Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.

Mitä keskiluokkainen saa takaisin maksamistaan veroista?

Vierailija
16.12.2022 |

Millä tavoin me hyödymme siitä, että leijonanosan ansaitsemastamme palkasta menetämme?

Kommentit (215)

Vierailija
141/215 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En viitsinyt lukea koko ketjua läpi, joten moni on jo mainittu, mutta niitä "takaisin saatuja" on mm.:

- suoja rssää vastaan (siis armeija aseineen)

- yhteiskuntarauha (vaikka nyt onkin näitä jengejä ollut, poliisi ja sosiaalitoimet takaavat kumpikin tätä)

- suoja ikävän sattuessa (multimiljonääriyrittäjäkin voi joutua itsestään riippumattomista syistä puille paljaille)

- palokunnat ja sairaalat kai on itsestään selvä

- koulutus ihan tohtoriksi saakka

- vanhustenhoito niillekin, joilla ei ole sitä itse maksaa

- tieverkosto (vaikkei aina olekaan tiptop)

- harrastepaikat (uimahallit, opistot, liikuntapaikat ulkona/sisällä)

Haittam...m

Sadat somalikulttuuriyhdistykset.

Persujen puoluetuki.

Vierailija
142/215 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin ihmisiltä on kadonnut ymmärrys siitä, että ei verojen ole koskaan ollut tarkoitus olla yhteiseen käyttöön. Verotuksen idea on TULONSIIRTO rikkailta köyhille. Yhteiskunnan ja verojen idea nimenomaan on tasata tuloeroja ja elämänlaadun eroja. Eli PITÄÄ mennä niin että rikkaat vain maksavat eivätkä hyödy mitään, ja köyhät taas pelkästään hyötyvät eivätkä maksa mitään.

Nyt on posketonta. Ei maailma kuitenkaan tanssi teidän sosiaalipummien ympärillä. Veroja kerätään, jotta yhteiskunta on olemassa. Monessa yhteiskunnassa niillä kustannetaan poliisi ja armeija eikä muuta. Suomessa sillä kustannetaan teitä ja kirjastoja, kouluja ja sairaaloita KAIKILLE. Jostain syystä on sitten laajennettu käsitettä myös siihen, että elätetään myös aikuisia ihmisiä, jotka useimmissa muissa yhteiskunnissa elättäisivät itse itsensä. 

Sellainen yhteiskunta, joka elättää ne heikoimmatkin jäsenensä, on parempi kuin sellainen jossa ne heikot eivät pärjää ja kuolevat pois. Yhteiskunnan PITÄÄ olla sellainen joka huolehtii niistä jotka ei itse tule toimeen. Ja ne jotka kykenevät enempään ja pärjäävät paremmin, joutuvat huolehtimaan niistä huonosti pärjäävistä. Sellainen maailman pitää olla ja jos ei joku yhteiskunta vielä ole sellainen, niin sen pitää kehittyä siihen suuntaan kunnes se saavutetaan.

Miksi? Minä kyvykkäänä ihmisenä huolehdin omasta perheestäni, puolisostani, lapsistani, omasta suvustani, vanhoista vanhemmistani. Miksi minun rahoillani pitäisi pitää huolta vielä Jarkosta Lieksassa tai Seijasta Lievestuoreella, kun he itse eivät viitsi itseään elättää eivätkä heidän läheisensäkään viitsi sitä tehdä? Nämä ovat niitä arvokysymyksiä ja selkeästi emme jaa samoja arvoja. 

Tai Feijasta ja Mahmudista Helsingissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/215 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei läheskään koko summaa eikä ole tarkoituskaan. Jonkun ryhmän on oltava nettomaksaja, ei pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta muuten pyöri.

Vierailija
144/215 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin ihmisiltä on kadonnut ymmärrys siitä, että ei verojen ole koskaan ollut tarkoitus olla yhteiseen käyttöön. Verotuksen idea on TULONSIIRTO rikkailta köyhille. Yhteiskunnan ja verojen idea nimenomaan on tasata tuloeroja ja elämänlaadun eroja. Eli PITÄÄ mennä niin että rikkaat vain maksavat eivätkä hyödy mitään, ja köyhät taas pelkästään hyötyvät eivätkä maksa mitään.

Nyt on posketonta. Ei maailma kuitenkaan tanssi teidän sosiaalipummien ympärillä. Veroja kerätään, jotta yhteiskunta on olemassa. Monessa yhteiskunnassa niillä kustannetaan poliisi ja armeija eikä muuta. Suomessa sillä kustannetaan teitä ja kirjastoja, kouluja ja sairaaloita KAIKILLE. Jostain syystä on sitten laajennettu käsitettä myös siihen, että elätetään myös aikuisia ihmisiä, jotka useimmissa muissa yhteiskunnissa elättäisivät itse itsensä. 

Sellainen yhteiskunta, joka elättää ne heikoimmatkin jäsenensä, on parempi kuin sellainen jossa ne heikot eivät pärjää ja kuolevat pois. Yhteiskunnan PITÄÄ olla sellainen joka huolehtii niistä jotka ei itse tule toimeen. Ja ne jotka kykenevät enempään ja pärjäävät paremmin, joutuvat huolehtimaan niistä huonosti pärjäävistä. Sellainen maailman pitää olla ja jos ei joku yhteiskunta vielä ole sellainen, niin sen pitää kehittyä siihen suuntaan kunnes se saavutetaan.

Miksi? Minä kyvykkäänä ihmisenä huolehdin omasta perheestäni, puolisostani, lapsistani, omasta suvustani, vanhoista vanhemmistani. Miksi minun rahoillani pitäisi pitää huolta vielä Jarkosta Lieksassa tai Seijasta Lievestuoreella, kun he itse eivät viitsi itseään elättää eivätkä heidän läheisensäkään viitsi sitä tehdä? Nämä ovat niitä arvokysymyksiä ja selkeästi emme jaa samoja arvoja. 

Sinun pitää huolehtia niistä muistakin siksi, että kykenet siihen. Koska sulla on rahaa. Jos olet kyvykkäämpi kuin muut, niin sinun osa universumissa pitää olla auttaa niitä jotka ei ole niin kyvykkäitä.

Vierailija
145/215 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehditko? Matti ja Miina käyvät sinun kotikoulua, sukulaiset kuittaa sinulta pienen eläkkeensä päälle asumislisää, miehesi sai sinulta hepatiitti-rokotuksen ennen teidän Thaimaan matkaa ja sinä puolestaan häneltä...Ja vaativan hyvin palkatun työnne päätteeksi hoidatte vielä vanhemmille silmänpainelääkkeet, eturauhassyövän seulonnan sekä vaipanvaihdon, toki auraten heille johtavaa tietä lumesta kulkiessanne, samalla valvoen vieressä kulkevaa valtion rajaa?

Vierailija
146/215 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinusta siis kehitysvammainen Jarkko Lieksasta saisi kuolla kadulle, koska hänellä ei ole läheisiä? Tai 83v muistisairas Seija Lievestuoreella?

Emme todellakaan jaa samoja arvoja ja hyvä niin.

-eri

Vierailija
147/215 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei nämä julmasti ja vääryydellä verotetut muuta sankoin joukoin parempiin maihin?

Sinuna en toivoisi sitä. Sahaat omaa oksaasi.

Vierailija
148/215 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehditko? Matti ja Miina käyvät sinun kotikoulua, sukulaiset kuittaa sinulta pienen eläkkeensä päälle asumislisää, miehesi sai sinulta hepatiitti-rokotuksen ennen teidän Thaimaan matkaa ja sinä puolestaan häneltä...Ja vaativan hyvin palkatun työnne päätteeksi hoidatte vielä vanhemmille silmänpainelääkkeet, eturauhassyövän seulonnan sekä vaipanvaihdon, toki auraten heille johtavaa tietä lumesta kulkiessanne, samalla valvoen vieressä kulkevaa valtion rajaa?

Ja tuuraat Kelan virkailijaa joka myöntää somaliperheelle matkarahat kuukauden lomamatkalle Somaliaan.

Vierailija
149/215 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leijonanosan? Kuulostaa liioittelulta. 

Kyllä se vähintään 1/3 palkasta on jo aika paljon minun mielestäni.

T: eri

Mun palkasta jää käteen kaikkien verojen jälkeen 55%. Mukana autoetu, mutta silti.

Olen tehnyt työtä tämän yhteiskunnan eteen, enkä tosiaan ole kultalusikka suussa syntynyt. Ymmärrä verot, mutta ne pitäisi ensisijaisesti kohdistaa Suomeen ja suomalaisten perustarpeisiin kuten terveydenhuolto, koulutus ja julkiset palvelut. Siitä jos rahaa jää yli, voidaan miettiä annetaanko rahaa ulkomaille tai älyttömiin projekteihin yms. Joku sanoo, että EU:lta saadaan rahaa. Ei saada. Suomi on koko ajan ollut nettomaksaja ja hintalappu tähän mennessä on ollut n. 6,5mrd €. Se raha mikä täältä maksetaan EU:lle, kierrätetään EU:n kautta takaisin. Välissä vain on ottajia. Ihmisille vain uskotellaan, että me saamme jotain. Yksinkertaista matikkaa: maksat jäsenmaksuja 10€ ja sinulle annetaan tukia 5€. Häviat siis 5€.

Se vaikutta yksinkertaiselta jos ei ota kaikkia asioita huomioon. Maksamalla sen 5e enemmän pääset mukaan markkinaan jossa maasi yritysten on mahdollista ansaita enemmän rahaa kuin jos jäisit ulkopuolelle. Ja se raha taas tuottaa lisää verotuloja.

Vierailija
150/215 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei nämä julmasti ja vääryydellä verotetut muuta sankoin joukoin parempiin maihin?

Enhän sitä toivonutkaan. Haluaisin vain tietää, mikä näitä valittajia pitää Suomessa jos täällä kerran on niin kurjaa. Olisiko kuitenkin niin, että sittenkin täällä on enemmän hyvää kuin huonoa, jopa näille valittajille.

Vierailija
151/215 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää huolehtia niistä muistakin siksi, että kykenet siihen. Koska sulla on rahaa. Jos olet kyvykkäämpi kuin muut, niin sinun osa universumissa pitää olla auttaa niitä jotka ei ole niin kyvykkäitä.

Enyä niitä jotka olisivat kyvykkäitä mutta ovat laiskoja.

Vierailija
152/215 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei heistä kukaan ole minnekään muuttamassa. Kunhan vain valittavat ja kehuvat yrittelijäisyyttään mutta silti eivät tee asioille mitään.

Vierailija
153/215 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M54 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verot ja tellit on jotain 36% minulla.

Saksassa samasta palkasta jäisi 500€ enemmän käteen kuukausittain. Siellä on muutenkin halvempaa.

Olen miettinyt lähtöä muualle.

Saksassa hiukan enemmän väkeä, joten sitä samaa tietä esimerkiksi on useampi maksamassa joten yksilökohtainen osuus pienenee. 

Mulle on ihan sama vaikka Tampereen pohjoispuolella ei olisi teitä ollenkaan. En käy siellä. Miksi niitä teitä pitää kuitenkin maksaa?

Merkittävä osa suomen viennistä ja bruttokansantuotteesta tuotetaan Tampereen pohjoispuolella:) Terästehtaat, kaivokset, sellu- ja kartonkitehtaat ym. tarvitsevat infraa, vaikka "landella" ei asuisi ketään ,työntekijöiden lisäksi.

Ja kyllähän sitä ruokaakin tuotetaan Tampereen pohjoispuolella. Sekin pitää jotenkin kuskata, kun teleporttaus ei vielä ole mahdollista.

Täällä maakunnissa me [kovan teollisen/maatalous/palvelu työn lisäksi] huolletaan ne Kallion vihreän vanhat vanhemmat ja sukulaiset. Siis juuri ne, jotka ovat työllään rakentaneet pohjan tälle hyvinvoinnille. Ja me täällä saadaan heidät hoidettua kustannustehokkaammin ja samalla inhimillisemmin kuin pääkaupunkiseudun korkean kustannustason laitoksissa.

Et ilmaisesti ymmärrä että valtionosuuksien tasausjärjestelmän avulla ne muutamat etelän isot kaupungit subventoivat kaikkia muita Suomen kuntia? Eli kyllä ihan oikeasti ne parjatut Kallion vihreät maksavat ne maakuntien palvelut. Tai ainakin maksavat myös teille rahaa sen lisäksi että maksavat oman kaupunkinsa palvelut ensin.

Vierailija
154/215 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt lähdetään siitä, että kaikki mitä sinulla on siinä kekskiluokkaisessa helvetissä mitä sinä kutsut elämäksesi. Et ole omilla ansioillasi saavuttanut mitään. Vaikka kovassa hybriksessa näin kuvittelet.

Vierailija
155/215 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Får se: En medelklass inkomsttagare betalar från sin lön om 6.000 € ca. 40 % i skatt. För att få lönen har först socialavgifterna betalats, samt semestern. Det blir ca. 35 % på lönen. Utöver det betalas moms. på företagets intäkter. Vanligtvis 24 %. Av nettolönen går en hel del till olika avgifter och skatter så som moms. fastighetsskatt, acciser, bilskatt och bruks- samt bränsleavgift + givetvis bränsleskatt och energiskatt. Nog blir det lätt mera än hälften av inkomsten som går till skatter.

Netto = 3.600 €

Brutto = 6.000 €

Arb avgift = 2.100 €

Moms. = 2.873 €

Förtjänst totalt 10.973 €. I handen 3.600 € - moms. på allt som köps, blir 2.903 € köpkraft med vilken man bl.a. köper tidigare uppräknade skatter.

.

Totalt: av debiterade 10.973 € blir 2.903 € kvar efter skatter som inte innehåller punktskatter. 

75 % av det debiterade går till olika sorter av skatter och avgifter. Det är nog definitivt lejonparten.

Vierailija
156/215 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enhän sitä toivonutkaan. Haluaisin vain tietää, mikä näitä valittajia pitää Suomessa jos täällä kerran on niin kurjaa. Olisiko kuitenkin niin, että sittenkin täällä on enemmän hyvää kuin huonoa, jopa näille valittajille.

Tiedätkö millaiset asiat täällä ovat meille hyviä? Esimerkiksi itselläni on suku täällä, vanhat isovanhemmat, jotka eivät jaksa enää matkustella jäisivät pois lastemme elämästä, jos muuttaisimme. Meillä on täällä myös omaisuutemme, asuntomme, sijoituksemme, työpaikkamme. Nämä ovat sellaisia asioita, joita sinä et ymmärrä, koska ajattelet kaiken sosiaalitukien kannalta. 

Vierailija
157/215 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskuntahan ei voisi toimia, jos jokainen saisi vähintään sen mitä on itse veroillaan maksanut. Mitä heille sitten tehtäisiin, jotka ei enää voikaan lunastaa ensi vuodeksi oikeuttaan yhteiskuntaan?  Aikoinaan aateliseksi pääsi omaamalla riittävän varallisuuden tai sotilaat joutuivat kustantamaan omat varusteensa. Sama nyky-yhteiskuntaan, mutta ellet tienaa riittävästi niin valtion kuolemanpartio hoitelee sinut?

Vierailija
158/215 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vähintään 1/3 palkasta on jo aika paljon minun mielestäni.

T: eri

Mun palkasta jää käteen kaikkien verojen jälkeen 55%. Mukana autoetu, mutta silti.

Olen tehnyt työtä tämän yhteiskunnan eteen, enkä tosiaan ole kultalusikka suussa syntynyt. Ymmärrä verot, mutta ne pitäisi ensisijaisesti kohdistaa Suomeen ja suomalaisten perustarpeisiin kuten terveydenhuolto, koulutus ja julkiset palvelut. Siitä jos rahaa jää yli, voidaan miettiä annetaanko rahaa ulkomaille tai älyttömiin projekteihin yms. Joku sanoo, että EU:lta saadaan rahaa. Ei saada. Suomi on koko ajan ollut nettomaksaja ja hintalappu tähän mennessä on ollut n. 6,5mrd €. Se raha mikä täältä maksetaan EU:lle, kierrätetään EU:n kautta takaisin. Välissä vain on ottajia. Ihmisille vain uskotellaan, että me saamme jotain. Yksinkertaista matikkaa: maksat jäsenmaksuja 10€ ja sinulle annetaan tukia 5€. Häviat siis 5€.

Se vaikutta yksinkertaiselta jos ei ota kaikkia asioita huomioon. Maksamalla sen 5e enemmän pääset mukaan markkinaan jossa maasi yritysten on mahdollista ansaita enemmän rahaa kuin jos jäisit ulkopuolelle. Ja se raha taas tuottaa lisää verotuloja.

Sannakin antoi Italialle miljardeja jäänmurtajakauppojen toivossa. Jostain kummasta syystä rahat menivät taloremppoihin, joita urakoivat mafian hallitsemat rakennusfirmat. Mutta hyi hyi Unkarin korruptiolle. EU:llahan oma pesä onkin puhdas korruption suhteen.

Vierailija
159/215 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvio on se, että työssäkäyvät ihmiset maksavat ei-työssäkäyvien elämisestä koituvat kulut. Pääsääntöisesti sen pitäisi mennä niin, että lapsi saa kaiken ilmaiseksi (=lapsi ei tee työtä) ja kouluttautuu, minkä jälkeen hän siirtyy saajasta maksajaksi ja pysyy maksajana siihen saakka, kunnes jää eläkkeelle, jolloin hänestä tulee jälleen saaja.

Toisinsanoen elämänkaaren keskivaiheessa olevan ihmisen ei tulekaan olla saamapuolella - hän on sitä lapsena ja jälleen vanhuksena. Tai jos tapahtuu jokin onnettomuus, sairaus tmv. niin hän siirtyy maksajasta saajaksi.

Tuo on se peruskuvio, jolla tavalla systeemi on rakennettu.

Kuten tiedämme, kuvio ei tällä hetkellä oikein toimi. Olipa syistä ja ratkaisukeinoista mitä mieltä tahansa, Suomessa on aivan liikaa elämänkaaren keskivaiheessa olevia ei-sairaita ihmisiä, jotka ovat maksajan roolin sijasta saajan roolissa. Tämä asia pitää saada jotenkin korjattua. Eri arvomaailmoja edustavilla poliittisilla puolueilla on eri näkemykset siitä, miten tämä ongelma korjataan.

Lisäksi ongelma on, että monet elämänkaaren keskivaiheessa olevat ihmiset eivät saa riittävän hyvää palkkaa ihmisarvoiseen elämään, mistä syystä yhteiskunnan tulee esim. asumistukien muodossa heitä auttaa. Tällöin ollaan tilanteessa, jossa esim. lastentarhanhoitajat, sairaanhoitajat, siivoojat ym. ovat paitsi maksajia myös saajia. Se on ongelma, joka pitäisi ratkaista. (Koska tämä ongelma on suurin pk-seudulla, tämä on puoluepoliittista kysymystä suuremmin vielä paikallispoliittinen ongelma.)

Koska kaikki kykenevät elämänkaaren keskivaiheessa olevat ihmiset eivät ole maksajan vaan saajan roolissa, valtiontalous on ongelmissa. Se heijastuu aivan kaikkeen. Toki esim. sote-alan suurissa ongelmissa, joista päivittäin lehdistä luemme, on kysymys muustakin, esim. johtamisen tason asioista sekä aiemmista päätöksistä (keskittäminen, it-järjestelmien ongelmat jne.), mutta viime kädessä kysymys on rahasta. On tehostettu niin, että yhtään mitään joustonvaraa ei ole. Tällöin ei pystytä hoitamaan riittävän nopeasti myöskään niitä elämänkaaren keskivaiheessa olevia maksaja-ihmisiä. Sama kuvio kouluissa: liian isot luokkakoot, resursoimaton inkluusio, opettajapako ja uupumiset johtavat siihen, että elämänkaaren keskivaiheessa olevat maksajat (koululaisten vanhemmat) joutuvat käyttämään omaa työstä palautumiseen tarvittavaa aikaansa lastensa ongelmien ratkomiseen. (Ongelmien, joita samassa määrin ei tullut kotiin aiempina vuosikymmeninä.)

Näin ollaan päättymässä ketjureaktiossa, jossa yhden osa-alueen murtuminen tai heikentyminen heijastuu väistämättä useampaan muuhun osa-alueeseen. Jokainen osaa varmasti keksiä lisää esimerkkejä tästä ilmiöstä.

Kuitenkin kokonaiskuvio on edelleen sama: elämänkaaren keskivaiheilla oleva terve ihminen on tässä kuviossa rooliltaan maksaja. Se on suomalainen yhteiskuntasopimus.

Se kertoo sitten ihmisestä, jos hän ajattelee vain omaa senhetkistä napaansa - eikä esimerkiksi lapsuudenaikaista mennyttä napaansa tai tulevaa vanhuksen napaansa - eikä näe tai suostu hyväksymään tätä kokonaiskuviota.

Vierailija
160/215 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskuntahan ei voisi toimia, jos jokainen saisi vähintään sen mitä on itse veroillaan maksanut. Mitä heille sitten tehtäisiin, jotka ei enää voikaan lunastaa ensi vuodeksi oikeuttaan yhteiskuntaan?  Aikoinaan aateliseksi pääsi omaamalla riittävän varallisuuden tai sotilaat joutuivat kustantamaan omat varusteensa. Sama nyky-yhteiskuntaan, mutta ellet tienaa riittävästi niin valtion kuolemanpartio hoitelee sinut?

Elät tietysti niukemmin niin kuin suuressa osassa väkirikkaita maita tehdään nytkin.

Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.