Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Kotkassa TALOYHTIÖ MENI KONKURSSIIN, koska asukkailla ei ollut enää varaa maksaa vastikkeita. Eläköön, elämisen hinta täällä Suomessa! Jokohan päättäjät vihdoin heräävät todellisuuteen?

Vierailija
15.12.2022 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009254013.html

Asuntojen arvo voi laskea nollaan. Monille jää vain asuntolaina käteen.

Näitä tulee vielä lisää. Missä kunnossa sinun taloyhtiösi oikeasti on?

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asuminen kannattaa. Alkaa pian mennä muitakin taloyhtiöitä nurin.

Vierailija
62/103 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunilassa tosiaan paljon noita Aallon taloja joita ei niin vain pureta. Jutusta päätellen kyseinen talo ei niihin kuuluisi. Karhuvuoressa taas tälläkin hetkellä kerrostaloja menee maan tasalle koska kunnostaminen ei kannata. Siellä suunnalla oikein kehuskelun aihe vaikkapa kuka sotkenut kaupan seiniä milloinkin. Sen suomalaisen väestönosan joka valtaosin työttömiä ja/tai päihdeongelmaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämäkin on Marinin vika!

t. persujen puoluetoimisto

Olet oikeilla jäljillä, nimittäin vihervasemmisto on äänekkäästi vastustanut ydinvoimaa 25 vuotta, ja näin pyrkinyt saamaan Suomea Venäjän energiasta riippuvaiseksi.

Samoin on ajettu vero - ja byrokratiasteen nostoa, yhtiövastikkeista veroluontoisten maksujen osuus on 45-60%.

Eli olet ihan oikeassa siinä, että vihervasemmistolainen politiikka ja kollektivismi on ajanut, eli nostattanut välillisesti yhtiövastikkeita ja asumisen hintaa siten, yli kestokyvyn.

Yhtiövastikkeen fiskaalisten maksujen osuus on noussut samassa suhteessa kuin Suomen veroaste, tuossa tapauksessa jopa ehkä enemmänkin.

Tällöin nämä yhtiön sisäiset vastikekertoimet lyövät vielä korjausvastikkeiden kanssa takaiskun.

Tätä on tehty pikkuhiljaa, pitkän aikavälin kuluessa, jotta huomio ei keskittyisi liikaa siihen, kuinka vääryyden jäljet saadaan peitettyä.

Vierailija
64/103 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sunilassa tosiaan paljon noita Aallon taloja joita ei niin vain pureta. Jutusta päätellen kyseinen talo ei niihin kuuluisi. Karhuvuoressa taas tälläkin hetkellä kerrostaloja menee maan tasalle koska kunnostaminen ei kannata. Siellä suunnalla oikein kehuskelun aihe vaikkapa kuka sotkenut kaupan seiniä milloinkin. Sen suomalaisen väestönosan joka valtaosin työttömiä ja/tai päihdeongelmaisia.

Lähes kaikki epäsosiaalinen aineshan asuu Sunilassa ja Karhuvuoressa, ryccistä maamuumien kautta ihan kotoperäisiin narkkeihin ja juoppoihin

Jos nuo saisi hävitettyä jonnekin, niin normi asukkaan veroaste putoaisi ihan kelpo lukeman.

Vierailija
65/103 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nooh, eiköhän tämän pitäisi herättää ne, jotka luulevat, että omistusasunto on aina parempi kuin vuokralla asuminen ja että asunto on kannattava sijoitus.

Omistaminen on aina riskipeiä, voit menettää omaisuutesi. Asunto-osakeyhtiö on nimenomaan yhtiö, osakkaiden yhteinen yritys. Siinä voi tulla tappiotakin.

Johan tässä meni pari vuosikymmentä niin että asunto oli käytännössä täysin riskitön sijoitus. Ainoastaan homepommi saattoi sattua kohdalle, mutta mikään muu ei hidastanut arvon nousua.

Asunto syrjäkylillä ei ole ollut riskitön sijoitus vuosikymmeniin.

Asunto ei ole riskitön sijoitus milloinkaan.

Aina vaatii huolellisen punninnan, maa - ja kuntariski on huomioitava.

Vierailija
66/103 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nooh, eiköhän tämän pitäisi herättää ne, jotka luulevat, että omistusasunto on aina parempi kuin vuokralla asuminen ja että asunto on kannattava sijoitus.

Omistaminen on aina riskipeiä, voit menettää omaisuutesi. Asunto-osakeyhtiö on nimenomaan yhtiö, osakkaiden yhteinen yritys. Siinä voi tulla tappiotakin.

Jep, jos olisin jostakin syystä muuttamassa muuttotappiopaikkakunnalle huonolla sijainnilla olevaan huonosti hoidettuun, vanhaan ja velkaiseen taloyhtiöön, niin ehdottomasti menisin vain vuokralle.

No miksi menisit huonoon vuokralle ?

Hyvinhoidettuja taloyhtiöitä on myös kaupunkien keskustoissa. Missä niissäkin on hyväkuntoisia asuntoja.

Säästö vuokransa on näennäinen, vaikka menisit lähiöön.

Vierailija
67/103 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta syystä ei kannata asua kerrostalossa juuri muualla kuin Helsingissä, Tampereella ja Turussa.

Vierailija
68/103 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistaminen on aina riskipeliä, voit menettää omaisuutesi. Asunto-osakeyhtiö on nimenomaan yhtiö, osakkaiden yhteinen yritys. Siinä voi tulla tappiotakin.

Meillä  mökki on asunto osakeyhtiönä ja omistetaan kaikki osakkeet puoliksi vaimon kanssa.

En uskaltaisi lähteä tuntemattomien kanssa maksamaan yhtiön pystyssä pysymistä ostamalla osakkeen jostain kerrostalosta eikös siinä ole melkoinen riski kun ei tiedä ja tunne yhtiökumppaneitaan?

Vierailija
69/103 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä taas YKSI hyvä syy miksi äänestätte Kokoomusta? sillä tulossa on vielä  lisää vastaavia tuhoja ja paljon jos kokkarit(orpo) pääsevät johtoon..

Vierailija
70/103 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Missä kunnossa sinun taloyhtiösi oikeasti"

Noin 60 vuotta uudempi ja sijaitsee kasvukeskuksen keskustassa. Noin 100 osakkeen omistajaa eikä vastikerästejä. Siis täydellinen vastakohta tuolle konkurssiin menneelle

Vierailija
71/103 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan tässä meni pari vuosikymmentä niin että asunto oli käytännössä täysin riskitön sijoitus. Ainoastaan homepommi saattoi sattua kohdalle, mutta mikään muu ei hidastanut arvon nousua.

Asunto yhden ison työnantajan paikkakunnalla on aina ollut iso riski. Menee samalla sekä työpaikka ja tulot että asunnon arvo romahtaa kun firma laittaa lapun luukulle.

Vierailija
72/103 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin et astu miinaan:

1. Valitse iso taloyhtiö. Yhtiö, jossa vähintään useita kymmeniä, mielellään satoja osakkaita. Näin erilaisissa yllättävissä tilanteissa lasku jakautuu riittävän suurelle porukalle ja maksukykyä löytyy.

2. Vältä yhtiöitä, joilla on liiketiloja, elleivät sitten sijaitse hyvin keskeisillä paikoilla.

3. Valitse asuntosi taloyhtiöstä, jota on hoidettu pitkäjänteisesti. Vältä yhtiöitä, joissa on houkuttelevan matala vastike, mutta suuret remontit tekemättä, tällainen yhtiö voi olla riski jopa kasvukeskuksissa, koska lainan saanti pankeista voi käydä hankalaksi. Vanhemmassa (vanhempi kuin 1990) talossa tulisi olla jo tehtynä putkiremontti, ainakin yksi julkisivu+parveke remontti, hissiremontti, kattoremontti, sähköt, huippuimurit, kylpyhuoneet ja keittiöt jne.

4. Suosi kaukolämpö tai maalämpö yhtiöitä.

5. Valitse taloyhtiö, joka sijaitsee isolla omistustontilla (+5000m2). Vältä sijoitusyhtiöiden omistuksessa olevia vuokratontteja.

6. Jos haluat olla suht varma arvon säilymisestä, osta asuntosi 5 isoimmasta kasvu kaupungista.

7. Osta asuntosi joko hyvämaineiselta pientaloalueelta, tai jos kerrostalosta, niin joko kauppakeskuksen ympäristöstä, raideyhteys aseman lähistöltä (max 500m) tai lähiöstä, jossa suurin osa asukkaista asuu omistusasunnoissa/aso asunnoissa.

8. Suosi yhtiöitä, joiden läheisyydessä sijaitsee päiväkoti, koulu, arkikauppa, harrastus ja ulkoilu mahdollisuudet (max 1.0 - 1.5km)

9. Vältä yhtiöitä, joissa merkittävä osa (+50%) asunnoista on pieniä yksiöitä ja kaksioita ja suurimman osan näistä asunnoista omistaa kiinteistö/asunto sijoittajat. Tämä lisää varmasti rauhattomuutta.

Kohdat 5 ja 9 merkitsevät että käytännössä viimeisen 7 vuoden (2015-2022) aikana valmistuneista kerrostaloyhtiöistä ei kannata ostaa asuntoa missään nimessä. Ja tuo taas tarkoittaa puolestaan että kokonaisia asuinalueita (mm Vantaan Kivistö) kannattaa unohtaa ihan suosiolla koska noissa on kerrostalokohteissa käytännössä aina vuokratontti, pienet putkimaiset asunnot (asuntosijoittajille suunniteltuja) ja tuosta syystä iso osa asunnoista asuntosijoittajien hallussa mikä taas tuo aivan uutta "vipua" tuohon riskikertoimeen (kun aika moni asuntosijoittaja on sijoittanut velkavivulla).

Vierailija
73/103 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin heräävät. Nukkuvat ikiuntaan.

Mistä pitäisi herätä? Siitäkö, että vanha ja pitkään huonosti hoidettu taloyhtiö huonolla sijainnilla (jopa Kotkan sisäisesti) voi mennä konkurssiin, kun vastikkeita on jätetty ainakin 12 vuoden ajan maksamatta?

Savonlinnassa, Kajaanissa ja Pieksämäellä on useita konkurssiyhtiöitä. 1950-1960-lukujen taloja jotka on rapistuneet ja joissa putket paukkuu, asukkaat iäkkäitä ja vähävaraisia jotka ei ole kuolevassa kaupungissa saanu kämppäänsä myytyä tai sitten ne on perinyt joku jota ei kiinnosta maksaa enää mitään.

Vierailija
74/103 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmessa eri taloyhtiön hallituksessa.

Jokaiseen olen "joutunut", kun olen mennyt ensimmäiseen yhtiökokoukseen.

Nyt sitten yritän parhaan kykyni mukaan auttaa ko. taloyhtiöitä pärjäämään

Yleensä yhtiökokouksessa on n. 20-40% osakkeista paikalla.

Väitän että yli puolta osakkeen omistajista ei juurikaan kiinnosta, miten taloyhtiön taloutta hoidetaan.

Olin kerran keväällä yhdessä yhtiökokouksessa ja naapurihuoneessa oli toinen yhtiökokous.

Paikalla oli isännöitsijä ja hallituksen puheenjohtaja...

Joten missä se vika mahtaa olla? ? ? 

Olen päässyt myös pois taloyhtiön hallituksesta.

Kerrankin kävi niin, että minulle uusi taloyhtiö, eka kokous ja kokouksessa kävi ilmi, että  hallitus ja puheenjohtaja vaihtuu.

Oli kuulemma napit vastakkain ja vastapuolen leiri oli kerännyt valtakirjoja, jolla saivat äänestettyä uuden hallituksen.

No, minä hallitukseen ja yllätys, pari vuotta menikin sitten asioita oikoessa.

Tuli kolmas kevät.

Se aiemmin "kenkää" saanut porukka oli kerännyt valtakirjoja ja hallitus vaihtui.

Hallitus oli kuulemma tehnyt vääriä asioita (hoitanut taloutta realistisesti).

Siitä kuukausi eteenpäin, kättelin minun asunnon uuden omistajan...

Vierailija
75/103 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitän että yli puolta osakkeen omistajista ei juurikaan kiinnosta, miten taloyhtiön taloutta hoidetaan.

Olin kerran keväällä yhdessä yhtiökokouksessa ja naapurihuoneessa oli toinen yhtiökokous.

Kerrankin kävi niin, että minulle uusi taloyhtiö, eka kokous ja kokouksessa kävi ilmi, että  hallitus ja puheenjohtaja vaihtuu.

Oli kuulemma napit vastakkain ja vastapuolen leiri oli kerännyt valtakirjoja, jolla saivat äänestettyä uuden hallituksen.

Tuli kolmas kevät.

Se aiemmin "kenkää" saanut porukka oli kerännyt valtakirjoja ja hallitus vaihtui.

Yhtiökokouskutsuun pitää laittaa joku täky ja johan tulee porukkaa paikalle. Kaljatarjoilu tai joku ihanan kallis remppa.

Vierailija
76/103 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata yleistää. Talossa oli osakkaita, jotka eivät maksaneet yhtiövastikkeita. Asunnot olisi pitänyt ottaa taloyhtiön hallintaan ja myydä tai laittaa vuokralle.

Vierailija
77/103 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli kolmas kevät.

Yhtiökokouskutsuun pitää laittaa joku täky ja johan tulee porukkaa paikalle. Kaljatarjoilu tai joku ihanan kallis remppa.

Asialistalle joku talon korotus kahdella kerroksella tai hissien poisto tyylinen aihe, niin alkaa porukkaa kiinnostamaan.

Vierailija
78/103 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli kolmas kevät.

On yleistä että asioita päättämään valitaan ihmisiä jotka ei ymmärrä taloudesta yhtään mitään. Usein vielä tahallisesti että saa siellä saadaan osakkaan kannalta liian kalliita asioita ajettua läpi. Näinhän myös ihan valtion johtoa myöden. Suurin osa suomen verorahoista menee veronmaksajan kannalta täysin pähkähulluihin asioihin. Miljarditolkulla koko ajan.

Vierailija
79/103 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikehuoneistot keskustassa sijaitsevissa taloyhtiössä ovat todella ongelmallisia pienillä paikkakunnilla. Yritysten määrä on kuihtunut viimeisen parin vuosikymmenen aikana, eikä muutosta toiseen suuntaan tule tapahtumaan. Informaatioteknologia väistämättä vähentää kivijalkayritysten määrää.

Vierailija
80/103 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli kolmas kevät.

Jos laittaa kesällä pihaan istutettavien kukkien valinta niin siellä on kaikki osakkaat paikalla mutta jos laittaa miljoonan euron julkisivuremppa niin tavallista vähemmän on ketään paikalla. Vielä sehän menee niin että jos joku siellä kehtaa kysyä tarviiko etteikö riitä uusi hengittävä kalkkimaali. Tokaiseen isännöitsijä että julkisivu räjähtää. Siihenhän ei sitten kellään ole mitään sanomista kun kaikki muistaa hiroshiman.