Lainasin kaverilla 900e käteisen kuukausi sitten, ja nyt hän oli sitten maksanut takaisin mun TILILLE sen. Ongelma tässä on että saan perustoimeentulotukea, ja nyt sitten perustoimeentulotukea sen takia vähennetään tuo 900e seuraavalta 2 kuukaudelta!!!
Tosi kiva kun meni puoltoista vuotta säästää tuo 900e, ja nyt se on sit ihan sama ku ei ois ollutkaan.
Voinko vaatia kaveria maksamaan ton 900e uudelleen käteisellä????
800kun kela hyväksyy 50e tulot/kk
TÄN SIITÄ SAA KUN KOITTAA AUTTAA TOISTA HÄDÄSSÄ
Kommentit (449)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Viime vuoden syksyltä on KHO:n päätös 2021:129 (13.9.2021) jossa TT-tuessa KAIKKI tilillä olevat varat ja tulot katsotaan tuloksi. Riippumatta lähteestä. Tapauksessa raja oli 1000€ tilin saldon osalta.
Suomeksi: TT-asiakas ei voi säästää tililleen yli tonnia. Ja Kelalle lähetettävissä tiliotteissa ei alku- eikä loppusaldo saa ylittää tonnia. Ylimenevä on uudelleen tuloa, aikka olisit säästänyt sen edellisen kuun TT-tuesta. Tuliko selväksi? En osaa muotoilla paremmin."
.....
Aloittajan 900€ ei ylittää 1000€
----> 900€ ei ole tuloa!
----> ei pitäisi vaikuttaa aloittajan tapauksessa, että velka maksettiin tilille!
Ei ylitä ei. Eikä ole tuloakaan. Eikä pitäisi vaikuttaa....... mutta kun KELAN mielestä on ja vaikuttaa. Kaikki tulot. Lähteestä riippumatta.
Turhaan mulle huudat.
väärin niin monella tavalla.
1) säästössä olevaa rahaa EI LUETA TULOKSI
2) toimeentulotukeen ei huomioida VAIN tuloa vaan myös KÄYTETTÄVISSÄ OLEVAT VARAT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Viime vuoden syksyltä on KHO:n päätös 2021:129 (13.9.2021) jossa TT-tuessa KAIKKI tilillä olevat varat ja tulot katsotaan tuloksi. Riippumatta lähteestä. Tapauksessa raja oli 1000€ tilin saldon osalta.
Suomeksi: TT-asiakas ei voi säästää tililleen yli tonnia. Ja Kelalle lähetettävissä tiliotteissa ei alku- eikä loppusaldo saa ylittää tonnia. Ylimenevä on uudelleen tuloa, aikka olisit säästänyt sen edellisen kuun TT-tuesta. Tuliko selväksi? En osaa muotoilla paremmin."
.....
----> 900€ ei ole tuloa!
----> ei pitäisi vaikuttaa aloittajan tapauksessa, että velka maksettiin tilille!
Ei ylitä ei. Eikä ole tuloakaan. Eikä pitäisi vaikuttaa....... mutta kun KELAN mielestä on ja vaikuttaa. Kaikki tulot. Lähteestä riippumatta.
Turhaan mulle huudat.
Tilille TULI 900 euroa kaverin tililtä.
mitä muuta se on kuin TULOA.
Miksi sä roikut toimeentulotuella jos sulla on varaa vippailla kaverille tonni tosta vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.....
----> 900€ ei ole tuloa!
Turhaan mulle huudat.
Tilille TULI 900 euroa kaverin tililtä.
mitä muuta se on kuin TULOA.
Jos ihan tarkkoja ollaan niin sehän oli vain omaisuuslajin muutos. Eli AP:lla on ollut 900 euron saatava joka muuttui nyt rahaksi. Jos ap olisi ollut rehellinen kunnon kansalainen niin hän olisi tuon omaisuus erän ilmoittanut jo aikaisemminkin jolloin se olisi vaikuttanut aikaisempienkin kuukausin toimeentulotukeen. -> AP on huijannut toimeentulotukea jättämällä 900 euron saatavan ilmoittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä roikut toimeentulotuella jos sulla on varaa vippailla kaverille tonni tosta vaan?
Aloittaja ei ole vastannut hänelle esitettyihin kysymyksiin koskien asuntoa ,vuokraa,ym joten mielipiteeni on että aloitus oli narratiivi .
Älä jauha sontaa
Täällä tuntuu parempituloisetkin maksattavan 15 000 aamupaloja kansalla!!!!
Joo tää on saman lokkeiluideologian kasvatti. Onneksi tilanne korjaantuu keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Älä jauha sontaa
Joo tää on saman lokkeiluideologian kasvatti. Onneksi tilanne korjaantuu keväällä.
Luuletko, ettei muut pääministerit ole käyttäneet kaikkia rahallisia etuja mitä on ollut tarjolla?
Vierailija kirjoitti:
Älä jauha sontaa
Uskotko aina mitä luet eri keskustelupalstoilta? En usko että uskot.keskustelupalstoilla voi kuka tahansa kirjoitella mitä tahansa ja esiintyä minä vain.aloittaja jätti vastaamatta hänelle esitettyihin tarkkoihin kysymyksiin ja mielipiteeni on että aloitus oli narratiivi asiat ei mielestäni täsmänneet sen tiedon perusteella jonka omaan .yksikään missään keskustelupalstalla kommentoiva ei pysty nyt eikä tulevaisuudessakaan päättämään sosiaaliturvasta .
Missä sulla oli tää 900€ tallessa jos ei tilillä? Patjan alla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jauha sontaa
Luuletko, ettei muut pääministerit ole käyttäneet kaikkia rahallisia etuja mitä on ollut tarjolla?
En tiedä, mutta uskoisin, että siinä on eroja, missä määrin he ovat halunneet uskoa etuja olevan tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jauha sontaa
Uskotko aina mitä luet eri keskustelupalstoilta? En usko että uskot.keskustelupalstoilla voi kuka tahansa kirjoitella mitä tahansa ja esiintyä minä vain.aloittaja jätti vastaamatta hänelle esitettyihin tarkkoihin kysymyksiin ja mielipiteeni on että aloitus oli narratiivi asiat ei mielestäni täsmänneet sen tiedon perusteella jonka omaan .yksikään missään keskustelupalstalla kommentoiva ei pysty nyt eikä tulevaisuudessakaan päättämään sosiaaliturvasta .
No sittenhän olen ihan turhaan täällä. Kaamea pettymys. Kiitos tiedosta sulle.
Jos saat lähes tonnin, et ole oikeutettu toimeentulotukeen tietysti.
Oi voi. Söikö kaveri myös vanukkaat?
Täällä jotkut kritisoi sitä, että tuilla elävä ei saisi pystyä säästämään rahaa.
Tuilla elävissäkin on taloudellisia ihmisiä. Eivät tuhlaa herkkuihin, alkoholiin, tupakkaan, kynsiin, ripsiin ym.
Mä tiedän yhden supernuukan ihmisen, joka on saanut tuista säästöön. Tosin tekee silloin tällöin työvuoroja omalla alallaan, kun kiireapua tarvitaan. Hän on tosiaan säästänyt käteisenä kaiken. Ja puhutaan tuhansista euroista. Hän ei vaan kuluta mitään. Pakolliset laskut tottakai. Mutta esimerkiksi ruokaankaan hän ei juurikaan panosta. On hyvin laiha. Ja siksi samat vaatteetkin menee vuodesta toiseen. Harva pystyy noin nuukaan elämään.
Moikka. Mä meen nyt nukkumaan. Täytyy nousta ajoissa töihin, että muut saa luukulta rahaa ja päälle tietysti valittaa. Palstailkaa te sunnuntai rauhassa kotona lämpimässä. Iloa ja valoa kaikille vaan.
Vierailija kirjoitti:
Joulu pilalla.
ap
Keneltä kela vaatii joka kuukausi tiliotteita? Milläs kelalle todistat että oot tollasta summaa kaverilles lainannut? Et millään.
Jos esim henkilö x lainaa tttukea saavalle ihmiselle 200e tilille ja tiliotteista näkee että se summa on käytetty johonkin tarpeelliseen tai maksettu takas tai siirretty vaikka rahaa henkilölle y, niin ei se kela sillon ota tota 200e tulona huomioon.
Esim mun isä laittoi mun tilille joskus 90e ja saman kk aikana mä lainasin mun siskolle 60e, niin kela otti huomioon vain tosta jäljelle jääneen 30e, joka ei tttukeen vaikuta. Jos tajusitte.
Ap! Lue viimeisin Kelan päätös tarkkaan. Jos saat toimeentulotukipäätöksen useiksi kuukausiksi kerralla, Kela ei vaadi sinulta välttämättä joka kuukaudelta tiliotteita! Esim. jos sait äsken päätöksen neljälle kuukaudelle, Kela saattaa ilmoittaa päätöksessä että seuraavaan hakemukseen pitää toimittaa tiliotteet vasta helmikuusta alkaen! Eli siinä tapauksessa Kela ei huomaisi kaverisi mokaa.
Älä jatkossa jakele tilinumerosi turhaan kavereille ja hoida velan takaisin saamiset käteisenä. Kaikki Kelalta salattava käteisenä!
Perustoimeentulotukilainen ei auta ystävää hädässä. Ei ainakaan, ellei ole vääntänyt rautalangasta että niitä rahoja ei sitten tilille laiteta! Tai sitten on oltava sellainen "jemmatili" mitä ei Kelalle kerrota, mitä käytetään vain kerran viidessä vuodessa tuollaiseen tapaukseen.
Käsittelen toisinaan myös toimeentulotukia, enkä voi käsittää sitä pankkiautomaattikortin hävittäneiden määrää. Sitten lainataan sitä kaverin tiliä ja nostetaan sieltä omat pois. Tai sitä jatkuvaa lainaamista tilisiirtoina. Ymmärrän kyllä jos asutaan eri paikkakunnalla eikä voida nähdä, mutta ei helkutti auta asiaa siirrellä jatkuvasti rahoja peraukisen tilille, koska yli 50e osa huomioidaan tulona.
Luuletko ihan tosissasi, että töihin noin vain "mennään"? Aikana, jolloin jokainen yritys yrittää karsia kuluistaan, jotta ylipäätään pysyisi pystyssä, kun energia hinta nousee ja on noussut kohta vuoden ajan huimaa vauhtia. Firmat pistävät lapun luukulle yhä useammin, pysyvästi.