YLE: HUSissa on katastrofi. / ! \ Helsingin apulaispormestari pitää puheen. Myös TAYS on täysin tukossa ja kaatumassa. Hoitajat ovat lähteneet, potilaat tukkivat päivystykset. KÄYTTÄKÄÄN NIITÄ YKSITYISIÄ lääkäriasemia! Mikä siinä on niin vaikeaa??
Nyt on syytä luopua julkisen terveydenhuoltojärjestelmän käytöstä Etelä-Suomessa ja siirtyä yksityisen lääkäriaseman käyttöön.
Yhä useampi hoitaja vaihtaa alaa tai siirtyy yksityiselle puolelle. Tässä on se ikävä seuraus, että myös ne sinnikkäimmät lähtevät julkiselta, koska eivät enää jaksa moista ylikuormaa.
Itse ainakin olen valmis maksamaan sen muutaman satasen ekstraa päästäkseni käymään yksityisellä lääkärillä. Koska terveyteni on rahaa tärkeämpää. Siksi.
Mites teillä?
Kommentit (1199)
Vierailija kirjoitti:
Yksi tärkeimmistä asioista: älkää viekö jo isoja lapsia pienen kuumeen tai flunssan takia päivystykseen. Aivan typerää touhua. Lepoa kotona, ja se riittää. Päivystyksessä flunssalle ei voida tehdä yhtään mitään.
Työnantaja vaatii lääkärintodistuksen jos on lapsen sairauden vuoksi pois töistä. Lisäksi on hyvä heilutella lääkärintodistusta etenkin iäkkäämpien ja lapsettomien työkavereiden nähtävillä. Meillä kun on ja on aina ollut käsitys siitä, että pienten ja isompienkin lasten vanhemmat saikuttavat ihan vaan huvikseen. Eiväthän ne lapset mitenkään voi sairastaa niin usein. Lapsivihamielisyys siirtyy osaltaan ruuhkauttamaan poliklinikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutus vanhaan malliin. Peruskoulusta suoraan sairaanhoitaja opistoon ja jos haluaa erikoistua, nin vuoden koulutus päälle.
Opisto kestää 2,5 v.
Nyt kaikilla on amk-tutkinto ja he hauavat ylihoitajiksi ja muut haluavat vaihtaa alaa.
Ihan hyviä hoitajia tuli opisttasoisessa koulussa ja pysyvät paremmin alalla.
Niin lisään vielä, että ennen oli apuhoitajat, joiden koulutus taisi alkuun olla vain vuoden.
Nyt tuli lähihoitajat, jotka kolme vuotta opiskelevat teoriaa.
Voi rakas. Opisto kesti 3,5 vuotta,kuten amk1,5 vuoden koulutusta on biimeksi ollut 80- luvulla.
Kummassakin ammatissa opiskelusta 1/2 on käytännön harjoittelua.Koulutus ei ole se ongelma, vaan työn johtaminen, työkuorma ja palkka. Palkkaa nostamalla korjaantuu työkuorma,koska hoitajat jää/tulee alalle.
Voi! Ei hän varmaan ole sinun rakkaasi. Voiko olla alentavampaa ja samalla vastenmielisempää tapaa vastata toiselle ihmiselle kuin rakkaaksi lässytys?
Jaa-a, voisikin taas soitella terveyskeskukseen ja varata arvailu aikoja ja pään pyörittelyä. Kai ne on ruuhkassa kun ei mitään flunssaa kummempaa pystytä hoitamaan, ei ainakaan pidemmällä tähtäimellä ja potilas huomioiden. Pirhan tilanne on hirveä, varmasti TAYSinkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksei tätä asiaa hoideta rahalla? Ruotsissa ensihoitajat saavat 5000€/kk ja lisät päälle. Muuten ei olisi tekijöitä.
Miksei maantiet ei ole lämmitetty talvella, kaikkien kaupunkien keskustatkin voisi olla lämmitettyjä, mikset kaikki ole ilmaista kaikille? Olisko raha tai oikeastaan sen puute syyllinen tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajapulaa ei auta ainakaan se, että nyt ei voi tehdä keikkaa ns toiselle työnantajalle.
Eli olin töissä kuntayhtymälle ja tein keikkaa vapailla ja lomilla kaupungille.
Nyt olemme saman työnantajan alla, joten ei voi keikkailla.
Syynä, että ei tule viikkolepopäivää, tunnit menee yli ja liikaa ylitöitä ja lomalla ei tietenkään saa työskennellä.
Joten me, jotka olemme yrittäneet haalia enemmän tuloja keikkailemalla, emme pysty enää tekemään muualla kuin yksityisellä
Viikkolevollakin on kyllä tarkoituksensa, kuten myös lomilla. Tuolla tavalla saa ajettua itsensä "burn-outtiin", eikä sekään hyödytä ketään.
Itse yksityisellä puolella, ja tuntuu, ettei työnantaja haluaisi laskea lomille lainkaan. Joutuu vaatimalla vaatimaan. Kaiken pidän mielelläni, ja enemmänkin, jos saisi.
Viikkolepoon ei ole kaikilla varaa. Yleensäkin on vallalla ajatus, että pitää tehdä kahta työtä vähintään, jos on etenkin pienipalkkaisella ja naisvaltaisella alalla. Työttömille täälläkin annetaan neuvoja mennä vaikka kolmeen osa-aikaiseen työhön. Kehotetaan vielä hankkimaan auto, jos yksi työpaikoista on Vantaalla, toinen Keravalla ja kolmas Sipoossa. Lapsetkin saa vietyä sillä autolla heti aamu kuuden jälkeen päiväkotiin ja kätevästi kympin uutisten jälkeen takaisin kotiin.
Olisiko aika jo aktivoida eutanasia laki ja antaa mahdollisuus päästä kärsimyksistä vaikka köyhille, työttömille, narkeille, juopoille ja mielisairaille. Voi olla että Suomi muuttuisi paremmaksi paikaksi elää kun väkeä hiukan vähennettäisiin.
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajapulaa ei auta ainakaan se, että nyt ei voi tehdä keikkaa ns toiselle työnantajalle.
Eli olin töissä kuntayhtymälle ja tein keikkaa vapailla ja lomilla kaupungille.
Nyt olemme saman työnantajan alla, joten ei voi keikkailla.
Syynä, että ei tule viikkolepopäivää, tunnit menee yli ja liikaa ylitöitä ja lomalla ei tietenkään saa työskennellä.
Joten me, jotka olemme yrittäneet haalia enemmän tuloja keikkailemalla, emme pysty enää tekemään muualla kuin yksityisellä
Viikkolevollakin on kyllä tarkoituksensa, kuten myös lomilla. Tuolla tavalla saa ajettua itsensä "burn-outtiin", eikä sekään hyödytä ketään.
Itse yksityisellä puolella, ja tuntuu, ettei työnantaja haluaisi laskea lomille lainkaan. Joutuu vaatimalla vaatimaan. Kaiken pidän mielelläni, ja enemmänkin, jo
Viikkolepoon ei ehkä ole kaikilla varaa, mutta loppuunpalamisiin ei ole kenelläkään varaa. Ei edes yhteiskunnalla.
Loppuunpalaminen kuormittaa terveydenhoitoa ja mielenterveyspuolta, tai vaihtoehtoisesti päihdepuolen palveluita. Päihdepuolen ongelmina sitten tulee kaikki häiriökäyttäytymisistä rikoksiin mukaan. Yksi työkaveri aikanaan loppuunpalamisen jälkeen alkoi ryyppäämään ja hän kyllä on nykyään ihan "täystuho" yhteiskunnan kannalta. Kun tyyppi ilmestyy paikalle, niin alkaa sattua ja tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, voisikin taas soitella terveyskeskukseen ja varata arvailu aikoja ja pään pyörittelyä. Kai ne on ruuhkassa kun ei mitään flunssaa kummempaa pystytä hoitamaan, ei ainakaan pidemmällä tähtäimellä ja potilas huomioiden. Pirhan tilanne on hirveä, varmasti TAYSinkin.
Tarkoitit varmaan yksityiselle. Siellä osataan hoitaa nuha, kun otetaan ensin tonnilla kuvia ja viidelläsadalla näytteitä. Jos mitään ei löydy, niin kehotetaan menemään terveysasemalle, jossa todetaan, että tärykalvo on puhjennut itsestään.
Olen itse taksinkuljettajana. Eräässä kaupungissa maahanmuuttajia kuskataan terveystaloon magneettikuvauksiin.
On erittäin iso todennäköisyys että pidän matkoja ylhäällä ja summia ja teen tästä näkyvää.
Kansa, herätkää!!!!!
1. Uudistakaa paska soteuudistus niin että vähemmän hallintoa ja syöttöporsasjohtajia. Kunnon johtajia jotka on johtaneet yrityksiäkin johtoon.
2. Yhdistäkää työterveys ja julkinen
3. Lisää lääkärikoulutusta ja lääkäriliitto tuun
4. Omalääkärimalli ulkomailta.
5. Pitää blokata yksityisten ahneus kaikilla eri tavoin jotka kuppaa rahaa julkiselta kuin iilimadot.
Voilaa.Terveydenhuolto toimii.
Vierailija kirjoitti:
1. Uudistakaa paska soteuudistus niin että vähemmän hallintoa ja syöttöporsasjohtajia. Kunnon johtajia jotka on johtaneet yrityksiäkin johtoon.
2. Yhdistäkää työterveys ja julkinen
3. Lisää lääkärikoulutusta ja lääkäriliitto tuun
4. Omalääkärimalli ulkomailta.
5. Pitää blokata yksityisten ahneus kaikilla eri tavoin jotka kuppaa rahaa julkiselta kuin iilimadot.
Voilaa.Terveydenhuolto toimii.
Terveydenhuolto toimi ennen yksityistämispaskaa ja sitä että terveydenhuolto jakaantui useisiin järjestelmiin tässä määrin. Pääsi lääkäriin pikkupaikkakunnallakin.
Yksityisiä voi varmaan käyttää ne ketkä haluaa. Ei kai sekään ole missään kiveen hakattu, että pitää valita vain jompi kumpi. En osaa sanoa yhtäkään sairautta minkätakia olisi pakko valita jompikumpi jotta saisi asianmukaista hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisiä voi varmaan käyttää ne ketkä haluaa. Ei kai sekään ole missään kiveen hakattu, että pitää valita vain jompi kumpi. En osaa sanoa yhtäkään sairautta minkätakia olisi pakko valita jompikumpi jotta saisi asianmukaista hoitoa.
Yksityinen pärjätköön omilla rahoillaan ja olkoot kuppaamasta julkista esim keikkalääkärien muodossa. Lisää lääkärikoulutusta ja myöskin velvoite lääkärinkoulutuksen vastineeksi tietyksi ajaksi työhön julkiselle. Ei kela rahaa yksityiselle. Nostavat vain hintoja. Siellä voi asioida jos on rahaa. Ehkä hinnatkin laskee kun ei tueta sitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse taksinkuljettajana. Eräässä kaupungissa maahanmuuttajia kuskataan terveystaloon magneettikuvauksiin.
On erittäin iso todennäköisyys että pidän matkoja ylhäällä ja summia ja teen tästä näkyvää.
Kansa, herätkää!!!!!
Kuule! Siitä eivät osingonsaajat tykkää yhtään. Kaikkihan me tarvitsemme lisää rahaa veronmaksajilta.
Vierailija kirjoitti:
Raha. Mäkin olen tänä vuonna siirtynyt kunnalliselle puolelle kun maksukyky on vähentynyt.
Sitä varttenhan ne on että niitä julkisia käytetään. Ei ketään voi tasa-arvon vuoksi pakottaa itse kustannettavasti yksityiselle puolelle vaikka olis multimiljardööri.
Sitä varten yjteiskunta kerää veroja että peruspalvelut järjestää eikä sitä varten että saadaan maalimaa halailla.
Hallitus esittää, vuokrat laskee kun asumistukea leikataan.
Siis eikö sitten yksityiselle rahan lappaamisen lopettamisella hinnat siellä laske?
ihmettelen miten lääkäriliitolla on niin paljon sanomista asiassa mikä pitäisi olla kuitenkin ihmisten hengen suojeleminen ja terveyden vaaliminen. sen pitäisi mennä eteen, ei minkään ahneen lääkäriliiton pyrkimykset ja keinotekoinen palkkatason korkealla pitäminen lääkärien vähäisellä kouluttamisella. Lisää lääkäreitä koulutukseen, hieman pienemmät palkat. Alkavat kilpailla siitä että pääsevät julkisellekin töihin niin kaikki ongelmat ratkeaa. Julkiselle voidaan tehdä omalääkärimalli.
Loppuu se keikkalääkärien porsastelu ja ei oota sanominen. Sama homma on opettajilla, niitä koulutetaan paljon niin kyllä löytyy kuule syrjäisempäänkin kolkkaan opettaja. Ei se kuulkaa sen kummoisempaa ole. Koulutusmäärien lisääminen tulee maksamaan itsensä takaisin.
Johto pitäisi vaihtaa bisneksestä tietäväksi, ei joksikin hemmetin hallintopuuhastelijaksi. Niitäkin toki tarvitaan mutta laajasti terveydenhoitoa pitäisi kehittää kuin yritystä, tehokkaaksi.
Oma kokemukseni yksityisestä terveydenhuollosta ei ole kovin mairitteleva. Murtunut pikkusormi (tapaturman aiheuttama) olisi pitänyt hoidattaa julkisella, koska on ihan mahdollista, että se liittyy Crohnin tautiini. Juu ei liittynyt, ihan olin sen itse telonut.
Nykyisin diagnooseja on sen verran paljon, että turha edes haaveilla saavansa reseptiä uusittua, vaikka se on alunperin samasta puljusta kirjoitettu.
Mitä taas tulee julkisen puolen päivystyksiin, niin oman kokemukseni mukaan vanhusten hoito pitäisi saada kuntoon. Sinne raahataan sekavia vanhuksia kummallisten oireiden takia makaamaan tunti kausiksi. Lopulta, kun joku ymmärtää kysyä oikeat kysymykset, käy ilmi, että vanhus pelkää olla yksin kotona. Olen joutunut viettämään aivan liikaa aikaa päivystyksessä viimeisen parin vuoden aikana ja saman asian kuulen ihan joka reissulla. Onko muistisairaan yksin elävän vanhuksen paikka oikeasti kotona, jos hän ei siellä pärjää? Oma tuttuni pelkää jopa laitetta, jolla saa etäyhteyden kotisairaanhoitoon.
Jos olet kunnallisella puolella, sulle maksetaan myös 8% työkokemuslisä ja vuosilomapäiviä on 38, kun työuraa on tullut täyteen 15 vuotta. Kaikilla yksityisillä aloilla ei makseta työkokemuslisää ja lomapäiviäkin on max 30, niin valitse tarkkaan tuleva työpaikkasi. Käyn muuten päivittäin sairaaloissa yksityisenä palveluntuottajana ja saan päivittäin hoitohenkilökunnalta mainitsemaasi käytöstä - solvauksia, haukkumista yms. Selvästikin on ihmisillä paha olla. Harmi vain, että en voi palveluntuottajana sanoa vastaan, vaan pitää niellä kiltisti kaikki se törky.