Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: HUSissa on katastrofi. / ! \ Helsingin apulaispormestari pitää puheen. Myös TAYS on täysin tukossa ja kaatumassa. Hoitajat ovat lähteneet, potilaat tukkivat päivystykset. KÄYTTÄKÄÄN NIITÄ YKSITYISIÄ lääkäriasemia! Mikä siinä on niin vaikeaa??

Vierailija
14.12.2022 |

https://yle.fi/a/74-20008616

Nyt on syytä luopua julkisen terveydenhuoltojärjestelmän käytöstä Etelä-Suomessa ja siirtyä yksityisen lääkäriaseman käyttöön.

Yhä useampi hoitaja vaihtaa alaa tai siirtyy yksityiselle puolelle. Tässä on se ikävä seuraus, että myös ne sinnikkäimmät lähtevät julkiselta, koska eivät enää jaksa moista ylikuormaa.

Itse ainakin olen valmis maksamaan sen muutaman satasen ekstraa päästäkseni käymään yksityisellä lääkärillä. Koska terveyteni on rahaa tärkeämpää. Siksi.

Mites teillä?

Kommentit (1199)

Vierailija
1121/1199 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutus vanhaan malliin. Peruskoulusta suoraan sairaanhoitaja opistoon ja jos haluaa erikoistua, nin vuoden koulutus päälle.

Opisto kestää 2,5 v.

Nyt kaikilla on amk-tutkinto ja he hauavat ylihoitajiksi ja muut haluavat vaihtaa alaa.

Ihan hyviä hoitajia tuli opisttasoisessa koulussa ja pysyvät paremmin alalla.

Niin lisään vielä, että ennen oli apuhoitajat, joiden koulutus taisi alkuun olla vain vuoden.

Nyt tuli lähihoitajat, jotka kolme vuotta opiskelevat teoriaa.

Voi rakas. Opisto kesti 3,5 vuotta,kuten amk1,5 vuoden koulutusta on biimeksi ollut 80- luvulla.

Kummassakin ammatissa opiskelusta 1/2 on käytännön harjoittelua.

Koulutus ei ole se ongelma, vaan työn johtaminen, työkuorma ja palkka. Palkkaa nostamalla korjaantuu työkuorma,koska hoitajat jää/tulee alalle.

Vierailija
1122/1199 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun peruspalkka päivätyössä ilman lisiä on 2500e. Sairaanhoitajana. Olen tätä alaa katsellut nyt melkein 20 vuotta, eikä mikään ole muuttumassa parempaan, päin vastoin. Hain juuri yhteishaussa toiseen koulutukseen, hullukaan ei enää jää tälle alalle. Kaiken sen negatiivisen lisäksi, mitä alla jo nyt on (johtaminen, palkkaus, resurssien puute, jatkuva säästäminen ja tehostaminen) myös ihmiset on jotenkin muuttuneet aivan hirveiksi viime aikoina. Ei minkäänlaisia käytöstapoja, kaikkihetimullenyt-huutoa, haukkumista, solvaamista, nimittelyä. Ihan järkyttävää. Eikä tätä voi edes yleistää mihinkään tiettyyn ikäluokkaan tai koulutustasoon, tuntuu että näitä on nykyään 90% ihmisistä. Olen järkyttynyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/1199 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattiko Kiky, pakkorokotukset,pakkolaki hoitajille? Kannattiko vuosikymmenten kyykyttäminen?

Vierailija
1124/1199 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tärkeimmistä asioista: älkää viekö jo isoja lapsia pienen kuumeen tai flunssan takia päivystykseen. Aivan typerää touhua. Lepoa kotona, ja se riittää. Päivystyksessä flunssalle ei voida tehdä yhtään mitään.

Vierailija
1125/1199 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuo yksityisten ajanvaraukset ole vaan jollekin katkenneelle pikkirillin kynnelle ja kun haluaa maksaa flunssasaikkulapusta. Ei siellä sen nopeammin mitään oikeaa hoitoa tarvitsevaa saa.

Vierailija
1126/1199 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tärkeimmistä asioista: älkää viekö jo isoja lapsia pienen kuumeen tai flunssan takia päivystykseen. Aivan typerää touhua. Lepoa kotona, ja se riittää. Päivystyksessä flunssalle ei voida tehdä yhtään mitään.

Olen vienyt jopa oksentavan lapsen sinne päivystykseen. Ei siksi että siellä hänelle mitään olisi vaan siksi että silloinen työnantaja sitä vaati.

Vierailija
1127/1199 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva-palstalla puhutaan paljon yli 3000 euron palkoista mutta le facto on se että hyvin moni meistä sairaanhoitajista tekee työtä 2600-2700 euron ?

Näin AMK-insinöörinä peruspalkkani oli tuota tasoa joskus vuonna 2008, kun olin melko nuori insinööri. Vieläpä firmassa, joka tunnettiin huonona palkanmaksajana.

En ehkä tuolla palkalla venyisi yli-inhimillisiin työsuorituksiin.

Kuitenkin käsitys, että sairaanhoitajan ja AMK-insinöörikoulutus ovat samanarvoisia.

Vierailija
1128/1199 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun peruspalkka päivätyössä ilman lisiä on 2500e. Sairaanhoitajana. Olen tätä alaa katsellut nyt melkein 20 vuotta, eikä mikään ole muuttumassa parempaan, päin vastoin. Hain juuri yhteishaussa toiseen koulutukseen, hullukaan ei enää jää tälle alalle. Kaiken sen negatiivisen lisäksi, mitä alla jo nyt on (johtaminen, palkkaus, resurssien puute, jatkuva säästäminen ja tehostaminen) myös ihmiset on jotenkin muuttuneet aivan hirveiksi viime aikoina. Ei minkäänlaisia käytöstapoja, kaikkihetimullenyt-huutoa, haukkumista, solvaamista, nimittelyä. Ihan järkyttävää. Eikä tätä voi edes yleistää mihinkään tiettyyn ikäluokkaan tai koulutustasoon, tuntuu että näitä on nykyään 90% ihmisistä. Olen järkyttynyt. 

Onnittelen valinnasta! Itse vaihdoin kanssa juuri alaa, enkä ole katunut hetkeäkään. En ymmärrä, miten kukaan enää viitsii jäädä alalle saati kouluttautua sille.

Vierailija
1129/1199 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yksityisellä töissä ja pidin erityisesti tietojärjestelmästä ja johtamisesta. Johtamisessa miettivät voittoa, mutta eivät vetäneet sitä yhtä lujaa selkänahastani kuin julkisella isommassa "talossa".  

Saimme enemmän vapauksia työaikojen ja tehtävien järjestämisen suhteen, tietotekniikka ei hidastanut, oli hyvä lounaspöytä edulliseen hintaan, hyvät pukeutumistilat, paikka autolle tai polkupyörälle, suihkussa sai käydä ja työnantaja tarjosi kahvit tai teen. Perehdytystä ja koulutusta sai riittävästi.

Vierailija
1130/1199 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajapulaa ei auta ainakaan se, että nyt ei voi tehdä keikkaa ns toiselle työnantajalle.

Eli olin töissä kuntayhtymälle ja tein keikkaa vapailla ja lomilla kaupungille.

Nyt olemme saman työnantajan alla, joten ei voi keikkailla.

Syynä, että ei tule viikkolepopäivää, tunnit menee yli ja liikaa ylitöitä ja lomalla ei tietenkään saa työskennellä.

Joten me, jotka olemme yrittäneet haalia enemmän tuloja keikkailemalla, emme pysty enää tekemään muualla kuin yksityisellä

Viikkolevollakin on kyllä tarkoituksensa, kuten myös lomilla. Tuolla tavalla saa ajettua itsensä "burn-outtiin", eikä sekään hyödytä ketään.

Itse yksityisellä puolella, ja tuntuu, ettei työnantaja haluaisi laskea lomille lainkaan. Joutuu vaatimalla vaatimaan. Kaiken pidän mielelläni, ja enemmänkin, jos saisi.

Vierailija
1131/1199 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen uutisissa kerrottiin, että Suomessa julkisen sektorin hoitajapula on vain pahentunut. Että huonompaan suuntaan mennään edelleen.

Vierailija
1132/1199 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten se pitää viedä pienessä kuumeessa ja flunssassa päiväkotiin tai kouluun. Näet vieläkin jotkut työnantajat vaativat todistuksen lapsen sairastumisesta,

Vierailija
1133/1199 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään hoitajia houkutellaan rahalla. Peruspalkat ovat jopa 5000 euroa. Jokainen ymmärtää, ettei hyvinvointialueiden rahat riitä kovin pitkälle tällä menolla, mutta vaihtoehtona on se, että sairaat ja vanhat oikeasti menehtyvät hoidonpuutteeseen.

Toisaalta Ruotsissa hoitajille maksetaan 8000 euroa mikä edelleen vetää hoitajia pois Suomesta.

Vierailija
1134/1199 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajan tätä täysillä alas, sillä en edelleenkään tahdo tehdä työtä riittämättömällä palkalla ja alistettuna korona-ja influenssarokotuksiin eri säännöin, kuin muu työtätekevä väestö! Jos kadulla kaadut, hoidan paikalle osuneena ilmaiseksi.

Juuri näin.

Vierailija
1135/1199 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ura isossa kansainvälisessä firmassa ja työterveys täysin palveluin. Oli vaiva mikä tahansa, pääsee saman tien lääkärille siistillä lääkäriasemalla. Ei haittaa yhtään, että julkinen puoli ajetaan alas.

Vierailija
1136/1199 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha.

Se siinä on niin vaikeaa. On varmaan kerrottu tässä ketjussa jo useampaan kertaan.

Vierailija
1137/1199 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röökiin ja viinaan on ihan ok laittaa rahaa ja roskaruokaan, mutta kun pitäisi maksaa paremmasta terveydestä niin yhyyyy!!!

Vierailija
1138/1199 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nuo ovat yliopistollisia sairaaloita, erikoissiraanhoitoa.  Yksityiset lähettävät potilaat sinne, koska siellä on tieto, taito ja välineet. Omaa sairautta ei hoideta terveyskeskuksessa tai yksityisellä. 

Terveyskeskus, -asema ei ole verrannollinen yliopistollisiin sairaaloihin. 

Vierailija
1139/1199 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ura isossa kansainvälisessä firmassa ja työterveys täysin palveluin. Oli vaiva mikä tahansa, pääsee saman tien lääkärille siistillä lääkäriasemalla. Ei haittaa yhtään, että julkinen puoli ajetaan alas.

Voi sua raukkaa. Se työterveys ei hoida yhtään mitään, kun on tosi kyseessä. Jos sinut löydetään kadulta liukastuneena ja päänsä lyöneenä tai baarin vessasta tajuttomana, sinut viedään julkiselle. Jos menet suupieli roikkuen tai rintakivuissa kattavaan työterveyteesi, päädyt joko julkiselle tai arkkuun. Tsemppiä reissuun ja/tai osanotto omaisille.

Vierailija
1140/1199 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoissairaanhoito, isommat leikkaukset ja vaikeimmat sairaudet pystytään hoitamaan vain julkisella puolella. Myös lääkäreiden koulutus ja erikoistuminen tapahtuu julkisella. Vaikea uskoa, että "uraa" luova olisi noin kapeakstseinen, eikä osaa nähdä kokonaisuuksia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän