YEL-uudistus meni läpi eduskunnassa, uutisointi jäänyt "yllättäen" vähäiseksi
Itse pienyrittäjänä olen alusta asti vastustanut ko. uudistusta. En löydä uudistuksesta mitään positiivista ja samaa kantaa olen kuullut muilta pienyrittäjiltä. Oheisessa linkissä on lista äänten jakautumisesta, kyllä taas vahvistuu mielipide siitä ketä äänestän eduskuntavaaleissa.
https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/aanestys.aspx?aanestysnro=12&is…
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Tämä uudistus takaa sen, että yhä useampi pienyrittäjä laittaa pillit pussiin ja yhä harvempi ylipäänsä alkaa yrittäjäksi.
Miksi? Onhan omasta eläkkeestä täytynyt huolehtia tähänkin saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli mitä ne päätti siis niin että koskee sinua?
Eläkeyhtiöt saavat täyden vallan määrittää eläkemaksujen määrän. Tähän asti siihen on voinut itse vaikuttaa enemmän. Hiljaisempana ajanjaksona pienempää yelliä jne. Nyt alkaa eläkeyhtiöiden kyttääminen yrityksen toimintaa kohtaan ja mielivaltainen laskelmien teko. Ahneet eläkeyhtiöt voittivat tämänkin jutun.
Loppuu se yrittäjien veronmaksajien kukkarolla käynti. Alivakuuttaminen on ollut yrittäjien tapa. Ensin rahat taskuun ja sitten muiden lompakolle, mutta tätähän se yrittäjien toiminta on eletään toisten työstä eikä tehdä itse mitään järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä uudistus takaa sen, että yhä useampi pienyrittäjä laittaa pillit pussiin ja yhä harvempi ylipäänsä alkaa yrittäjäksi.
Tiedän lähipiirissä kaksi pienyrittäjää, jotka lopettavat tämän takia. Ja kolmas (minä) ei uskalla nyt siis aloittaakaan.
Vierailija kirjoitti:
yrittäjien pitää lopettaa työllistäminen, eli kenkää niille muutamalle veronmaksajalle, että itsellä riittää leipää pöytään. miksi tukea yhteiskuntaa, joka sinut yrittää kampittää joka asiassa? jos olisin yrittäjä, olisi firmani virossa, ja säästyneillä verorahoilla elelisin melkoisen leveästi. suomessa sijaitseva omaisuus tietenkin jonkun toisen nimissä.
Eiköhän se ole se yrittäjä, joka tässä pelissä on saama puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeyhtiöt saavat täyden vallan määrittää eläkemaksujen määrän. Tähän asti siihen on voinut itse vaikuttaa enemmän. Hiljaisempana ajanjaksona pienempää yelliä jne. Nyt alkaa eläkeyhtiöiden kyttääminen yrityksen toimintaa kohtaan ja mielivaltainen laskelmien teko. Ahneet eläkeyhtiöt voittivat tämänkin jutun.
Loppuu se yrittäjien veronmaksajien kukkarolla käynti. Alivakuuttaminen on ollut yrittäjien tapa. Ensin rahat taskuun ja sitten muiden lompakolle, mutta tätähän se yrittäjien toiminta on eletään toisten työstä eikä tehdä itse mitään järkevää.
Minkälainen idiootti kirjoittaa tällaista? Oletko joku provokone, jolla ei ole parempaa tekemistä? Pienyrittäjät tekevät töitä kellon ympäri ja viikonloput päälle. Kesäloma saattaa olla viikko maksimissaan ja silloinkin asiakkaat närkästyvät. Tuloista maksetaan toimitilan vuokra yms., materiaalit ja muut maksut ja palkkaa jää hyvänä kuukautena itselle käteen se 1800 e. Toisinaan pystyy ottamaan harjoittelijan sinne pyörimään ja joskus jopa tarjoamaan pikkuhommia alihankkijalle (jolla toki pitää olla se oma yritys, koska muuten ei palkkakuluihin olisi millään varaa). Jostain syystä ne pienyrittäjät vain jaksavat yrittää. Sinä se elät yrittäjien työstä, eikä päinvastoin, etenkin jos olet joku valtion viraston suojatyöpaikkalainen, joten voisit pikkuisen pitää suutasi soukemmalla.
20000 euron nettotuloilla nyt maksamaan 4880 euron YEL-maksua. Ja sitten normiverot päälle. Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla jopa normaalia tyhmempi työläinen. Työnantajasi maksaa osan eläkemaksuistasi. Eli yrittäjä. Sellainen loinen sinä olet.
Tehkää kovemmin töitä niin eläkeläisenä minäkin saa leipee ja lämpöööö
Vierailija kirjoitti:
Koskee tämä myös sivutoimisia yrittäjiä? Eli jos myyn käsitöitä ja olen ilmoittanut ne aina vain veroilmoituksessa, niin pitääkö mun alkaa maksamaan nyt jotain eläkemaksuja?
Jos myyntiä on alle 8000€ vuodessa, ei YEL-maksua tarvitse maksaa. En muista paljonko se tarkka määrä oli mutta noin 8 tonnia.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Tehkää kovemmin töitä niin eläkeläisenä minäkin saa leipee ja lämpöööö
Moi Igorin hokija.
Tässä on ollut sellainenkin porsaanreikä että YEL-työtulon mukaan määräytyy myös asumistuki. Tiedän erään tuhansia kuussa tienaavan yrittäjän, joka on ilmoittanut YEL-työtulon minimin ja nostaa asumistukea.
🇺🇦🇮🇱
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskee tämä myös sivutoimisia yrittäjiä? Eli jos myyn käsitöitä ja olen ilmoittanut ne aina vain veroilmoituksessa, niin pitääkö mun alkaa maksamaan nyt jotain eläkemaksuja?
Jos myyntiä on alle 8000€ vuodessa, ei YEL-maksua tarvitse maksaa. En muista paljonko se tarkka määrä oli mutta noin 8 tonnia.
Tehty työtuntien määrä vaikuttaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kyllä tappaa tehokkaasti monet pienet toiminimet.
Millä tavalla? Onhan yrittäjän ollut pakko huolehtia eläketurvastaan tähänkin saakka.
Ei se ole kestävää yrittäjyyttää jättää omat eläkemaksut maksamatta. Olla sitten ilman rahaa eläkkeellä.
Et ole perehtynyt YEL-maksuun lainkaan. Useiden satojen eurojen kuukaisittainen maksaminen ei aikaansaa kuin vähän minimieläkettä paremman eläkkeen. Siksi sitä on ollut järjetöntä maksaa ja parempi ratkaisu on ollut sijoittaa raha.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja tässä nykyisessä tilanteessa Suomi oikeasti tarvitsisi niitä yrittäjiä ja menestyviä ja työllistäviä yrityksiä. Menestyneetkin yritykset lähtee yleensä aluksi pienestä liikkelle. Jos harva enää edes aloittaa yritystoimintaa, niin mistä niitä menestyviä yrityksiä ja työpaikkoja saadaan.
Kaffebulla kirjoitti:
Tässä on ollut sellainenkin porsaanreikä että YEL-työtulon mukaan määräytyy myös asumistuki. Tiedän erään tuhansia kuussa tienaavan yrittäjän, joka on ilmoittanut YEL-työtulon minimin ja nostaa asumistukea.
Tämä on täysin laillista. Laki muutettiin runsas 10 vuotta sitten, että yrittäjllä asumistuen perusteena käytetty tulo on ilmoitettu YEL-työtulo. Mikset itse työskentele missään vaan vietät kaikki päiväsi Vauva-palstalla? Taidat olla elämäntapatyötön?
Mitenhän paljon äänestäneet "JAA" olivat perehtyneet tähän oikeasti kunnolla?
Olen töissä hoitoalalla ja olen ollut aiemmin myös yrittäjä. Siksi nämä asiat kiinnostavat.
Suosittelen YEL-maksun maksamista koska muuten tulee ikävä yllätys kun jää sairaslomalle. Sairauspäiväraha määräytyy YEL-työtulon mukaan eli jos sitä maksaa minimin, ei saikkurahaa tule kuin hiluja. On ollut ikävä yllätys monelle.
Ja voihan sitä miettiä että onko se oikein, että jättää eläkemaksut maksamatta ja sitten eläkkeellä nostaa tukia, kun eläke on huono. Eli maksattaa muilla oman eläkkeensä sen sijaan, että olisi itse säästänyt itselleen YEL-eläkkeen.
🇺🇦🇮🇱
Suurin syy alivakuuttamiseen on nykyisen systeemin järjetön tehottomuus.
Karrikoidusti suhdeluku on se, että säästämällä itsellesi 5€/kk sulla on eläkkeellä enemmän rahaa kuin maksamalla YEL maksua 1500€/kk.
Eli järjestelmä olisi vain pitänyt muuttaa Ruotsin malliin jossa jokaisen on toki säästettävä eläkettä varten, mutta saavat itse valita tavan. Tällöin toki eläkevakuutusyhtiöt olisivat jääneet tehottomuudellaan tappiolle.
Toinen surkeus on tosiaan se, että muutoksen jälkeen tulo määritetään vastaavan palkkatuloa saavan työntekijän perusteella. Jos siis esimerkiksi olet asianajaja joka pyörittää pientä toimistoa vain sen mukaan kuin on tarvis (esim. laskutat 7000€/kk) niin yhtäkkiä sun tarvis maksaa alan keskipalkan mukaisesti laskettua YELiä, mikä on lähemmäs 2500€/kk. Varsinkin jos tulee kuukauden-pari hiljaisempi jakso, niin tuo 2500€/kk pitää maksaa, vaikka toteutunut laskutus olisi vian 3000€/kk.
Jokainen ymmärtää, että pienyrittäjän tulo harvoin on tasaista ja ennustettavaa, ja nimenomaan siksi on varmuuden vuoksi maksettu minimit ja se mitä oikeesti on säästöön jäänyt on itse sijoitettu eläkevakuutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuosta uutisoitu pitkin syksyä, tällä palstallakin JOPA on asiasta keskusteltu.
Uudistuksella pyritään varmistamaan se, että yrittäjillä on kohtuullinen, toimeentulon takaava eläke sitten kun jäävät eläkkeelle. Ettei tarvitse Folke Westin tapaan olla rutisemassa lööppilehdissä, että kun isä neuvoi aikanaan olemaan maksamatta muuta kuin minimin, niin yllättäen nyt ei saakaan toimeentulon takaavaa eläkettä!
Näin 30-vuotiaana pienyrittäjänä en usko että eläkejärjestelmä säilyy samanlaisena seuraavaa 40 vuotta kun ehkä mahdollisesti 70-vuotiaana pääsen eläkkeelle. Ja sukuani kun katson niin aika harva enää 75+ vuotiaana on elämänsä kunnossa että voisi siitä eläkkeestä oikeasti nauttia :D Ei tässä ole kyse mistään muusta kuin noiden eläkeyhtiöiden ahneudesta. Monilla yrittäjillä yrittäminen todennäköisesti muuttuu kannattamattomaksi nyt jos maksut paljon nousee kun yrittämisessä on paljon muitakin kuluja.