Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YEL-uudistus meni läpi eduskunnassa, uutisointi jäänyt "yllättäen" vähäiseksi

Vierailija
15.12.2022 |

Itse pienyrittäjänä olen alusta asti vastustanut ko. uudistusta. En löydä uudistuksesta mitään positiivista ja samaa kantaa olen kuullut muilta pienyrittäjiltä. Oheisessa linkissä on lista äänten jakautumisesta, kyllä taas vahvistuu mielipide siitä ketä äänestän eduskuntavaaleissa.

https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/aanestys.aspx?aanestysnro=12&is…

Kommentit (274)

Vierailija
261/274 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Myös palkansaajien tilipussista otetaan eläkemaksu. Mitä mieltä sellaisesta, että joku jättäisi sen vaan maksamatta ja käyttäisi rahat itse? Sitten eläkkeellä käyttäisi niitä jemmaamiaan rahoja, nostaisi sen päälle kaikki mahdolliset tuet ja eläisi makeasti. Reilua?

Ei olisi, sen ymmärtää lapsikin.

Ne eläkemaksut on sitä varten että on sitä rahaa jossain, josta sitten eläkkeet maksetaan. Jos ei ole maksanut eläkemaksuja, ei tarvitse sitten nostaa myöskään eläkettä eikä varsinkaan heittäytyä yhteiskunnan tukien varaan ja maksattaa elämisensä muilla. Näinhän toimivat esim. ihmiset, jotka ovat tehneet koko ikänsä vain pimeää duunia.

Jos tekee töitä yrittäjänä niin siitä kuuluu maksaa asianmukaiset verot ja eläkemaksut. Ihan kuten palkansaajatkin joutuvat maksamaan.

Voisiko sitten palkansaajat maksaa myös kokonaan omat eläkemaksut. Nyt työnantaja maksaa siitä ison osan.

Vierailija
262/274 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä että työtulo asetetaan oikealle tasolle.

Eihän esim lähihoitajakaan voi maksaa omaa Tyel-maksun osuuttaan 1000€ palkasta kun oikeasti tienaa 2500€ /kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/274 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjyys ei kannata. JA julkinen puoli on tehotonta virkamiesten tempputyöllistämistä.

Ihmettelen millä Oy Suomi Ab aiotaan saada nousuun tulevaisuudessa.

Suomi kolonialisoidaan ja eliitti saa saman aseman kuin ne afrikkalaiset heimopäälliköt, jotka myivät kansaansa orjiksi. Sen takia kaivoslakiakaan ei ole saatu uudistetuksi - ei haluta, koska kansainväliset firmat lahjovat suomalaisia päättäjiä. Eliittiä ei kiinnosta tavallisen kansan ahdinko eikä Suomen luonnonvarojen ja muun varallisuuden valuminen ulkomaille.

Vierailija
264/274 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V@@tu mulla on holdingyhtiö jonka ainoa liiketoiminta on osakkeiden omistaminen. Vetääkö ne mulle nyt YEL-maksut pörssimeklarin keskitulojen perusteella? Olen kyllä ihan täys-palkkatöissä mutta se ei taida riittää avuksi.

Ei se niin toimi. Sinun ei tarvitse ottaa YEL vakuutusta ollenkaan. Tuossa ei ole mitään ongelmaa.

Vierailija
265/274 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän esim lähihoitajakaan voi maksaa omaa Tyel-maksun osuuttaan 1000€ palkasta kun oikeasti tienaa 2500€ /kk

Mutta voisiko osa-aikainen lähihoitaja maksaa tyelin 2500€/kk palkan mukaan, jos tienaakin vain 1000€/kk. Kun muut tienaa sen 2500€.

Niinpä, kuulostaa tosi epäreilulta.

Vierailija
266/274 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Tismalleen. Olisi oikeudenmukaista ja ihan hyvä jos YEL-maksu olisi todellisen palkan perusteella määrätty eikä eläkeyhtiön mielivaltaisesti arpoma työn arvo siinä mielikuvitusmaailmassa jossa yrittäjä olisikin palkansaaja. Tarvittavat tiedot saa helpommin ja suoraviivaisemmin kirjanpidosta ja verotiedoista.

Vierailija
267/274 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Myös palkansaajien tilipussista otetaan eläkemaksu. Mitä mieltä sellaisesta, että joku jättäisi sen vaan maksamatta ja käyttäisi rahat itse? Sitten eläkkeellä käyttäisi niitä jemmaamiaan rahoja, nostaisi sen päälle kaikki mahdolliset tuet ja eläisi makeasti. Reilua?

Ne eläkemaksut on sitä varten että on sitä rahaa jossain, josta sitten eläkkeet maksetaan. Jos ei ole maksanut eläkemaksuja, ei tarvitse sitten nostaa myöskään eläkettä eikä varsinkaan heittäytyä yhteiskunnan tukien varaan ja maksattaa elämisensä muilla. Näinhän toimivat esim. ihmiset, jotka ovat tehneet koko ikänsä vain pimeää duunia.

Jos tekee töitä yrittäjänä niin siitä kuuluu maksaa asianmukaiset verot ja eläkemaksut. Ihan kuten palkansaajatkin joutuvat maksamaan.

Voisiko sitten palkansaajat maksaa myös kokonaan omat eläkemaksut. Nyt työnantaja maksaa siitä ison osan.

Älä viitsi saivarrella. Tuo on vain teknisesti hoidettu niin että osa eläkemaksusta ei näy ollenkaan palkansaajan palkkalasekelmassa. Työeläkemaksu on palkan lisä ja pakollinen osa työntekijän palkkausta.

Vierailija
268/274 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Palkansaajan tyel-maksu perustuu sentilleen palkan suuruuteen, mikä on järkevää ja reilua.

Nyt yel-maksu perustuu johonkin eläkeyhtiön päättämään keskiarvoon, joka saattaa olla huomattavasti suurempi tai PIENEMPI kuin yrittäjän todellinen ansio. Tämä tulee ajamaan massoittain pienituloisia yrittäjiä konkursseihin (ja kelan luukulle), mutta suurituloiset eivät siltikään maksa riittävän suuria eläkemaksuja.

Tismalleen. Eläkejärjestelmän rahoitusongelma ei korjaannu vaan heikentyy sitä kautta että moni hyvöstä syystä pienellä työtulolla minimi-YEL:iä maksanut yksinkertaisesti lakkaa maksamasta yhtään mitään ja siirtyy sosiaalietuuksien saamapuolelle.

Vierailija
269/274 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän sivu aiheen,

sijoittavatko eläkeyhtiöt itse jotain ja johonkin?

Voiko noihin eläkeyhtiöihin sijoittaa itse?

Kuka tietää?

Tietysti sijoittaa. Ei niitä rahoja patjan sisään ommella. Niillä on suuret organisaatiot joiden palkat maksetaan eläkerahoista ja johtajat vetävät hirmuliksoja. Ei siinä mitään jos ovat ne ansainneet ja laittaneet rahan poikimaan niin etä siihen on varaa mutta eppäillä soppii.

Siis täh?

veronmaksajilta kerätyt eläkemaksutko voi eläkeyhtiö sijoittaa johonkin? Vaikka se sijoituskohde voisi laskea kuin lehmänhäntä? Onko näin?

Siis tietenkin sijoittaa, eihän satoja miljardeja kannata pankkitilillä makuuttaa. Mutta eläkekassojen sijoitustoimintaa säädellään tarkoin eivätkä ne voi sijoittaa kovin tuottavasti (=riskialttiisti).

YEL-kassalla ei tosin ole mitä sijoittaa koska yrittäjät maksavat vain minimimaksuja. Koko ajan valtio joutuu maksamaan osan eläkevastuista kun heidän kassansa on tyhjä.

Vai johtuuko siitä, ettei niitä ole koskaan rahastoitukaan, ja että se on osa ongelmaa?

On sama asia. Ei ole ollut mistä rahastoida koska yrittäjät maksavat vain minimimaksua joka ei ole riittänyt edes maksussa oleviin eläkkeisiin. Palkansaajien eläkekassat ovat toimineet toisin ja kassat lihoavat koko ajan.

Vierailija
270/274 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän sivu aiheen,

sijoittavatko eläkeyhtiöt itse jotain ja johonkin?

Voiko noihin eläkeyhtiöihin sijoittaa itse?

Kuka tietää?

Tietysti sijoittaa. Ei niitä rahoja patjan sisään ommella. Niillä on suuret organisaatiot joiden palkat maksetaan eläkerahoista ja johtajat vetävät hirmuliksoja. Ei siinä mitään jos ovat ne ansainneet ja laittaneet rahan poikimaan niin etä siihen on varaa mutta eppäillä soppii.

Siis täh?

veronmaksajilta kerätyt eläkemaksutko voi eläkeyhtiö sijoittaa johonkin? Vaikka se sijoituskohde voisi laskea kuin lehmänhäntä? Onko näin?

Siis tietenkin sijoittaa, eihän satoja miljardeja kannata pankkitilillä makuuttaa. Mutta eläkekassojen sijoitustoimintaa säädellään tarkoin eivätkä ne voi sijoittaa kovin tuottavasti (=riskialttiisti).

YEL-kassalla ei tosin ole mitä sijoittaa koska yrittäjät maksavat vain minimimaksuja. Koko ajan valtio joutuu maksamaan osan eläkevastuista kun heidän kassansa on tyhjä.

Vai johtuuko siitä, ettei niitä ole koskaan rahastoitukaan, ja että se on osa ongelmaa?

On sama asia. Ei ole ollut mistä rahastoida koska yrittäjät maksavat vain minimimaksua joka ei ole riittänyt edes maksussa oleviin eläkkeisiin. Palkansaajien eläkekassat ovat toimineet toisin ja kassat lihoavat koko ajan.

Valehtelet. Eläketurvakeskus: Vuonna 2021 yrittäjien keskimääräinen vahvistettu YEL-työtulo oli 21 600 euroa.

Vierailija
271/274 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Älä viitsi saivarrella. Tuo on vain teknisesti hoidettu niin että osa eläkemaksusta ei näy ollenkaan palkansaajan palkkalasekelmassa. Työeläkemaksu on palkan lisä ja pakollinen osa työntekijän palkkausta.

Kukahan nyt saivartelee? Samalla logiikalla palkansaaja on sitten se joka maksaa johtajien palkat ja omistajien osingot sekä voitosta yhteisöverot, se nyt vaan on teknisesti hoidettu niin että ne menevät firman kirjanpidon ja tilien kautta. Melkoista marxistista soopaa jo.

Vierailija
272/274 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

V@@tu mulla on holdingyhtiö jonka ainoa liiketoiminta on osakkeiden omistaminen. Vetääkö ne mulle nyt YEL-maksut pörssimeklarin keskitulojen perusteella? Olen kyllä ihan täys-palkkatöissä mutta se ei taida riittää avuksi.

Ei se niin toimi. Sinun ei tarvitse ottaa YEL vakuutusta ollenkaan. Tuossa ei ole mitään ongelmaa.

Niin, eläkevakuutusta ei tarvitse ottaa moneen kertaan, vaan yksi päätoimesta otettu riittää. Palkansaajalla TyEL on pakollinen joten palkkatyö päätoimena vapauttaa sivutoimen YEL:istä vaikka sillä tienaisi miljoonia. Ja ketjun työtulofanaatikkojen mielestä tämä on tietenkin täysin OK. Sivutoimiyrittäjä siis saa hillota vaikka miljoonia ja nostella jotain siivoojan apulaisen sijaisen palkkaa mitättömällä eläkemaksulla ja sitten ajan koittaessa nostaa Kelasta elantonsa kun mitätön työeläke ei riitä kattamaan edes hankitun ökykartanon lämmityskuluja. Eri reilua, kun päätoimisesti ikänsä yrittänyt maksaa lystin moninkertaisilla eläkemaksuilla.

Vierailija
273/274 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkimo, joka on edustavinaan yrittäjiä poissa äänestyksestä........

Itse muuten lopetan oman yritykseni vuodenvaihteessa. Meinaan jäädä työttömäksi :)

Vierailija
274/274 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alivakuuttaminen on mahdollistanut yrittäjälle työnsä alihinnoittelun kilpailuedun saamiseksi. Nyt se loppuu.

Puolalaiset kilpailijat kiittää🤔

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan