YEL-uudistus meni läpi eduskunnassa, uutisointi jäänyt "yllättäen" vähäiseksi
Itse pienyrittäjänä olen alusta asti vastustanut ko. uudistusta. En löydä uudistuksesta mitään positiivista ja samaa kantaa olen kuullut muilta pienyrittäjiltä. Oheisessa linkissä on lista äänten jakautumisesta, kyllä taas vahvistuu mielipide siitä ketä äänestän eduskuntavaaleissa.
https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/aanestys.aspx?aanestysnro=12&is…
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan älytöntä rinnastaa yrittäjän työtulo johonkin palkansaajien mediaanipalkkaan. Yrittäjälle ei napsahda joka kuukausi samaan aikaan sama palkka tilille, vaan tulot vaihtelevat rajustikin. Jos jokin suuri asiakas jättää maksamatta tai lykkää maksamista kuukausitolkulla, niin kuin suuret yritykset tekevät alihankkijoilleen, tai yrittäjä menettää tärkeän asiakkaan ja pääsee jaloilleen vasta kuukausien kuluttua, mistä hän maksaa mitään mediaanitulon mukaista YEL-maksua koko sen ajan? YEL-maksut on yksinkertaisesti pakko asettaa sen verran alhaisiksi, että ne voi maksaa huonoinakin aikoina, koska YEL ei jousta kuin nimeksi.
Mutta mitä muutakaan voi odottaa lakiesitykseltä, jota ovat valmistelleet mm. SAK, STTK ja Kunta-alan työnantajat. Mitäpä ne tietäisivät yrittäjän realiteeteista.
Auttaisiko ymmärrystä, jos lukisit Suomen Yrittäjien johtajan näkemystä asiaan:
"Työtuloa arvioitaessa palkansaajien mediaanitulot ovat vain yksi mittari. Sen lisäksi työeläkeyhtiöt tarkastelisivat, kuinka laajaa, aikaa vievää ja tuottoisaa yritystoiminta on. Myös yrittäjätoiminnan kesto vaikuttaa arvioon.
”Palkansaajiin verrattuna yrittäjien työpanos ja tulot vaihtelevat paljon ja ovat epävarmoja. Aina tarvitaan tapauskohtaista tulkintaa. Lakiesitys huomioi tämän”, eläketurva-asioihin erikoistunut johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo.
Uusi laki velvoittaisi eläkeyhtiöitä myös huomioimaan yrittäjien antamat tiedot ja perustelemaan selkeästi arvionsa työtulon realistisesta tasosta. Perustelut auttavat yrittäjää valittamaan päätöksestä, jos kokee sen vääräksi." (Lähde: Suomen Kuvalehden juttu, linkki annettu aiemmin)
"Tapauskohtainen tulkinta" kuulostaa niin leväperäiseltä kuin vaan olla ja voi. Ei todellakaan motivoi alkaa yrittäjäksi.
Tämä "tapauskohtainen tulkinta" tarkoittaa myös sitä, että kaikkien yrittäjien pitää ruveta avaamaan oman liiketoimintansa perusteita ja liikesalaisuuksia jollekin vakuutusyhtiön palkkalaiselle. Ei tule tapahtumaan ainakaan minun kohdallani. Tekevät päätöksensä ja minä vedän siitä sitten omat johtopäätökseni.
Voi myös kysyä, kuinka monta tuhatta kirjanpitäjää, juristia ja sihteeriä tämä massiivinen koko suomen yrittäjäkentän haltuunsa ottava valvonta- ja tarkastusbyroo sitten työllistää ja mistä rahat näihin? Aivan, aivan. Nehän rahoittavat itse itsensä, eikö, ihan varmana, joohan? Jooko, please? Jos ei muuten, niin nostamalla pakkoeläkemaksuja lisää ja lisää vaan.
Maataloustukien valvonnassa saavutetaan nk. kriittinen piste kuulemma vuonna 2025 tätä menoa. Eli siis tilojen vähentyessä ja byrokratian lisääntyessä tuon hetken jälkeen maataloustukien valvontaviranomaisia on enemmän kuin tukia saavia viljelijöitä. Jokaiselle viljelijälle riittää oma henkilökohtainen valvova viranomainen.
Nyt on tietenkin tarkoituksena saavuttaa sama upea tilanne myös muussa yrittäjäkentässä, jossa jokunen siekailematta tienaa itse elantoaan ilman ainuttakaan ehtoa, sääntöä ja rajoitusta sekä näihin liittyvää valvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut tästä enkä lukenut koko ketjua läpi. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Pitääkö kaikkien yrittäjien maksaa jotain tulojen määrästä huolimatta? Mikäli näin on lopetan sivutoimisen yritykseni välittömästi. Jää valtiolta nekin alvit ja yhteisötuloverot saamatta.
No nyt luin tiivistelmän muutoksesta. Eihän tässä ole mitään hätää kenelläkään. Aivan yhtä helppo välttyä maksamasta kuin ennenkin sellaisella yrittäjällä joka ei maksa itselleen palkkaa vaan pelkkää päomatuloa. Kyse on siitä kuinka itse esittää tulonsa ja perustelee ne. Uusi laki tarkoittaa periaatteessa sitä, että vanhaa lakia pitää noudattaa. Väliin tulee nyt eläkevakuutusyhtiön kontrolli kolmen vuoden välein.
Juuri näin. Yhden hengen osakeyhtiö voi jatkaa kuten ennekin kunhan keksii sopivat perustelut. YEL tuloraja on ensi vuonna 8575,45 €. Todella yksinkertaista kiertää maksut. Valtio on taas suuressa viisaudessaan päättänyt lisätä kustannuksiaan lisäkontrollilla. Olisi voinut jättää sen tekemättä niin olisivat säästäneet rahaa mutta sehän ei näytä kiinnostavan nykyhallitusta. Varmaan kannattaa maksaa satanen siitä ettei yrittäjä saa viittä kymppiä. Sitä viittä kymppiä mikä lähtisi kansantalouteen kiertoon ja sillä olisi kerrannaisvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Palkansaajapuolellakaan ei ole tällä hetkellä tarpeeksi työntekijöitä maksamaan nykyistä eläketaakkaa, sitähän tämä paljon puhuttu kestävyysvaje tarkoittaa. Miltä tuntuisi jos tämä vaje päätettäisiin yhtäkkiä paikata nostamalla mielivaltaisesti veroprosenttia?
Joo, kaikille 50% vero, ihan sama tienaako 1700€ vai 17000€.
Kokoomuksen paskaa touhua ollut aina ja tulee olemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kyllä tappaa tehokkaasti monet pienet toiminimet.
Millä tavalla? Onhan yrittäjän ollut pakko huolehtia eläketurvastaan tähänkin saakka.
Ei se ole kestävää yrittäjyyttää jättää omat eläkemaksut maksamatta. Olla sitten ilman rahaa eläkkeellä.
Realiteetti on vain toista. Onko parempi yhteiskunnan kannalta, että monet minimi-YEL:iä maksaneet laittavat lapun luukulle ja siirtyvät työttömiksi?
Itse asiassa voi ollakin parempi, pidemmällä tähtäimellä. Koska yhteiskunnan eläteiksi nämä yel-maksuissa lusmuilleet tulevat kuitenkin jossain myöhemmässä vaiheessa. Jos yritystoiminta ei ole kannattavaa ilman yhteiskunnan maksamia tukiaisia (joita ne myöhemmät eläkkeet ovat), silloin ainoa johtopäätös on lopettaa yritystoiminta. TE-palveluiden asiakkaana entisellä yrittäjällä on mahdollista kartoittaa osaamistaan ja tarvittaessa siirtyä toiselle alalle. Tällä hetkellä on paljon työvoimapulaa. Olisi hyvä, jos nykyisistä liian pieniä yel-maksuja maksaneista (joko periaatteellisina lusmuina tai yritystoiminnan kannattamattomuuden vuoksi) edes osa siirtyisi nykyisille työvoimapula-aloille. Kaikki voittavat.
Onkohan sulla mitään käsitystä siitä paljonko Suomessa on nytkin työttömiä? Kaikille ei vaan todellakaan ole töitä. Ja kaikista ei vaan ole esim sille paljon puhutulle hoitoalalle.
En nyt sanoisi että sitten kun 70-vuotiaana pääsen ehkä eläkkeelle niin olisin missään hyvässä kunnossa tai välttämättä edes hengissä ja pääsisin nauttimaan niistä kalliista yel-maksuista mitä tullu maksettua +35v. Ihan turha heittää tuollaista yleistystä että yhteiskunnan eläteiksi yrittäjät joutuvat kuitenkin. Ja on meitäkin jotka osaa/pystyy edes pientä summaa tällä hetkellä säästämään tai sijoittamaan. En ole koskaan elänyt työttömyystuilla tai joutunut sossun luukulle mutta nyt alkaa olla kannattavampaa heittäytyä yhteiskunnan elätiksi kuin toimia pienyrittäjänä. Omalla alalla ei ole julkisella puolella työpaikkoja paljoa tarjolla ja muuta koulutusta mulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut tästä enkä lukenut koko ketjua läpi. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Pitääkö kaikkien yrittäjien maksaa jotain tulojen määrästä huolimatta? Mikäli näin on lopetan sivutoimisen yritykseni välittömästi. Jää valtiolta nekin alvit ja yhteisötuloverot saamatta.
No nyt luin tiivistelmän muutoksesta. Eihän tässä ole mitään hätää kenelläkään. Aivan yhtä helppo välttyä maksamasta kuin ennenkin sellaisella yrittäjällä joka ei maksa itselleen palkkaa vaan pelkkää päomatuloa. Kyse on siitä kuinka itse esittää tulonsa ja perustelee ne. Uusi laki tarkoittaa periaatteessa sitä, että vanhaa lakia pitää noudattaa. Väliin tulee nyt eläkevakuutusyhtiön kontrolli kolmen vuoden välein.
Ja meinaat, että pienyrittäjillä on mahdollisuus elellä pääomatuloilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli mitä ne päätti siis niin että koskee sinua?
Eläkeyhtiöt saavat täyden vallan määrittää eläkemaksujen määrän. Tähän asti siihen on voinut itse vaikuttaa enemmän. Hiljaisempana ajanjaksona pienempää yelliä jne. Nyt alkaa eläkeyhtiöiden kyttääminen yrityksen toimintaa kohtaan ja mielivaltainen laskelmien teko. Ahneet eläkeyhtiöt voittivat tämänkin jutun.
Loppuu se yrittäjien veronmaksajien kukkarolla käynti. Alivakuuttaminen on ollut yrittäjien tapa. Ensin rahat taskuun ja sitten muiden lompakolle, mutta tätähän se yrittäjien toiminta on eletään toisten työstä eikä tehdä itse mitään järkevää.
Taidat olla jopa normaalia tyhmempi työläinen. Työnantajasi maksaa osan eläkemaksuistasi. Eli yrittäjä. Sellainen loinen sinä olet.
Ei työnantaja hyvää hyvyyttään kenenkään eläkemaksuja maksa kyllä se on sen työntekijän panos työnantajalle mistä yrittäjä siirtää eläkemaksun eläkevakuutus yhtiölle.
Vai väitätkö että yrittäjä tekee tappiollista toimintaa kun palkkaa työntekijän itselleen?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämä yrittäjien kurittaminen ole punikkien touhua enemmän. Eivät opi koskaan tajuamaan, että yrittäjiä ja hyvätuloisia ei voi loputtomiin kyykyttää. Tai tajuavat tapansa mukaan sitten kun on myöhäistä. Muutkin hyvätuloiset kuin minä tulevat pakkaamaan tavaransa ja muuttamaan muualle.
Vierailija kirjoitti:
Melko sikamaista kommunismia. Yrittäjien rahat halutaan valtion kassaan sen sijaan että voisivat itse päättää rahan käytöstään. Tulee katoamaan yrityksiä, työpaikkoja ja verokertymää. Todennäköisesti eläkemaksukertymäkään ei juuri nouse.
Eläkemaksuja ei ikinä makseta valtion kassaan. Yrittäjä saa itse valita haluamansa eläkevakuutusyhtiön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Nosto kommentistasi: "Uusi laki tarkoittaa periaatteessa sitä, että vanhaa lakia pitää noudattaa."
Kertokaa viisaammat! Kävin laskemassa noita yel-maksuja. Olen tähän asti maksanut minimiä.
Laskuri antoi suosituksen työtuloihini 18000-27000. Saan tällä hetkellä 37000 jos lasken vuosiansioni. Siis tällä hetkellä. Tuloni voivat pienentyä minä hetkenä hyvänsä.
Voinko maksaa tuolla pienimmällä suosituksella?
En ymmärrä.
Vai pistänkö pillit pussiin?
Tällä hetkellä ei kiinnosta eläkkeet tulevaisuudessa jos edes elän enää silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeyhtiöt saavat täyden vallan määrittää eläkemaksujen määrän. Tähän asti siihen on voinut itse vaikuttaa enemmän. Hiljaisempana ajanjaksona pienempää yelliä jne. Nyt alkaa eläkeyhtiöiden kyttääminen yrityksen toimintaa kohtaan ja mielivaltainen laskelmien teko. Ahneet eläkeyhtiöt voittivat tämänkin jutun.
Loppuu se yrittäjien veronmaksajien kukkarolla käynti. Alivakuuttaminen on ollut yrittäjien tapa. Ensin rahat taskuun ja sitten muiden lompakolle, mutta tätähän se yrittäjien toiminta on eletään toisten työstä eikä tehdä itse mitään järkevää.
Taidat olla jopa normaalia tyhmempi työläinen. Työnantajasi maksaa osan eläkemaksuistasi. Eli yrittäjä. Sellainen loinen sinä olet.
Ei työnantaja hyvää hyvyyttään kenenkään eläkemaksuja maksa kyllä se on sen työntekijän panos työnantajalle mistä yrittäjä siirtää eläkemaksun eläkevakuutus yhtiölle.
Vai väitätkö että yrittäjä tekee tappiollista toimintaa kun palkkaa työntekijän itselleen?
Sinun 2000 euron "työpanoksesi" yhteiskunnan eteen maksaa yrittäjälle 3000 euroa.
Painakaa painakaa duunia nyt kaksin käsin näin viisikymppisenä eläkeläisenä minunkin on syötävä ja makoiltava lämpöisessä ;o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko sikamaista kommunismia. Yrittäjien rahat halutaan valtion kassaan sen sijaan että voisivat itse päättää rahan käytöstään. Tulee katoamaan yrityksiä, työpaikkoja ja verokertymää. Todennäköisesti eläkemaksukertymäkään ei juuri nouse.
Eläkemaksuja ei ikinä makseta valtion kassaan. Yrittäjä saa itse valita haluamansa eläkevakuutusyhtiön.
No sillä nyt ei ole mitään merkitystä mihin osoitteeseen ne maksetaan. Pakotetaan kuitenkin jonnekin maksamaan sen sijaan, että saisi itse päättää omista rahoistaan ja varautua eläkkeeseen parhaaksi katsomallaan tavalla. Ulkomailta saa huomattavasti parempia eläkevakuutuksia kuin mitä Suomen valtio pakkolaillaan pystyy tarjoamaan. Nythän vielä puhutaan, että se eläkekassa on tyhjä. Mihin helvettiin ne rahat on tuhlattu kun jokainen on kuitenkin itse eläkkeensä säästänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yhtiö voi tehdä tappiota miljarditolkulla vaikka olisi kymmeniätuhansia ihmisiä palkkalistoilla. Moni tekeekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämä yrittäjien kurittaminen ole punikkien touhua enemmän. Eivät opi koskaan tajuamaan, että yrittäjiä ja hyvätuloisia ei voi loputtomiin kyykyttää. Tai tajuavat tapansa mukaan sitten kun on myöhäistä. Muutkin hyvätuloiset kuin minä tulevat pakkaamaan tavaransa ja muuttamaan muualle.
Tähän vastauksena ote eräästä aiemmasta kommentista: uusi laki tarkoittaa sitä, että vanhaa lakia pitää jatkossa alkaa noudattamaan.
Tässä tulee vaikutelma siitä, että iso osa yrittäjistä haluaa tietoisesti olla rikollisia. Koska sitähän lain noudattamatta jättäminen tarkoittaa.
Ei kai tämä nyt ole se viesti, mitä halutaan tuoda esille?
Kannattanee jokaisen yrittäjän ensin katsoa, mitä tämä uudistus tulee itselle KÄYTÄNNÖSSÄ merkitsemään, ennen kuin pistää lapun luukulle. Ellei sitten ollut ajatellut laputtaa luukkunsa ja tätä ennen. Mutta mihinkään hätiköityihin toimenpiteisiin ei varmasti kannata ryhtyä suutuspäissään, ennen kuin realiteetit ovat selvinneet.
Yrittäjiä on niin monenlaisia ja täysin erilaisissa asemissa, ja tässä keskustelussa tunnutaan niputtavan kaikki samaan kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Painakaa painakaa duunia nyt kaksin käsin näin viisikymppisenä eläkeläisenä minunkin on syötävä ja makoiltava lämpöisessä ;o
Hei Igorin hokija.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus äänesti tätä esitystä vastaan. Yhä edelleen aloituksessa on linkki, josta näkee miten minkäkin puolueen jäsenet äänestivät tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän vastauksena ote eräästä aiemmasta kommentista: uusi laki tarkoittaa sitä, että vanhaa lakia pitää jatkossa alkaa noudattamaan.
Tässä tulee vaikutelma siitä, että iso osa yrittäjistä haluaa tietoisesti olla rikollisia. Koska sitähän lain noudattamatta jättäminen tarkoittaa.
Ei kai tämä nyt ole se viesti, mitä halutaan tuoda esille?Kannattanee jokaisen yrittäjän ensin katsoa, mitä tämä uudistus tulee itselle KÄYTÄNNÖSSÄ merkitsemään, ennen kuin pistää lapun luukulle. Ellei sitten ollut ajatellut laputtaa luukkunsa ja tätä ennen. Mutta mihinkään hätiköityihin toimenpiteisiin ei varmasti kannata ryhtyä suutuspäissään, ennen kuin realiteetit ovat selvinneet.
Yrittäjiä on niin monenlaisia ja täysin erilaisissa asemissa, ja tässä keskustelussa tunnutaan niputtavan kaikki samaan kasaan.
Ei siinä ole mitään rikollista jos lain edellyttämällä tavalla osoittaa työtulonsa ja se jää alle yel-rajan. Laki mahdollistaa tämän joten mikä on ongelma? Suomessa on verotus rakennettu niin, että töitä ei kannata tehdä eikä palkkaa juurikaan maksaa. Palkkaa kannattaa maksaa vain sen verran, että verot jäävät alle listaamattoman yrityksen pääomatulojen verojen. Loppu kannattaa maksaa pääomatulona. Siitä aiheutuu tällainen soppa. Kannattaisi laskea valtion päättäjienkin nämä asiat loppuun asti mutta jos pääministerinä on henkilö joka on kirjoittanut lukion lyhyen matematiikan ja vielä vain keskinkertaisin arvosanoin niin eipä voi paljoa odottaa.