen joulua, joka on minulle henkisesti liikaa ja raskasta.

Vierailija
85/100 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni perustelee joulun juhlimattomuuttaan sillä, ettei ole kristitty. En minäkään ole, mutta juhlin kyllä keskitalven juhlaa, joulua, julea, Saturnaliaa -millä nimellä sitä nyt haluaa kutsua.

Te, jotka kuvittelette joulun ja monen muun juhlan olevan kristillistä alkuperää olette iloisesti väärässä ja joutaisitte sivistää itseänne ennen kuin alatteöyhäämään "minä en sitä ja tätä, koska en kuulu kirkkoon".

Vierailija
86/100 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella alaluokkaista pitää joulua samanlaisina päivinä kuin kaikkia muitakin, ja vaikkapa kehuskella sillä, miten on jouluna töissä tienatakseen muutaman kympin pyhälisiä. Vuodenkierrossa täytyy olla jotain vaihtelua ja juhlapäiviä.

Samoin olen huomannut että matalasti koulutetut kaupoissa työskentelevät nuoret eivät enää ymmärrä, että sunnuntai on valtaosalla aina lomapäivä. Heille jokainen päivä on vain mahdollisuus tienata pikkusumma.

Ei muutos ole työntekijöiden vika vaan niiden jotka halusi kaikki kaupat ja kahvilat auki sunnuntaisin ja juhlapyhinä.

Vierailija
87/100 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista puolet on jo pakanoita. Joulu on uskonnollinen juhla. Joulun pyhät voisi poistaa ja tehdä niistä normaaleja työpäiviä. Ne jotka haluavat juhlia joulua voivat ottaa sitä varten vuosilomaa.

t. työnantajasi 

Pakanoiden pitäisi itse asiassa saada viettää keskitalven juhlaa talvipäivänseisauksen aikaan. Sinun logiikkasi mukaan olisi siis kaksi jpulua, ensin pakanoiden joulu 20.-22. joulukuuta ja sitten kristittyjen joulu 24.-26. joulukuuta (reiluuden nimissä molemmat olisivat tietenkin yhtä pitkiä).

t. työnantajiin kypsynyt

Vierailija
88/100 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi lopettaa koko joulun vieton nykyisellään. Tilalle vaikka bläk viikko joka huipentuisi mustaan sunnuntaihin. Eli tavaran palvonta juhla uskonnollisen tilalle. Eihän sitä uskonnollisena vietä enää kuin kourallinen ihmisiä.

Mustat asut voisi korvata punaiset tuona aikana. Ostos vimmaa kiihottamaan blak metalli musiikkia eettereistä kk ennen sunnuntain huipentumaa.

Vierailija
89/100 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin juuri aamun uutiset. Ihme, ettei jouluviikollakaan voida jättää murhajuttuja pois. Tuli paha olo.

Vierailija
90/100 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ateismi.

Vierailija
91/100 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin juuri aamun uutiset. Ihme, ettei jouluviikollakaan voida jättää murhajuttuja pois. Tuli paha olo.

Onko uutisten tehtävä viihdyttää vai kertoa mitä on tapahtunut?

Vierailija
92/100 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ateisti ja vietän joulua, olen aina rakastanut joulua. Ei me mitään Jeesusta muistella vaan nautitaan läheisten seurasta aidosti, kiitollisina heistä. Viedään kynttilä hautausmaalle ja muistellaan kuolleita läheisiä. Syödään hyvin ja nautitaan elämästä pimeän ja kylmän talven keskellä. Näin ne ihmiset teki jo ennen kristillisyyttä. Todella tervetullut breikki pitkän arkisen talven keskellä.

Vierailija
93/100 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlapyhillä ei ole enää merkitystä, koska moni pystyy arjenkin keskelle tuomaan juhlaa. Ihmisillä on myös paljon vapaa-aikaa muutenkin.

Joskus sata vuotta sitten juhlapyhät olivat ainoita "huvituksia" (eikä silloinkaan saanut iloita liikaa koska raamattu). Olihan niillä eri merkitys silloin.

Vierailija
94/100 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ateisti ja vietän joulua, olen aina rakastanut joulua. Ei me mitään Jeesusta muistella vaan nautitaan läheisten seurasta aidosti, kiitollisina heistä. Viedään kynttilä hautausmaalle ja muistellaan kuolleita läheisiä. Syödään hyvin ja nautitaan elämästä pimeän ja kylmän talven keskellä. Näin ne ihmiset teki jo ennen kristillisyyttä. Todella tervetullut breikki pitkän arkisen talven keskellä.

Näin. Joulu on aikalailla juhlia jotka sopii kaikille. On ne uskonnolliset puolet ja ei uskonnollinen. Jos tavara ahdistaa, ei sitä ole pakko ostaa. Joulussa on paljon muitakin puolia ja itse haluan erityisesti lapsille painottaa niitä muita puolia. Muistetaan läheisiä, menneitä ihmisiä, metsäneläimiä. Ulkoillaan, löhöillään, saunotaan rauhassa, koristellaan kuusi ja syödään oikein isolla perheellä yhdessä. Mutta toki nyt kuuluu olevan muotia ilmoittaa viettävänsä tavallista viikonloppua ku joulu on so Last season ja kaikki ahdistaa.

Vierailija
95/100 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlapyhillä ei ole enää merkitystä, koska moni pystyy arjenkin keskelle tuomaan juhlaa. Ihmisillä on myös paljon vapaa-aikaa muutenkin.

Joskus sata vuotta sitten juhlapyhät olivat ainoita "huvituksia" (eikä silloinkaan saanut iloita liikaa koska raamattu). Olihan niillä eri merkitys silloin.

Jos ryyppäämään lähteminen sitten toisille merkitsee juhlimista.

Vierailija
96/100 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista puolet on jo pakanoita. Joulu on uskonnollinen juhla. Joulun pyhät voisi poistaa ja tehdä niistä normaaleja työpäiviä. Ne jotka haluavat juhlia joulua voivat ottaa sitä varten vuosilomaa.

t. työnantajasi 

Pakanoiden pitäisi itse asiassa saada viettää keskitalven juhlaa talvipäivänseisauksen aikaan. Sinun logiikkasi mukaan olisi siis kaksi jpulua, ensin pakanoiden joulu 20.-22. joulukuuta ja sitten kristittyjen joulu 24.-26. joulukuuta (reiluuden nimissä molemmat olisivat tietenkin yhtä pitkiä).

t. työnantajiin kypsynyt

Minusta tuossa on vähän ideanpoikaista. Kun itse olin ravintola- ja kaupanalalla eli niissä missä ollaan juhlapäivät töissä, en saanut päättää koska pidän lomapäiviäni.

Voitaisiin antaa työntekijöille oikeus siihen. Sitten se yritys on kiinni jos jokainen haluaa lähteä vetämään kännit vappuna tai juhlia kaikki joulunpyhät ja välipäivät jossain. Tai yrittäjä menee itse sinne jos haluaa auki pitää.

Vierailija
97/100 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä irrottaudun arjesta mielekkäiden harrastusten ja joskus matkojen avulla. En pakkojuhlimalla jonain tiettynä päivänä. En pidä joulusta mutta minulle ei ole ongelma että moni muu pitää. Meitä on erilaisia.

Vierailija
98/100 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluhan on perhejuhla. Minulla ei ole perhettä, olen yksinäinen eikä minulla ole  ihmisiä kenen kanssa viettää joulua. Olen yksin yksiössä kuten muutenkin 365 päivää vuodessa. Kipu on ainoa ystäväni sillä olen kipukroonikko, työkyvytön sairauden vuoksi sekä elän köyhyysrajan alapuolella. Jos itsemurha olisi vaihtoehto valinta olisi helppo mutta sitä en tule koskaan tekemään. Hyvää Joulua kaikille ja onnea sekä menestystä elämän kaikille alueille. Toivon kaikille ihmisille hyvää onnellista elämää ja sitä ettei kukaan saa minun kohtaloani.

Vierailija
99/100 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on luterilaisia.

Luterilaisen perinteen mukaan työ on tärkeintä ja ainoa arvo elämässä, hauskaa ei saa olla ja mitään värikästä tai kivaa ei saa olla koska jumalan pitää riittää. Kaikki pitää toteuttaa elämässä armeijan malliin säädellysti.

Siksi suomalaiset ei halua vapaapäiviä tai juhlia vaan töitä, töitä, töitä ja kärsimystä. Koska se on jotenkin niin vtn upeaa.

Vierailija
100/100 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on luterilaisia.

Luterilaisen perinteen mukaan työ on tärkeintä ja ainoa arvo elämässä, hauskaa ei saa olla ja mitään värikästä tai kivaa ei saa olla koska jumalan pitää riittää. Kaikki pitää toteuttaa elämässä armeijan malliin säädellysti.

Siksi suomalaiset ei halua vapaapäiviä tai juhlia vaan töitä, töitä, töitä ja kärsimystä. Koska se on jotenkin niin vtn upeaa.

Ja voi sitä, jolla ei ole työtä: hänellä ei ole edes ihmisarvoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi