Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fingrid: "Hintakaton käyttöönotto voisi johtaa sähköpulaan"

Vierailija
18.12.2022 |

https://www.fingrid.fi/kantaverkko/tietoa-sahkopulasta/kysymyksia-ja-va…

Eikö hallitus taaskaan kuuntele asiantuntijoita kun vaalit lähestyy ja demarien pitää taas jakaa rahaa kansalle äänten ostamiseen?

Hintakattohan tarkoittaa sitä että
a) vähemmän sähköä kuluttavat joutuvat veroina maksamaan paljon kuluttavien sähkölaskut
b) Suunnitellut ja jopa suunnittelemattomat sähkökatkokset paljon todennäköisempiä kun hintakaton myötä kulutus lisääntyy, kaikki joutuu sitten kärsimään katkoksista

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaikki maksavat tuhlarien sähköt? Ei se noin voi mennä. Parempi olisi porrastettu hintakatto eli tuhlarit maksaisivat edelleen omasta pussista.

Vierailija
22/103 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ostin aggregaatin, hintakatto päätöksellä sähkökatkot tulevat olemaan selviö., Ellei sitten onni potkaise ja pakkasherra armahtaa ja saadaan lauha talvi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienituloisena en varmasti äänestä hallituspuolueita jos hintakatto tulee käyttöön. Kulutan jo hyvin vähän sähköä enkä halua veroina maksaa muiden isojen talojen lämmitystä!

Minä en haluaisi rikkaana maksaa köyhien elättämistä

Vierailija
24/103 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"a) vähemmän sähköä kuluttavat joutuvat veroina maksamaan paljon kuluttavien sähkölaskut"

Mitä märiset?

Autoilijat on kymmeniä vuosia kustantaneet miljardeja ja miljardeja autottomien veroja!

Eikä edes sähköautoihin siirtyminen tule tätä muuttamaan valtiovarainministeriön mukaan.

Vierailija
25/103 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyl ihanaa kun köyhät tappelee keskenään. Tullut sekin selväksi kuin ilkeitä ovat toisilleen

Vierailija
26/103 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmallinen systeemi, mutta oppositio sitä on vaatinut syksystä saakka ja nyt hallitus aikoo toteuttaa sen. Ketään ei enää huoleta valtion velanotto, kun yksityiset sähköyhtiöt pääsevät repimään voittoa köyhien selkänahasta.

Vierailija
27/103 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uima-allasta voi taas kohta lämmittää. 

Vierailija
28/103 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpula? Eli jouduttaisiin säännöstelemään sitä kuinka paljon sähköä kukin voi ostaa, kuinka paljon sähköä kullekin kansalaiselle on saatavilla? Selvä! Eli palataan ajassa 70 vuotta taaksepäin kun ruokaa säännösteltiin samalla lailla, kun ruokaa sai ostaa vain sen verran mitä kansalaisen ruokakortit sallivat hänen ostaa! Eli viedään Suomi takaisin menneisyyteen, toisen maailmansodan ajat, jee, ne ajathan oli niin onnellisia ja edistyneitä ja moderneja! Aletaan jakaa kansalaisille sähkökortteja jotka asettavat rajan kansalaisen sähkönosto-oikeudelle.

Kun taas oikeasti markkinataloudessa homman pitäisi toimia niin että tuotetta on saatavilla niin paljon kuin asiakas on valmis maksamaan. Jos asiakkaalla on maksukykyä rajattomiin - niin hän saa ostaa tuotetta rajattoman paljon.

Toki ruoka ja sähkö ovat "perustuotteita" ("perustarpeita"?) joten yhteiskuntamme on turvattava nuo tuotteet myös niille köyhimyksille joilla ei ole varaa maksaa niitä itse. Mutta kun sekä rikkaat että köyhät tarvitsevat jotain tuotetta - niin noiden tarpeiden ei tarvitsisi mitenkään sotia keskenään, ei tarvitsisi häiritä toisiaan tai vaikuttaa toisiinsa! Rikkaat ostakoot vapailta markkinoilta niin paljon kuin haluavat. Köyhät sitten saakoot sen verran kuin sosiaaliturva tai tiesmikämuu "kansalaisia auttava järjestelmä" heille antaa.

Itse asun kerrostaloasunnossa melko suuressa kaupungissa. Minulla on varaa ostaa sähköä ihan itse, varaa maksaa sähköstä vaikka kuinka paljon jotta saan sähköä vaikka kuinka paljon. Mutta tällä koko asuinalueellani jaettiin kaikille asukkaille ilmoitus että "tällä asuinalueella saattaa jatkossa esiintyä sähkökatkoja" - koska tosiaan sähköä ei ilmeisesti välttämättä riitä tarpeeksi kaikille ihmisille. Ihan älytöntä. Vaikka minä kuinka paljon maksaisin niin sähköä en saa koska kaupunki saattaa katkaista sähköt koko kaupunginosalta! Noh, kyllähän minä sähköä saan jos hankin itselleni akun tai dieselgeneraattorin minun omalle parvekkeelleni. Niin, kun kaupungin verkko ei tuo minulle sähköä niin minullahan saattaa olla sähköä omasta takaa. Ja tuossahan ei ole mitään järkeä! Toki esim. Palestiinassa, Intiassa, Kiinassa ja Venäjällä homma toimii noin, eli kukin kansalainen ihan itse tuottaa itselleen omat perustuotteensa vaikkei siinä ole yhtikäs mitään järkeä, vaikka se tulee kokonaisuudessaan ihan älyttömän kalliiksi ja on todella epäkäytännöllistä. Mutta täällä Suomessa olisi 100 kertaa taloudellisempaa jos kunkin kansalaisen ei tarttisi tuottaa omia sähköjään itse omalla parvekkeella omalla dieselgeneraattorilla vaan jos sähköt tulisivat kaupungin sähköverkosta ilman sähkökatkoja! Mutta parhaillaan Suomi on palaamassa yhteiskunnan kehityksessä yhtä jälkeenjääneeksi kehitysvammaiseksi kuin Palestiina.

Vierailija
29/103 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäjoella ja Kokkolassa asiakkaat säästää sähköä ja hinta paljon alle 20c/kwh. Että kyllä 20c/kwh on jo niin kallista että sähköä säästetään.

Vierailija
30/103 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"a) vähemmän sähköä kuluttavat joutuvat veroina maksamaan paljon kuluttavien sähkölaskut"

Mitä märiset?

Autoilijat on kymmeniä vuosia kustantaneet miljardeja ja miljardeja autottomien veroja!

Eikä edes sähköautoihin siirtyminen tule tätä muuttamaan valtiovarainministeriön mukaan.

Ajattele esim vähän sähköä kuluttavaa autoilijaa, nyt saa oikein tuplarangaistuksella maksaa muiden elämistä. Ei autoilija tarkoita automaattisesti että kuluttaisi paljon sähköä, en tiedä mitä höpiset.

Vierailija
31/103 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä sähköpulat on ihan höpöhöpöä. Oliko meillä sähköpula kun hinta oli 1snt kWh? Ei ollut. Oliko sähköpula kun keskihinta oli 8snt Kwh? Ei ollut. Oliko meillä sähköpula kun keskihinta oli 15snt kWh? EI OLLUT! Koska kaikki yli 10snt on jo saatanan kallista!!!!

Vierailija
32/103 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seinäjoella ja Kokkolassa asiakkaat säästää sähköä ja hinta paljon alle 20c/kwh. Että kyllä 20c/kwh on jo niin kallista että sähköä säästetään.

Sittenhän niiden kannattaa nostaa hintaa yli 20, niin tekevät triplasti voittoa.

Vierailija
33/103 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmallinen systeemi, mutta oppositio sitä on vaatinut syksystä saakka ja nyt hallitus aikoo toteuttaa sen. Ketään ei enää huoleta valtion velanotto, kun yksityiset sähköyhtiöt pääsevät repimään voittoa köyhien selkänahasta.

Toki oppositio vaatii kun rikkaat hyötyisi eniten, mutta toisaalta on myös sosialismia kun vähän sähköä kuluttavat maksaisi tuhlaajien laskut.

Ehdotuksessa yhdistyy tavallaa sosialismin ja kapitalismin huonot puolet.

Vierailija
34/103 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ihmiset tajuaa, että veronmaksajat maksaa tämän erotuksen. Odotan innolla, että pääsen makselemaan ylisuurissa asunnoissaan elävien ihmisten sähkölaskuja...

Vierailija
35/103 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan osa maksaa 30 snt ja naapurin jamppa 5 snt samasta tuotteesta. Ihan vain kiitos sen. Mihin aikaan edellinen sopimus päättyi ja uuden pystyi tekemään.

Vierailija
36/103 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sittenhän niiden kannattaa nostaa hintaa yli 20, niin tekevät triplasti voittoa.

Ehdotus tosiaan kannustaa sähköyhtiöitä nostamaan hintoja oikein reilusti, valtio maksaa.

Vinkkinä sijoittajille, sähköyhtiöiden osakkeet voi olla aika kannattavia jos ostaa ennen viralista päätöstä...

Vierailija
37/103 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) Suomessa ei veronmaksaja voi valita mihin hänen veromarkkansa käytetään. Minäkin löytäisin taatusti enemmän niitä "Ei kiitos minun rahoillani" -kohteita kuin kohteita, joista itse hyödyn.

b) Tosi vaikea kuvitella, että 20 sentin sähkön hinnalla ihmiset haluaisivat törsätä - ainakaan ne, jotka itse laskunsa maksavat. Moni on tottunut 5 sentin kWh hintaan ja tuo hintakatoksi suunniteltu hinta on nelinkertainen totuttuun verrattuna.

Tämä sähkön hinnan nousu on niin poikkeuksellista, että kukaan ei osannut ennustaa tämän hetkistä hintaa. Pessimistisimmät (kuten minä) tekivät vielä keväällä sähkösoppareita, kaksinkertaisella hinnalla siihen mitä oli totuttu. Ne, joilla oli kiinteä soppari, jota ei voinut kesken kauden muuttaa, ovat tässä häviäjiä ja ilman omaa syytään. Osa tietysti seisoi peukku peessä, kuten kaikissa tilanteissa, tekemättä mitään, syystä tahi toisesta.

Vierailija
38/103 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä muutan saksaan siellä uniperin sähkö maksaa 9snt kiitos suomen hallituksen eritoten anteliaan tytti tuppuraisen

Vierailija
39/103 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskuntavastuullisuuttaan kovasti mainostavat tahot eivät edes maailmanlopun skenaarioissa voisi tyytyä edes hetkeksi pienempiin voittoihin- muistattehan paperimaskien hintahypyn avaruuteen, vaikka valmistuksen kustannukset varmasti pysyivät samoina? Eli kylmästi rahastusta maailmanlaajuisella pandemialla! Että eläköön markkinatalous ja kaikki kilvan kokkareita äänestämään! 

Vierailija
40/103 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäkää nyt tuo logiikka, että ihmiset aloittaisi sähkön tuhlaamisen jos tulis vaikka 20c hintakatto? Tuolloin hinta on edelleen 2-3 kertainen vuoden takaiseen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä