Miksi suomalaiset nykyään ajattelee, että joulu ja muut juhlapyhät ovat turhia ja tarpeettomia?
Olisiko sitten paljon parempi paikka jos jokainen päivä olisi samaa tasapaksua ja harmaata arkea ilman taukoja ja juhlia?
Kommentit (100)
En oo kovin vanhurskas. En rukoile tai käy kirkossa sunnuntaisin.
Suomalaiset haluaa kennostoon syömään ötököitä
Ei kiinnosta uskonnot, jumalat eikä mitkään jeesustelut. En vai koe että olen tarpeeksi uskonnollinen ja sellainen kirkko ihminen että olisi mitään syytä viettää juhlia kuten joulua, vappua, juhannusta, itsenäisyyspäivää tai venetsialaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta uskonnot, jumalat eikä mitkään jeesustelut. En vai koe että olen tarpeeksi uskonnollinen ja sellainen kirkko ihminen että olisi mitään syytä viettää juhlia kuten joulua, vappua, juhannusta, itsenäisyyspäivää tai venetsialaisia.
Vappu ja venetsialaiset onkin tarkoitettu vain vanhurskaiden vietettäviksi.
Luulen, että ihmiset laittavat nykyään arvoa täysin erilaisille asioille kuin joskus ennen. Joulu on kristillinen perhejuhla eivätkä kristilliset perhearvot ole enää niin sanotusti muodissa.
Itse olen yksin elävä aikuinen, joten en oikein vietä joulua. En kyllä pidä sitä turhanakaan, koska pidän perinteistä ja ylimääräisistä vapaapäivistä.
Minusta se on vain vastuutonta ja moraalitonta että pidetään turhia vapaita ja taukoja töistä. Ja siitä on jopa tutkimusta että jatkuvat juhlapyhät ja viikonloput häiritsevät ihmisten työntekoa ja laskee työtehokkuutta kun työt pitää keskeyttä milloin jonkin joulun ja milloin jonkin sunnuntain takia.
Kristityt voivat vapaasti hihhuloida ja viettää joulua, kekriä, juhannusta, halloweeniä ja jne. Mutta minä en ole kristitty enkä usko Jeesuksiin, niin ei ole myöskään tarvetta juhlia mitään. On vain pelkkä vapaus eikä mitkään kirkon lusikalla syöttämää pakkopullaa.
Juhliminen on uskovaisille. Sivistyneet ihmiset eivät juhli ja lusmuile poissa töistö, sillä se on moraalitonta.
Mikään ei oksentanut lapsena ja nuorena kuin se että oli pakko juhlia joulua, pakko juhlia uutta vuotta, laskiaista, pääsiäistä, vappua, juhannusta, venetsialaisia, rapujuhlia, halloweenia, itsenäisyyspäivää ja syntymäpäiviä vain koska kirkko, raamattu ja kristittyjen perinteet vaativat niin. Aivan ensimmäiseksi kun täytin 18 erosin kirkosta ja Kun perustin perheen niin päätin, että meidän perheessä ei ole pakkoa ja me emme juhli mitään.
En ole kristitty eikä ole perheemmekään joten emme juhli joulua kuten ei juhlittu ennen kristinuskon tuloa Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei oksentanut lapsena ja nuorena kuin se että oli pakko juhlia joulua, pakko juhlia uutta vuotta, laskiaista, pääsiäistä, vappua, juhannusta, venetsialaisia, rapujuhlia, halloweenia, itsenäisyyspäivää ja syntymäpäiviä vain koska kirkko, raamattu ja kristittyjen perinteet vaativat niin. Aivan ensimmäiseksi kun täytin 18 erosin kirkosta ja Kun perustin perheen niin päätin, että meidän perheessä ei ole pakkoa ja me emme juhli mitään.
Niin, Vappu, venetsialaiset ja ennenkaikkea rapujuhlat ovatkin suuria kirkollisia juhlapäiviä!
Koska naiset on laitettu joulun varjolla siivoamaan, kokkaamaan, paketoimaan, lähettämään kortit jne eli vetämään itsensä täydelliseen burnouttiin vieläpä palkkatöiden ja lastenhoidon päälle!
Meidän esi-isät eivät juhlineet mitään ennen kristinuskoa ja kirkkoa ja se kelpasi heille, jotenki minäkään en juhli mitään sillä en ole kristitty enkä hihhuli. Kirkosta erosin jo 2001 ja joulut ja muut juhlat saivat loppua siihen. Ei enää mitään pakkopullaa ja stressiä siitä että on pakko juhlia ja olla hauskaa.
Joulu orjuuttaa naisia ja pakottaa siivoamaan, kokkaamaan ja koristelemaan kotia. Kaiken lisäksi pakotetaan pitämään vapaata töistä jolloin törkeät projektit keskeytyy ja työt jää seisomaan.
Mistä se uskonto saatiin taas vedettyä tähän? Idiootit.
Vierailija kirjoitti:
Ai kirkko vaatii rapujuhlia ja venetsialaisia jne? En minäkään juhli vaikka olen kristitty. Kuulun kirkkoonkin. Ei kukaan pakota mua juhlimaan! Oletko kuullut että vapauteen Kristus meidät vapautti.
Muun perheen puolesta et voi päättää.
Ei mitään järkeä juhlia jotain joulua, kun ei ole puutetta mistään ja lahjat voi ostaa aina tarvitessaan. Jos hyvää ruokaa saisi kerran talvessa, silloin olisikin syytä juhlaan. Nyt erinomaista ruokaa saa joka päivä.
Jotkut ei tykkää juhlia näitä pyhiä, toiset tykkää. Onneksi nykyään on mahdollisuus valita kummin päin vaan. Itse en juuri juhli mitään juhlapyhiä. Ei jotenkin sinkkuna vaan kiinnosta yksikseen.