YLE: HUSissa on katastrofi. / ! \ Helsingin apulaispormestari pitää puheen. Myös TAYS on täysin tukossa ja kaatumassa. Hoitajat ovat lähteneet, potilaat tukkivat päivystykset. KÄYTTÄKÄÄN NIITÄ YKSITYISIÄ lääkäriasemia! Mikä siinä on niin vaikeaa??
Nyt on syytä luopua julkisen terveydenhuoltojärjestelmän käytöstä Etelä-Suomessa ja siirtyä yksityisen lääkäriaseman käyttöön.
Yhä useampi hoitaja vaihtaa alaa tai siirtyy yksityiselle puolelle. Tässä on se ikävä seuraus, että myös ne sinnikkäimmät lähtevät julkiselta, koska eivät enää jaksa moista ylikuormaa.
Itse ainakin olen valmis maksamaan sen muutaman satasen ekstraa päästäkseni käymään yksityisellä lääkärillä. Koska terveyteni on rahaa tärkeämpää. Siksi.
Mites teillä?
Kommentit (1199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivystykset on helisemässä kun sinne mennään jokaisesta aivastuksesta! Sinne KUULUU mennä jos on esim jalka poikki, ei flunssan tai noron takia. Mutta kun jengi on niin tyhmää että sinne vaan ängetään istumaan 6 tunniksi kun nenä vähän vuotaa...
No ei kai kukaan typerys mene sinne flunssan tai ripulin takia. Viimeksi kun kävin itse, minulla oli paha allerginen reaktio, muutamalla oli murtumia, mummoilla oli dementiaa ja isoin joukko oli päihtyneitä narkkareita, joilla oli päässä pimahtanut.
No kyllä kuule vaan menee. Osa ihmisistä on niin vieraantuneita todellisuudesta, että soittavat ambulanssin 12 h jatkuneen vatsataudin vuoksi. Ymmärtäisin tämän heikkokuntoiselta vanhukselta, mutta siis ihan täysissä ruumiin ja sielunvoimissa olevat ihmiset. Ei voi kun toisinaan ihmetellä, mihin kaikki maalaisjärki on kadonnut.
Yleensä on olemassa joku terveysneuvontanumero joka kertoo milloin tilanne on vaarallinen ja milloin ei. Eli hoitaja osaa kertoa oireiden perusteella onko soittaja kuivumassa nestehukan takia tms. Itse jouduin kovan oksentelun takia joskus soittamaan ja sanottiin, että perusterveelle ei ole haitallista oksennella pariakaan päivää.
Soitin kuitenkin siksi, että joskus olin oikeasti joutunut sairaalaan tiputukseen kun olin kuivunut johtuen rankasta kesälomabiletyksestä...omaa syytä kyllä siinä kohtaa, mutta nuo terveysneuvonnat ovat hyviä siinä kun sairastuessa ei aina tiedä mikä on vaarallista ja mikä ei ja joillain ihmisillä mieli lähtee laukalle tekemään kärpäsestä härkästä.
Vierailija kirjoitti:
Haluan vaan pois suomesta!!!
Missäköhän olisi asiat paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivystykset on helisemässä kun sinne mennään jokaisesta aivastuksesta! Sinne KUULUU mennä jos on esim jalka poikki, ei flunssan tai noron takia. Mutta kun jengi on niin tyhmää että sinne vaan ängetään istumaan 6 tunniksi kun nenä vähän vuotaa...
No ei kai kukaan typerys mene sinne flunssan tai ripulin takia. Viimeksi kun kävin itse, minulla oli paha allerginen reaktio, muutamalla oli murtumia, mummoilla oli dementiaa ja isoin joukko oli päihtyneitä narkkareita, joilla oli päässä pimahtanut.
No kyllä kuule vaan menee. Osa ihmisistä on niin vieraantuneita todellisuudesta, että soittavat ambulanssin 12 h jatkuneen vatsataudin vuoksi. Ymmärtäisin tämän heikkokuntoiselta vanhukselta, mutta siis ihan täysissä ruumiin ja sielunvoimissa olevat ihmiset. Ei voi kun toisinaan ihmetellä, mihin kaikki maalaisjärki on kadonnut.
Mun äitini on juuri tuollainen. Aina ja kaikesta pitäisi juosta lääkäriin. Siis just esim. vatsatauti, krapula, huimaus jne. Ihan naurettavaa.
Mutta: itse olen joutunut tilanteeseen, missä mut on väkisin viety sairaalaan vaikkei siitä ole mitään apua. Useammin kuin kerran. Sairastan siis epilepsiaa. Siitä ei ole mitään hyötyä, että menen sinne päivystykseen makaamaan kohtauksen jälkeen kun voisin ihan vaan nukkua kotona.
Samoin musta silmä ja verta vuotava huuli vaativat muka ambulanssikyydin päivystykseen. Miksi? Paranevat kyllä ihan muutenkin.
Ei ihme, että siellä on ruuhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein missä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä samaa mieltä aloittajan kanssa. Kaksi kertaa elämässä olen joutunut päivystykseen aivan pää kainalossa menemään ja itse kun odotti siellä hyvin tuskallisena, niin muut odottajat eivät näyttäneet sairailta ollenkaan, istuivat siellä rauhassa ja lueskelivat lehtiä. Sitten tuli joku hoitaja yhden luokse ja selitti, että sitten otat tätä antibioottia näin ja näin paljon, täysin rauhalliselle potilaalle joka kiitti ja käveli omin varmoin askelin pois.
Mulla oli selkeästi aivan väärä kuva, että päivystys olisi hätätapauksia varten, sitä varten, että on joku sellainen vaiva mitä ei yksityiselläkään hoideta ja sairaalahoito on tarpeen. Mutta siellä onkin ihmiset jotain ihottumarasvoja hakemassa!!! Ei ihme, että on ruuhkaa!
Kyseessä on voinut olla virtsatietulehdus. Nykyään siihen saa antibiootit usein puhelimitse. Virtsatietulehdus pitää hoitaa heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5/5
Ihmisillä on useita vuokra-asuntoja ja tileillä satoja tuhansia, mutta terveyskeskukseen on PAKKO päästä. HUOH!
No kun ollaan niin pihejä kuin vaan olla voi.
Mä olen ollut ymmärtävinäni, että julkinen terveydenhuolto on kaikkia kansalaisia varten. Ihan kaikkia. Eikö näin olekaan?
Saako julkisia teitä vielä käyttää kaikki? Entä ambulansseja, jos tulee paha paikka? Poliisia? Saako vesijohdosta ottaa vettä, vai pitäisikö ostaa vaan pullovettä yksityisistä palveluista? Mites toi vessan vetäminen? Koulutukseenhan ei saisi hakeutua, koska se on niin väärin, niin väärin. Sen mä olen jo aiemmin ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP; Jos saat sydärin, ja sinut viedään YO-sairaalan sijasta Mehiläiseen tai muuhun pörriäiseen pallolaajennukseen, ja olet siellä viikon, niin tiedät laskun saatuasi vastauksen typeristä typerimpään avaukseesi.
Olet kyllä vastenmielinen ihminen, mutta sinullahan on täällä paljon kavereita?
Toivottavasti sairastut vaikkapa syöpään, jossa olisi miljoonan hoitokulut privaatissa.
Mahdatkohan silloin jatkaa irvistelyäsi palstoilla?
tekstisi paljastaa, ettet ymmärrä terveydenhoidosta ja järjestelmän rahoituksesta mitään. Yksityinen järjestelmä täytyy rahoittaa yksityisillä vakuutuksilla kuten muualla maailmassa. Ei hoitoja kuulu maksaa vasta hoidon jälkeen :D
ja lopputulemana on USA:n kaltainen läntisen maailman kallein ja tehottomin (lapsikuolleisuudella mitattuna) järjestelmä.
Niin sääli, pohjaismainen hyvinvointivaltio on ollut menestystarina millä mittarilla tahansa.
olen ollut jenkeissä hoidossa, siellä ei käytännössä ole hoitojonoja. Kokeilepa täällä, itsekin olen ollut sydänoperaation osalta hoitojonossa puoli vuotta. Julkinen sektori priorisoi ihmiset hoitojonoon, se on tunnustettu julkisen järjestelmän ongelma
Vierailija kirjoitti:
mites vasurit ollaanko hyvällä tiellä kohti reaalisosialismia??
Kohti jenkkikapitalismia ollaan menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä samaa mieltä aloittajan kanssa. Kaksi kertaa elämässä olen joutunut päivystykseen aivan pää kainalossa menemään ja itse kun odotti siellä hyvin tuskallisena, niin muut odottajat eivät näyttäneet sairailta ollenkaan, istuivat siellä rauhassa ja lueskelivat lehtiä. Sitten tuli joku hoitaja yhden luokse ja selitti, että sitten otat tätä antibioottia näin ja näin paljon, täysin rauhalliselle potilaalle joka kiitti ja käveli omin varmoin askelin pois.
Mulla oli selkeästi aivan väärä kuva, että päivystys olisi hätätapauksia varten, sitä varten, että on joku sellainen vaiva mitä ei yksityiselläkään hoideta ja sairaalahoito on tarpeen. Mutta siellä onkin ihmiset jotain ihottumarasvoja hakemassa!!! Ei ihme, että on ruuhkaa!Kyseessä on voinut olla virtsatietulehdus. Nykyään siihen saa antibiootit usein puhelimitse. Virtsatietulehdus pitää hoitaa heti.
Täälläpäin se ei oo kyllä mikään päivystysasia. Ensin käsketään juoda pari päivää karpalomehua. Sitten jos se ei auta, niin voi vasta ottaa näytteen. Senkään kanssa ei ole kiire. Pitää jaksaa odotella rauhassa viikonlopun yli jne. Sitten ehkä saa antibiootit, jos näytteessä näkyy jotain
-sivusta
Kela (toimeentulotuki) kieltäytyy maksamasta yksityisen puolen laskuja, joten ei ole paljoa valinnanvaraa.
Vierailija kirjoitti:
T. Yksityistämisen ja amerikan mallin lobbaajat puoluerajoista riippumatta. PS. Unohditte vain että kun verotatte kovin ja vähennätte toimeentulotukea ja kiristätte kriteerejä samalla kun jaatte omaan taskuun ihmisille ei jää rahaa käyttää yksityisiä palveluita ja mihinkään muuhunkaan. Samalla sitten sotkette julkisten palveluiden toimivuuden.
Toimeentulotukea joutaakin pienentää. Sen sijaan ihmisille työtä ja siitä palkka, jolla tulee toimeen ilman toimeentulotukia. Ja joka tapauksessa paljon paremmin kuin millään toimeentulotuella. Kiitos!
Voisin kyllä mennä yksityiseen sairaalaan oman vakuutuksen turvin, jos siellä vain pystyttäisiin tutkimaan ja hoitamaan kaikki akuutit vaivat esim. keuhkoveritulpat. Toistaiseksi se erikoissairaanhoito on keskitetty näihin julkisiin päivystyksiin, jonne on vaan pakko näissä tapauksissa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi moni luulee että terveydenhuoltoa tai vakuutusta ei saa, jos on ollut masennus?
Vakuutus ei ole mikään ilmainen terveydenhuolto vaan tarkoittaa että maksat esimerkiksi 1000 euroa vuodessa siitä. Ihan vastaavasti voisit mennä yksityiselle ilman vakuutusta, jos sinulla on tuhansia euroja käytettäväksi omaan terveyteen?
Muutenkin vakuutuksista rajataan pois vanhat sairaudet - ei ne ole usein este koko vakuutuksen saamiselle.
No mä en saanut. Kyseessä oli vielä synnytyksen jälkeinen masennus, joka on yleistä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma muualla Euroopassa melkein joka ikisessä maassa toimii julkinen terveydenhuolto huomattavasti paremmin kuin Suomessa. Jännä miten se onnistuu niiltä, mutta ei Suomelta
Vierailija kirjoitti:
Voisin kyllä mennä yksityiseen sairaalaan oman vakuutuksen turvin, jos siellä vain pystyttäisiin tutkimaan ja hoitamaan kaikki akuutit vaivat esim. keuhkoveritulpat. Toistaiseksi se erikoissairaanhoito on keskitetty näihin julkisiin päivystyksiin, jonne on vaan pakko näissä tapauksissa mennä.
olen ollut kaksi viimeistä leikkausoperaatiota yksityisellä. Kyllä yksityisillä suoritetaan erikoissairaanhoidon isoja operaatioita, tehohoitoa ei toistaiseksi anneta. Sitä seuraavaksi, kun julkiselta loppuvat rahat siihenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pelottavaa. En saa vakuutusta, kun on ollut nuorena masennus. Toivottavasti ei tuu ikinä syöpää tai mitään, sillä jos tulee niin se on sitten kuolemaksi. Oon niin pienituloinen ettei oo vara hoitaa sitten sitä.
Eipä niitä syöpiä päivystyksessä hoideta vaan ihan muualla erikoissairaanhoidossa.
Edes vakuutuksilla ei saa yksityisillä hoidettua, kun syöpähoidot on julkisella hyvin hyvin suurelta osin.
Mutta, syöpähoitoonkin mennään päivystyksen kautta. Itse asiassa sairaalahoitoon ei HUS-alueella ole muuta tietä kuin päivystyksen kautta.
Olin osastolla umpisuolen leikkauksessa ja samassa huoneessa oli toinen vatsavaivainen, jonka vaivan syy ei selvinnyt ja hänet passitettiin kotiin. Hän sanoi suoraan että hänellä on ruumillinen työ eikä pysty työhön vaan joutuu tulemaan huomenna takaisin. Siihen vastattiin että ok, päivystyksen kautta.
- Siis tämän Jorvin sairaalan päivystyksen?
- Ei vaan Peijaksen päivystyksen koska asut Vantaalla ja sieltä sitten kuljetetaan taas ambulanssilla tänne koska vatsataudit on keskitetty tänne.
Näin niitä vähäisiä resursseja saadaan tuhlattua järjettömään prosessiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi moni luulee että terveydenhuoltoa tai vakuutusta ei saa, jos on ollut masennus?
Vakuutus ei ole mikään ilmainen terveydenhuolto vaan tarkoittaa että maksat esimerkiksi 1000 euroa vuodessa siitä. Ihan vastaavasti voisit mennä yksityiselle ilman vakuutusta, jos sinulla on tuhansia euroja käytettäväksi omaan terveyteen?
Muutenkin vakuutuksista rajataan pois vanhat sairaudet - ei ne ole usein este koko vakuutuksen saamiselle.
Nro 181 vastaa: kun sitä vakuutusta EI SAA, piste. Kysyin tarjousta useammasta paikasta, vanhoja sairauksia ei ollut. Vanha masennusdiagnoosi ja ylläpitolääkitys oli. En saanut vakuutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mites vasurit ollaanko hyvällä tiellä kohti reaalisosialismia??
Kohti jenkkikapitalismia ollaan menossa.
aina kapitalismi sosialismin voittaa! Sitä nyt ei tarvitse erikseen todistella enää 2020-luvulla. Käy kyselemässä Virosta, että elävätkö mieluummin reaalisosialismissa vai kapitalismissa (siis oikeasti sekataloudessa, jossa julkisen sektorin maksupohja perustuu kestävästi terveeseen yksityiseen sektoriin)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on suunnitelmallista kokoomuspolitiikkaa. Julkinen puoli ajetaan rappiolle ja yksityisille annetaan valta. Kuten vanhustenhoidossa juuri; ruotsalainen Attendo kiristi itselleen 30% hinnankorotukset vanhustenhoidosta. Mitä kunnat voivat tehdä kuin maksaa, kun julkinen puoli on romutettu vusia sitten?
Q2: likevoitto kasvanut 7,9%, mutta konsernin sisäisten lainajärjestelyn kautta tulos jäänyt tappiolliseksi: eli ei maksa veroja voitosta Suomeen. Näin valuu miljardeja veronmaksajien rahoja yksityisiin taskuihin joka vuosi.
https://www.attendo.fi/ajankohtaista/arkisto/uutiset/attendo-konsernin-…
Julkinen puoli romuuntui, kun ajateltiin, että se saataisiin ilmaiseksi ja ilman riittävää henkilökuntaa. Lääkärit lähtivät terveyskeskuksista ensin. Ei tulojen takia, vaan liiallisen työkuorman takia. Silti ei perustettu virkoja, jotta joku edes siellä jaksaisi ja pystyisi olla. Sitten luultiin, että kun julkisena ei näin onnistunut, niin yksiteistettynä sitten. Kumma kyllä, yksityinenkään ei sitten pystynyt tuottamaan palveluja ilmaiseksi. Vaikka kutsumusammatti ja kaikki.