Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuiset lapset, jo omillanne asuvat, ettehän mene vanhempien luokse jouluksi niin sanotusti valmiiseen pöytään!

Vierailija
19.12.2022 |

Vanhempanne tietysti ottavat vastaan mutta olisivat suuresti iloisia ja onnellisia, jos osallistutte laittamisiin ja järjestelyihin.

Kommentit (440)

Vierailija
301/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä odota, että osallistuvat mihinkään. Minulle on ilo tarjota heille muutama lomapäivä.

t. kahden aikuisen äiti

Samoin! 

T: kolmen aikuisen äiti. Toki auttavat kyllä viimeistelyissä ihan pyytämättäkin ja tuovat viiniä yms tuliaisiksi. Mutta ovat tervetulleita ilmankin 

Vierailija
302/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä useampi isoäiti tuttava, jotka kertovat laittavansa lapsilleen ja heidän lapsilleen viimeisillä voimillaan kaiken valmiiksi jouluksi. Sääliksi heitä käy. Ja ihmetellä täytyy, kuinka jotkut käyttävät tilannetta hyväkseen, vai eivätkö edes huomaa, miltä tilanne näyttäytyy.

Jotkut nauttivat tästä kruunusta!

Tiedän 70v naisen , joka valittaa ja valittaa aina koko joulukuun ahertaessaan. Kerran kantautui aikuisten lasten korviin, ja nämä sanoivat etteivät tule jouluksi. Mummu sai melkein halvauksen!!

Tätä samaa joulupeliä pelataan edelleen. Kumminkin kaikki ovat suht.tyytyväisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälläisiä ketjuja kun lukee, niin ei paljon ihmetytä miksei sukulaisiin pidetä yhteyttä tai lapset katkaisevat välit vanhempiinsa.

Ei tulisi mieleenkään jouluna, että vieraat siivoavat tai perisin vuokraa/ruokarahaa, varsinkin, kun on omat lapset perheineen kyseessä. Jos kohtelet rakkaimpiasi kuin he olisivat vain lisäriesan ja -menojen tuoja elämässäsi, niin ihme että olette minkäänlaisissa väleissä.

Kutsuvatko hekin teitä kylään vastavuoroisesti? Ja niin ettei teidän tarvitse tehdä mitään?

Ihanko oikeasti joku aikuinen ihminen ajattelee lapsistaan sulle-mulle-periaatteella? Ei jumalauta :DDDDDD

Kyllä minä ajattelen vanhemmista ja lapsista sulle mulle periaatteella. Vanhemmat holehtivat minusta 18 vuotta, opiskeluaikaankin menin vielä useampia jouluja heille viettämään yksin ja sitten mieheni kanssa. Nyt vuorot vaihtuneet, minun vuoro kutsua vanhemmat kotiimme, laitetaan joulua yhdessä. Isä saa koristaa kuusen yhdessä lastenlasten kanssa, hänellä hyvä esteettinen silmä, äiti on neuvonut sukureseptejä joita yhdessä tehdään. Ja lapseni auttavat, he nyt nuoria aikuisia.

Kun töitä jaetaan ei kenenkään tarvitse olla marttyyri. tehtiin jo noin kun olin lapsi, yhdessä leivottiin ja siivottiin. Ihan hyvä sukuperinne.

Vierailija
304/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on semmoinen tapa ollut aina, että se joka kutsuu tekee itse, kun eivät ole antaneet edes auttaa, keittiöön ei ole saanut mennä. Niin se on vieläkin yks kokki joka haluaa myös kattaa pöydän niin kuin on suunnitellut, siihen ei edes uskalla mennä säätämään

Vierailija
305/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisihan se näin 60+ mummona ja pappana jo mukava päästä valmiiseen pöytään edes yhtenä jouluna.

4 lasta perheineen tulevat taas jouluna meille jo klo 12. Ihanaahan se toki on ja tuovat tänävuonna jo osan ruuistakin mukana (aiemmin lähinnä viiniä ja suklaata) mutta on tässä siivoamista ja laittamista enemmän kuin jaksaisi. Varsinkin nyt kun toivumme koronasta parhaillaan . Osa vielä jää yöksi joten joulupäivän aamiainen ja lounaskin pitää hoitaa.

Onneksi ei anoppi ole enää mukana, lapset hälisevät liikaa eikä hän jaksa koko iltaa. Aiemmin hekin olivat aina meillä.

Kamalaa. Miksi aikuiset lapset eivät voi vuorostaan järjestää joulua. 

Koska äiti/vanhemmat ei saa suutaan auki ja pyydä sitä. Hymyssä suin sanotaan että tottakai te tulettu ja sitten purnataan joka suuntaan selän takana.

Lue vastaukseni nro 90

Jatketaan siitä

.... eli ihan itse halutaan järjestää, tai ainakin halutaan välttämättä että joulua vietetään juuri sillä tavoin kuin aina, isossa porukassa. Tosiasiassa ne lapsiperheet saattaisi olla helpottuneita kun saisivat olla joulun kotona kaikessa rauhassa ilman hössötystä ja matkustamista, aika monet on väsyneitä siihen lasten kanssa matkustamiseen. Oikeasti mikä siinä on niin hankalaa sanoa, että tuntuu vähän raskaalle järjestää kaikkea, voitaisiinko yhdessä keksiä jotain muuta. Riskinä toki on, että sukujouluja ei sitten enää ole, jos kukaan ei jaksa tai halua niitä järjestää.

Itsehän nuo jo syyskuussa ilmoittavat että vietetään joulu taas meillä. Ei tarvitse pyytää eikä pakottaa

Sitähän voi sitten jo syyskuussa sanoa että vietetään vaan, mutta tänä vuonna tehdäänkin niin että te tuotte jonkun jouluruuan mukananne. Totta on, että olisi kohteliasta kysyä tarvitseeko tuoda jotain, mutta jotkut vanhemmat ovat palvelleet lapsiaan siihen malliin aina, ettei lapsille tule edes mieleen. Eli oman kasvatuksen tulosta se on, ja jos on vuosikausia järjestetty kaikki mitään sanomatta niin ei ne lapset voi tietää, että mieli on muuttunut ja apua kaivattaisiinkin. Puhumalla näistä selviää, suurin osa aikuisista ihmisistä on ihan kykeneviä keskusteluun ja sopimiseen (vaikka vauvapalstan perusteella se onkin äärimmäisen vaikeaa).

Ja aikuiset lapset voivat myös itse muistaa pysyä aikuisina vierailulla. Monesti taannutaan lapseksi, varsinkin jos tullaan vanhaan lapsuudenkotiin yhdessä muiden sisarusten kanssa. Ei ehkä muisteta katsoa kuinka äiti ja isä voi, jaksaako ne oikeasti enää, olisiko kaikille kivempaa kun muutettaisiin vanhaa joulutraditiota enemmän yhdessä tekemisen suuntaan.

Se on muuten ihan psykologinen juttu, että lapsuudenkotiin tullessa taannutaan vanhoihin rooleihin. Se koskee sekä lapsia että vanhempia. Vanhempien pitää myös oppia kohtelemaan lapsiaan kuin aikuisia, siinä missä lasten oppia pysymään aikuisina. Minulla ei ole enää lapsuudenkotia siinä muodossa kuin lapsena, joten muutos on ehkä ollut helpompi kuin joillain. Esim mieheni lapsuudenkodissa keittiö on edelleen tiukasti anopin valtakuntaa, ja ihan vaatimalla on pitänyt vaatia että sen joulupöytään saa viedä ruokia. Hyvää ruokaa anoppi tekeekin ja onneksi poikansa on tässä tullut äitiinsä.

meillä taantuvat vanhempani ja veljeni, ja he yrittävät taannutta minut mutta eivät onnistu. Yrittävät myös taannuttaa tyttäreni, mutta en anna senkään tapahtua. On hyvä olla näistä selvillä eikä lähteä muiden roolileikkiin mukaan.

Vierailija
306/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hieman ohi. Nyt eläkkeellä joulun valmisteluihin on itsellä enemmän aikaa ja ihanaa kun lapset perheineen itse haluavat tulla mummolaan juhlaa viettämään. Toki viihtyisimme papan kanssa kahdestaankin. Asumme lähekkäin ja jokainen tekee joitakin joulun ruoista, hyviä ja kaikille maistuvia. Aattona aika kuluu yhdessä tehden, lapset koristelee joulukuusta, saunotaan, aikuiset valmistaa sienisalaattia, toinen rosollia, osa kattaa joulupöytää, jokaiselle löytyy puuhailtavaa.

Työelämässä ollessa viimeisinä vuosina alkoi joulustressiä tulemaan, kun tuntui ettei aika riitä kaikkeen. Suursiivoilun, jouluverhojen ja mattojen vaihteluineen vaati itse itseltään liikaa. Kotoa perittyä tuokin, että juhannukseksi ja jouluksi nuo urakat tehtiin, mutta unohdin, että äitini oli kotiäiti ja aikaa tuohon eri tavalla.

Sitä se on varmaan monessa perheessä, halutaan järjestää läheisille ihana joulu, mutta uuvutaankin liikaa kaikessa täydellisen joulun tavoittelussaan.

Tehkää jouluista omanlaisenne ja omat perinteenne, viis anopeista. Älkääkä uuvuttaako itseänne muiden vaateilla ja unohtakaa must to do suursiivoukset. Äitien tekemät joululaatikotkin on muuten ihan maukkaita : )

Vierailija
307/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ole vähän alle 60-vuotias nainen, jonka (+ mieheni) luokse tulee kolme aikuista lasta (+ yhden perhe) ja mahdollisesti pari muuta sukulaista, yhteensä 6-8 vierasta viettämään joulua. Mielelläni kutsun heidät vietän joulua yhdessä heidän kanssaan, mutta olisi oikein mukavaa, jos lapset kysyisivät etukäteen, voivatko he tuoda / tehdä jotain. Jos kysyisivät, pyytäisin jokaista aikuista lasta valmistamaan tai tuomaan yhden jouluruoan. Minusta tämä ei olisi kovin paljon per lapsi, mutta se säästäisi kuitenkin minulta työtä aattona ja aatonaattona lähes lähes kaksi tuntia.

Tämän ketjun perusteella minun pitäisi vain avata suuni ja pyytää. Olisi paljon kivempi pyytää, jos toinen kysyisi ensin, voiko hän twhdä jotain. Tuntuu vähän ikävältä lähteä itse pyytämään ilman kysymystä, kun kysymys ei ole kuitenkaan siitä, että en varsinaisesti jaksa itsekin. Olisi vain kiva päästä vähän helpommalla.

Se täytyy kyllä aikuisten lasteni eduksi sanoa, että he kyllä korjaavat aterian jäljet yhdessä mieheni kanssa oma-aloitteisesti. Siihen puoleen minun ei tarvitse osallistua.

Miten aikaa säästyy siinä että joku tuo kaupan pakastealtaasta porkkanalaatikon tai pakkauksen rosollia kylmäaltaasta?

Kyllä minä kaupasta ostettavat ruoat voin hankkia itse, mutta jos lapset kysyisivät, voivatko auttaa, niin pyytäisin jokaista tekemään yhden itse tehtävän ruokalajin. Porkkanalaatikon ostan kyllä kaupasta valmiina, mutta kaupan rosolli ei ole lähelläkään itse tehdyn makuista (varmaan tuoreus on yksi tekijä). Sen nakittaisin yhdelle. Eikä riisipuuro tule itsestään valmiiksi, vaan vaatii aika paljon hämmentämistä. Toista lasta pyytäisin tekemään aattona riisipuuron jne.

Enköhän minä saa tämän lasteni kanssa selvitettyä, mutta tämä oli ihan vinkkinä muille. Voisitte yhden kerran ennen joulua kysyä vanhemmiltanne (jos olette menossa sinne joulunviettoon), voitteko tehdä jotain. Jos sitten vastaus on, että ei tarvitse, niin sitten ei tarvitse. Aika moni saa varmasti toisenlaisen vastauksen.

Vierailija
308/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottamaar kirjoitti:

Nämä viisikymppisestä ylöspäin, varsinkin 50-60 luvuilla syntyneet isät ja äidit kasvattaa oikeita vässyköitä. Miten käy sitten kun aika teistä jättää, lapset kuolee nälkään ja kulkevat jalan.

Nykyiset äidit edes lapsiaan hoida itse, mummot sen tekee, että pääsee jälkikasvu baariin tappelemaan ja kohta erotaan.

Vähän omaa vastuuta lapsille omista lapsista ja juhlapuhistä.

Enemmän nykyäidit lapsiaan hoitaa itse kuin mikään aiempi sukupolvi. Yhä useammat isovanhemmat ilmoittaa että hoitakaa itse, meiltä ei apua tipu. Samat, jotka ovat aikanaan hoidattaneet lapsensa omilla vanhemmillaan.

Tää on sellainen sitkeästi elävä kaupunkilegenda :D

Ennen ei ollut äityslomaa muutamaan kuukautta kauempaa. 

Joku vanhempi työkaveri joskus puhui, että hän kävi ruokatunnilla imettämässä lastaan kotona, kun sinne oli saatu hommattua hoitaja. Töihin oli lähdettävä, kun lapsi oli 3kk ja kunnallisia tarhoja ei juurikaan ollut. 

Lapset yritettiin saada hoitoon jollekin sukulaiselle/jollekin kotiäidille, joka oli kotona hoitamassa omia lapsiaan.

Kesällä hoitaja  piti kesäloman joka ei välttämättä ollut yhtäaikaa  vanhempien loman aikana ja lapsi vietiin omille vanhemmilla maalle, koska vanhemmat oli työelämässä, eikä  vauvaa voinut jättää yksin kotiin. 

Ei niitä lapsia ole huvikseen kukaan vieraalla hoidattanut. 

Naiset lähti sankoin joukoin 70-luvulla työelämään, eikä päiväkodeista oltu kuultukaan, ja jotenkin ne lapset piti silloinkin hoitaa. 

Nykyäiti on 9kk äityislomalla ja sen jälkeen moni vanhempain vapailla jne. Lapsi viedään päiväkotiin kun se on 3v. 

Ei tuollaisesta ole ennen osattu edes haaveilla.

Ensin väitetään että nykyäidit ei hoida lapsiaan, ja sitten nykyäidit kuitenkin hoitaa lapsiaan itse kotona 3-vuotiaaksi? Kumminko se nyt meni?

Kuka sellaista väittää? Eiköhän ne äidit ole aina hoitaneet lapsensa, olipa aika ollut mikä tahansa. Paljonhan siitä  täälläkin väännetään, että isovanhemmat ei suostu hoitamaan lapsenlapsia, mutta aina valittajana on ollut se nykyäiti, mutta en ole koskaan nähnyt/kuullut kenenkään valittavan, ette nykyäidit hoida lapsiaan. 

No siihenhän nämä kommentit on vastaus kun joku oli sitä mieltä ettei nykyäidit hoida edes lapsiaan itse. Ja itseasiassa tämä on mummojen vakiovalitusaihe täällä palstalla, samoin kuin se jos joku kehtaa viedä lapsensa päiväkotiin.

:DDDDDDDDD Pientä rajaa nyt tuohon uhriutumiseen. Tuskin yksikään mummo valittaa, jos lapset viedään päiväkotiin, kun vanhemmat menee töihin.

Sitten ne vois valittaa, jos ne alle kouluikäiset lapset jätettäisiin kotiin päiväksi, kun vanhemmat menis töihin.

En usko, että KUKAAN aikuinen valittaa siitä, että lapset menee päivähoitoon, kun vanhemmat on töissä.

Maalla lapset viedään maatiloltakin nykyään päiväksi hoitoon, että vanhemmat voi keskittyä työtekemiseen.

Tämä hyvä, koska ennen  tapahtui paljon tapaturmia, kun lapset pyöri jaloissa.

Vierailija
309/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisen ajattelumaailman takia ilmoitan aina kuukausia ennen joulua etten oo lähelläkään äidin enkä isän kotia vaan vietän jouluni omillani. En halua aiheuttaa kellekkään oloa että oisin passattavana enkä halua myöskään tehdä mitään.

N34

Vierailija
310/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään mene, ne vanhemmat tulee meille. Valmiiseen pöytään. Kuten on tulleet jo 15 vuotta.

Vierailija
311/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälläisiä ketjuja kun lukee, niin ei paljon ihmetytä miksei sukulaisiin pidetä yhteyttä tai lapset katkaisevat välit vanhempiinsa.

Ei tulisi mieleenkään jouluna, että vieraat siivoavat tai perisin vuokraa/ruokarahaa, varsinkin, kun on omat lapset perheineen kyseessä. Jos kohtelet rakkaimpiasi kuin he olisivat vain lisäriesan ja -menojen tuoja elämässäsi, niin ihme että olette minkäänlaisissa väleissä.

Kutsuvatko hekin teitä kylään vastavuoroisesti? Ja niin ettei teidän tarvitse tehdä mitään?

Miksi pitäisi? Minä ainakin passaan ihan mielelläni aikuisia lapsiani, kun tulevat käymään, mutta en sen takia, että he sitten vuorostaan passaisivat  minua.

Ehkä sekin aika joskus koettaa, mutta nyt siihen ei ole mitään tarvetta.

Vastavuoroisuutta varmasti olisi tarjolla, mutta ainakaan minä en sitä tarvitse. 

Vai meinaatko, että jos lapset ei kutsu kylään niin ei sitten ole lapsuudenkotiin tulemista ;D

On se vaikeata joidenkin elämä ja aina pitää saada takaisin, jos jotakin itsestään antaa.

Vierailija
312/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi? Minä ainakin passaan ihan mielelläni aikuisia lapsiani, kun tulevat käymään, mutta en sen takia, että he sitten vuorostaan passaisivat  minua.

Vastavuoroisuutta varmasti olisi tarjolla, mutta ainakaan minä en sitä tarvitse. 

Vai meinaatko, että jos lapset ei kutsu kylään niin ei sitten ole lapsuudenkotiin tulemista ;D

On se vaikeata joidenkin elämä ja aina pitää saada takaisin, jos jotakin itsestään antaa.

Saathan sinä tehdä niin kuin haluat. Itse en vaan haluaisi puolisokseni sellaista vässykkää, joka menee joka joulu ja juhannus jne. äitinsä helmoihin passattavaksi ja hyysättäväksi. Kertoo jotain ihmisestä.

Vierailija
313/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viettänyt viimeiset 17 vuotta jouluni kotona - eli lapsen syntymästä saakka, halusin alkaa viettämään meidän näköisiä jouluja ja luoda hiljalleen omia perinteitämme. Isovanhemmat ovat toki tervetulleita meille ja molemmat jäljellä olevat mummit meillä ovatkin jo vuosia aattonsa viettäneet.

Miehen sisko tuosta aluksi veti herneen nenään kun äitinsä ei siellä jouluna enää ollutkaan piikomassa kun siskon miehen laaja suku kokoontuu sinne passattavaksi. Mummi onneksi uskalsi viimein sanoa, ettei enää jaksa sitä väkimäärää ja meteliä vaan tulee mieluummin meille - meillä vain yksi lapsi ja muutenkin rauhallisempi meno. Se iso sukujoulu ei tosiaan ole kaikkien haave, kuten ei minunkaan.

Vierailija
314/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saathan sinä tehdä niin kuin haluat. Itse en vaan haluaisi puolisokseni sellaista vässykkää, joka menee joka joulu ja juhannus jne. äitinsä helmoihin passattavaksi ja hyysättäväksi. Kertoo jotain ihmisestä.

Vanhempiaan ei voi valita. Se on huolestuttavaa, jos kumppani valitaan varaäidiksi passaamaan ja hyysäämään aikuista miestä.

Vierailija
315/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ole vähän alle 60-vuotias nainen, jonka (+ mieheni) luokse tulee kolme aikuista lasta (+ yhden perhe) ja mahdollisesti pari muuta sukulaista, yhteensä 6-8 vierasta viettämään joulua. Mielelläni kutsun heidät vietän joulua yhdessä heidän kanssaan, mutta olisi oikein mukavaa, jos lapset kysyisivät etukäteen, voivatko he tuoda / tehdä jotain. Jos kysyisivät, pyytäisin jokaista aikuista lasta valmistamaan tai tuomaan yhden jouluruoan. Minusta tämä ei olisi kovin paljon per lapsi, mutta se säästäisi kuitenkin minulta työtä aattona ja aatonaattona lähes lähes kaksi tuntia.

Tämän ketjun perusteella minun pitäisi vain avata suuni ja pyytää. Olisi paljon kivempi pyytää, jos toinen kysyisi ensin, voiko hän twhdä jotain. Tuntuu vähän ikävältä lähteä itse pyytämään ilman kysymystä, kun kysymys ei ole kuitenkaan siitä, että en varsinaisesti jaksa itsekin. Olisi vain kiva päästä vähän helpommalla.

Se täytyy kyllä aikuisten lasteni eduksi sanoa, että he kyllä korjaavat aterian jäljet yhdessä mieheni kanssa oma-aloitteisesti. Siihen puoleen minun ei tarvitse osallistua.

Miten aikaa säästyy siinä että joku tuo kaupan pakastealtaasta porkkanalaatikon tai pakkauksen rosollia kylmäaltaasta?

Kyllä minä kaupasta ostettavat ruoat voin hankkia itse, mutta jos lapset kysyisivät, voivatko auttaa, niin pyytäisin jokaista tekemään yhden itse tehtävän ruokalajin. Porkkanalaatikon ostan kyllä kaupasta valmiina, mutta kaupan rosolli ei ole lähelläkään itse tehdyn makuista (varmaan tuoreus on yksi tekijä). Sen nakittaisin yhdelle. Eikä riisipuuro tule itsestään valmiiksi, vaan vaatii aika paljon hämmentämistä. Toista lasta pyytäisin tekemään aattona riisipuuron jne.

Enköhän minä saa tämän lasteni kanssa selvitettyä, mutta tämä oli ihan vinkkinä muille. Voisitte yhden kerran ennen joulua kysyä vanhemmiltanne (jos olette menossa sinne joulunviettoon), voitteko tehdä jotain. Jos sitten vastaus on, että ei tarvitse, niin sitten ei tarvitse. Aika moni saa varmasti toisenlaisen vastauksen.

Ok. Kirjoitit että voisivatko he tehdä/tuoda jotain. Tuo tuoda kuulosti siltä että saa itse päättää ostaako ruuan vai tekeekö. Ei sitä nyt suinkaan voi käskeä toisia tekemään itse, kyllä sen pitää riittää että tuo. Auttaa voi tekemään rosollia jos haluat että se pitää olle itse tehtyä, mutta se joka vaatii itsetehtyä, myös tekee itse, tai sitten pitää kelvata sellainen minkä toinen tuo, oli se sitten tehty miten hyvänsä tai ostettu kaupasta.

Vinkkinä sinulle, jos et jaksa tehdä kaikkea itse, niin pyydä apua. Mutta silloin et voi vaatia tekemään jollain sinun mieleiselläsi ohjeella, tai että puuro tehdään luonasi, vaan se joka tuo, päättää itse.

Vierailija
316/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me, jo aikuiset perheelliset sisarukset menemme vanhempiemme luo jouluksi, sovittiin, että jouluruokailu ns. nyyttärimeiningillä, jokainen tuo jonkun jouluruoan. Meillä kakaroilla on hyvät ammatit, niin ei kyllä luonto antaisi myöden syödä vanhempiemme pieniä eläkkeitä. Ja vanhemmat totta kai vaativat, että he tarjoavat jouluruoat ja juomat, mutta me lapset tiedämme kuinka ahtaalla he ovat, niin ns. pakotettiin heidät tähän järjestelyyn. Ja muutenkin kiva, kun kaikki saa tehdä oman ruokalajinsa omalla pienellä twistillä, 30v ajan ollut samalla reseptillä valmistetut sapuskat, nyt aika kokeilla jotakin uutta.

Kuulostaa kivalta :) Meillä tuo ei onnistuisi, koska joulun laitto on valtakysymys äidilleni. Eli samalla salaisella reseptillä tekee kaiken yksin, ja jos jotain kehtaa joku tuoda niin saa mulkoilua osakseen, ja äitini ei ihan varmasti maistakaan, ja lopulta kaataa roskiin muut kuin omat ruokansa.

Vierailija
317/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just osu silmään kartta, johon oli merkattu prosentit, kuinka moni 25-29-vuotiaista asuu vielä vanhempiensa kanssa. Espanjassa luku oli 70 % ja jopa Saksassakin n. 20%. Ainoastaan Pohjoismaissa luvut oli alle 10% (Islannissakin oli yli).

Ja joidenkin mielestä täällä ei edes jouluna saisi tulla vanhemmille syömään. Sellainen perhekeskeinen kulttuuri.

Vierailija
318/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just osu silmään kartta, johon oli merkattu prosentit, kuinka moni 25-29-vuotiaista asuu vielä vanhempiensa kanssa. Espanjassa luku oli 70 % ja jopa Saksassakin n. 20%. Ainoastaan Pohjoismaissa luvut oli alle 10% (Islannissakin oli yli).

Ja joidenkin mielestä täällä ei edes jouluna saisi tulla vanhemmille syömään. Sellainen perhekeskeinen kulttuuri.

No on on. Lapsetkin on tervetulleita joka paikkaan, kuten esim. ravintoloihin syömään. Eiks ookin mahtavaa.

Vierailija
319/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sietää tällaisia ap:n kaltaisia marttyrejä. Jos kutsutaan syömään, en mene sinne kokkaamaan ja siivoamaan vaan syömään! Älä kutsu, jos et halua tarjota ja laittaa. Yksinkertaista. 

Vierailija
320/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen joulupäivänä sisarelleni. Vien tuliaisia.