Miksi äiti on perheen likasanko?
Muut eli lapset ja mies kiukuttelee juuri äidille, jos jokin asia on huonosti tai hoitamatta tai vain väsyttää ja tekee mieli kiukutella. Juuri äitiä vaaditaan hoitamaan kaikki hankalampi. Juuri äidin odotetaan venyvän ja jaksavan mitä vain. Miksi näin? Ja miten tästä roolista pääsee irti?
Kommentit (27)
Ainakin omassa ystävä- ja tuttavapiirissä naiset ovat ihan itse luoneet roolin itselleen perheen pomona ja johtajana, johon puoliso on kiltisti alistunut.
Ja perheen tasa-arvosta ja yhdenvertaisuus vanhempana on kovin kaukana.
Näitä kaikkia perheitä yhdistää, ettei perhevapaita ole jaettu ja vain äiti osaa hoitaa lapsia oikein, päättää mitä syödään, milloin siivotaan, miten sisustetaan perheen koti, mitä lapset harrastavat, miten vietetään joulua, kenen luona käydään kylässä jne. Ja perheen isä on vain sivustaseuraajan roolissa.
Olisiko näin myös ap. ? Ja se olisi syy likasankkona oloon. En tiedä.
Nukkumaan käydessä ajattelen:
Huomenna minä lämmitän saunan,
pidän itseäni hyvänä,
kävelytän, uitan, pesen,
kutsun itseni iltateelle,
puhuttelen ystävällisesti ja ihaillen, kehun:
Sinä pieni urhea nainen,
minä luotan sinuun.
- Eeva Kilpi -
Cumbucket? No se on naisen tehtävä.
Miksi perheessä sitten kiukutellaa? Ja miksi koko ajan on asioita jotka pitäisi kaataa jonkun niskaan?
Itse en ole ainakaan huomannut että omilla lapsilla olisi tarve kiukutella jatkuvasti ja jos joskus on ollutkin on sitä mietitty yhdessä miten miten sitä kiukkua purkaa tai käsitellä muuten kuin syyttämällä siitä jotakin tai kastamalla sen jonkun niskaan.
Koska äideille omista rajoista kiinni pitäminen on vaikeampaa kuin isille. Omat tarpeet sivuutetaan, kun uhraudutaan lasten puolesta.
Äidit ottavat lyöntejä vastaan jo pieniltä lapsiltaan, isät eivät niinkään. Äideillä lempeys ohittaa jämäkkyyden. Lapset oppivat.