Aikuiset lapset, jo omillanne asuvat, ettehän mene vanhempien luokse jouluksi niin sanotusti valmiiseen pöytään!
Vanhempanne tietysti ottavat vastaan mutta olisivat suuresti iloisia ja onnellisia, jos osallistutte laittamisiin ja järjestelyihin.
Kommentit (440)
Vierailija kirjoitti:
Just osu silmään kartta, johon oli merkattu prosentit, kuinka moni 25-29-vuotiaista asuu vielä vanhempiensa kanssa. Espanjassa luku oli 70 % ja jopa Saksassakin n. 20%. Ainoastaan Pohjoismaissa luvut oli alle 10% (Islannissakin oli yli).
Ja joidenkin mielestä täällä ei edes jouluna saisi tulla vanhemmille syömään. Sellainen perhekeskeinen kulttuuri.
Ai sinusta Suomeenkin saisi tulla tuollainen mammanpoikakulttuuri? Äiti elättää, passaa ja lellii aikuisia lapsiaan niin kuin olisivat jotain taaperoita?
Hoh-hoijakkaa! Meitä on moneksi. Seitsemän-kasikymppiset vanhemmat jaksavat laittaa kodin joulukuntoon, koristeet joulutaulut kuusen jne,JOS OVAT HYVÄKUNTOISIA. Jos taas ovat väsyneitä tai saaraaloisia , niin kyllä nuorempien täytyy ymmärtää, että vievät mennessään leipomuksia , tai muita jouluruokia ihan emännän kanssa sovitusti. Vaikka ikäihminen sanoo ,eettei tarvitse, voit itse sanoa että se on hauskaa.
Sama asia , kun on nautittu se jouluateria ja joulukaffeet, niin nuoremmat äiti ja isä + teinit , siivoaa pöydän , lataa pesukoneen jne.
Kun on nukkumaanmenoaika , niin napatkaa sieltä laukusta ne omat liinavaatteet ja pyyhkeet. Esim kuuden pussilakanan laitto on raskasta jopa virkeälle seitenvitoselle.
Tämän kaiken kerromme kokemuksesta.
Seuraava joulu sitten nuorempien luona , jos ikääntyneet jaksaa/ haluaa matkustaa.
Mutta kuten alussa mainitsin, tilannetajua pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottamaar kirjoitti:
Nämä viisikymppisestä ylöspäin, varsinkin 50-60 luvuilla syntyneet isät ja äidit kasvattaa oikeita vässyköitä. Miten käy sitten kun aika teistä jättää, lapset kuolee nälkään ja kulkevat jalan.
Nykyiset äidit edes lapsiaan hoida itse, mummot sen tekee, että pääsee jälkikasvu baariin tappelemaan ja kohta erotaan.
Vähän omaa vastuuta lapsille omista lapsista ja juhlapuhistä.Enemmän nykyäidit lapsiaan hoitaa itse kuin mikään aiempi sukupolvi. Yhä useammat isovanhemmat ilmoittaa että hoitakaa itse, meiltä ei apua tipu. Samat, jotka ovat aikanaan hoidattaneet lapsensa omilla vanhemmillaan.
Tää on sellainen sitkeästi elävä kaupunkilegenda :D
Ennen ei ollut äityslomaa muutamaan kuukautta kauempaa.
Joku vanhempi työkaveri joskus puhui, että hän kävi ruokatunnilla imettämässä lastaan kotona, kun sinne oli saatu hommattua hoitaja. Töihin oli lähdettävä, kun lapsi oli 3kk ja kunnallisia tarhoja ei juurikaan ollut.
Lapset yritettiin saada hoitoon jollekin sukulaiselle/jollekin kotiäidille, joka oli kotona hoitamassa omia lapsiaan.
Kesällä hoitaja piti kesäloman joka ei välttämättä ollut yhtäaikaa vanhempien loman aikana ja lapsi vietiin omille vanhemmilla maalle, koska vanhemmat oli työelämässä, eikä vauvaa voinut jättää yksin kotiin.
Ei niitä lapsia ole huvikseen kukaan vieraalla hoidattanut.
Naiset lähti sankoin joukoin 70-luvulla työelämään, eikä päiväkodeista oltu kuultukaan, ja jotenkin ne lapset piti silloinkin hoitaa.
Nykyäiti on 9kk äityislomalla ja sen jälkeen moni vanhempain vapailla jne. Lapsi viedään päiväkotiin kun se on 3v.
Ei tuollaisesta ole ennen osattu edes haaveilla.
Ensin väitetään että nykyäidit ei hoida lapsiaan, ja sitten nykyäidit kuitenkin hoitaa lapsiaan itse kotona 3-vuotiaaksi? Kumminko se nyt meni?
Kuka sellaista väittää? Eiköhän ne äidit ole aina hoitaneet lapsensa, olipa aika ollut mikä tahansa. Paljonhan siitä täälläkin väännetään, että isovanhemmat ei suostu hoitamaan lapsenlapsia, mutta aina valittajana on ollut se nykyäiti, mutta en ole koskaan nähnyt/kuullut kenenkään valittavan, ette nykyäidit hoida lapsiaan.
No siihenhän nämä kommentit on vastaus kun joku oli sitä mieltä ettei nykyäidit hoida edes lapsiaan itse. Ja itseasiassa tämä on mummojen vakiovalitusaihe täällä palstalla, samoin kuin se jos joku kehtaa viedä lapsensa päiväkotiin.
:DDDDDDDDD Pientä rajaa nyt tuohon uhriutumiseen. Tuskin yksikään mummo valittaa, jos lapset viedään päiväkotiin, kun vanhemmat menee töihin.
Sitten ne vois valittaa, jos ne alle kouluikäiset lapset jätettäisiin kotiin päiväksi, kun vanhemmat menis töihin.
En usko, että KUKAAN aikuinen valittaa siitä, että lapset menee päivähoitoon, kun vanhemmat on töissä.
Maalla lapset viedään maatiloltakin nykyään päiväksi hoitoon, että vanhemmat voi keskittyä työtekemiseen.
Tämä hyvä, koska ennen tapahtui paljon tapaturmia, kun lapset pyöri jaloissa.
Et selvästi ole lukenut kovin paljon aiheeseen liittyviä keskusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just osu silmään kartta, johon oli merkattu prosentit, kuinka moni 25-29-vuotiaista asuu vielä vanhempiensa kanssa. Espanjassa luku oli 70 % ja jopa Saksassakin n. 20%. Ainoastaan Pohjoismaissa luvut oli alle 10% (Islannissakin oli yli).
Ja joidenkin mielestä täällä ei edes jouluna saisi tulla vanhemmille syömään. Sellainen perhekeskeinen kulttuuri.
Ai sinusta Suomeenkin saisi tulla tuollainen mammanpoikakulttuuri? Äiti elättää, passaa ja lellii aikuisia lapsiaan niin kuin olisivat jotain taaperoita?[/quote
Ei Suomessa naiset ole enää palvelijoita ja orjia. Kaikki hoituu ,kun miehetkin osallistuu vähintään yhtä paljon näihin askareisiin, tai perhe palkkaa palvelijan.
Kun muutin kotoa pois. Oma päätös kävin muinapäivinä 22v ja sit loppu sekin. Pidän rentoudesta en suorita.
Yhtenä joulunpyhänä käydään lasten kanssa ruokailemassa anopilla ja appiukolla, mutta heidän pyynnöstään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on on. Lapsetkin on tervetulleita joka paikkaan, kuten esim. ravintoloihin syömään. Eiks ookin mahtavaa.
Niin siis noissa muissa maissa on, ei Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sinusta Suomeenkin saisi tulla tuollainen mammanpoikakulttuuri? Äiti elättää, passaa ja lellii aikuisia lapsiaan niin kuin olisivat jotain taaperoita?[/quote
Ei Suomessa naiset ole enää palvelijoita ja orjia. Kaikki hoituu ,kun miehetkin osallistuu vähintään yhtä paljon näihin askareisiin, tai perhe palkkaa palvelijan.
Eli sekä äiti että isä passaavat? Onko isältä edes kysytty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on on. Lapsetkin on tervetulleita joka paikkaan, kuten esim. ravintoloihin syömään. Eiks ookin mahtavaa.
Miksiköhän on näin? Suomalaiset lapset eivät ole kovin haluttua seuraa yhtään mihinkään.
Minä kaipaisin apuja.
Järjestämme joulua täysikäisille poismuuttaneille lapsillemme, mutta nuorin lapsemme on villi 2 vee. Todellakin olisi mukavaa, jos joku hieman huomioisi OMAaloitteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sinusta Suomeenkin saisi tulla tuollainen mammanpoikakulttuuri? Äiti elättää, passaa ja lellii aikuisia lapsiaan niin kuin olisivat jotain taaperoita?
Sä taidat olla niitä mustavalkoisia kaikki tai ei mitään ihmisiä? Eli joko passaat sitä 28-vuotiasta lastasi joka päivä tai et tarjoa hänelle yhtäkään ateriaa enää ikinä - edes jouluna? Jos se aikuinen lapsi nyt 364 päivää vuodesta elää omillaan, niin onko se nyt liikaa vaadittu yksi jouluateria tarjota, kun espanjalaisvanhemmat tarjoaa joka päivä ja asumisenkin?
Vähän nyt taas erikoista suhtautumista omiin jälkeläisiin. Eikö niin, ettet ajatellut perintöäkään jättää, vaan käyttää kaiken itse, vaikka omat vanhempasi hartaasti säästivät sinulle perintöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän on näin? Suomalaiset lapset eivät ole kovin haluttua seuraa yhtään mihinkään.
Jep, eivät edes jouluna mummolaan, vaikka minun vanhempani kyllä menivät valmiiseen pöytään isovanhemmilleni, kun minä olin pieni (olen nyt vajaa 40v kahden pienen lapsen äiti).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuossa Suomi-äiti vetää homman kiveen. Aikuiset lapset jos sitten asuukin samassa talossa mutta heillä on oma elämä johon mamma ei työnnä lusikkaansa.
Suomessahan on kunnia-asia lähteä jo ysiluokan jälkeen vanhempien taloudesta pois sitä Kelan asumistukihakemusta rustaamaan!
En kehtaa sanoa että en jaksa laittaa joulua aikuisille lapsilleni. Haluan kuitenkin nähdä heitä ja viettää aikaa heidän ja lastenlasteni kanssa. Pelkään että muuten en näkisi ja tämä on hinta. Joskus olen ajatellut että mitä sitten kun en enää jaksa? Varmasti sitten yksinäisiä jouluja loppuun asti. Ehkä joku nopeasti käyttää joululounaalle kotonaan.
Kaksi kolmesta on tulossa käymään jouluna ja ovat oikein tervetulleita.
Anoppilassa on viisi lasta ja heidän puolisot ja lapsenlapset päälle. Kaksi perhettä tulevat pitemmän matkan takaa ja ovat useamman yön. Nämä kaksi ovat pahimpia. Eivät tuo ikinä mitään tullessaan. Eivät auta missään. Nauttivat vain maaseudun rauhasta ja palvelusta. Minä ja toinen tytär autetaan niin että tuodaan mukana valmiita leipomuksia ja ruokia ja hoidetaan tiskit.
Vierailija kirjoitti:
En voi sietää tällaisia ap:n kaltaisia marttyrejä. Jos kutsutaan syömään, en mene sinne kokkaamaan ja siivoamaan vaan syömään! Älä kutsu, jos et halua tarjota ja laittaa. Yksinkertaista.
Olisiko tuossa ap aloituksessa puhuttu koko joulusta, eikä pelkästä yhdestä syömisestä?
Ja jos ei ole sovittu nyyttikesteistä, jokainen varmaan olettaa, että kutsuja tarjoaa ruuan. Jos taas on kyse useammasta päivästä ja paikan päällä yövytään, niin silloin voi jokainen tehdä osansa. Mutta siitä kannattaa sopia yhdessä , eikä haukkua/valittaa selän takana.
Ei ole ollut vanhempien joulupöytää 30 vuoteen. Erosivat aikanaan ja itsenäistyin jo 18v. iässä, kun muutin pois. Faijalla ollut muutama muija sen jälkeen ja oma äiti oli siinä kunnossa, ettei olisi näitä pystynyt edes järjestämään ja poistui keskuudesta 20v. sitten. Ne lapsuuden joulupöydät olivat alkoholin&tappelun ryydittämät, joten niitä en todellakaan kaipaa. Omat joulut vietän omassa rauhassa koirieni kanssa ja syödään mitä mieli tekee.
Vierailija kirjoitti:
En kehtaa sanoa että en jaksa laittaa joulua aikuisille lapsilleni. Haluan kuitenkin nähdä heitä ja viettää aikaa heidän ja lastenlasteni kanssa. Pelkään että muuten en näkisi ja tämä on hinta. Joskus olen ajatellut että mitä sitten kun en enää jaksa? Varmasti sitten yksinäisiä jouluja loppuun asti. Ehkä joku nopeasti käyttää joululounaalle kotonaan.
En kyllä ymmärrä minkälaisia lapsia teillä on, kun jos ei saa täyttä palvelua jouluna, ei sitten tulla ollekaan?
Meillä kaikki aikuiset lapset auttaa enenmän kuin mielellään kaikissa valmisteluissa, vaikka tulevat kaukaa ja aikaa on vähän. Kukaan ei oleta, että minä äitinä teen kaikki yksin. Nytkin yksi tytöistä tekee pitempiä päiviä töissä, että pääsee lähtemään päivää aikaisemmin joululomalle ja tulee auttamaan.
Meillä on aina tehty joulu yhdessä ja lapset tehneet minkä osanneet.
Onko teillä lapset osallistuneet joulun valmisteluun edes silloin, kun olivat kotona, vai mistä kumpuaa tuo, ettei auteta?
Ja voi olla, että lapset tekisivät enemmän, kuin mielellään, jos saisit suusi auki ja pyytäisit apua.
Onko näissä kaikissa perheissä, jossa aikuiset lapset ei tee jouluna mitään , ollut sellainen meininki aina, että äiti yksin raataa jouluna?
Olen miettinyt jo 5 vuotta. Oma lapseni näkee mummoa ja ukkia ja tätiään niin harvoin, eli oikeastaan vain jouluna, että "pakko" on minunkin mennä. Jos oma lapseni sanoisi että ei sinun tarvitse tulla, niin en menisi, mutta taas kun puhuttiin asiasta lokakuussa, niin lapsi oli jo pahoittamassa mieltään että enkä ole tulossa jouluksi, että et voi äiti niin tehdä!!
Puolustuksena se että lapseni ei tiedä kaikkea mitä vanhempani ja siskoni ovat minulle tehneet. Olen avannut asioita pikkuhiljaa, mutta en haluaisi lastani kauhistuttaa yhtään enempää :/