YLE: HUSissa on katastrofi. / ! \ Helsingin apulaispormestari pitää puheen. Myös TAYS on täysin tukossa ja kaatumassa. Hoitajat ovat lähteneet, potilaat tukkivat päivystykset. KÄYTTÄKÄÄN NIITÄ YKSITYISIÄ lääkäriasemia! Mikä siinä on niin vaikeaa??
Nyt on syytä luopua julkisen terveydenhuoltojärjestelmän käytöstä Etelä-Suomessa ja siirtyä yksityisen lääkäriaseman käyttöön.
Yhä useampi hoitaja vaihtaa alaa tai siirtyy yksityiselle puolelle. Tässä on se ikävä seuraus, että myös ne sinnikkäimmät lähtevät julkiselta, koska eivät enää jaksa moista ylikuormaa.
Itse ainakin olen valmis maksamaan sen muutaman satasen ekstraa päästäkseni käymään yksityisellä lääkärillä. Koska terveyteni on rahaa tärkeämpää. Siksi.
Mites teillä?
Kommentit (1199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivystykset on helisemässä kun sinne mennään jokaisesta aivastuksesta! Sinne KUULUU mennä jos on esim jalka poikki, ei flunssan tai noron takia. Mutta kun jengi on niin tyhmää että sinne vaan ängetään istumaan 6 tunniksi kun nenä vähän vuotaa...
Mutta kun laki vaatii todistuksen että voi olla saikulla ja kun terveyskeskukseen ei pääse. Siellä lekuri/hoitaja näkemättä olettaa ja jos näkeekin niin olettaa että vikaa ei ole ja toivottaa vain jaksamista. Sitten ihminen joutuu hakemaan muualta toivomansa apua.
Jos olet töissä niin sulla on työterveyshuolto. Ei päivystyksessä mitään saikkulappuja kirjoitella.
Ei välttämättä ole. Lain mukaan työnantaja ei ole velvollinen järjestämään edes yleislääkäripalveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivystykset on helisemässä kun sinne mennään jokaisesta aivastuksesta! Sinne KUULUU mennä jos on esim jalka poikki, ei flunssan tai noron takia. Mutta kun jengi on niin tyhmää että sinne vaan ängetään istumaan 6 tunniksi kun nenä vähän vuotaa...
Mutta kun laki vaatii todistuksen että voi olla saikulla ja kun terveyskeskukseen ei pääse. Siellä lekuri/hoitaja näkemättä olettaa ja jos näkeekin niin olettaa että vikaa ei ole ja toivottaa vain jaksamista. Sitten ihminen joutuu hakemaan muualta toivomansa apua.
Jos olet töissä niin sulla on työterveyshuolto. Ei päivystyksessä mitään saikkulappuja kirjoitella.
Miksi kuvittelet että kaikilla työssäkäyvillä on työterveyshuolto?Itselläni ei ole 30 vuotisen työurani aikana ollut muuta kuin minimi eli käytännössä ei mitään.Jos sairastuu niin terveyskeskukseen vaan. ja saikkulappukin sieltä.t.eri
Olen nyt 3kertaa tk:ssa ja 3 kertaa päivystyksessä käynyt samaa vaivaa selittämässä..nyt vihdoin otettiin sairaalaan ja tutkitaan kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä AP viitsi jauhaa p-askaa.
Me maksamme ennätyssuuria veroja, jotta meillä olisi ns. "ilmainen terveydenhoito".
Ymmärätisin vaatimuksen yksityiselle menemisestä, jos korkeaa verotustamme ei perusteltaisi terveydenhoidolla.
Kyllä se yksityinen ja yksityiset vakuutukset alkavat kiinnostamaan kunhan saadaan veroja vähän inhimillisemmälle tasolle.
verot eivät tipu. Elämme niin rankasti velaksi, ettei verotus alene vaikka terveydenhoitoa yksityistettäisiin. Säästökohteita pitäisi löytyä miljardiluokissa, eivätkä oikeasti merkittävät rationaaliset leikkaukset ole helppoja. Sen myönnän kokoomuslaisena. Valitettavasti jotkut vasemmistopopulistit eivät myönnä julkisen sektorin leikkausten tarpeellisuutta ollenkaan
Eikä oikeisto myönnä sitä, että yritystuista, harmaan talouden karsimisesta ja verovenkoilusta leikkaaminen toisi isommat säästöt kuin jostain työttömyyspäivärahan leikkaamisesta.
Yritystukiin ei sitten käy selitys että sitten mennään ulkomaille. Kuinkahan moni menisi kokonaan, johan tuotanto on monilla osittain ulkomailla.
Täysin vastikkeetonta tukea veronmaksajilta. Oikein hyvin voi pistää pystyyn yt:t vaikka ilmaista veronmaksajien rahaa lentää taskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Me maksamme ennätyssuuria veroja, jotta meillä olisi ns. "ilmainen terveydenhoito".
Ymmärätisin vaatimuksen yksityiselle menemisestä, jos korkeaa verotustamme ei perusteltaisi terveydenhoidolla.
Kyllä se yksityinen ja yksityiset vakuutukset alkavat kiinnostamaan kunhan saadaan veroja vähän inhimillisemmälle tasolle.
No jos jaksat istua 6-8 tuntia tuskissasi päivystyksessä, niin hyvä sulle.
En ole AP
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä samaa mieltä aloittajan kanssa. Kaksi kertaa elämässä olen joutunut päivystykseen aivan pää kainalossa menemään ja itse kun odotti siellä hyvin tuskallisena, niin muut odottajat eivät näyttäneet sairailta ollenkaan, istuivat siellä rauhassa ja lueskelivat lehtiä. Sitten tuli joku hoitaja yhden luokse ja selitti, että sitten otat tätä antibioottia näin ja näin paljon, täysin rauhalliselle potilaalle joka kiitti ja käveli omin varmoin askelin pois.
Mulla oli selkeästi aivan väärä kuva, että päivystys olisi hätätapauksia varten, sitä varten, että on joku sellainen vaiva mitä ei yksityiselläkään hoideta ja sairaalahoito on tarpeen. Mutta siellä onkin ihmiset jotain ihottumarasvoja hakemassa!!! Ei ihme, että on ruuhkaa!
Päivystys on akuutteja tapauksia varten - ei niiden tarvitse olla sellaisia hätätapauksia, että huutaa tuskissaan ja kuolema on ihan nurkan takana. Esimerkiksi sormen murtumaan tuskin kukaan kuolee, mutta se on silti hyvä saada hoitoon viipymättä.
Tuolla antibioottipotilaallakin on voinut olla mikä tahansa tulehdus ja korkeaCRP ilman, että se näkyy päälle. Pitäisikö odottaa pari päivää että tulehdusarvot huitelevat taivaita ja potilas tarvitseekin jo osastohoitoa tulehdukseensa?
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä mennyt nuhan takia sinne? Vai mistä sinä tiedät mitä jokaisella siellä päivystyksessä istuvalla on? Sinä et tiedä vaikka sillä nenäänsä niistävällä on oikeasti ranne murtunut, mutta kuvittelet hänen olevan siellä nuhan takia, koska sen sinä näet, etkä sitä rannetta.
Koko verorahoilla maksettu terveydenhuolto voitaisiin lopettaa, jos kerran niillä rahoilla ei saa mitään. Suurta säästöä kun ei tarvitsisi maksaa yhtään mitään palkkaa kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä samaa mieltä aloittajan kanssa. Kaksi kertaa elämässä olen joutunut päivystykseen aivan pää kainalossa menemään ja itse kun odotti siellä hyvin tuskallisena, niin muut odottajat eivät näyttäneet sairailta ollenkaan, istuivat siellä rauhassa ja lueskelivat lehtiä. Sitten tuli joku hoitaja yhden luokse ja selitti, että sitten otat tätä antibioottia näin ja näin paljon, täysin rauhalliselle potilaalle joka kiitti ja käveli omin varmoin askelin pois.
Mulla oli selkeästi aivan väärä kuva, että päivystys olisi hätätapauksia varten, sitä varten, että on joku sellainen vaiva mitä ei yksityiselläkään hoideta ja sairaalahoito on tarpeen. Mutta siellä onkin ihmiset jotain ihottumarasvoja hakemassa!!! Ei ihme, että on ruuhkaa!Ite en oo kehdannut mennä päivystykseen edes munuaistulehduksessa.
Mä onnekseni kehtasin, ja saman tien jouduin/ pääsin osastolle muutamaksi päiväksi. Eikä ulkopuolinen arvioija olisi ikinä arvannut mun olevan niin sairas kuin olinkaan. Ettei se toisen tarve päivystykseen päätymisestä näy välttämättä muille potilaille..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
verot eivät tipu. Elämme niin rankasti velaksi, ettei verotus alene vaikka terveydenhoitoa yksityistettäisiin. Säästökohteita pitäisi löytyä miljardiluokissa, eivätkä oikeasti merkittävät rationaaliset leikkaukset ole helppoja. Sen myönnän kokoomuslaisena. Valitettavasti jotkut vasemmistopopulistit eivät myönnä julkisen sektorin leikkausten tarpeellisuutta ollenkaan
Eikä oikeisto myönnä sitä, että yritystuista, harmaan talouden karsimisesta ja verovenkoilusta leikkaaminen toisi isommat säästöt kuin jostain työttömyyspäivärahan leikkaamisesta.
Yritystukiin ei sitten käy selitys että sitten mennään ulkomaille. Kuinkahan moni menisi kokonaan, johan tuotanto on monilla osittain ulkomailla.
Täysin vastikkeetonta tukea veronmaksajilta. Oikein hyvin voi pistää pystyyn yt:t vaikka ilmaista veronmaksajien rahaa lentää taskuihin.
todellakaan ei yritystuista leikkaamalla saa samanlaisia rahoja kuin sosiaaliturvasta leikkaamalla. Sote-sektori on tällä hetkellä n. 30 % BKT:stä, se on täysin määräävä kun leikkauksia suoritetaan.
Harmaan talouden karsiminen ja "verovenkoilu" eivät ole leikkauskohteita julkisen sektorin menopuolella. Yritystukien leikkaukset kyllä tarkoittavat, että alemman tuottavuuden omaavia vientiteollisuuden firmoja siirtyy ulkomaille. Duunarit sahaavat omaa oksaansa, tänne jää isomman jalostusarvon tuotantoa (=insinöörihommia). Lisäksi t&k hommia siirtyy muualle. Se taas vaikuttaa julkisen sektorin tulopuoleen, no siitä vasemmisto ei ole huolissaan, aina voi ottaa taikaseinästä velkaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP; Jos saat sydärin, ja sinut viedään YO-sairaalan sijasta Mehiläiseen tai muuhun pörriäiseen pallolaajennukseen, ja olet siellä viikon, niin tiedät laskun saatuasi vastauksen typeristä typerimpään avaukseesi.
Olet kyllä vastenmielinen ihminen, mutta sinullahan on täällä paljon kavereita?
Toivottavasti sairastut vaikkapa syöpään, jossa olisi miljoonan hoitokulut privaatissa.
Mahdatkohan silloin jatkaa irvistelyäsi palstoilla?
tekstisi paljastaa, ettet ymmärrä terveydenhoidosta ja järjestelmän rahoituksesta mitään. Yksityinen järjestelmä täytyy rahoittaa yksityisillä vakuutuksilla kuten muualla maailmassa. Ei hoitoja kuulu maksaa vasta hoidon jälkeen :D
Mitä jos söisit vaikka pääsi? Ai niin, se maistuu pahalle, kun se on täynnä p--kaa ja k--ta.
kiitos asiallisesta vasemmistolaisesta kommentista :D !
mites vasurit ollaanko hyvällä tiellä kohti reaalisosialismia??
Aika pelottavaa. En saa vakuutusta, kun on ollut nuorena masennus. Toivottavasti ei tuu ikinä syöpää tai mitään, sillä jos tulee niin se on sitten kuolemaksi. Oon niin pienituloinen ettei oo vara hoitaa sitten sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5/5
Ihmisillä on useita vuokra-asuntoja ja tileillä satoja tuhansia, mutta terveyskeskukseen on PAKKO päästä. HUOH!
No kun ollaan niin pihejä kuin vaan olla voi.
Kyllä sinne yksityiselle voidaan mennäkin, mutta valtion laskuun. Ai miksikö? Koska siksi me niitä veroja maksetaan.
Päinvastoin, maksamme veroja että nämä palvelut toimivat. Hallitus juuri poisti osan yksityisen kela korvauksista eli hallitus on uskonut että kaikki pystytään hoitamaan julkisella puolella. Meillä on oikeus vaatia vastinetta verorahoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai kukaan typerys mene sinne flunssan tai ripulin takia. Viimeksi kun kävin itse, minulla oli paha allerginen reaktio, muutamalla oli murtumia, mummoilla oli dementiaa ja isoin joukko oli päihtyneitä narkkareita, joilla oli päässä pimahtanut.
Sinulla on aika pieni otos arvioimaan sitä, millaisia potilaita siellä päivystyksessä on. Jos päivystyksiin menisivät vain ne, jotka sinne kuuluvat, ei olisi mitään ongelmaa, mutta maalaisjärkeä ei osata käyttää.
Ei vaan siksi kun sinne LÄÄKÄRILLE EI MUUTEN PÄÄSE. Jos julkinen toimisi kuten yksityinen, niin sinne lääkärille pääsisi tänään eikä 3 kuukauden päästä. Siksi mennään päivystykseen kun ei sinne lääkärille muuten pääse.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva saa nykyään vakuutuksen, kun puolella porukasta löytyy se masennusdiagnoosi. Vähintäänkin väärä sellainen, kun joku vittuuntunut lääkäri on tk:ssa joskus laittanut. Jos sellainen löytyy, niin vakuutusta ei myönnetä. Kaikki potilastiedot pitää toimittaa vakuutusyhtiölle. Vakuutusta ei myöskään myönnetä, jos fyysisiä sairauksia on useita ennestään tai jos myönnetään niin se on ihan hiton kallis silloin.
Moni puhuu täällä Amerikan mallista, mutta sillä ei ole mitään tekemistä meidän todellisuutemme kanssa. Siellä on pakko ottaa yksityinen vakuutus pl. kaikkein köyhimmät, mutta meillä Suomessa vakuutusta ei saa kuka tahansa, vaan vakuutusfirmat valikoivat asiakkaansa!
Olen itse aikoinaan käynyt läpi burnoutin, saanut sairauslomaa ja masennusdiagnoosin. Hoidin itseni kuntoon terapiassa ja lääkkeillä ja olen nyt taas työkunnossa alaa vaihtaneena. Toimin siis vastuullisesti. No, yritin saada yksityistä vakuutusta lähinnä siltä varalta, että saisin jonkun akuutin vaivan tyyliin sappikohtaus tai umpisuolentulehdus. Kahdella tuttavallani on ollut umpisuolentulehdus, jonka vuoksi he joutuivat käymään helvetissä ja takaisin: 14 tunnin odottelu sängyssä sairaalan käytävällä hirveissä kivuissa; toisella ei uskottu yksityisellä tehtyä diagnoosia vaan pantiin jonoon jolloin umpisuoli puhkesi ja aiheutti yleisinfektion. Jonkun tällaisen äkillisen varalle olisin ottanut vakuutuksen ja maksanut siitä rahaa. Syytä eivät vakuutusyhtiöt kertoneet suoraan, mutta sehän oli se masennusdiagnoosi. Mitään muuta kroonista vaivaa minulla ei ole. Törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Aika pelottavaa. En saa vakuutusta, kun on ollut nuorena masennus. Toivottavasti ei tuu ikinä syöpää tai mitään, sillä jos tulee niin se on sitten kuolemaksi. Oon niin pienituloinen ettei oo vara hoitaa sitten sitä.
Eipä niitä syöpiä päivystyksessä hoideta vaan ihan muualla erikoissairaanhoidossa.
Edes vakuutuksilla ei saa yksityisillä hoidettua, kun syöpähoidot on julkisella hyvin hyvin suurelta osin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP; Jos saat sydärin, ja sinut viedään YO-sairaalan sijasta Mehiläiseen tai muuhun pörriäiseen pallolaajennukseen, ja olet siellä viikon, niin tiedät laskun saatuasi vastauksen typeristä typerimpään avaukseesi.
Olet kyllä vastenmielinen ihminen, mutta sinullahan on täällä paljon kavereita?
Toivottavasti sairastut vaikkapa syöpään, jossa olisi miljoonan hoitokulut privaatissa.
Mahdatkohan silloin jatkaa irvistelyäsi palstoilla?
tekstisi paljastaa, ettet ymmärrä terveydenhoidosta ja järjestelmän rahoituksesta mitään. Yksityinen järjestelmä täytyy rahoittaa yksityisillä vakuutuksilla kuten muualla maailmassa. Ei hoitoja kuulu maksaa vasta hoidon jälkeen :D
ja lopputulemana on USA:n kaltainen läntisen maailman kallein ja tehottomin (lapsikuolleisuudella mitattuna) järjestelmä.
Niin sääli, pohjaismainen hyvinvointivaltio on ollut menestystarina millä mittarilla tahansa.
Ei se terveyskeskuksen vuodeosaston hoitajapula tuolla selity.