YLE: HUSissa on katastrofi. / ! \ Helsingin apulaispormestari pitää puheen. Myös TAYS on täysin tukossa ja kaatumassa. Hoitajat ovat lähteneet, potilaat tukkivat päivystykset. KÄYTTÄKÄÄN NIITÄ YKSITYISIÄ lääkäriasemia! Mikä siinä on niin vaikeaa??
Nyt on syytä luopua julkisen terveydenhuoltojärjestelmän käytöstä Etelä-Suomessa ja siirtyä yksityisen lääkäriaseman käyttöön.
Yhä useampi hoitaja vaihtaa alaa tai siirtyy yksityiselle puolelle. Tässä on se ikävä seuraus, että myös ne sinnikkäimmät lähtevät julkiselta, koska eivät enää jaksa moista ylikuormaa.
Itse ainakin olen valmis maksamaan sen muutaman satasen ekstraa päästäkseni käymään yksityisellä lääkärillä. Koska terveyteni on rahaa tärkeämpää. Siksi.
Mites teillä?
Kommentit (1199)
Vierailija kirjoitti:
Sitkeyttä se vaatii, mutta itse olen joutunut 6kertaa hakemaan apua samaan vaivaan..2kertaa tk ja 4kertaa päivystyksestä..nyt vihdoin pääsin kuvantamiseen päivystyksessä ja tadaa..löytyikin syy vaivaan ja saan hoitoa. Tähän asti on vaan käsketty syömään panadolia ja lepäämään ja tarjottu aikaa, että mene psykiatrian hoitajalle jos tuntuu ettet jaksa. Mutta tämä on myös yksi syy miksi kaikki kuormittuu. Ystävä on nyt ollut osastolla ja siellä asiat tapahtuvat todella hitaasti, lähinnä lääkäreitä ei ole tarpeeksi eikä saada tehokkaasti potilaille lähetteitä tarpeellisiin tutkimuksiin yms. Eli osastoilla on ihmisiä ketkä kotiutuisivat nopeammin jos he saisivat tehokkaasti sen palvelun mitä tarvitsevat.
Yksistään se ei ole kiinni lääkäreistä tai lähetteistä onko sitä jatkohoitoa saatavissa vai ei tai kuinka kauan sitä joutuu odottamaan. Harvoin lääkärit mitään tutkimuksia yksin suorittaa ja tarvitaan siihen myös tiloja missä tutkimus suoritetaan.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitoon ei ole enää rahaa, koska pitää hyysätä tänne muualta tulleita. Ei se syy sen kummempi ole.
S-o-mali-perheen elättäminen vie rahat sinunkin palveluistasi.
Se, että emme saa th- palveluita johtuu vain ja ainoastaan siitä, että ei ole hoitajia.
Tämä maa vihaa hoitajia yli kaiken. Se tutkinnon suorittanut mongolihoitajatarkin potkittiin täältä pois kesken töiden.
Lääkäreillä oli ylisuuri palkka, hoitajajilla ei vaikka tekevät likaisemman työn. Sitä saatte päättäjät nyt mitä tilasitte. Päättäjät voivat mennä vaihtamaan niitä paskavaippoja sillä palkalla mitkä hoitajat saavat mars mars. Mitä eikö kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perustuslaillista oikeutta on loukattu.
Suomen perustuslain 19. pykälän mukaan julkisen vallan on turvattava jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä.[1]
Mikäli hallitus ei hoida tehtäviään, voimmeko mekin jättää verot maksamatta? En usko, että uusi sote tuo muuta kuin lisäkuluja. Haluan Suomeen Tanskan mallin mukaisen omalääkäri järjestelmän. Miksi me laitamme rahamme ulkomaisiin, yksityisiin lääkäriasemiin, jotka hoitavat vain helpot tapaukset. Oma lääkäri järjestelmä on myös terveydenhuollon ammattilaisille mielekästä.
Hei nyt EU apuun heti, tasa-arvon nimissä. Eu kai niiden pykälät ja asetukset ihan hattaraa ole?
Pysykää terveinä. Se on paras keino olla sairastumatta.
Vierailija kirjoitti:
Pysykää terveinä. Se on paras keino olla sairastumatta.
Jep. Lääkityksen sijaan lääkärin pitäisi määrätä ihmiset pysymään terveinä.
Mikä nyt on tilanne? Joko tuli kuntoon?
Uutisissa lääkäri sanoi, ettei päivystykseen saa tulla silloin, jos tulee sinne vain sairaslomatodistuksen takia.
Täytyy sanoa, että kyllä pitää olla aika kusipää lääkäri, jos tällaista menee ääneen laukomaan.
Nimittäin monet duunarit eivät voi jäädä pois ilman lääkärintodistusta. Hoitajantodistus ei oikeuta sairaspoissaoloon. Ja kun firman työterveys ei kata sairastapauksia, todistus pitää maksaa itse ja yksityiseltä ostettuna hinta on kohtuuton.
EI hätää, SOTE korjaa ongelmat. Hallintopaikkoja jaettu kuumeisesti.
Vierailija kirjoitti:
EI hätää, SOTE korjaa ongelmat. Hallintopaikkoja jaettu kuumeisesti.
Anteeksi vain, mutta sote-uudistuksella haetaan säästöjä, säästöjä ja vielä kerran säästöjä. Palveluita on pakko supistaa merkittävästi, koska nykyistä tasoa ei voida ylläpitää uusilla määrärahoilla.
Jaajaa.. minulla olisi pätevyys työskennellä päivystyksessä mutta enpä taida tuolla palkalla viitsiä. Sorry.
Vierailija kirjoitti:
Uutisissa lääkäri sanoi, ettei päivystykseen saa tulla silloin, jos tulee sinne vain sairaslomatodistuksen takia.
Täytyy sanoa, että kyllä pitää olla aika kusipää lääkäri, jos tällaista menee ääneen laukomaan.
Nimittäin monet duunarit eivät voi jäädä pois ilman lääkärintodistusta. Hoitajantodistus ei oikeuta sairaspoissaoloon. Ja kun firman työterveys ei kata sairastapauksia, todistus pitää maksaa itse ja yksityiseltä ostettuna hinta on kohtuuton.
Ei ole lääkäriltä kusipäistä, vaan ihan puhdas fakta että päivystyksen ja julkisen resurssit eivät riitä kirjoittamaan flunssapotilaille lääkärintodistuksia. Nää lippulappusta hakevat uhkaa jo niiden vakavasti sairaiden mahdollisuutta saada hoitoa siinä akuutissa tilanteessa. Käytännössä lääkäri luo tällä poliittista painetta lainsäädäntöön että se mahdollistaa tämän että työnantaja voi hyppyyttää julkiselle koska ei maksa tt-huollon sairauspalveluista.
Vierailija kirjoitti:
Ei se silti päivystysasia ole. Lakia pitäisi muuttaa siten, että kattavampi työterveyshuolto olisi pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lääkäriltä kusipäistä, vaan ihan puhdas fakta että päivystyksen ja julkisen resurssit eivät riitä kirjoittamaan flunssapotilaille lääkärintodistuksia. Nää lippulappusta hakevat uhkaa jo niiden vakavasti sairaiden mahdollisuutta saada hoitoa siinä akuutissa tilanteessa. Käytännössä lääkäri luo tällä poliittista painetta lainsäädäntöön että se mahdollistaa tämän että työnantaja voi hyppyyttää julkiselle koska ei maksa tt-huollon sairauspalveluista.
no sittenhän duunareilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin mennä kuumeessa betonia raudoittamaan. tullaan sitten ambulanssilla uudestaan, kun pumppu pettää tai muuta vakavampaa sattuu. toivottavasti lääkäri kantaa vastuunsa seurauksista.
Alkaa vähitellen kuulostaa siltä, ettei julkiseen terveydenhuoltoon/päivystykseen tule hakeutua minkään syyn takia. Se ei kylläkään enää johdu henkilö-tai tilaresursseista tai rahasta, vaan siitä yleisestä haluttomuudesta ja osaamattomuudesta tehdä ihan sitä perustason työtä, josta ikävä kyllä puuttuu glamouri.
Huomattavasti Suomea köyhemmissä valtioissa osataan ja halutaan parantaa ihmisiä. Osataan ja halutaan parantaa, sekä löydetään vaikeasti tunnistettavia sairauksia, joiden hoitoon suomalaisessa terveydenhuollossa ei olisi mitään jakoa.
Tällä hetkellä suomalaisessa terveydenhuollossa lääkäreinä ja hoitajina työskentelee se jäljelle jäänyt veemäisin, työhaluttomin, osaamattomin ja laiskin aines, joiden työkavereiksi ei enää kukaan alalta lähtenyt palaa. Näin se nyt vaan on.
Duunarilta on sitten viety mahdollisuus päästä sairaslomalle, jos sattuu sairastumaan. Vai meinaako joku että 2000 euroa kuussa tienaava duunari lähtee ostelemaan sairaslomalappuja tutkimuksineen yksityiseltä lääkäriltä?
Vierailija kirjoitti:
Ihan alkuun julkinen sektori voisi lopettaa turhat käynnit flunssatodistusten kirjoittamiseksi. Jos työnantaja haluaa paperin, työnantaja sen maksaa ja mitään syytä tätä palvelua tuottaa verovaroin ei ole.
Tiedoksi, että työterveys on ihan yhtä lailla tukossa. Soitot ei mene läpi, aikoja ei saa, todistuksia MISTÄÄN poissaoloista ei saa. Kyseessä toinen työterveyshuoltoalan isoista toimijoista. Tukossa ollut jo kuukauden. Ja kyllä niitä todistuksia vaan tarvitaan, koska lintsareita on ihan tajuttomasti.
En tajua tätä keskustelua. Joka kerta kun tarve on ollut, olen päivystykseen päässyt. Eikä mitään tuntikausien jonottelua, ehkä puoli tuntia. Helsingissä asun.
Sitkeyttä se vaatii, mutta itse olen joutunut 6kertaa hakemaan apua samaan vaivaan..2kertaa tk ja 4kertaa päivystyksestä..nyt vihdoin pääsin kuvantamiseen päivystyksessä ja tadaa..löytyikin syy vaivaan ja saan hoitoa. Tähän asti on vaan käsketty syömään panadolia ja lepäämään ja tarjottu aikaa, että mene psykiatrian hoitajalle jos tuntuu ettet jaksa. Mutta tämä on myös yksi syy miksi kaikki kuormittuu. Ystävä on nyt ollut osastolla ja siellä asiat tapahtuvat todella hitaasti, lähinnä lääkäreitä ei ole tarpeeksi eikä saada tehokkaasti potilaille lähetteitä tarpeellisiin tutkimuksiin yms. Eli osastoilla on ihmisiä ketkä kotiutuisivat nopeammin jos he saisivat tehokkaasti sen palvelun mitä tarvitsevat.