YLE: HUSissa on katastrofi. / ! \ Helsingin apulaispormestari pitää puheen. Myös TAYS on täysin tukossa ja kaatumassa. Hoitajat ovat lähteneet, potilaat tukkivat päivystykset. KÄYTTÄKÄÄN NIITÄ YKSITYISIÄ lääkäriasemia! Mikä siinä on niin vaikeaa??
Nyt on syytä luopua julkisen terveydenhuoltojärjestelmän käytöstä Etelä-Suomessa ja siirtyä yksityisen lääkäriaseman käyttöön.
Yhä useampi hoitaja vaihtaa alaa tai siirtyy yksityiselle puolelle. Tässä on se ikävä seuraus, että myös ne sinnikkäimmät lähtevät julkiselta, koska eivät enää jaksa moista ylikuormaa.
Itse ainakin olen valmis maksamaan sen muutaman satasen ekstraa päästäkseni käymään yksityisellä lääkärillä. Koska terveyteni on rahaa tärkeämpää. Siksi.
Mites teillä?
Kommentit (1199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5/5
Ihmisillä on useita vuokra-asuntoja ja tileillä satoja tuhansia, mutta terveyskeskukseen on PAKKO päästä. HUOH!
No kun ollaan niin pihejä kuin vaan olla voi.
Mä olen ollut ymmärtävinäni, että julkinen terveydenhuolto on kaikkia kansalaisia varten. Ihan kaikkia. Eikö näin olekaan?
Saako julkisia teitä vielä käyttää kaikki? Entä ambulansseja, jos tulee paha paikka? Poliisia? Saako vesijohdosta ottaa vettä, vai pitäisikö ostaa vaan pullovettä yksityisistä palveluista? Mites toi vessan vetäminen? Koulutukseenhan ei saisi hakeutua, koska se on niin väärin, niin väärin. Sen mä olen jo aiemmin ymmärtänyt.
Itse asiassa julkinen terveydenhoito on kaikille muille paitsi niille jotka lystin maksavat, eli ei työssäkäyville vaan heidän pitää mennä työterveydenhoitoon. Ainakaan HUS-alueella työssäkäyvää ei oteta vastaan muuten kuin työterveydenhoidon lähetteellä, tai ehkä ambulanssilla (nyt ei sitäkään vaihtoehtoa ole).
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi kiihtyvällä tahdilla vielä jonkun aikaa tippuu työelämästä eläkkeelle porukkaa ja jäävät samalla työterveyden huollon ulkopuolelle. He tulevat nykyisten päälle kuormittamaan kunnallista sairaanhoitoa.
Heillä on siihen tietysti ihan täysi oikeus.
Sairaanhoitajien tilanne ei parannu tässä maassa muuten, kuin pakottamalla tietty osa ikäluokista työllistymään alalle. Tällaista ei tule oikeassa elämässä koskaan tapahtumaan, joten pitää vain hyväksyä, että jatkossa kaikki eivät tule hoitoa saamaan. Työntekijöitä ei tule olemaan riittävästi, eikä heitä ulkomailta saada tänne hommattua tarvittavaa määrää.
Siksi tulevaisuus on robotiikan ja eutanasian.
Ihmisten elinajan odote kääntyy laskuun. Itse asiassa on jo hieman kääntynyt. Suuret ikäluokat saadaan joten kuten säällisesti vielä hoidettua, ainakin osittain, mutta noin 10v kuluttua hoitoa ei enää saa kuin satunnaisesti ja tuurilla. Ei välttämättä edes rahalla yksityiselläkään puolella.
Tilanne varmaankin helpottuu suurten ikäluokkien jälkeen. Vähemmän hoidettavia ja suurten ikäluokkien varallisuus pienempien ikäluokkien käsissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan vaan pois suomesta!!!
Missäköhän olisi asiat paremmin?
Kuulemma muualla Euroopassa melkein joka ikisessä maassa toimii julkinen terveydenhuolto huomattavasti paremmin kuin Suomessa. Jännä miten se onnistuu niiltä, mutta ei Suomelta
Italiassa lääkäri tulee kotiin, vasteaika usein max 20 min, maksutonta asiakkaalle.
Hänellä on mukanaan peruslääkkeitä, joita voi antaa heti potilaalle, maksuttomasti.
Jos saat reseptin, menet apteekkiin jossa lähes kaikki lääkkeet ovat maksuttomia. Jotkut erikoislääkkeet ovat maksullisia.
Ja tuonne me annamme rahamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi kiihtyvällä tahdilla vielä jonkun aikaa tippuu työelämästä eläkkeelle porukkaa ja jäävät samalla työterveyden huollon ulkopuolelle. He tulevat nykyisten päälle kuormittamaan kunnallista sairaanhoitoa.
Sairaanhoitajien tilanne ei parannu tässä maassa muuten, kuin pakottamalla tietty osa ikäluokista työllistymään alalle. Tällaista ei tule oikeassa elämässä koskaan tapahtumaan, joten pitää vain hyväksyä, että jatkossa kaikki eivät tule hoitoa saamaan. Työntekijöitä ei tule olemaan riittävästi, eikä heitä ulkomailta saada tänne hommattua tarvittavaa määrää.
Ihmisten elinajan odote kääntyy laskuun. Itse asiassa on jo hieman kääntynyt. Suuret ikäluokat saadaan joten kuten säällisesti vielä hoidettua, ainakin osittain, mutta noin 10v kuluttua hoitoa ei enää saa kuin satunnaisesti ja tuurilla. Ei välttämättä edes rahalla yksityiselläkään puolella.
Tilanne varmaankin helpottuu suurten ikäluokkien jälkeen. Vähemmän hoidettavia ja suurten ikäluokkien varallisuus pienempien ikäluokkien käsissä.
Tätä muuhanmaaton tahtia ei väki vähene julkisella puolella vaan lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki puupäät voisivat olla kuormittamatta päivystyksiä jokaisesta varpaankynnen nipistyksestä.
Päivystykset on täynnä "kotikuntoisia" vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä muuhanmaaton tahtia ei väki vähene julkisella puolella vaan lisääntyy.
nyt voi olla täysin paperiton ja eikun hoitojonoon vaan. Varmaan pääsee ohituskaistalle, ovat niin kovia kokeneita kantiksiin verrattuna :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä samaa mieltä aloittajan kanssa. Kaksi kertaa elämässä olen joutunut päivystykseen aivan pää kainalossa menemään ja itse kun odotti siellä hyvin tuskallisena, niin muut odottajat eivät näyttäneet sairailta ollenkaan, istuivat siellä rauhassa ja lueskelivat lehtiä. Sitten tuli joku hoitaja yhden luokse ja selitti, että sitten otat tätä antibioottia näin ja näin paljon, täysin rauhalliselle potilaalle joka kiitti ja käveli omin varmoin askelin pois.
Mulla oli selkeästi aivan väärä kuva, että päivystys olisi hätätapauksia varten, sitä varten, että on joku sellainen vaiva mitä ei yksityiselläkään hoideta ja sairaalahoito on tarpeen. Mutta siellä onkin ihmiset jotain ihottumarasvoja hakemassa!!! Ei ihme, että on ruuhkaa!Kyseessä on voinut olla virtsatietulehdus. Nykyään siihen saa antibiootit usein puhelimitse. Virtsatietulehdus pitää hoitaa heti.
Täälläpäin se ei oo kyllä mikään päivystysasia. Ensin käsketään juoda pari päivää karpalomehua. Sitten jos se ei auta, niin voi vasta ottaa näytteen. Senkään kanssa ei ole kiire. Pitää jaksaa odotella rauhassa viikonlopun yli jne. Sitten ehkä saa antibiootit, jos näytteessä näkyy jotain
-sivusta
Itse olen heti saanut antibiootit mutta minulla tosin on diabetes joten silloin ei ole paljon leikkimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivystykset on helisemässä kun sinne mennään jokaisesta aivastuksesta! Sinne KUULUU mennä jos on esim jalka poikki, ei flunssan tai noron takia. Mutta kun jengi on niin tyhmää että sinne vaan ängetään istumaan 6 tunniksi kun nenä vähän vuotaa...
Mutta kuinka moni käytännössä menee päivystykseen huvikseen jonottamaan tuntikausiksi siksi että on vähän nuhaa tai maha sekaisin? Jos joku menee päivystykseen flunssasta tai norosta, on yleensä kyse siitä, että on monta päivää ollut korkea kuume tai tulee vaikkapa veriripulia. Siinäkin tapauksessa herkästi lähetetään päivystyksestä takaisin kotiin.
Ihmiset eivät ole hyviä arvioimaan sitä, mikä on oikeasti vakava oire ja mikä ei. Usein eivät ole päivystyksen hoitajatkaan. Minun äitini käännytettiin keuhkoveritulpan kanssa pois päivystyksestä, ja vasta seuraavana päivänä ottivat hoitoon, kun ambulanssin piti paareilla hakea hänet kotoa.
Minua ärsyttää se, että toisaalta ihmisiä kannustetaan ottamaan pikkuasiatkin tosissaan jottei niistä tule vakavia seurauksia - pelotellaan että käsivarren äkillinen puutuminen voi olla merkki sydänkohtauksesta, ja jos punkki on paikallaan useamman tunnin, voi tulla borrelioosi ja joutua siitä vaikka pyörätuoliin loppuiäkseen - mutta auta armias jos oikeasti menisit päivystykseen äkillisesti puutuneen käsivarren tai takapuoleen kiinnittyneen punkin takia. Johan sinut naurettaisiin sieltä ulos, ja kirjoitettaisiin päälle vielä juttu Iltalehteen siitä, miten toivottomia tampioita päivystyksen potilaat ovat.
Apua! Mä olen ihan itse nyppinyt punkit irti. Ja jos esim selässä sellaisessa kohdassa, etten saa kättä millään sinne niin, että pinsetilläkään yletä, niin olen pyytänyt kaverilta tai naapurilta apua. Reippaasti ovat onnistuneet punkin nyppimisessä. Kiitos vaan avusta heille. Takapuoleen käsi vielä taipuu, kun olen itse vielä takapuolen pyyhkinyt ja tulee käden liikettä sinnepäin siten harjoitettua.
Uutisissa selkeästi kerrottiin syyksi hoitajapulan. Hoitajien työolojen parantamista ja palkkauksen nostoa on vaadittu jo vuosikausien ajan. Mitään merkittävää asialle ei ole tehty. En yhtään ihmettele kyseistä ruuhkaa. 1.1.23 tulee vielä Sote uudistus ja monissa paikoissa sen vuoksi aikoja jouduttu supistamaan.
Kokoomusta ei olisi koskaan pitänyt päästää hallituksiiin, tuloksena on katastrofi jonka hedelmiä me nyt nautimme. Jos Kokoomus pääsee hallitukseen seuraavaksi on lopputulemana vielä karmeampi katastrofi, koska Kokoomus ei ymmärrä valtiontaloudesta hittojakaan.
Olin 5 vuotta töissä yksityisellä lääkäriasemalla, minulla ei ollut kertaakaan paaripotiaita, kaikki kulkivat omin jaloin. Esim . kaikki oikeasti sairaitten ultraäänitutkimukset tehdään sairaalassa. Yksityisellä hoidetaan melko terveitä työikäisä ja täysin terveitten lasten pikkuvaivoja. Jos oikeasti hoitoa 24 /7 tarvitseva vanhus on yksityisellä hoidossa se maksaa 4 000 e /kk ja lääkkeet ym. päälle. Ei taida monenkaan kukkaro kestää edes 2 kuukautta. Eikä hoito ole sen kummempaa , yksin saat maata kaiken aikaa.
Suomen talous on myös romahtamassa ja iso osa ihmisistä on niin köyhiä, ettei ole vaihtoehtoja. Työterveyttä ei kaikilla ole, eikä se välttämättä kata kaikkia käyntejä.
Yksi käynti yksityisellä voi maksaa sata euroa. Jos kyse ei ole elämästä ja kuolemasta, niin on pakko odottaa julkiselle pääsyä, vaikka tilanne olisi mikä.
Ei se ole monimutkaista. Ihmisillä ei vaan ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan vaan pois suomesta!!!
Missäköhän olisi asiat paremmin?
Kuulemma muualla Euroopassa melkein joka ikisessä maassa toimii julkinen terveydenhuolto huomattavasti paremmin kuin Suomessa. Jännä miten se onnistuu niiltä, mutta ei Suomelta
Italiassa lääkäri tulee kotiin, vasteaika usein max 20 min, maksutonta asiakkaalle.
Hänellä on mukanaan peruslääkkeitä, joita voi antaa heti potilaalle, maksuttomasti.Jos saat reseptin, menet apteekkiin jossa lähes kaikki lääkkeet ovat maksuttomia. Jotkut erikoislääkkeet ovat maksullisia.
Ja tuonne me annamme rahamme.
Taidan muuttaa Italiaan
sivusta
On siunaus että saan nauttia tth:n palveluista vielä muutaman vuoden.
Yksityiset eivät ota ensiapu potilaita eivätkä muutenkaan mitään vaikeaa jos ei maksajaa löydy vaan lähettävät ne julkiselle puolelle. Yksityiset poimivat rusinat pullasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä samaa mieltä aloittajan kanssa. Kaksi kertaa elämässä olen joutunut päivystykseen aivan pää kainalossa menemään ja itse kun odotti siellä hyvin tuskallisena, niin muut odottajat eivät näyttäneet sairailta ollenkaan, istuivat siellä rauhassa ja lueskelivat lehtiä. Sitten tuli joku hoitaja yhden luokse ja selitti, että sitten otat tätä antibioottia näin ja näin paljon, täysin rauhalliselle potilaalle joka kiitti ja käveli omin varmoin askelin pois.
Mulla oli selkeästi aivan väärä kuva, että päivystys olisi hätätapauksia varten, sitä varten, että on joku sellainen vaiva mitä ei yksityiselläkään hoideta ja sairaalahoito on tarpeen. Mutta siellä onkin ihmiset jotain ihottumarasvoja hakemassa!!! Ei ihme, että on ruuhkaa!
Aika harva taitaa ääneen ulvoa kipujaan tai itkeä oloaan päivystyksessä tai muutenkaan julkisesti. Itse olen esimerkiksi ollut murtuneen, todella kipeän käden kanssa päivystyksessä, mutta ei se taatusti muille näkynyt. Ihan tavallisesti pläräilin puhelinta toisella kädellä.
Mitä terveysvakuutuksella tekee jos on varaa maksaa itse tuhansia euroja terveydenhuollosta?
Jos maksu on vaikkapa 1000 euroa vuodessa niin se on 15 vuodessa 15 000 euroa vakuutusmaksuja. Kyllä siihen samaan hintaan pääset yksityislääkärille aika monta kertaa ja moneen tutkimukseen.
Yksityisellä voi käydä omalla rahalla ilman mitään vakuutusta ja on helpompaakin sillä tavalla ilman vakuutusyhtiötä välikätenä.
Miksi sairaanhoitajat saavat kaikki samaa palkkaa , vaikka toiset tekevät paljon vaativampaa työtä yöllä päivystyksissä tai muilla toimenpideosastolla akuuttisairaalassa.
Ei yksityisiä kannata käyttää kun Narinin hallitus poistaa kaikki kela-korvaukset. Itsemurha on paras ratkaisu. Loppuu kaikki paska omalla kohdalla.
Yhä raihnaampia pidetään väkisin hengissä. Sairaanhoito keskittyy yhä enemmän eläkeiläisten hoitoon ja sitä nuoremmat saa pärjätä omillaan. Onneksi on terveysvakuutus jolla pääsee yksityiselle nopeasti (ainakin vielä).