Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tingit tulevana talvena sähkön ja ruoan hintojen nousun vuoksi?

Vierailija
14.12.2022 |

Itsellä jää kampaajakäynnit pois ainakin.
Lounasravintolakäynnit jää myös pois.
Kevään laskettelureissu peruttiin.
Vaatteita en aio ostaa ollenkaan koko talvena, onneksi vähän liikaakin kaapeissa niitä.

Mistä te muut karsitte?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vielä mistään. Halpa sähkösopimus vielä tämän talven. Silti kyllä tulevaisuus pelottaa ja nimenomaan sähkölaskujen vuoksi. Meillä ne on jatkossa varmaan tonnin tai pari kuussa, kiva sitten maksella. Ruuan hinnan nousu ei ole edelleenkään ongelma, ainakin omassa taloudessa korotuksesta puhutaan kympeistä kuukausitasolla. Eli jos aiemmin mennyt 500 niin nyt menee 550-600 euroa. Ei sitä edes huomaa. Mutta jos sähkölaskut on jatkossa 300 euron sijasta 2000 euroa, niin ei sellaista kovin pitkään kestä. Meillä on kyllä säästöjä, mutta en haluaisi käyttää niitä sähkölaskujen maksamiseen. Pakko se tietysti on jos ulosotto on toinen vaihtoehto.

Vierailija
22/55 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuin kanoista ja yhdestä pakastimesta. Nyt ei tarvitse pitää eläinsuojassa ilmastointia eikä valoja. Yhden ihmisen eväät mahdutettu jääkaappipakastimeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mistä tinkiä. Minimillä menty pitkän aikaa.

Vierailija
24/55 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oikein tingittävää.

Kahviloissa käynti loppui jo koronaepidemian takia, siinä kyllä meni n. 6 euroa kerrallaan eli 30 viikossa. Reippaasti enempi on kyllä ruoka kallistunut kuin mitä tilastoivat. Mitähän ihmeruokia ne tilastot pitää sisällään.

Nyt tukevat varakkaita joilla suuret omakotitalot sähkölaskuissa, yrityksillekin tukia taas ovat varmasti suunnittelemassa samaan aikaan kun varattomien pelkät ruokakustannukset aiheuttaa enempi huolta kuin varakkaitten tonnien laskut.

HS

18:07

Ruoka on kallistunut tänä vuonna voimakkaasti. Marraskuussa elintarvikkeet olivat 16,5 prosenttia kalliimpia kuin vuotta aiemmin.

Kyllä niissä tukeen oikeutetuissa suorasähkölämmitteisissä omakotitaloissa asuu paljon ihan normaaleja, keskituloisia (lapsi)perheitä, joilla on asuntolainat niskassa. Se tuki turvaa osin sitä, että rahojen loppuessa noi talot jäisi pankkien harteille ja jos näin kävisi, niin sitten tässä vasta iso ongelma olisikin käsillä. Samoin energiayhtiöille voisi tulla aika isoja ongelmia pidemmällä aikavälillä, kun ihmiset jättäisivät laskuja maksamatta. Eli sillä tuella on myös kerrannaisvaikutuksia.

Vierailija
25/55 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veilä enemmän ruoasta, joka alkaa olla jo mahdottomuus, kun olen jo vuosikausia kituuttanut niillä halvimmilla aineksilla. Tuoretta leipää en enää syö (kaupasta ostettua/itse tehtyä).

Vierailija
26/55 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun elämäntyyli on aika vaatimaton:

20 vuoden aikana olen ollut kahdesti matkoilla ulkomailla

En ole 15 vuoteen käynyt kampaajalla enkä edes värjää hiuksia kotona.

Ihan luomuhiukset on ja joku vain kotona tasoittaa latvat.

En koskaan syö ulkona, joskus harvoin mäkkiruokaa

En juo alkoholia ollenkaan

En ole ikinä polttanut.

Noista tulee kyllä säästöä satasia per kuukausi

Vierailija
27/55 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suu säkkiä myöten.

Muuttakaa kerrostaloon jos rahat loppuu. Se on niin yksinkertaista. Ei ok-talossa, varsinkaan sähkölämmitteisessä asuminen ole mikään ihmisoikeus.

Vierailija
28/55 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakaan ei tarvitse tinkiä mistään koska olen elänyt aina tulojeni mukaan ja harrastuksiini kuuluu keräily ja säilöminen sekä kasvimaa ja puutarha. Ruokaan menee aika vähän rahaa kun tutuilta metsästäjiltä saa riistaa ja leivänkin leipoo itse. Pakasteessa ja kellarissa riittävästi koko talveksi. Torilta välillä tuoretta kasvista ja hedelmää, vain parhaita tuotteita. Kampaajalla käyn kerran kuussa edelleenkin. Kaupoissa käyminen ei kuulu harrastuksiini alkuunkaan, on aika inhottavaa hommaa. 

Vierailija
29/55 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun elämäntyyli on aika vaatimaton:

20 vuoden aikana olen ollut kahdesti matkoilla ulkomailla

En ole 15 vuoteen käynyt kampaajalla enkä edes värjää hiuksia kotona.

Ihan luomuhiukset on ja joku vain kotona tasoittaa latvat.

En koskaan syö ulkona, joskus harvoin mäkkiruokaa

En juo alkoholia ollenkaan

En ole ikinä polttanut.

Noista tulee kyllä säästöä satasia per kuukausi

Omaisuus jo säästössä? Montako sataa tuhatta lienee.

Vierailija
30/55 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa homma olla siinä pisteessä, että kaurapuurosta pitää jättää joko suola tai keittäminen pois. Kolikollakaan en pysty tällä hetkellä asiaa arpomaan, kun rahaa ei yksinkertaisesti ole...

Vierailija
31/55 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maanantaista lähtien olen tinkinyt valaistuksesta ja lämpimästä ruoasta eli istun kynttilän valossa (ihan oikeasti) ja syön kylmiä ruokia, kaikki pistokkeet on vain tarpeellisen päällä eli yhden roikan takana on kännykän lataus ja tietokoneen lataus ja nämä ovat päällä muutaman tunnin päivässä. Teetä keitän välillä eli vedenkeittimeen vettä ja siitä en suostu luopumaan vaikka hinta nousisi. Viimeiset kaksi viikkoa olen tinkinyt suihkusta. Olen käynyt kaksi kertaa suihkussa eli ne kerrat kun on pitänyt mennä työpaikalle fyysisesti. Huomenna pääsen taas suihkuun (ihanaa). Viimeiset kaksi kuukautta on ollut lattialämmitys pois, telkkaria ei ole avattu, leipää ei ole paahdettu tai kahvia keitetty kotona. Vessa vedetään muutaman kerran päivässä eli ei aina kun on käynyt tarpeillaan. 

Näillä on sähkölaskua kertynyt 10 euroa, välillä maanantai aamu - nyt. Vähän kauhistuttaa mitä näyttää kuukauden loppuun ja kolmen kuukauden päästä kun tipahtaa kolmen kuukauden sähkölasku. Elo-lokakuulta sähkölasku yksin oli 300 euroa, nyt on sähkö noussut siitä. Asun yksiössä, emme saa keskustella sopimuksia itse vaan tulee vuokranantajalta ja sehän on pörssisähkö.

Ruokaostoksissa olen jättänyt kaikki hörhötuoretuotteet pois eli ostan vain juureksia (peruna, porkkana ja lanttu) enää tuoreena. Lihaa en käytä enää sitä vähääkään, harmi koska kärsin muutenkin B12 vitamiinin puutteesta ja se ei imeydy pillereistä. Leivän syönti on loppunut, koska ei ole varaa tehdä itse (sähkö) tai ostaa.

En olisi uskonut, että pohjoismaissa päästään tälläiseen tilanteeseen. Koko Eurooppa on ihan kaaoksessa.

Miten se kaaos Euroopassa ilmenee? Asun ulkomailla, enkä huomaa mitään kaaosta.

Vierailija
32/55 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmityksestä. Vain lasten huoneissa on patterit pienellä. Muuten lämmitetään takalla ja leivinuunilla. Joka päivä ei voi takkaa lämmittää puiden säästön vuoksi, joten joka toinen päivä on aika vilpoisaa. Parit villasukat jalkaan ja villaviltti harteille niin jotenkin pärjää.

Veikkaan että tänä talvena tulee ihmisiä kuolemaan taloissaan kylmyyteen. Meillä ei tätä vaaraa ole, kun kyllä sitten patterit käynnistyy jos vielä kylmenee. Ollaan kuitenkin ihan ok tuloisia.

Vierailija
33/55 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maanantaista lähtien olen tinkinyt valaistuksesta ja lämpimästä ruoasta eli istun kynttilän valossa (ihan oikeasti) ja syön kylmiä ruokia, kaikki pistokkeet on vain tarpeellisen päällä eli yhden roikan takana on kännykän lataus ja tietokoneen lataus ja nämä ovat päällä muutaman tunnin päivässä. Teetä keitän välillä eli vedenkeittimeen vettä ja siitä en suostu luopumaan vaikka hinta nousisi. Viimeiset kaksi viikkoa olen tinkinyt suihkusta. Olen käynyt kaksi kertaa suihkussa eli ne kerrat kun on pitänyt mennä työpaikalle fyysisesti. Huomenna pääsen taas suihkuun (ihanaa). Viimeiset kaksi kuukautta on ollut lattialämmitys pois, telkkaria ei ole avattu, leipää ei ole paahdettu tai kahvia keitetty kotona. Vessa vedetään muutaman kerran päivässä eli ei aina kun on käynyt tarpeillaan. 

Näillä on sähkölaskua kertynyt 10 euroa, välillä maanantai aamu - nyt. Vähän kauhistuttaa mitä näyttää kuukauden loppuun ja kolmen kuukauden päästä kun tipahtaa kolmen kuukauden sähkölasku. Elo-lokakuulta sähkölasku yksin oli 300 euroa, nyt on sähkö noussut siitä. Asun yksiössä, emme saa keskustella sopimuksia itse vaan tulee vuokranantajalta ja sehän on pörssisähkö.

Ruokaostoksissa olen jättänyt kaikki hörhötuoretuotteet pois eli ostan vain juureksia (peruna, porkkana ja lanttu) enää tuoreena. Lihaa en käytä enää sitä vähääkään, harmi koska kärsin muutenkin B12 vitamiinin puutteesta ja se ei imeydy pillereistä. Leivän syönti on loppunut, koska ei ole varaa tehdä itse (sähkö) tai ostaa.

En olisi uskonut, että pohjoismaissa päästään tälläiseen tilanteeseen. Koko Eurooppa on ihan kaaoksessa.

Miten se kaaos Euroopassa ilmenee? Asun ulkomailla, enkä huomaa mitään kaaosta.

Olen tuo, jota lainasit ja asun Ruotsissa tai muutin tänne puoli vuotta sitten Saksasta. Euroopassa on myös sähkön hinta noussut, jos et ole vielä huomannut? Toki kiva, jos ei näy sun perusarjessa mitenkään. Kaasun hinta on Euroopassa noussut, kiva jos et ole sitäkään nähnyt. Jenkeissä tai Aasian maissa ei tokikaan näy tämä Eurooppalainen sekoilu. 

Vierailija
34/55 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaihtui juuri kallis sähkösopimus. Sähkölämmitteinen rivitalo, on toki varaava takka jota lämmitetään vähintään joka toinen päivä ja ilmalämpöpumppu. Sähköä säästetään niin paljon kuin voidaan. Saunominen on lopetettu. Jouluna lämmitetään kyllä sauna. Ruokaa tehdään leivinuunissa ja takassa niin paljon kuin mahdollista.

Alettiin jo kesällä varautua kasvaviin sähkälaskuihin laittamalla kuukausittain normaalia enemmän säästöön. Eli extrasäästöjä on jo kertynyt tulevaa varten, mutta sehän täytyy sitten kompensoida jotenkin, kun tilille jaa kuukausittain vähemmän rahaa.

Ravintoloissa ja kahviloissa käynti on jäänyt jotenkin pois jo koronan aikaan. Toki välillä on tässä tullut taas käytyä, mutta nyt on syksyn aikana käyty vain kerran ystävien kanssa. Aiemmin ollut tapana tilata noutoruokaa muutaman kerran kuukaudessa. Nyt se on lopetettu. Eli toisin sanoen meidän talouden rahoja ei enää mene ravintolapalveluihin. Valitettavasti.

Mulla on polkkahiukset. Kampaamokäynnin väliä olen pidentänyt 6 viikosta 8 viikkoon, eli vuositasolla kampaajayrittäjälle tuloja vähemmän. Miehen ja poikien hiukset leikataan itse.

Ruokakaupassa mietimme entistä paljon tarkemmin, mitä jätetään ostamatta, ja kilohinta ratkaisee. Nyt kun takka-leivinuuni lämpiää lähes joka päivä, syödään enemmän uunipuuroja ja pataruokia. Talven tavoitteena oppia tekemään itse leipää leivinuunissa. Aiemmin olen silloin tällöin leiponut leipää tai sämpylöitä tai jotain makeaa viikonlopuksi. Enää uunia ei sitä varten lämmitetä. Jos on pakko tehdä ruokaa sähköuunissa, niin sitten samalla teen sämpylätkin.

Vatteita on aiemminkin ostettu tarpeeseen. Meillä on kaikilla aika minimalistinen vaatekaappi, vaikkakin löytyy toki vaatteita riittävästi joka tilanteeseen metsäretkestä työtilaisuuksiin, kyläreissuista hautajaisiin. Alusvaatteita ja sukkia ostettiin kaikille vähän lisää, jotta pyykinpesuväliä saatiin pidemmäksi. Mutta en näe, että vaateostoista meidän pitäisi karsia, Ostetaan uutta, kun tarve on, ei siksi, että tekee mieli ostaa uutta.

Lopetin jo vuosi sitten kuukausilahjoittamisen hyväntekeväisyyteen.

Saunominen on lähes lopetettu sähkösopimuksen vaihtuessa. Suihkussa käydään päivittäin, mutta nopeasti. Mulla menee toki muutaman kerran viikossa hiusten pesuun enemmän vettä. Harrastetaan joka tapauksessa uimahallissa käyntiä, siellä pääsee myös saunaan.

Tänä vuonna oli tarkoitus tehdä keittiöremontti, mutta se jää nyt tekemättä, eli jollain yrityksellä yksi urakka saamatta.

Koronan jälkeen ollaan matkustettu vain kotimaassa. Hiihtolomalla oli tarkoitus lähteä Keski-Eurooppaan, mutta ei lähdetä. Ei matkusteta kotimaassakaan muuten kuin sukulaisten luo.

Eli meidän perheen palveluihin ja matkustamiseen aiemmin käyttämät rahat menee nyt säästöön, sähkölaskuihin ja ruokakauppaan. Itseäni hirvittää tämä tilanne yritysten, yrittäjien ja työntekijöiden kannalta,

Vierailija
35/55 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo valmiiksi tottunut elämään vaatimattomasti. Matkoja harvoin, ja vain kotimaahan. Kampaajalla käyn ehkä 2x vuodessa. Vaatteita ostan harvoin, ja nekin kirpparilta. En harrasta mitään maksullista. On aina syöty edullista perusruokaa.

Lasten harrastuksista ja niihin kuskaamisesta en suostu tinkimään kyllä, niihin menee paljon rahaa.

Ainut mistä olen nyt tinkinyt, on tuoreet kasvikset, eli salaattiainekset. Kurkut ja tomaatit yms jää usein kauppaan, täytyy ostaa vain oikeasti mahaa täyttäviä ruoka-aineita. Edullisia juureksia toki käytetään. Ja vitamiinit hedelmistä, niistäkään en tingi, pitäähän lapsille olla helppoa aamu/väli/iltapalaa. Vaikka niihinkin menee paljon rahaa.

Kahvinjuontia oon yrittänyt vähän vähentää, tai oon tarkempi etten keitä hukkaan.

Kauheasti on kaikki hinnat noussut, mutta kuukausitasolla en silti isoa eroa huomaa. Kaikki menee tilipäivään mennessä sujuvasti, ihan kuten ennenkin, riittää kuitenkin. Kai sitä on jostain tinkinyt huomaamattaan. Tai toisaalta, mun palkka nousi vähän syksyllä, ehkä se kompensoi.

Vierailija
36/55 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tavanomaisia ovat meidän keinomme: Auton käyttöä vähennettiin jo aiemmin, ravintolassa olen käynyt syömässä lounasaikaan 10-12 euron aterian kolmisen kertaa tänä vuonna, baareissa ja kahviloissa en viihdy.

Ruokaa teen paljon itse ja aion tehdä vastakin, lisäksi leivon. Teen isoja satseja ja laitan pakastimeen sen, mikä ei heti tule syödyksi.

Hiukseni leikkaan itse. Uusia vaatteita en ole hankkinut aikoihin ja kenkävarasto riittää useaksi vuodeksi.

Sauna lämpiää nykyisin kerran viikossa enkä käy suihkussa joka päivä kuten ennen.  Voi tehdä pikapesut pesualtaassa ja bideesuihkua käyttäen.

En enää keksi muuta kuin, että vielä tarkempi pitää olla sen kanssa, mihin elintarvikkeisiin rahansa pistää.  Mitään ex tempore -ostoksia ei saa tehdä. Kylmässä en rupea kotonani värjöttelemään ja valotkin voivat olla päällä siellä, missä niitä tarvitaan. Tosin meillä on edullinen sähkösopimus vielä ensi vuoden loppuun, mutta pitää sitä sähkönkulutusta siltä kantilta ajatella, että mikä on kaikkien etu.

Vierailija
37/55 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä tulee siirtymä markkinataloudesta pelkästään murkinatalouteen.

Vierailija
38/55 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoasta säästän, vaikka on jatkuva nälkä niin syön kerran päivässä.

Vierailija
39/55 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo aiemminkin pihisti eläneellä ei ole enää muuta vaihtoehtoa kuin säästää ruoasta. Kaikki muut säästökeinot kun on jo käytetty. Nykyisin syön vain joka toinen päivä. Nälkäisenä kaikki maistuu hyvälle.

Vierailija
40/55 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreiden kannattamisesta tingin, kuten olen tehnyt vuoden 2015 vaaleista lähtien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä