Aikuiset lapset, jo omillanne asuvat, ettehän mene vanhempien luokse jouluksi niin sanotusti valmiiseen pöytään!
Vanhempanne tietysti ottavat vastaan mutta olisivat suuresti iloisia ja onnellisia, jos osallistutte laittamisiin ja järjestelyihin.
Kommentit (440)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi aikuista lasta ja olen 55. En koe olevani vanha ja jaksamaton.
Kai sinun vanhempasi ovat vanhoja jos menisit perheesi kanssa heille joulua viettämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sinun vanhempasi ovat vanhoja jos menisit perheesi kanssa heille joulua viettämään?
Isäni kuoli kun olin 15, enkä todellakaan jaksa marttyyriäitiäni jouluna. En ole häntä kuormittanut jouluvalmisteluilla sen jälkeen kun täytin 18.
"Aikuiset lapset, jo omillanne asuvat, ettehän mene vanhempien luokse jouluksi niin sanotusti valmiiseen pöytään!"
Omat vanhemmat ovat asuneet jo pitkään kirkkomaalla. Appivanhemmat ovat elossa. Meillä ei ole pyydetty tai saatu mitään apua mihinkään asiaan kummankaan sukulaisilta. Teemme kaiken perheessä - lastenhoito, kodinhoito, pihatyöt yms. - ihan itse.
Aloitus on täyttä asiaa. Tosin minun ja puolisoni ei tulisi mieleenikään matkustaa oman perheemme kanssa toiselle puolelle Suomea. Puolison vanhemmat ovat iäkkäitä. Ei ole iäkkäitten vanhusten tehtävä järjestää aikuisille lapsille ja aikuisten lasten perheille joulunpyhinä - tai muinakaan juhlapyhinä - ilmaista täysihoitoa, notkuvia juhlapöytiä ja majoitusta. Emme myöskään kuljeta lapsiamme joululomalla hoitoon sukulaisille, jotta saisimme itse lorvia kotona tai matkustella.
Millaisia ajatustenlukukykyjä oikein odotatte muilta ihmisiltä? Jos haluatte, että vieraat tuovat jotain tullessaan, pyytäkää selkeäsanaisesti: voisitteko tuoda tullessanne valmiiksi paistetun kinkun.
Ja: sovitaanko, että vuorotellaan pöydän korjaamisessa, tiskaamisessa ja roskien viennissä?
Ei kukaan halua tulla kylään ja olla vaivaksi. Mutta ei voi myöskään olettaa, että vieraat lukevat ajatuksia.
Jos yhteiset sukujouluateriat ovat rasite, kutsukaa vaan kahville.
Voi pahus, pitää sitten kieltäytyä kutsusta ja pahoittaa äidin mieli.
Menen.Autan kyllä kattauksessa,tiskauksessa, tms,mutta ruuan laitossa minusta on vain haittaa...
No en todellakaan ole menossa, vanhemmilla on elämänhallinta niin hukassa että se on kyllä päinvastoin kuka voi heidät jouluksi kylään kutsua.
No todellakin menen! En tosin omien vanhempieni vaan mieheni. Niin kauan kuin siellä ei omilta aikuisilta kultapojilta odoteta minkäänlaista osallistumista mihinkään, aion itsekin siipeillä ilman mitään tunnontuskia.
Mitä kylvää, sitä niittää ja mitä näitä nyt on.
Jos niille vanhemmille on tärkeää että heidän kaikki lapset on koolla edes kerran vuodessa ja haluavat sen joulun järjestää niin kai heillä on siihen oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Jos niille vanhemmille on tärkeää että heidän kaikki lapset on koolla edes kerran vuodessa ja haluavat sen joulun järjestää niin kai heillä on siihen oikeus.
Ei ole.
Voihan sitä jättää menemättä ja sitten ne valittavat ettei kukaan ole edes käynyt kylässä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole pyydetty tai saatu mitään apua mihinkään asiaan kummankaan sukulaisilta. Teemme kaiken perheessä - lastenhoito, kodinhoito, pihatyöt yms. - ihan itse.
Emme myöskään kuljeta lapsiamme joululomalla hoitoon sukulaisille, jotta saisimme itse lorvia kotona tai matkustella.
Surullista. Meillä lapsenlapsista on ihan kiva päästä mummolaan yökylään. Mielelläni hoidamme lapsia, jotta vanhemmat saavat matkustaa välillä kaksin tai vaikka ihan lorvia kotona ihan kahdestaan. On ihan tutkittu, että niiden parien parisuhde voi paremmin ja erojen määrä on pienempi, joilla isovanhemmat ovat apuna lastenhoidossa. Ei avun pyytämistä kannata pantata ja sinnitellä ilman apua.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin jaksoin 55 - vuotiaana käydä töissä, ruokkia kotona vielä asuvan teinin, laittaa joulut ja aikuisille ja ensimmäiselle miniälle.
Jaksoin vielä 65 olla lastenvahtinakin, ja laittaa vieraille ruuat jne.
Nyt tekisi heikkoa liki 80 v jos sama porukka tulisi joulunviettoon: kyllä se äiti jaksaa ja hyvät eläkkeet suurten ikäluokkien puotipuksuilla.
Jos vanhemmat on jo iäkkäitä eikä jaksa laittaa joulua niin tuskin he ketään ovat sinne väkisin kutsumassa. Muistan itsekin että lapsena joskus käytiin mummolassa syömässä.
En ole koskaan ollut vanhemmilla Jouluna. Sisko sen sijaan järjesti kaikille Joulun omassa kodissaan. Ne olivat vähän niinkuin nyyttäri pohjalta. Jokainen tiesi, mitä tuoda. Aina tuotiin samat. Äiti kyllä maksoi siskolle ruuista.
Pöytä oli iso ja kattaukset hienot. Koti oli viimeisen päälle jouluinen. Uskon, että kaikki muut viihtyivät, paitsi minä. Olisin halunnut edes yhden joulun oman perheen kesken. Nyt se on myöhäistä.
Saahan nuo lapset tulla jouluksi, jos haluavat. Olen kuitenkin etukäteen sanonut, etten aio mitään kummoista järjestää/tarjota joulua ajatellen, teen juuri sen verran kuin itsestä tuntuu hyvältä ja energiaa riittää. Meillä mies haluaa tehdä ruokia, niin ihan vapaasti vain, ei innosta hellan ääressä huhkiminen.
Ok, ryydyn yksinäni kiireisen työvuoden jälkeen sitten näkemättä eläkkeellä lepäileviä vanhempiani. Kiitos, tunnen taas itseni vähän enemmän syylliseksi kaikkeen pahaan tässä maailmassa.
Ei olla menossa, vanhemmat ovat saaneet tulla lastensa luokse ja ollaan järjestetty kokoontuminen. Riippuu vanhempien terveydentilasta, kenen luona kokoonnutaan.