Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei hyvä helvetti! :D Joidenkin nuorten vanhemmat tulevat mukaan työhaastatteluihin! :D

Vierailija
15.12.2022 |

Miten saatanan piloille jotkut vanhemmat oikein passaavat lapsiaan? On kasvamassa sellainen uusavuttomien sukupolvi, että oksat pois! Yliopistossakin maisteriksi valmistuvat ja jopa tohtoreiksi valmistuvat täysin pilalle passattuja vanhempiensa toimesta ja uusavuttomia.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009256787.html

"Työnantajat kertovat kohdanneensa nuoria rekrytoidessaan melkoisia helikopteriäitejä ja -isiä. Joidenkin vanhempien kerrotaan jopa tulevan nykyään mukaan lastensa työhaastatteluihin."

"- Pyysin nuorta itseään soittamaan minulle. Nuoren soittaessa totesin, että yksi paikka löytyy. Hän ei ottanut sitä vastaan, koska kaveri ei päässyt vierelle. Oli perjantai, ja maanantaina alkoi harjoittelujakso.

Hän kertoo kuulleensa henkilöstövuokrausfirman henkilöstövastaavalta tarinoita siitä, miten jotkut vanhemmat tulevat mukaan lastensa työhaastatteluihin.

- Vanhemmilta joutuu kysymään, ovatko hekin tulossa töihin."

"Yliopistossa opettaessa opiskelijoilta kuultua: "Mun isän mielestä tää mun maisterityö on jo väitöskirjan arvoinen." (Kun pyydettiin korjaamaan gradua).

"Mun isän mielestä mun kuuluu saada palkankorotus." (Graduntekijän vaatimus projektityöntekijänä).

"Mun äidin mielestä mun ei tarvitse tehdä mitään mitä mä en halua, kun mä olen tohtori." (Väitellyt projektityöntekijä).

Onneksi yliopistossa opiskelijoilla ei ole Wilmaa."

"Suurin osa opiskelijoista on kyllä vuosi vuodelta fiksumpia ja valmiimpia jo käytännön harjoitteluihin tullessaan, mutta toisessa ääripäässä on yhä enemmän myös näitä "kaikki mulle heti" -tyyppejä. Huolestuttaa oman ammattikunnan tulevaisuus, jos suuntaus on, ettei mitään tarvitse tehdä, jollei kiinnosta ja töihinkin tullaan silloin kun huvittaa.

Aika kovia "itkupotkuraivareita" onkin näiltä jo aikuisilta ihmisiltä saanut osakseen, kun heille on todennut, että harjoittelua ei tulla hyväksymään, jos toiminta ja asenne työtä kohtaan eivät muutu."

"Ollessani erään ravintolaketjun esihenkilönä odotin työpaikkahaastatteluun pian 18-vuotiasta nuorta naista. Paikalle saapui keski-ikäinen nainen. Hieman hämilläni kysyin: "Anteeksi, olen varmasti jotenkin sekoittanut haastatteluajat, sillä odotin erästä kesätyötä hakevaa nuorta?"

Rouva tokaisi kirkkain silmin: "Oi, et suinkaan! Minä olen hänen äitinsä! Tulin varmistamaan, ettei tytärtäni huijata työsopimuksessa." Kyseessä oli siis vasta haastattelu, ei työsopimuksen teko. Lienee sanomattakin selvää, ettei kumpikaan heistä saanut paikkaa.

Erään 18-vuotiaan isä taas istui tyttären koko ensimmäisen työvuoron ajan ravintolasalin kulmassa vahtimassa, ettei tytärtä syrjitä työpaikalla. Hieman ahdistavaa, sekä minulle että tytölle. Mietin usein, kuinka vanhemmat ajattelivat lastensa pärjäävän elämässä aikuisena, jos vanhemmat silottelevat tietä nenän edessä? En enää sano "nykyajan nuoret" vaan "edellisen sukupolven vanhemmat", koska kotoa kaikki lähtee - sekä ongelmat että käytösmallit. "

"En ole enää ravintola-alalla, sillä en kestänyt enää kaikkia niitä selityksiä, kuten "orastavia ripuleita", "Unohdin avaimet", "Kissani kuoli ja tarvitsen 3 viikkoa sairaslomaa", "Erosin poikaystävästäni ja tarvitsen aikaa toipumiseen, en tule loppuviikkona töihin", "En mä muistanu, että mulla on työvuoro" tai kysymyksiä aiheesta "Miksi mä en saa palkkaa työvuorosta, mihin en koskaan saapunut tai toimittanut sairaslomatodistusta.""

Miksi helvetissä ne lapset pitää passata pilalle, eikä niiltä ikinä vaadita mitään? Kyllä minun lapsuudessani piti jo muutaman vuoden iästä lähtien tehdä omaan ikään ja kehitystasoon sopivia kotitöitä.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

" sillä en kestänyt enää kaikkia niitä selityksiä, kuten "orastavia ripuleita", "Unohdin avaimet", "Kissani kuoli ja tarvitsen 3 viikkoa sairaslomaa", "Erosin poikaystävästäni ja tarvitsen aikaa toipumiseen, en tule loppuviikkona töihin", "En mä muistanu, että mulla on työvuoro" tai kysymyksiä aiheesta "Miksi mä en saa palkkaa työvuorosta, mihin en koskaan saapunut tai toimittanut sairaslomatodistusta.""

Eikä tämä "työkyvyttömyys" ole edes pelkästään nuorien vaan myös aikuisten iso ongelma.  Sairauslomien määrä nykyään on sellainen ja kynnys jäädä saikulle niin matala, että herää kyllä huoli nykysuomalaisten terveydestä. 

Tai, oikeastaan, saikuttaminen on vaan saanut uskomattomat mittasuhteet. 

Jos aikaisemmat sukupolvet olisivat olleet yhtä velttoa porukkaa, ei Suomea olisi jälleenrakennettu koskaan. 

Sosiaaliturva on toki hyvä olla olemassa sairastuessa, mutta "sairastuessa" se on ikävä kyllä liian hyvä. 

Omavastuuta pitäisi lisätä ehdottomasti. 

Vierailija
2/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla peiliinkatsomisen paikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko tämä on sitä kiintymysvanhemmuus/perhepetiporukkaa, jolle tunteet on sanoitettu valmiiksi?

Vierailija
4/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida näillä nuorilla olla mitään kiirettä itsenäistyä.

Aikuisvauvoja nykynuoret

Vierailija
5/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä eivät ole koskaan joutuneet kestämään pettymyksiä tai olemaan hetkeäkään yksin.

Olen itse ihan kiitollinen että jo pienestä pitäen vaadittiin ja odotettiin jotain, eskarilaisena sai jo olla yksin joitakin tunteja kotona ja kulkea yksin pyörällä koulumatkat ja kavereiden kanssa olemiset vaikka kouluun oli 4km matka ilman katuvaloja tai kevyen liikenteen väylää.

Hengissä olen silti ja töitäkin hankkinut ihan itse.

Tämä on varmaan enemmän kaupunkilaisten ja keskiluokkaisten ongelma, itse olen ihan tavallisesta duunariperheestä maalta.

Ihme ettei tullut lasua.

N18

Vierailija
6/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavia pellejä.

Miten nuo pärjäävät tulevaisuudessa?

Vierailija
7/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

#lapsikeskeisyys

Nykyään riittää, että se pystyy tökkimään Twitteriin jotain halventavaa Sokoksen kassatytöstä maan johdossa.

Vierailija
8/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nykynuoret opi missään työelämän pelisääntöjäkään kun tet-harjoitteluihinkaan ei enää tarvitse mennä...

Vierailija
9/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helikopterivanhemmat pilaavat lapsensa elämän ja henkisen kasvun mahdollisuuden. Tää on niin nähty!

Vierailija
10/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jotkut saa jatkuvasti sairaslomaa? Minä en pääse edes lääkärille, että voisin edes teoriassa saada sairaslomaa. Jos se ihme käy, että pääsen sinne lääkärille, ei sekään ole tae sairaslomasta. Parhaillaan oikea käteni on peukalosta ranteen ja kyynärpään kautta olkapäähän ja hartiaan kaput, mutta ehei, ei pääse lääkäriin. Pääsee fysioterapeutille joka lätkii kinesioteippiä paikat täyteen ja niin sitä mennään taas "reippain mielin" buranan voimin työn ääreen!

Tulis edes se korona, niin sais levätä.

Vierailija
11/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäistapauksista hirveä haloo jo on uutisista pulaa.

Vierailija
12/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimisiko vähän vanhemmillakin? Parantaako mahdollisuuksia jos on pari vanhusta mukana höpöttelemässä? T: M40+

Vierailija
13/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jotkut saa jatkuvasti sairaslomaa? Minä en pääse edes lääkärille, että voisin edes teoriassa saada sairaslomaa. Jos se ihme käy, että pääsen sinne lääkärille, ei sekään ole tae sairaslomasta. Parhaillaan oikea käteni on peukalosta ranteen ja kyynärpään kautta olkapäähän ja hartiaan kaput, mutta ehei, ei pääse lääkäriin. Pääsee fysioterapeutille joka lätkii kinesioteippiä paikat täyteen ja niin sitä mennään taas "reippain mielin" buranan voimin työn ääreen!

Omailmoitus 3 päivää ja chat lääkäriltä loput 2 päivää. 

- tämän viikon saikuttanut

Vierailija
14/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo vanhemmat eivät ymmärrä, että toimimalla näin vain pilaavat nuoren mahdollisuudet. Lyön vetoa, ettei yksikään työnantaja palkkaa tuollaista nuorta.

Vierailija
15/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tekosyy töistä pinnaamiselle oli eräältä nuorelta se, että poikaystävä petti.

Miten tämä estää sinua tulemasta työvuoroon?

Ei mitään vastausta, sen jälkeen ei tullut enää töihin ollenkaan.

Ravintola-alalla tämäkin. :)

Vierailija
16/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavia pellejä.

Miten nuo pärjäävät tulevaisuudessa?

Pahoin pelkään, että mt-ongelmat lähtevät vielä suurempaan nousuun, kun nämä ei kestä mitään pettymyksiä tai vaikeita hommia.

Vierailija
17/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omailmoitus 3 päivää ja chat lääkäriltä loput 2 päivää. 

- tämän viikon saikuttanut

Onpa teillä löysää. Meillä pitää olla kaikista saikkupäivistä lääkärintodistus tai menee palkattomana, mitään chattilääkäreitä ei ole. Korona on ainoa, missä kotitesti hyväksytään ja oma ilmoitus riittää.

Vierailija
18/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana ei kunnioiteta mitään auktoriteetteja.

Poliisilla ei ole valtaa, opettajilla ei ole valtaa, vanhemmat kohtelevat p*rsehedelmiään silkkihansikkain.

Vierailija
19/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko tämä on sitä kiintymysvanhemmuus/perhepetiporukkaa, jolle tunteet on sanoitettu valmiiksi?

Ei, tämä on sitä 00-luvun curling-vanhemmuuden tuotosta.

Vierailija
20/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan outoa, mutta eihän paremmissakaan piireissä neuvotella tärkeitä sopimuksia ilman manageria. Miksi sen pitäisi olla jotenkin sopimatonta?