Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuiset lapset, jo omillanne asuvat, ettehän mene vanhempien luokse jouluksi niin sanotusti valmiiseen pöytään!

Vierailija
19.12.2022 |

Vanhempanne tietysti ottavat vastaan mutta olisivat suuresti iloisia ja onnellisia, jos osallistutte laittamisiin ja järjestelyihin.

Kommentit (440)

Vierailija
281/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläisiä ketjuja kun lukee, niin ei paljon ihmetytä miksei sukulaisiin pidetä yhteyttä tai lapset katkaisevat välit vanhempiinsa.

Ei tulisi mieleenkään jouluna, että vieraat siivoavat tai perisin vuokraa/ruokarahaa, varsinkin, kun on omat lapset perheineen kyseessä. Jos kohtelet rakkaimpiasi kuin he olisivat vain lisäriesan ja -menojen tuoja elämässäsi, niin ihme että olette minkäänlaisissa väleissä.

Kutsuvatko hekin teitä kylään vastavuoroisesti? Ja niin ettei teidän tarvitse tehdä mitään?

Vierailija
282/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tasan mennään valmiiseen pöytään, taas peräsuoli pitkällä painettu töitä 23.12. klo 16:00 asti, joten kaksi tervettä jouten olevaa varakasta eläkeläistä saa kyllä mun puolestani hoitaa joulun 100%. Mä en jaksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi. Ei tarvitse suuttua. Viestini oli tarkoitettu lasteni watsup ryhmään. Vahingossa tänne kirjoitin kun olin niin tuohtunut.

AP.

Vierailija
284/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse jouluruoat. Olen tehnyt jo monta vuotta.

Vierailija
285/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sai niskaansa kaikki laiskanpulskeat aikuiset av-mammojen lapset, jotka löhöävät vanhempiensa sohvalla ja ahtavat suklaata kitaansa.

Vierailija
286/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee lapset ja äitini ja ehkä sisaruksia. Olisi kiva saada joskus apua tai tuomisia mutta ei ole vielä kuulunut. Jospa pääsisi valmiiseen pöytään edes kerran.

Vierailija
287/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien luona odottaa luonnonasuinen "valmis pöytä" hautausmaalla. Vien varmaan kynttilän mukanani.

Vierailija
288/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä useampi isoäiti tuttava, jotka kertovat laittavansa lapsilleen ja heidän lapsilleen viimeisillä voimillaan kaiken valmiiksi jouluksi. Sääliksi heitä käy. Ja ihmetellä täytyy, kuinka jotkut käyttävät tilannetta hyväkseen, vai eivätkö edes huomaa, miltä tilanne näyttäytyy.

Marttyyreja riittää.. Sitten se vasta valitus alkaisikin, jos ei lapset perheineen tulisikaan joulunviettoon. Mikä kumma se on, että joulusta pitää tehdä valtava spektaakkeli sen kymmenien tarjoomuksineen? Vähempi kun varmasti riittäisi.

Vierailija
289/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläisiä ketjuja kun lukee, niin ei paljon ihmetytä miksei sukulaisiin pidetä yhteyttä tai lapset katkaisevat välit vanhempiinsa.

Ei tulisi mieleenkään jouluna, että vieraat siivoavat tai perisin vuokraa/ruokarahaa, varsinkin, kun on omat lapset perheineen kyseessä. Jos kohtelet rakkaimpiasi kuin he olisivat vain lisäriesan ja -menojen tuoja elämässäsi, niin ihme että olette minkäänlaisissa väleissä.

Mä taas näkisin toisin päin. Miksi kaiken pitäisi yhdelle ihmiselle kasaantua? Jos yhdessä tehdään ja suunnitellaan, niin miten voi asiaa pitää riesana.

Kaikilla ei sitäpaitsi ole edes rahaa viettää jouluaan lastensa kanssa. Esim oma äitini ei ole missään vaiheessa voinut järkätä meille omille lapsilleen ja perheilleen joulua. Meitä on 16 kaikkiaan ja kyllä se rasittaa melkoisesti hänen pientä eläkettään.

JOS äidillä olisi varaa, niin olishan se hullua, että hän tekisi yksin noin isolle porukalle joulua. Tiukkaa tekisi se mahtuminen. Tuskinpa hänellä edes enää on niin paljon astioita.

Meitä lapsia on siis neljä, kolmen sisaruksen kesken kierrätetään joulua, kun meillä on tilaa. Yksi veli on etäisä, asuu kaksiossa. Sinne ei mahdu.

Järkätään hyvät joulut kaikille sisaruksille perheineen, muutama isovanhempi haetaan mukaan ja äitikin. Isovanhempien ei tarvitse osallistua joulupöytään tms. syömisiin. Keskittykööt he lastenlapsiensa lahjontaan.  Aina kuitenkin lahjoja ja  kukkia tulee, kukaan ei tyhjin käsin tule, vaikka olisi vannotettu.

Jos tämmöisistä asioista ei pysty läheisten kanssa puhumaan (talous), niin aika etäisiä silloin tarttee olla. Me sisaruksetkin olemme pitäneet huolta, että jos jollain on ns. huonompi vuosi, niin se pitää ottaa huomioon ja uskaltaa sanoa. Ei kenenkään taloutta joulun vietolla ole tarkoitus kaataa. Päinvastoin viedä se taloudellinen paine pois ja stressi. Lasku jaetaan neljälle ja se on ollut aivan järkevää. Se on rakkautta jos mikä.

Vierailija
290/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymykseen reagoivat terveet, työkykyiset, auton omistavat keski-ikäiset.

Luulenpa että ap tarkoitti niitä hauraita, horjuvia rollaarimummoja, joille kaupassakäynti on ponnistus.

Työikäinen ei näitä näe, ennen kuin itse jää yksin, ajokortti otetaan pois, puoliso menehtyy tmv.

No mutta eihän ne hauraat horjuvat rollaattorimummot, joille kaupassakäynti on ponnistus, passaa kenellekään joulua valmiiksi. Minä olen ollut vuosikausia apteekissa töissä ja siellä näitten kanssa tuli paljon juteltua. Koskaan en kuullut kenenkään valittavan että lapset tulee valmiiseen pöytään ja hänen pitää raahata rollaattorin kyydissä kaikki jouluruuat koko suvulle... Monenlaisista muista ongelmista ja haasteista tuli kyllä kuultua, sekä mummoilta että heidän lapsiltaan jotka heidän asioita hoiti.

Vierailija
291/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään. Menemme kaksien vanhempien luo valmiiseen pöytään lastenlasten kanssa. Vaatimuksena oli nimenomaan, ettei lahjoja ostella, eikä evääkään liikauteta koko jouluna.

Ja te oikeasti teette niin? Loisitte siellä ilmaiseksi passaattavana joulun pyhät? Hyvä malli lapsillenne, todellakin.

Mun appivanhemmat toivois just tuota, mutta en kestä olla toimettomana kovin kauaa, joten en kovin usein käy siellä. Yritän tarjoutua apuun vaikka mihin, mutta ei kuulemma tarvitse. Lasten takia tietenkin joskus on mentävä ja on ihan kivakin, appivanhemmat on mukavia, mutta nyt lasten kasvettua jäyttäydyn aika usein matkasta.

Vierailija
292/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa että ap tarkoitti niitä hauraita, horjuvia rollaarimummoja, joille kaupassakäynti on ponnistus.

Työikäinen ei näitä näe, ennen kuin itse jää yksin, ajokortti otetaan pois, puoliso menehtyy tmv.

No mutta eihän ne hauraat horjuvat rollaattorimummot, joille kaupassakäynti on ponnistus, passaa kenellekään joulua valmiiksi. Minä olen ollut vuosikausia apteekissa töissä ja siellä näitten kanssa tuli paljon juteltua. Koskaan en kuullut kenenkään valittavan että lapset tulee valmiiseen pöytään ja hänen pitää raahata rollaattorin kyydissä kaikki jouluruuat koko suvulle... Monenlaisista muista ongelmista ja haasteista tuli kyllä kuultua, sekä mummoilta että heidän lapsiltaan jotka heidän asioita hoiti.

Kyllä me monet rollaaattorimummot hoidamme itse asiamme ja asumme yksin ilman apua. Rollaattori ei ole vielä dementian merkki.

Esimerkkejä, sisareni 91, sinkku, tuttavani 75, käy naapurinkin vanhuksen asioilla, ainut lapsensa kuollut, mutta hänen tyttärensä hakee mummin jouluksi. Itse 76, liikuntavamma, mutta vielä selviän. Kyllä vielä olen vieraat passannut ja ruuat laittanut, jouluksi tulee yksi. Joulujen välissä nelihenkinen perhe.

Vierailija
293/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsuvatko hekin teitä kylään vastavuoroisesti? Ja niin ettei teidän tarvitse tehdä mitään?

Ihanko oikeasti joku aikuinen ihminen ajattelee lapsistaan sulle-mulle-periaatteella? Ei jumalauta :DDDDDD

Vierailija
294/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä perheenjäsenet eivät ole "vieraita" vaikka asuvatkin muualla.

Vierailija
295/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti joku aikuinen ihminen ajattelee lapsistaan sulle-mulle-periaatteella? Ei jumalauta :DDDDDD

Ehkä se aikuinen lapsi voisi joskus ajatella niin?

Miten ihana joululahja vanhemmille kutsua heidät valmiiseen pöytään! Arvostaisin todella!

Vierailija
296/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo jätän väliin ihan mielelläni, taitaa vaan vanhukset pettyä pahemman kerran.

Vierailija
297/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää, en ole menossakaan. Oikeasti mukavaa laittaa rauhassa joulua oman perheen ehdoilla, kun on monta vuotta rampannut vuoroin omilla vuoroin miehen vanhemmilla. Äitini ja siskoni tulee meille syömään. Joulun laittamisessa ei oikeasti ole edes kova homma, tässä on rennosti lasten kanssa laiteltu kuukauden verran koristeita ja siivoiltu pikkuhiljaa, jouluruuat suunniteltiin niin ettei ole hirveän työläitä valmistaa ja suurin osa tarpeista tilattiin jo viikonloppuna Prismasta. Vain parit tuorejutut haetaan kaupasta vielä.

Vierailija
298/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu vain omasta puolestasi. Lapseni asuvat niin kaukana, että eivät edes pysty järjestelyihin osallistumaan. Enkä kaipaa tuliaisia tai lahjoja.

Vierailija
299/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me monet rollaaattorimummot hoidamme itse asiamme ja asumme yksin ilman apua. Rollaattori ei ole vielä dementian merkki.

Esimerkkejä, sisareni 91, sinkku, tuttavani 75, käy naapurinkin vanhuksen asioilla, ainut lapsensa kuollut, mutta hänen tyttärensä hakee mummin jouluksi. Itse 76, liikuntavamma, mutta vielä selviän. Kyllä vielä olen vieraat passannut ja ruuat laittanut, jouluksi tulee yksi. Joulujen välissä nelihenkinen perhe.

Tottakai monet pärjää ihan itse vaikka ois rollaattori, en kai muuta väittänytkään? Harvempi vaan tosiaan ketään muita enää passaa siinä vaiheessa, tavallisempaa ok just tuo että lapset tai lapsenlapset hakee jouluksi syömään. Hieno homma että pärjäät noin hyvin liikuntavammasta huolimatta 👍

Vierailija
300/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ole vähän alle 60-vuotias nainen, jonka (+ mieheni) luokse tulee kolme aikuista lasta (+ yhden perhe) ja mahdollisesti pari muuta sukulaista, yhteensä 6-8 vierasta viettämään joulua. Mielelläni kutsun heidät vietän joulua yhdessä heidän kanssaan, mutta olisi oikein mukavaa, jos lapset kysyisivät etukäteen, voivatko he tuoda / tehdä jotain. Jos kysyisivät, pyytäisin jokaista aikuista lasta valmistamaan tai tuomaan yhden jouluruoan. Minusta tämä ei olisi kovin paljon per lapsi, mutta se säästäisi kuitenkin minulta työtä aattona ja aatonaattona lähes lähes kaksi tuntia.

Tämän ketjun perusteella minun pitäisi vain avata suuni ja pyytää. Olisi paljon kivempi pyytää, jos toinen kysyisi ensin, voiko hän twhdä jotain. Tuntuu vähän ikävältä lähteä itse pyytämään ilman kysymystä, kun kysymys ei ole kuitenkaan siitä, että en varsinaisesti jaksa itsekin. Olisi vain kiva päästä vähän helpommalla.

Se täytyy kyllä aikuisten lasteni eduksi sanoa, että he kyllä korjaavat aterian jäljet yhdessä mieheni kanssa oma-aloitteisesti. Siihen puoleen minun ei tarvitse osallistua.

Miten aikaa säästyy siinä että joku tuo kaupan pakastealtaasta porkkanalaatikon tai pakkauksen rosollia kylmäaltaasta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme