Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä kävisi jos perheenäiti ei tekisikään tästä päivästä eteenpäin mitään joulun eteen?

Vierailija
17.12.2022 |

Millainen joulu teillä olisi?

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies1975 kirjoitti:

Älä sitten tee. Parempi sekin kuin oman äitini uhoaminen tyyliin "sitten kun t a pan itseni niin loppuu teidän passaaminen!" Ilmeni aina juuri joulun aikaan jotta lapsilla olisi mahdollisimman paha mieli. Toki muutenkin. Onneksi koki tosi paskamaisen lopun vuonna 2010 eikä ollut i tsari.

Äitisi oli väsynyt ja olisiko tullut mieleen auttaa sitä äitiä. Todella rumasti puhut äidistäsi.

Narsistit tykkäävät käyttää tuota itsarikorttia saadakseen itselleen huomiota. Sinä taidat olla aika sinisilmäinen hölmö.

Vierailija
102/120 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä olisin lopettanut jouluvalmistelut 17.12., kun tämä ketju aloitettiin, meiltä olisi ehtinyt lähteä joulukortit. Pari laatikkoakin olisi pakkasessa. Muuten mentäisiin varmaan pitkälti ostoruoilla, koska miehellä on käsi paketissa. Jos teinit innostuisivat osallistumaan, saataisiin ainakin kahvipöytään kotitekoisia herkkuja.

Ehkä koristeluun ja kattamiseen ei kiinnitettäisi niin paljon huomiota, mutta kuusi tulisi. Uskon että mies tekisi parhaansa ja stressaisi lopulta enemmän kuin minä, jolla on vuosien varrella kerääntynyt käsitys siitä, milloin mitäkin kannattaa tehdä ettei tule kiire. Mies osaa kyllä laittaa ruokaa, mutta kieltämättä olen jouluna ominut keittiöhommat itselleni, koska tykkään niistä enemmän kuin siivoamisesta.

Riippuu varmaan siitä, olisinko mä

a) matkoilla, jolloin saattaisivat miettiä koko joulun uusiksi ja syödä pitsaa tai sitten eivät

b) sairaana, jolloin yrittäisivät olla minulle mieliksi ja hermoilisivat siitä, kelpaako kaikki minulle, vaikka ei tarvitsisi

c) jostain syystä kiukustuneena lakossa, jolloin kaikki vain riitelisivät ja paiskoisivat pöytään mikrossa lämmitettyä maksalaatikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuinkaan. Ei se ole tähän päivään mennessä koskaan mitään joulun eteen tehnytkään. Siivoukset ja ostokset on mun harteilla, tai toki tytär auttaa mitä pystyy. Hyvin on joulu tullut silti.

Vierailija
104/120 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies meillä tekee melkein kaiken. Mä tein eilen töitä iltakymmeneen Tästä päivästä eteenpäin ei tapahtuisi mitään erikoista, mutta jos ajatellaan vaikka alkuviikosta, niin pöydästä puuttuisi pari juttua, mitkä on lähinnä mun juttuja ja lapsuudenkodista totuttuja tapoja ja taatelikakkua ei olisi. Jaa no kynttelikkö olisi varmaan varastossa. Mutta mies hoitaa ruuanlaiton pojan kanssa ja mä vain vähän avustan.  

Meillä ei stressata. Mä teen suursiivouksen joulun jälkeen, kun olen lomalla uuteen vuoteen asti. Imuroin kohta, mutta kyllä senkin mies tekisi, jos minä en. 

Vierailija
105/120 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin tänne fiilistelemään ja nauttimaan omista ratkaisuistani. Mies ja lapset rakensi eilen ison majan huonekaluista, pahvilaatikoista ja kankaista olohuoneeseen. Robotti siivosi. Perussiistiä on meillä aina. Jouluruuat jää kauppaan; me syödään vain kaikkien herkkuruokia. Seinällä roikkuu yksi joulukoriste, koska lapset tykkää. Ikkunalla ledivalot. Joululahjat paketoimattomina varastossa lapsille.

Syy tähän jouluttomuuteen on oma äitini. Lapsuuteni joulut kuuntelin sitä marttyyriä, joka huusi tuskissaan kun piti tehdä kaikki itse ja aina väärin. Laatikoiden valmistelu alkoi jo toukokuussa, kun siemenet kylvettiin mutaiseen maahan. Porsaita syötettiin. Jouluruokia syötiin sitten puolimätänä vähintään uuteen vuoteen asti kun kerran oli isot laatikot tehty. Jääkaappiin ne eivät mahtuneet, ulkoeteisessä oli pari astetta liian lämmintä. Äiti itki, kun oli nähnyt kovan vaivan ja sitten ruoka ei maistunutkaan. Lahjoja oli niin paljon, että joskus nukutti ennen kuin sai kaiken avattua. Homma jatkui seuraavana päivänä. Mummolassa taas Tapanina. Piti näytellä kiitollista kaikista niistä romuista ja ruuista, koska kehitysmaissa nähtiin nälkää ja vanhemmat itse olivat joskus saaneet vain puisen penaalin ja yhden kynän. Isä ei jaksanut tätä hössötystä, joten tarttui pulloon. Äiti itki hysteerisenä lattialla kun joulu olikin pilalla. Lopulta itsekin tarttui pulloon ja lääkkeisiin. Ulkona paloi jätkänkynttilät, itse tehdyt tietysti, ja aina vanhemmat uhosi kuinka hyvä olisi kun tuli polttaisi kaiken.

Vierailija
106/120 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan näkyisi joulussa mitenkään, paitsi ettei olisi joulutorttuja ja kakkuja, ehkä villakoiria olisi lattialla.

Mies on ollut pari päivää vapaalla, tehnyt joulusiivoukset ja ruuat.

Meillä mies on aina vastannut ruokahuollosta ja on siinä hyvä, enkä itse edes osaa laittaa ruokaa, vaikka yhdessä kohta 30v.

Vierailija
107/120 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se meidän joulu mitenkään muuttuisi. Olen mies itse. Ostin suurimman osan lasten lahjoista, hankin joulukuusen, paistoin kinkun vaimo siinä vierestä katsoi. Siivottiin, laitoin kuuseen valot ja lapset koristelivat. Olen joulupöydän kattanut kun vaimo oli mahataudissa yhden jouluaaton, muutenkin yhdessähän sitä näitä touhutaan. Niin ja tilasin joulupukinkin 18:30🧑🎄 iskäx3

Vierailija
108/120 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali joulu. Tosin mulla on normaali mies, joka osallistuu normaalisti perheen arjen pyörittämiseen.

Paketit olisi rumempia, koska ei ole kauhean hyvä paketoimaan.

Vierailija
109/120 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se aina on. Vieraat tulevat ja kehuvat kuinka se mies onkin tehnyt hyvää ruokaa (vartioinut kinkkua paistomittarin kanssa). Kukaan ei tietenkään kehu niitä kovalla vaivalla tehtyjä laatikoita tai rosollia. Minä tein persikka-sinihomejuustosalaatin ja mies nyrpisteli nokkaansa että tätä en syö.

Vierailija
110/120 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Minulla on lapsuuden joulutrauma ja joulu on hyvin ahdistava ja mieleen tulee lapsuuden joulut. Yleensä vanhemmat aina riiteli. Äiti oli marttyyri, itki, huusi ja raivosi, eikä isä ja me lapset osanneet tehdä mitään, ei edes koristella kuusta. Syötiin hienosti kymmenen lajin jouluillallinen ja "ihasteltiin" joululahjoja, joita oli paljon, ettei edes lapsenmieli pystynyt sitä ymmärtämään tai muistamaan.

Meillä mies tykkää tehdä jouluruuat, itse vähän imuroin ja lapset ovat koristaneet joulukuusen jo aikaisemmin. Vietetään rauhallista joulua, luetaan ja ulkoillaan, eikä joulu poikkea juuri normaali viikonlopusta. Käydään tänään hautausmaalla viemässä kynttilä, myös äitini haudalle. Rauha hänen sielulleen.

Vierailija
111/120 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammapalsta olisi vielä täydempi uupuneiden joulumammojen valituksia, miten hirveän rankkaa on ja miten paska mies ja anoppi on.

Vierailija
112/120 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tämä äiti lopetti. Viime vuonna päätin että nyt riittää. Olin tehnyt kaiken, leiponut, laittanut, hankkinut, koristellut, siivonnut, kattanut kauniisti. Joulupöydässä mies valitti, että ei ole herneitä, Jouluna pitää olla aina herneitä.

No, tänä jouluna katsotaan, onko hotellin joulupöydässä herneitä.

Vierailija
113/120 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin se aina on. Vieraat tulevat ja kehuvat kuinka se mies onkin tehnyt hyvää ruokaa (vartioinut kinkkua paistomittarin kanssa). Kukaan ei tietenkään kehu niitä kovalla vaivalla tehtyjä laatikoita tai rosollia. Minä tein persikka-sinihomejuustosalaatin ja mies nyrpisteli nokkaansa että tätä en syö.

Onko niitä laatikoita ja rosollia tai persikka-sinihomejuustosalaattia ihan pakko tehdä jos niistä ei kukaan tykkää?

Vierailija
114/120 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kävisi. Vähemmän stressiä, raivokohtauksia ja surua.

Vierailija
115/120 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko niitä laatikoita ja rosollia tai persikka-sinihomejuustosalaattia ihan pakko tehdä jos niistä ei kukaan tykkää?

Jouluna pitää tehdä pahaa ruokaa koska jouluna pitää tehdä pahaa ruokaa.

Tai siis boomerien täytyy, itsehän menen pitsalle.

T. Kinkku paistamatta, laatikot imeltämättä, rosolli tekemättä, kortit lähettämättä ja lahjat ostamatta

Vierailija
116/120 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä varmasti tehtäisi jos niistä ei kukaan tykkäisi. Itselleni maistuisi paremmin persikka-sinihomejuustosalaatti kuin kinkku (olen kasvissyöjä) mutta kinkkua ja monenlaista muutakin laitetaan pöytään, jotta kaikille riittää syötävää.

Meillä kyllä rosolli jätettiin tekemättä, kun siitä ei kukaan tykkää.

-eri

Vierailija
117/120 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätön ketju. Yleensä kaikki mammat valittaa täällä kun mies ei tee mitään. Onneksi tämän ketjun LÄHES kaikki miehet hoitavat koko joulun ja ovat jouluihmisiä. Uskon jälleen ihmisiin.

Vierailija
118/120 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tämä äiti lopetti. Viime vuonna päätin että nyt riittää. Olin tehnyt kaiken, leiponut, laittanut, hankkinut, koristellut, siivonnut, kattanut kauniisti. Joulupöydässä mies valitti, että ei ole herneitä, Jouluna pitää olla aina herneitä.

No, tänä jouluna katsotaan, onko hotellin joulupöydässä herneitä.

Ja jos ei ole, on joku pilalla ja itkupotkuraivarin paikka ja haukut koko hotellille, kun ei ollut samanlaista ihanaa lapsuuden joulua, jota äiti lapsuuskodissa hampaat irvessä, raivoten suoritti.

Vierailija
119/120 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, kyllä se olennaisin on kinkku. Tässä oli vähän vieraita syyttelevä sävy, kun eivät kehuneet laatikoita ja salaatteja. Kukaan ei tule joulupöytään salaattia syömään. Meillä jätettiin pari laatikkoa pois eikä kukaan kaivannut ja rosolliakin meni niin vähän, että ensi jouluna ei enää tehdä.suurimman osan leipomisistakin voi jättää pois.

Vierailija
120/120 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajuu tätä uhriutumista. Meillä mies paistaa kinkun, kalat on jo hankittu, meillä jäisi perunat keittämättä ja laatikot lämmittämättä tai sitten joku muu tekisi ne.

Ehkä sinä uhriutuisit, jos miehesi EI tekisi mitään, odottaisi vaan valmista.