YEL-uudistus meni läpi eduskunnassa, uutisointi jäänyt "yllättäen" vähäiseksi
Itse pienyrittäjänä olen alusta asti vastustanut ko. uudistusta. En löydä uudistuksesta mitään positiivista ja samaa kantaa olen kuullut muilta pienyrittäjiltä. Oheisessa linkissä on lista äänten jakautumisesta, kyllä taas vahvistuu mielipide siitä ketä äänestän eduskuntavaaleissa.
https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/aanestys.aspx?aanestysnro=12&is…
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko tuo myös sellaisia osakeyhtiöitä missä omistaja ei työskentele yrityksessä vaan sillä on työntekijät, itse on pelkästään osakkeiden 100% omistaja?
Ei tarvitse olla eläkesysteemissä mukana laisinkaan. Niin se on ainakin tähän asti ollut. Vasta jos tekee merkittävän määrän töitä niin se muuttuu pakolliseksi.
Onko siis sellaista yritysmuotoa missä työnantajan ei tarvitse YEL maksuja maksella vaan toimii pelkkänä hallituksen puheenjohtajana ja osakkeiden sataprosenttisena omistajana ja kuka vahtii ettei omistaja tee töitä ja jos tekee miten se todistetaan?
Esimerkiksi ihan tavallinen osakeyhtiö. Periaatteessa mikä tahansa yritysmuoto toimii samoilla säännöillä. YEL pakollisuuden määrää työtulo. Todistusvelvollisuus on ollut tähänkin saakka olemassa. Sen osalta mikää ei ole muuttunut. Jos oma firma maksaa palkkaa vaikka 500 € kuukaudessa ja se vastaa todellista työpanosta niin ei tarvitse olla yrittäjän eläkettä. Jos taas tienaa 1000 € kuukaudessa niin täytyy olla. Noin yksinkertaistusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kyllä tappaa tehokkaasti monet pienet toiminimet.
Millä tavalla? Onhan yrittäjän ollut pakko huolehtia eläketurvastaan tähänkin saakka.
Ei se ole kestävää yrittäjyyttää jättää omat eläkemaksut maksamatta. Olla sitten ilman rahaa eläkkeellä.
Realiteetti on vain toista. Onko parempi yhteiskunnan kannalta, että monet minimi-YEL:iä maksaneet laittavat lapun luukulle ja siirtyvät työttömiksi?
Vierailija kirjoitti:
Eli asiakkaiden maksamat taksat nousee koska tuskin yrittäjät haluavat laskea omaa elintasoaan ja kaikilla se elintason lasku ei ole enää edes mahdollista kun eletään kädestä suuhun.
No eihän! Näin olisi ainoastaa jos yrittäjät ei millään tavalla varautuisi omaan eläkkeeseen. Ei firmaa voi silleen pyörittää! Pakko jollain tavalla on laittaa rahaa sivuun oman vanhuuden varalta. Muuten käy tosi huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjyys ei kannata. JA julkinen puoli on tehotonta virkamiesten tempputyöllistämistä.
Ihmettelen millä Oy Suomi Ab aiotaan saada nousuun tulevaisuudessa.
On kyllä niin hullut ajat käynnissä, etten tiedä mitä edes sanoisin. Ei auta kuin rukoilla pelastusta.
.
Odottakaahan kun lama todenteolla iskee keväällä
Sota leviää, korot nousee, inflaatio kiihtyy, verotus kiristyy, kauppasodat laajenee, omaisuus menettää arvonsa,
Osalla ihmisistä katastrofi on aina puolen vuoden päässä. Varmaan raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kyllä tappaa tehokkaasti monet pienet toiminimet.
Millä tavalla? Onhan yrittäjän ollut pakko huolehtia eläketurvastaan tähänkin saakka.
Ei se ole kestävää yrittäjyyttää jättää omat eläkemaksut maksamatta. Olla sitten ilman rahaa eläkkeellä.
Realiteetti on vain toista. Onko parempi yhteiskunnan kannalta, että monet minimi-YEL:iä maksaneet laittavat lapun luukulle ja siirtyvät työttömiksi?
Onko se sitten parempi kun näiden eläkemaksut maksamatta jättäneiden elättäminen kaatuu yhteiskunnan harteille? Eläkkeellä olevia yrittäjiä kun ei voi kuitenkaa antaa kuolla nälkään.
Media pitää ilmeisen tarkoituksellisesti kaikkia joutavia kohuja koko ajan esillä, jotta kansalaiset eivät huomaisi mitä kaikkea paskaa päättäjät päättää ja tekee.
Siksi homot, perversiot, ilmasto ja nyt myös sähköpelottelu on esillä suhterttoman paljon.
Media ei ole enää vahtikoira vaan puudeli.
Jahas. Se on laitettava sitten oman pienyrityksen pillit pussiin ja ryhdyttävä työttömäksi. Ja aion pitää huolen että en tule pääsemään mihinkään työpaikkaan. Siinäpähän miettivät kannattiko.
Vierailija kirjoitti:
Media pitää ilmeisen tarkoituksellisesti kaikkia joutavia kohuja koko ajan esillä, jotta kansalaiset eivät huomaisi mitä kaikkea paskaa päättäjät päättää ja tekee.
Siksi homot, perversiot, ilmasto ja nyt myös sähköpelottelu on esillä suhterttoman paljon.
Samaa mieltä. Meitä harhautetaan koko ajan.
Joo, tää on vaikea uudistus, jos nyt pakotetaan yrittäjiä maksaan eläkemaksuja niin se tarkoittaa että sitä rahaa pitää olla tulevaisuudessa eläkkeiden maksuun ja jos tää ei ole rahastoiva eläkesysteemi niin onko sitä. Ne lisämaksut tosiaan auttavat nykyisten eläkkeiden maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko tuo myös sellaisia osakeyhtiöitä missä omistaja ei työskentele yrityksessä vaan sillä on työntekijät, itse on pelkästään osakkeiden 100% omistaja?
Ei tarvitse olla eläkesysteemissä mukana laisinkaan. Niin se on ainakin tähän asti ollut. Vasta jos tekee merkittävän määrän töitä niin se muuttuu pakolliseksi.
Onko siis sellaista yritysmuotoa missä työnantajan ei tarvitse YEL maksuja maksella vaan toimii pelkkänä hallituksen puheenjohtajana ja osakkeiden sataprosenttisena omistajana ja kuka vahtii ettei omistaja tee töitä ja jos tekee miten se todistetaan?
Esimerkiksi ihan tavallinen osakeyhtiö. Periaatteessa mikä tahansa yritysmuoto toimii samoilla säännöillä. YEL pakollisuuden määrää työtulo. Todistusvelvollisuus on ollut tähänkin saakka olemassa. Sen osalta mikää ei ole muuttunut. Jos oma firma maksaa palkkaa vaikka 500 € kuukaudessa ja se vastaa todellista työpanosta niin ei tarvitse olla yrittäjän eläkettä. Jos taas tienaa 1000 € kuukaudessa niin täytyy olla. Noin yksinkertaistusti.
Todistusvelvollisuus siis kenellä ja miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuosta uutisoitu pitkin syksyä, tällä palstallakin JOPA on asiasta keskusteltu.
Uudistuksella pyritään varmistamaan se, että yrittäjillä on kohtuullinen, toimeentulon takaava eläke sitten kun jäävät eläkkeelle. Ettei tarvitse Folke Westin tapaan olla rutisemassa lööppilehdissä, että kun isä neuvoi aikanaan olemaan maksamatta muuta kuin minimin, niin yllättäen nyt ei saakaan toimeentulon takaavaa eläkettä!
Jos tässä ajettaisiin yrittäjien etua, niin miksi yrittäjät ja heidän edunvalvojansa vastustaisivat tätä? Kyllä tässä ajetaan eläkeyhtiöiden etua, ja päästetään ahneet yhtiöt pienyrittäjien lompakoille vapain käsin. Tuloja ei tarvitse olla ollenkaan, mutta eläkeyhtiö voi silti vaatia 5000€/kk tulojen mukaiset eläkemaksut. Ei tuossa ole järjen häivääkään.
Eikä voi. Työtulon määräytymisen perusteita uusi laki ei muuta millään tavalla! Periaatteena jos on maksanut oikean suuruiset eläkemaksut niin mikään ei muutu.
Uudessa laissa eläkemaksut katsotaan lähtökohtaisesti sen pohjalta mitä samalta alalta saisi työntekijänä palkkaa ja eläkeyhtiö määrittelee tämän. Siihen voi hakea muutosta todellisten tulojen perusteella, mutta niissä on aina pitkät käsittelyajat ja mahdollisuus mielivaltaisuuteen. Yrittäjä ei voi siis enää itse päättää mitä maksaa, jos tuleekin heikompia kausia.
Onkohan yrittäjien posterboylla aka kiukaalle kusijalla yel maksut jiirissä
Vierailija kirjoitti:
Jahas. Se on laitettava sitten oman pienyrityksen pillit pussiin ja ryhdyttävä työttömäksi. Ja aion pitää huolen että en tule pääsemään mihinkään työpaikkaan. Siinäpähän miettivät kannattiko.
Kiitos, mä soitan sun asiakkaat lävitse ja otan ne itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Media pitää esillä sitä, mitä sen omistajat haluavat sen pitävän.
Yhteiskunta haluaa joutavia kohuja ja jatkuvaa pelkoa, koska silloin ihmisten hallinta on paljon helpompaa.
Kun yksi pelko hiipuu, seuraava on jo valmiina odottamassa. Katsokaa, niin näette pelon jatkumon olevan aukoton. Media on ja on aina ollut vallan puudeli.
Koskee tämä myös sivutoimisia yrittäjiä? Eli jos myyn käsitöitä ja olen ilmoittanut ne aina vain veroilmoituksessa, niin pitääkö mun alkaa maksamaan nyt jotain eläkemaksuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa myyn edes saman alan tuotteita kuin sinä eli tuskin mun asiakkaat on kiinnostuneita sun palveluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Media ei ole enää vahtikoira vaan puudeli.Media pitää esillä sitä, mitä sen omistajat haluavat sen pitävän.
Yhteiskunta haluaa joutavia kohuja ja jatkuvaa pelkoa, koska silloin ihmisten hallinta on paljon helpompaa.
Kun yksi pelko hiipuu, seuraava on jo valmiina odottamassa. Katsokaa, niin näette pelon jatkumon olevan aukoton. Media on ja on aina ollut vallan puudeli.
Ei näin voimakkaasti. Koronan jälkeen vasta alkoi tämä ylimitoitettu pelottelu. Siihen asti pystyin lukemaan uutisia. Nyt en enää pysty enkä jaksa. Homma on mennyt ihan överiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa myyn edes saman alan tuotteita kuin sinä eli tuskin mun asiakkaat on kiinnostuneita sun palveluista.
Joku ne sinun asiakkaat nappaa itselleen ja kiittää YEL:liä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ne sinun asiakkaat nappaa itselleen ja kiittää YEL:liä.
No sitten nappaa. Itse aion alkaa nauttia työttömyydestä, pitkistä yöunista ja luonnossa liikkumisesta.
Eli asiakkaiden maksamat taksat nousee koska tuskin yrittäjät haluavat laskea omaa elintasoaan ja kaikilla se elintason lasku ei ole enää edes mahdollista kun eletään kädestä suuhun.