Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas Amstaffi tappoi toisen koiran

Vierailija
20.12.2022 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009256183.html?share=7a2af30c4dac8706…

Joku menetti jälleen rakkaan, vanha perheenjäsenen toisen munanjatkeen takia. Itselläni oli dobermanneja 23 vuoden ajan, eivät olleet niitä jatkeita, eivätkä hyökkineet kenenkään kimppuun. Olen harkinnut pikkukoiran hankkimista nyt vanhemmilla päivilläni, mutta en tiedä uskallanko, koska meno on tällaista nykyään.

Eikä tähän ole tulossa parannusta, ikävä kyllä.

Kommentit (132)

Vierailija
21/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän voisi myös herättää keskustelua pikkukoirien omistajien vastuusta. Amstaffistina minua ärsyttää suunnattomasti, että pikkukoiria ulkoilutetaan ikään kuin syötteinä hankaluuksille. Ja sitten tietysti syytetään meitä, kun ensin on ärsytetty amstaffi kimppuun.

Ihmisten pitäisi ymmärtää, että siinä ei ole varsinkaan naisihmisellä mitään mahdollisuuksia pitää koiria aloillaan, kun ne oikein innostuvat ja vetävät.

Kantakaa siis vastuu pikkukoirienne turvallisuudesta.

Olen sekä samaa että eri mieltä. 

Minulla ei ole amstaffia, mutta isohko, reaktiivinen "ongelmakoira". Koiran on aikoinaan ottanut eläinsuojelu huostaan väkivaltaisesta päihdekodista ja koiran kuntoutus on vielä pahasti kesken. Välillä on todella kuumottavia tilanteita, kun vapaana pidetty pikkukoira juoksee hyökkimään koirani jalkoihin ja saa oikeasti pelätä, että sille käy pian hullusti.

Silti, jokaisen omistajan tulee hallita koiransa. Se, että naisihmisen voimat eivät riitä pitelemään koiraa/koiria tarkoittaa sitä, että silloin tämä henkilö ei voi kulkea koiransa kanssa muiden joukossa. Koira pitää kouluttaa niin, että sen hallinta ei ole voimasta kiinni. 

Itse olen pitkään kuntouttanut näitä haastavia eläinsuojelutapauksia ja kyllä kaikki lähtee siitä, että minä väistän koirani kanssa ja väistänkin helkkarin pitkälle kaikki riskit minimoidakseni. Kuljen myös sellaisiin aikoihin, että muita ulkoilijoita on mahdollisimman vähän ja siten pystyn siedättämään koiraani ärsykkeille helpommin, pieninä annoksina. Minä olen valinnut koirani ja kannan siitä vastuuni, vaikka se tarkoittaisi sitä, että myös vapaapäivinä herään aamulenkille 03:30.

Huojentavaa, että sinunlaisiasi koiran omistajiakin on!

Vierailija
22/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän voisi myös herättää keskustelua pikkukoirien omistajien vastuusta. Amstaffistina minua ärsyttää suunnattomasti, että pikkukoiria ulkoilutetaan ikään kuin syötteinä hankaluuksille. Ja sitten tietysti syytetään meitä, kun ensin on ärsytetty amstaffi kimppuun.

Ihmisten pitäisi ymmärtää, että siinä ei ole varsinkaan naisihmisellä mitään mahdollisuuksia pitää koiria aloillaan, kun ne oikein innostuvat ja vetävät.

Kerro miten ulkoilutetaan syöttinä? Kävellään siis omaa tien reunaa ja koiraa haukkuu? Vastaan voi tulla vaikka mitä, jokaisen koiran omistajan vastuulla on pitää se OMA koira hallinnassa.  Jos et pysty pitämään koiraasi hallinnassa, toisin sanoen voimat ei riitä, et hanki mitään 40 kilon koiraa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa tiettyjen koirarotujen edustajilla pitää olla kuonokoppa julkisilla paikoilla. Mielestäni tämä olisi varteenotettava vaihtoehto suomessakin, koska täyskielto tuskin tulee ikinä menemään läpi.

Vierailija
24/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä vi t tua mä just luin! Ai että siis meidän pienten koirien omistajienko pitäisi sitten pysytellä omiemme kanssa sisätiloissa jotta te huonosti koulutettujen isojen koirienne kanssa saatte rellestää miten sattuu?

Vierailija
25/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Siis jos joku käyttäytyy provosoivasti, tämä pitää tappaa? Kaltaistesi asenteiden takia näitä tapahtuu.

Vierailija
26/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riihimäki-ryhmässä lukee rotu. Edellinen tapaus oli Ylöjärvellä syksyllä. Näitä on paljon lisäksi, mitä ei tule julkisuuteen. Itselläni oli staffi aikanaan, tiesin koiran mahdollisuudet ja luonteen. Koira pysyi aina hallinnassa, eikä sitä muut taluttaneet.

Vierailija
27/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amstaffeilla vaan voi olla se terrierin päättäisyys tappaa kohde. Ne eivät lopeta ennen jonkun osaavaan irroittamista niitä siitä, eivät tunne kipua hyökätessään. Lisäksi ovat voimakkaita koiria. Joten väärät ihmiset niitä usein omistavat, samoin kuin pittbulleja. Joku amstaffi on hyökätessään vastaava kuin joku keskisarjan mma-ottelija. Sitten täälläkin joku omistaja syyllistää pikkukoiria, vaikka pitäisi kyllä hoitaa se ola tonttinsa kuntoon se amstaffin kanssa.

Vierailija
28/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on bullterrieri. Vaikka koira on mitä kiltein, niin tunnen ja tiedän rodun taustat. Tämän takia koira on aina vahvassa nahkahihnassa, ja leuat aukaiseva purutikku mukana. Tiedän myös, että koiran saa irroittamaan otteensa kuristamalla sitä, olen kerran joutunut irroittamaan samanrotuisen kun se oli murskaamassa toista koiraa. Pitää olla äärimmäisen varovainen ulkona, näin se vaan menee. Rakastan koiraani, mutta en toista tällaista hanki enää sen perimän takia.

Vierailija
29/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riihimäki-ryhmässä lukee rotu. Edellinen tapaus oli Ylöjärvellä syksyllä. Näitä on paljon lisäksi, mitä ei tule julkisuuteen. Itselläni oli staffi aikanaan, tiesin koiran mahdollisuudet ja luonteen. Koira pysyi aina hallinnassa, eikä sitä muut taluttaneet.

Oliko se amstaffi?

Vierailija
30/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuon vajakinpiti taluttaa kolmea isoa rakkia yhtä aikaa? Kysynpähän vain. Ei muuta kuin pulttipyssystä kalloon tuollaisille elukoille.

Voin jopa kuvitella miltä ko. henkilö näyttää.

Vierailija
31/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin FB-kommenteista:

Mua kyllä riepoo isojen koirien demonisoiminen. Omasta näkökulmastani nuo pikkuräksyt on paljon agressiivisempia, esim. chihuahuat, eihän niiden lähelle edes uskalla mennä. Mutta totta on se, että puruvoima näillä minikoirilla on mitätön verrattuna isoon koiraan, siksi vahingot on paljon suurempia kun iso koira puree. Mutta kyllä mä silti aika monesti katsoisin sinne hihnan toiseen päähän, jos koira pääsee toisen koiran päälle. Luonnevikaahan joka kerta syytetään, mutta kyse on kumminkin monesti siitä, että omistaja ei osaa joko kouluttaa tai hallita koiraansa. Jos tiedostaa, että oma koira on agressiivinen, sen mukaan sitten käyttäydytään ja pitäydytään joko omissa oloissa, tai leikitetään koiraa sellaisten koirien kanssa, jonka kanssa se tulee toimeen. Eihän siinä tarvita kun viitseliäisyyttä pennusta asti tehdä työtä sen koiran kanssa, ei eläimiä tule ottaa siksi, että ne on söpöjä pikku kavereita ja sen jälkeen jättää niiden koulutus oman onnensa nojaan.

Tämän asenteen takia noita sattuu. Kun pieni räksyttää, munanjatke saaa tappaa. Pistämätön logiikka. Jospa amstaffien ym omistajat pitäisi koiransa aisoissa, niitä ei vihattaisi ja pelättäisi. Mutta eivät vastuulliset aikuiset sellaisia kaiketi otakaan. Miltei kaikista koiraroduista saa hyvän kaverin, paitsi ihan pahimmista taisteluperimäyksilöistä.

Vierailija
32/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei mun pienen koiran kimppuun käy.

Reaktio voi olla itellä sama kuin jos joku kävis mun kimppuun ja sit sattuu kaikkia.

Vierailija
33/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vika on lähes aina narun toisessa päässä, ei koirassa. minkä tahansa rodun saa sekopäiseksi huonolla kasvatuksella. voimakkaita koiria omistavat pitäisi velvoittaa kouluttamaan koiransa ensimmäiset kaksi vuotta ammattilaisen ohjauksessa, jos ei ole aikaisempaa kokemusta vahvasta rodusta. 

Vierailija
34/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muuten amstaffilla ja pitillä käytännössä eroa? Tuntuu että molemmat ovat yhtä vaarallisia.

Vierailija
35/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi kukaan haluaisi tuollaisen koiran. Jonkunlainen psykopaatti pitää omistajansakin olla

Egon jatkeeksi niitä yleensä hankitaan, valitettavasti.

Vierailija
36/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilla on staffi. Se on hyvin kiltti ja ei koskaan hauku. Että ei ne kaikki ole pahoja.

Vierailija
37/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En inhoa amstaffeja tai muita, mutta ei tämä nykymeno oikein toimi, koska omistajat eivät hallitse näitä ollenkaan. Sitten muut kärsivät. Aikamoista terroria, sanoisin.

Minä taas nimenomaan inhoan amstaffeja. En edes tiedä, mikä se on, mutta koska se tappoi ihmisen, takuu varmasti ajan autolla sellaisen yli jos tulee eteen.

Vierailija
38/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on bullterrieri. Vaikka koira on mitä kiltein, niin tunnen ja tiedän rodun taustat. Tämän takia koira on aina vahvassa nahkahihnassa, ja leuat aukaiseva purutikku mukana. Tiedän myös, että koiran saa irroittamaan otteensa kuristamalla sitä, olen kerran joutunut irroittamaan samanrotuisen kun se oli murskaamassa toista koiraa. Pitää olla äärimmäisen varovainen ulkona, näin se vaan menee. Rakastan koiraani, mutta en toista tällaista hanki enää sen perimän takia.

No niin, nyt nähtiin se kaikkien aikojen ensimmäinen asiansa oikeasti osaava ja purutikkua mukana pitävä koiranomistaja. Onnea! Olet yksi niitä harvoja joille olen valmis suomaan tuollaisen koiran. Satasesta vetoa ettei keskiverto tappelukoiran omistaja ole kuullutkaan mistään purutikusta.

Vierailija
39/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet hankkinut koiran/koiria jota et pysty hallitsemaan? Miksi SINÄ et kanna vastuuta omista koiristasi?

Vierailija
40/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän pikkukoiran päälle kävi naapurin amstaffi muutama vuosi sitten. Sillä lailla ärsytettiin amstaffia, että satuttiin astumaan ulko-ovesta rappukäytävään samalla hetkellä kun amstaffi omistajineen tulivat ulos hissistä, kulman takaa, eli edes näköyhteyttä ei ollut. Amstaffi pääsi omistajansa vetelästä otteesta karkuun ja juoksi räyhäten meidän päälle, mutta sain onneksi napattua oman koiran syliin niin että selvittiin "vain" yhdellä puremalla selkään joka vaati kyllä ell-käynnin ja parin viikon kotihoidon.

Että sellasta provokaatiota.