Onko olemassa ahdistuksen muoto jossa henkilön ahdistus lievittyy syömällä?
Lihava kaverini sanoo usein että henkinen olo parantui, tuli rennommaksi kun hän söi jotain.
Kommentit (14)
Sitä kutsutaan syömishäiriöksi. Ahdistus tosin lievittyy syömällä vain hetkeksi ja palaa mm.itseinhon muodossa entistä pahempana.
Hiilarit kuten vaaleat vehnätuotteet voivat rauhoittaa - serotoniinilisäys? Ja suklaasta myös? Ikävä kyllä, nämä lihottavat helposti ja nostavat verensokeria.
Lihavan selityksiä.
Siinä on totuuden hiven, että ravinto on avain terveyteen. Jo Hippokrates sanoi, että kaikki sairaus alkaa suolistosta ja että olkoon ruoka lääkkeesi.
Lihavalla on paljon ongelmia ruoan kanssa.
Olen itse yrittänyt hoitaa ahdistustani syömällä kun en ole saanut oikeaa apua. Tietenkään tämä ei ole auttanut. Samaa ilmiötä tämä kuitenkin on kuin se kun jotkut toiset yrittävät hoitaa ahdistustaan ja pahaa oloaan jollakin muulla addiktoivalla tavalla. Yhden juttu on ruoka, toisen alkoholi tai muut päihteet, kolmannen uhkapelit ja neljännen irtosuhteet jne.
Matala verensokeri tekee olon ihan kamalaksi. Sitten kun syö, niin huomaa heti että on parempi olla. Jos tuon oppii sellaiseksi itsensä rauhoittamisen keinoksi, vaikka ei olisi sokerit edes alhaalla, vaan muuten vaan ahdistus, niin voihan siitä joku ongelma tullakin, jos sitä oikeaa ahdistuksen syytä ei koskaan kohtaa ja käsittele.
Vierailija kirjoitti:
Miksei syö salaattia. Ei lihota
Se ei tuo oletettua mielihyvää. Se ruoka, joka oletettavasti auttaa on ns. roskaruokaa tai herkkuja, joissa on paljon kaloreita, rasvaa, sokeria, suolaa ja ravintoarvot nollassa. Mikään terveysruoka ei auta ahdistukseen sitäkään vähää mitä tuollainen epäterveellinen ruoka, koska esim. jonkun salaatin syöminen ei ole nautinto, eikä ns. palkinto. Se lohtusyömisen ruoka on juurikin sellaista, jonka kokee palkinnoksi tai olevan lohduksi. Moni saa jonkun salaatin syömisestä vaan pahan mielen ja henkisesti entistä pahemman olon.
Itsekin kärsin lohtusyömisestä. Sitten kun ahmin niin meen taas pitkän aikaa silleen etten syö oikeastaan mitään. Sit taas ahmin ja kierre jatkuu...
Aiheutuuhan syömisestä mielihyvää, varsinkin jos syö jotain kuten suklaata. Ja sitten jos syö itsensä ähkyyn ja saa jopa verensokerit sekaisin, siitä seuraa sellainen raukea tunne. Eli syö itsensä sellaiseen tilaan, ettei jaksa edes miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksei syö salaattia. Ei lihota
Itse olen yrittänyt tätä, mutta siitä ei vain aiheudu samanlaista mielihyvää. Salaatilla kun on yrittänyt korvata herkut, sitä ruokaisaa salaattia on sitten tullut vedettyä kilokaupalla yhdessä päivässä kun koskaan ei ole päässyt siihen haettuun fiilikseen. Ja niiden mielihyvävajareiden takia on sitten lopulta sortunut herkutteluun siitä salaatinsyönnistä huolimatta.
Kaverini on siis nimenomaan hakenut syömisestä normaalia oloa, ei jotain erityistä hyvää oloa tai mielihyvää. Lääkitsee sillä ahdistusta. Olen ehdottanut olisiko kyse verensokerin heittelystä mutta verensokeri kuulemma normaali. Kai se on vaan joku mt-ongelma tuokin.
Lohtusyömistä tuo. Ahdistukseen auttaa kyllä muukin mukava tekeminen. Jos syöminen on mukavaa niin siitä tulee helposti sellainen lohdunantaja. Syöminen on helppo toteuttaa. Se kuitenkin usein lisää monilla sitä ahdistusta ja varsinkin, jos on ylipainoa.
Lohtusyöminen on tunnettu ilmiö eli on siinä jotain perää.