Miksi et ottanut viime keväänä ja alkukesästä määräaikaista sähkösopimusta alle 12c/kwh? Ahneuden takiako?
Päätit että et niin paljon maksa ja siitä ajauduit pörssisähkön käyttäjäksi.
Kommentit (49)
Ei tuollaisia sopimuksia ollut tarjolla, kun määräaikainen soppari umpeutui vasta syksyllä.
No kun oli jatkuva vakaahintainen sopimus jonka piti taata kohtuullinen hinta - mutta kuinkas sitten kävikään. Onneksi olit itse järkevämpi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea hahmottaa minkälaista persaukisten elämä on. Jotain sähkön hintoja pitää kytätä.
Ei hätää kyllä se eliittikin ajetaan alas kun ehditään...
Siinä vaiheessa se eliitti on kaukana täältä, on katsos varaa. Sitten te pieni- ja keskituloiset saatte maksaa kaiken aivan keskenänne. Yksi tuloverojen korotus vielä niin minä lopetan työnteon. Jää nekin verorahat valtiolta saamatta.
Olen miettinyt samaa. Yli 100 t€ tienaavat maksavat suurimman osan koko Suomen veroista. Kannattaako heitä ärsyttää ja vetää koko ajan ruuvia kireämmälle ilman, että he saavat mitään vastineeksi. Kaikki heidän lisää maksettava menee muiden tukemiseen. Vaarallista leikkiä. Hyvin tienaavilla on monella mahdollisuus päättää olla maksamatta veroja ollenkaan ja sitten vasta kusessa ollaan jos suurempi joukko hyvätuloisia näin päättää. Tuskin tulevat aivan helpolla takaisin.
En tienaa palkkatuloina yli 100k, mutta lähellä kuitenkin. Mielestäni minulla menee hyvin ja olen valmis maksamaan pari prosenttiyksikköä enemmän veroja, jos Suomi saadaan sillä pysymään mukavana paikkana.
Meillä on ensikesän loppuun asti voimassa 6,7c/kwh. Pelottaa jo nyt, että entäs jos hinnat ei kesällä laske. Tai jos edulliset määräaikaiset puretaan, koska hinta on nykyisin niin paljon korkeampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä laskin, että kuinka paljon minulla on varaa maksaa sähköstä ja tuo raja oli 15 c/kwh ja siitä päätin ottaa kesäkuussa vajaa 12c/kwh hintaisen 2-vuotisen sopimuksen.
Päätöstäni vauhditti juuri keskustelun alla olevat Venäjän kaasutoimitukset Saksaa. Laskin yhteen 1+1 ja tein kiireesti tuon oman sähkösopimukseni.
Hyvin päätelty. Itse en tajunnut, olisi pitänyt, mutta ei tuo toistaiseksi voimassa oleva 18 c/kWh mielestäni mitenkään paha ole.
En sanoisi että mitenkään hyvin päätelty, koska sähkön hinta määräytyy isoilla markkinoilla ja Saksa kuuluu sen piiriin. Jos kaasuntoimitukset uhkasi häiriintyä, niin uhka sähkön hintaan oli ilmeinen.
Jälkikäteen tämä on helppo päätellä. Kuinka monta keskustelua esim. täältä löydät ajalta ennen kuin tämä realisoitui. Sinä varmasti tiesit, että näin käy. Paitsi jos lopetat valehtelemisen niin tosiasia on ettet tiennyt paskaakaan ja nyt kuvittelet että sinun jälkiviisastelua uskotaan.
Ei tarvitse tietää. Ainut mitä on hyvä huomioida on eri päätösten riskit. Lisäksi jo viime talvena pärssisähkö raketoi, että oli myös olemassa esimerkki, kuinka pörssisähkö käyttäytyy pahimmillaan.
Pitää osata valita pienempi paha. Sitoa itsensä kalliiseen sähköön, vaihtoehtona ettei kykene maksamaan sähköä ollenkaan. Jos olisin tehnyt virheen ja sähkö olisi halventunut, niin en olisi juuri murehtinut että kun maksoinkin sitten lopulta liikaa.
Lopettakaa jo höpinä tuosta OL3 voimalasta että jotenkin ratkaisee sähkön hintaa, kun ei se sitä tule tekemään.
Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ensikesän loppuun asti voimassa 6,7c/kwh. Pelottaa jo nyt, että entäs jos hinnat ei kesällä laske. Tai jos edulliset määräaikaiset puretaan, koska hinta on nykyisin niin paljon korkeampi.
Yhtiösi luultavasti tarjoaa määräaikaista 2-vuotista. Tilaisuuteen kannattaa tarttua jos sähkölämmitys eikä esim. puulammitystä ole vaihtoehtona.
Minulla sama valinta edessä ensi vuonna. Teen sopimuksen varmasti jos hinta 20c/kwh, jos kalliimpi niin pistää miettimään.
Määräaikainen sopimus on voimassa vuoden loppuun saakka hintaan 5,35 snt/kWh. Siksi.
Millä syillä teit ratkaisun?