Mistä tingit tulevana talvena sähkön ja ruoan hintojen nousun vuoksi?
Itsellä jää kampaajakäynnit pois ainakin.
Lounasravintolakäynnit jää myös pois.
Kevään laskettelureissu peruttiin.
Vaatteita en aio ostaa ollenkaan koko talvena, onneksi vähän liikaakin kaapeissa niitä.
Mistä te muut karsitte?
Kommentit (55)
Laskujen maksamisesta, totean heille vaan että se nyt on vaan kestettävä ettei täältä tule rahaa.
Olen pienituloinen ja jos tulee isompia sähkölaskuja, niin jään sitten vaan toimeentulotuelle. Sitten voikin käydä sähkösaunassa aamuin ja illoin, kun yhteiskunta maksaa laskun :3
En tiiä. En oo huomannut mitään hintojen nousua. En kyllä kovin tarkkaan oo muutenkaan perillä, mitö asiat maksaa. Kortilla saa edelleen tankin täyteen ja ruokaa kaupasta tai ravintolasta aina kun tarvii. Laskut menevät suoraveloituskena ja minä keskityn lähinnä elämiseen. Raha-asiat ei paljon kiinnostusta herätä
Mistä olen tinkinyt tänä talvena? Kyllä se talvi on jo päällä...
No, aloitin jo viime keväänä, ostin pienikulutuksisen auton, jossa on merkittävästi pienempi vakuutus (ja vero) kuin aiemmassa autossani. Ja korjauskustannukset pienempiä. Pelkällä polttoainekulutuksen vähennyksellä sain maksettua puolen vuoden ajan autolainan lyhennyksen (nyt bensa on jo niin edullista, että se ei enää korvaa koko lainan määrää). Kesällä tein saman miehen käyttämälle autolle, tosin mies joutui siinä välissä ajamaan useamman kuukauden perheen entisen teinin virattomaksi jääneellä mopoautolla ;-)
Ruuasta olen tinkinyt jo koronapandemian alusta alkaen. Tulot putosivat töiden muutosten takia, joten oli pakko reagoida nopeasti. Viime talvena mies oli pitkällä sairauslomalla, ja päivärahoilla (ei saanut enää siis palkkaa vaan Kelan päivärahaa), joten siinähän sitä hyvin paloi sitten vararahastoa. Tuli pieni putkiremppa, ja sen kyllä sain maksettua, mutta joo, eipä ole enää säästötilillä pesämunaa.
Kokolihaa meillä syödään lähinnä peuraa ja hirveä, koska niitä saadaan muutama paisti "ilmaiseksi" talkooapua ja metsänkäyttökorvausta vastaan. Muutoin jauhelihaa, lähinnä punalaputettua sikanautaa. Tosin jos sattuu tulemaan poistomyynnissä naudanpaistijauheliha alle vitosen kilo (ei taida kalliit lihat enää mennä kaupaksi?) niin ostan tietenkin pakkaseen. Lohen syönti loppui yhteen väliin kokonaan, nyt sitä voi taas ostaa, kun hinta on alle kympin kilo.
Kaikki ruoka valmistuu nykyään puuhellalla/leivinuunissa. Täytekakkuun kakkupohjaa en ole vielä leivinuunissa koittanut paistaa, tänä viikonloppuna testaan senkin. Aamuteehen veden keitän puuhellalla, vesi ehtii kuumentua kiehuvaksi sillä aikaa, kun käytän koiran aamupissalla.
Ravintoloissa ei käydä, lapset saa synttäreiden kunniaksi mäkkäri/hese-reissun. Vielä ennen koronaa se oli sushiravintolareissu.
Kahvia ei juoda, karkkia ei juurikaan syödä. Tee on ollut koko korona-ajan 50/50 mustaa irtoteetä ja itse kerättyjä ja kuivattuja yrttejä tms (mustaviininmarjan lehtiä, pihlajan lehtiä, mesiangervoa, vadelmaa, valko- ja puna-apilan kukkia ja nokkosta sekä mansikanperukkeita). Kaupasta jahtaan kaikki tarjoukset, kananmunia ostan vain alennettuun hintaan (nyt oli Sittarissa 3€/20 munaa, ostin pari satsia, pari viikkoa sitten oli Prismassa 30 (pientä) munaa 2,79€). Juustot on kilohinnaltaan halvimpia, arkijuustoa ja pirkan kermajuustoa (halvempi kuin rainbow'n juusto). Kesällä ostin 0,39€/kg spagettia 20 kiloa, suurin osa on syöty, mutta ostin syksyllä 0,69€/kg spagettia kymmenen kiloa lidlistä. Noilla päästään vuoden vaihteen yli. Perunat itsekasvatettuja, tiesin jo keväällä, että tänä talvena voi olla ruuan kanssa hankaluuksia, ihan näin nopeaa hinnannousua en arvannut kyllä. Samoin kasvatin punajuuria, papuja, porkkanaa, palsternakkaa jne mitä meillä syödään paljon, vaikken nyt varsinaisesti mikään viherpeukalo olekaan. Nyt viikonloppuna raastoin lasagnekastikkeeseen viimeisen punajuuren ja porkkanan, joten ostin nyt Sittarin tarjouksesta ne kahden kilon pussit juureksia. Viime vuonna ne oli euron, nyt 1,29€.
Talo lämpiää enimmäkseen puilla nykyään.
Eli olen tinkinyt omasta ajastani, koska lämmitän puilla (vie aikaa) teen ruuat puuhellalla (vie aikaa, se puiden haku), teen kaiken alusta alkaen (vie aikaa)...
Siirryin tekemään täyttä työaikaa entisen 70% sijaan. Ei toistaiseksi tarvitse tinkiä.
Kannattaa laskea paljon mikäkin kodinkone vie oikeasti sähköä. Esim nykyaikainen tv kuluttaa niin vähän, et telkkarin katsomista ei sähkön hinnan takia tarvitse lopettaa.
Tai kahvin keitto.. öö. Joillakin menee överiksi tää säästäminen ja itketään kun on niin kurjaa.
Matkustelusta.
Minusta ruoka ei ole noussut niin paljoa, että se vaikuttaisi mihinkään. Aina voi syödä vähemmän.
Mutta tuo sähkö mietityttää.
Ei ole mistä tinkiä. En saa edes sitä ylihintaista sähkölaskua maksettua!
Vierailija kirjoitti:
Suu säkkiä myöten.
Muuttakaa kerrostaloon jos rahat loppuu. Se on niin yksinkertaista. Ei ok-talossa, varsinkaan sähkölämmitteisessä asuminen ole mikään ihmisoikeus.
Neukkukuutioon kuuntelemaan yläkerran naapurin kusenlorotusta? No thanks.
En tingi mistään. Tulen toimeen tuloillani ja menoni pystyn maksamaan.
Samaan tapaan elän kuin ennenkin, koskaan en ole turhaan enkä myöskään puutetta kärsinyt.
En mistään kun ei ole tarvetta karsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanantaista lähtien olen tinkinyt valaistuksesta ja lämpimästä ruoasta eli istun kynttilän valossa (ihan oikeasti) ja syön kylmiä ruokia, kaikki pistokkeet on vain tarpeellisen päällä eli yhden roikan takana on kännykän lataus ja tietokoneen lataus ja nämä ovat päällä muutaman tunnin päivässä. Teetä keitän välillä eli vedenkeittimeen vettä ja siitä en suostu luopumaan vaikka hinta nousisi. Viimeiset kaksi viikkoa olen tinkinyt suihkusta. Olen käynyt kaksi kertaa suihkussa eli ne kerrat kun on pitänyt mennä työpaikalle fyysisesti. Huomenna pääsen taas suihkuun (ihanaa). Viimeiset kaksi kuukautta on ollut lattialämmitys pois, telkkaria ei ole avattu, leipää ei ole paahdettu tai kahvia keitetty kotona. Vessa vedetään muutaman kerran päivässä eli ei aina kun on käynyt tarpeillaan.
Näillä on sähkölaskua kertynyt 10 euroa, välillä maanantai aamu - nyt. Vähän kauhistuttaa mitä näyttää kuukauden loppuun ja kolmen kuukauden päästä kun tipahtaa kolmen kuukauden sähkölasku. Elo-lokakuulta sähkölasku yksin oli 300 euroa, nyt on sähkö noussut siitä. Asun yksiössä, emme saa keskustella sopimuksia itse vaan tulee vuokranantajalta ja sehän on pörssisähkö.
Ruokaostoksissa olen jättänyt kaikki hörhötuoretuotteet pois eli ostan vain juureksia (peruna, porkkana ja lanttu) enää tuoreena. Lihaa en käytä enää sitä vähääkään, harmi koska kärsin muutenkin B12 vitamiinin puutteesta ja se ei imeydy pillereistä. Leivän syönti on loppunut, koska ei ole varaa tehdä itse (sähkö) tai ostaa.
En olisi uskonut, että pohjoismaissa päästään tälläiseen tilanteeseen. Koko Eurooppa on ihan kaaoksessa.
Miten se kaaos Euroopassa ilmenee? Asun ulkomailla, enkä huomaa mitään kaaosta.
Olen tuo, jota lainasit ja asun Ruotsissa tai muutin tänne puoli vuotta sitten Saksasta. Euroopassa on myös sähkön hinta noussut, jos et ole vielä huomannut? Toki kiva, jos ei näy sun perusarjessa mitenkään. Kaasun hinta on Euroopassa noussut, kiva jos et ole sitäkään nähnyt. Jenkeissä tai Aasian maissa ei tokikaan näy tämä Eurooppalainen sekoilu.
Asuin ja asun maissa, joissa on AINA ollut kaasu ja sähkö erittäin kallista. Suomessa oli sähkö ilmeisesti Euroopan halvinta aikoinaan. Eihän näissä Euroopan maissa juuri ole sähkölämmitteisiä taloja ja asuntoja kuten Suomessa, ehkä Ruotsissakin niitä. Kuitenkaan kaaosta ei ole Saksassa sen paremmin kuin Välimeren maissakaan. Hinnat ovat nousseet entisestä jo paljon kalliimmasta hinnasta kuin Suomessa mutta vouhotusta asiasta ei ole joka päivä mediassa.
Saunan lämmittäminen pitäisi kieltää lailla.