Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: HUSissa on katastrofi. / ! \ Helsingin apulaispormestari pitää puheen. Myös TAYS on täysin tukossa ja kaatumassa. Hoitajat ovat lähteneet, potilaat tukkivat päivystykset. KÄYTTÄKÄÄN NIITÄ YKSITYISIÄ lääkäriasemia! Mikä siinä on niin vaikeaa??

Vierailija
14.12.2022 |

https://yle.fi/a/74-20008616

Nyt on syytä luopua julkisen terveydenhuoltojärjestelmän käytöstä Etelä-Suomessa ja siirtyä yksityisen lääkäriaseman käyttöön.

Yhä useampi hoitaja vaihtaa alaa tai siirtyy yksityiselle puolelle. Tässä on se ikävä seuraus, että myös ne sinnikkäimmät lähtevät julkiselta, koska eivät enää jaksa moista ylikuormaa.

Itse ainakin olen valmis maksamaan sen muutaman satasen ekstraa päästäkseni käymään yksityisellä lääkärillä. Koska terveyteni on rahaa tärkeämpää. Siksi.

Mites teillä?

Kommentit (1199)

Vierailija
1041/1199 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua tätä keskustelua. Joka kerta kun tarve on ollut, olen päivystykseen päässyt. Eikä mitään tuntikausien jonottelua, ehkä puoli tuntia. Helsingissä asun.

Milloin olet mahtanut viimeksi käydä? Uutisissahan on ollut että jopa ambulanssit joutuvat odottaamaan päivystyksen rampilla 4 päivää ennen kuin pääsevät jättämään potilaansa.

Vierailija
1042/1199 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI hätää, SOTE korjaa ongelmat. Hallintopaikkoja jaettu kuumeisesti.

Anteeksi vain, mutta sote-uudistuksella haetaan säästöjä, säästöjä ja vielä kerran säästöjä. Palveluita on pakko supistaa merkittävästi, koska nykyistä tasoa ei voida ylläpitää uusilla määrärahoilla.

Säästöt unohdettiin sote-uudistuksessa kun päädyttiin kepun 20 hyvinvointialueen malliin järkevämmän neljän - viiden sijaan. Kukaan ei ole enää vuosiin inahtanutkaan siitä että sote toisi säästöjä. Sen sijaan se tuo maakuntiinkin saman palvelutason, eli terveysasemalle ei oteta ja päivystys on tukossa, kuin on nyt pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja muissa suurissa kaupungeissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/1199 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 80 ja 90-luvulla yksityisen ns. Kelakorvaus oli paljon isompi, muistaakseni noin puolet kuluista. Silloin oli varaa käydä yksityisellä yleislääkärillä, jos oli jotain pientä vaivaa ja lasku ei ollut mahdoton opiskelijallekaan. 

Nyt oli pakko viedä lapsi yksityiselle lastenlääkärille kun julkisella ei saatu mykoplasman aikaansaamaa keuhkokuumetta oikein todennettua ja hoidettua, se maksoi röntgenkuvineen 400 euroa. Kelakorvaus ihan olematon....

Onkohan päättäjät miettineet, mikä yhden hoitokäynnin kustannus on julkisella? Jos isonnettaisiin Kelakorvausta, syntyisikö kuitenkin julkisella säästöjä? 

Vierailija
1044/1199 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useammalla kyseessä on raha.

Kävin yksityisellä luomenpoistossa 400e.

Jos raha ei tahdo riittää ruokaan niin kuinka se riittäisi tuohon? Aikaisempina vuosina on yksityisen käytöstä saanut edes jotain takaisin Kelan kautta, mutta viisaat päättäjämme poistivat näitä etuja.

On selvästi vaikea asettua heikommassa asemassa olevan asemaan? Toki tälläkin palstalla on näitä "joilla 100t on olevinaan pikkuraha ja säästöjä on.." nettitrollaus ja todellinen elämä on vain hyvin erilaisia todellisuudessa.

Vierailija
1045/1199 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua tätä keskustelua. Joka kerta kun tarve on ollut, olen päivystykseen päässyt. Eikä mitään tuntikausien jonottelua, ehkä puoli tuntia. Helsingissä asun.

Milloin olet mahtanut viimeksi käydä? Uutisissahan on ollut että jopa ambulanssit joutuvat odottaamaan päivystyksen rampilla 4 päivää ennen kuin pääsevät jättämään potilaansa.

Viimeksi noin 2kk sitten. Haartmanissa.

Vierailija
1046/1199 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialue

Vierailija
1047/1199 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on sepolla taas käsi kipiä kun piti polttopuita tehä ja mirvalla varvasta kolottaa. Vanhan vaiva, mutta nyt pyhien aikana se kannattee käyä näyttämäsä. Seppoja ja mirvoja on suomi täynnä.

Vierailija
1048/1199 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uutisissa lääkäri sanoi, ettei päivystykseen saa tulla silloin, jos tulee sinne vain sairaslomatodistuksen takia. 

Täytyy sanoa, että kyllä pitää olla aika kusipää lääkäri, jos tällaista menee ääneen laukomaan.

Nimittäin monet duunarit eivät voi jäädä pois ilman lääkärintodistusta. Hoitajantodistus ei oikeuta sairaspoissaoloon. Ja kun firman työterveys ei kata sairastapauksia, todistus pitää maksaa itse ja yksityiseltä ostettuna hinta on kohtuuton.

Ei se silti päivystysasia ole. Lakia pitäisi muuttaa siten, että kattavampi työterveyshuolto olisi pakollinen.

Niinpä! Onhan se ihan naurettavaa, että kun työnantaja vaatii kaikista poissaoloista sairaslomaa, maksaa yhteiskunta sen, että työntekijä hakee sen sairaslomalapun flunssaan sunnuntaipäivystyksestä.

Eikä se tietenkään ole sen yksittäisen työntekijän vika vaan työnantajan. Jos työnantaja vaatii saikkulappuja niin maksakoon sitten sellaisen työterveyshuollon, josta saa aikoja myös viikonloppuisin ja iltaisin, ei se ole meidän veronmaksajien tehtävä.

Vierailija
1049/1199 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hkissä yksityisellä lääkärikäynti + peruslabrat on helposti jo yli 200 euron keikka. Jos pitäisi mitään vähääkään enemmän selvitellä ja tutkia (esim. röntgen tai ultra) niin useimmilla loppuu etenkin näinä taloudellisina aikoina maksukyky. Lisäksi yksityisellä ei hoideta vakavia, akuutteja sairaustapauksia.

Ei sinne julkisen päivystykseen varmasti kukaan huvikseen mene.

Vierailija
1050/1199 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hkissä yksityisellä lääkärikäynti + peruslabrat on helposti jo yli 200 euron keikka. Jos pitäisi mitään vähääkään enemmän selvitellä ja tutkia (esim. röntgen tai ultra) niin useimmilla loppuu etenkin näinä taloudellisina aikoina maksukyky. Lisäksi yksityisellä ei hoideta vakavia, akuutteja sairaustapauksia.

on niin paljon edullisempaa mennä kipeänä töihin että moni duunari menee.

Vierailija
1051/1199 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vauva palstan juttuihin ole uskomista enkä olekaan näitä kirjaimellisesti ottanut vuosikausiin. Ja sääli että itseasiassa oikein mihinkään nettisivustoihin ei ole voinut luottaa viimevuosina täydellisesti, joten on menty 50 totta 50 ei totta.

Kävin kerran Kalasataman terv. keskuksen sivuilla. Siellä teksti, että on ruuhkaa ja tavallista pidemmät jonotusajat. Kun soitin 15 min myöhemmin ei kuulemma ruuhkaa eikä siellä ollutkaan paljon ketään. Toisaalta en kyllä olisi jättänyt menemättä, vaikka olisi ruuhkaa ollutkin.

Vierailija
1052/1199 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkakohan paljon tuolla terveyskeskuksissa ramppaa sellasta sossuväkeä.

Kerran juuri Kalasataman terv. asemalla kuulin kun mies asiakas kävi jotain sanasotaa jonkun hoitajan kanssa: "Olen yrittänyt selvittää tätä asiaa jo puoli vuotta..." johon hoitaja: "sä kuuluisit tuonne aikuissosiaalityön puolelle"

Olin itse siellä silmätulehduksen takia.

Vierailija
1053/1199 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiivas keskustelu kirjoitti:

Kuinkakohan paljon tuolla terveyskeskuksissa ramppaa sellasta sossuväkeä.

Kerran juuri Kalasataman terv. asemalla kuulin kun mies asiakas kävi jotain sanasotaa jonkun hoitajan kanssa: "Olen yrittänyt selvittää tätä asiaa jo puoli vuotta..." johon hoitaja: "sä kuuluisit tuonne aikuissosiaalityön puolelle"

Olin itse siellä silmätulehduksen takia.

Kalasataman terveysasemalla on psykiatrinen puoli, sosiaalityön puoli ja suun terveydenhuolto. Joskus asiakasta voidaan pompottaa kerroksesta toiseen.

Aulassa on robotti jolle voi antaa palautteen.

Vierailija
1054/1199 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt YLE uutisoi, että Uudessa lastensairaalassa ei voida leikata pikkupotilaita vaan pitää lähettää ulkomaille leikattavaksi.

Myös Töölön sairaala on kaatumassa ja tekonivelleikkauksia ei voida tehdä.

Eläköön, Sanna! Taitaa sannalla olla vakuutukset ja rahaa käydä yksityisellä.

Vierailija
1055/1199 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus 80 ja 90-luvulla yksityisen ns. Kelakorvaus oli paljon isompi, muistaakseni noin puolet kuluista. Silloin oli varaa käydä yksityisellä yleislääkärillä, jos oli jotain pientä vaivaa ja lasku ei ollut mahdoton opiskelijallekaan. 

Nyt oli pakko viedä lapsi yksityiselle lastenlääkärille kun julkisella ei saatu mykoplasman aikaansaamaa keuhkokuumetta oikein todennettua ja hoidettua, se maksoi röntgenkuvineen 400 euroa. Kelakorvaus ihan olematon....

Onkohan päättäjät miettineet, mikä yhden hoitokäynnin kustannus on julkisella? Jos isonnettaisiin Kelakorvausta, syntyisikö kuitenkin julkisella säästöjä? 

Mutta ei pidä unohtaa, että hallitus juuri pienensi kela korvausta.

Vierailija
1056/1199 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia on jo sukupolvien ajan neuvottu säästämään pahan päivän varalle. Kaikki eivät valitettavasti tee niin kuin pitäisi ja sitten itkevät, kun ei ole rahaa mennä lääkäriin.

Vierailija
1057/1199 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan pikkuvinkki sivusta. Yksityisen labrat voi käydä julkisella. Ainakin HUSlabilla on ajanvarausohjelmassa suorastaan oma varauslista yksityispotilaitten näytteenottoon.

Vierailija
1058/1199 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajapulaa ei auta ainakaan se, että nyt ei voi tehdä keikkaa ns toiselle työnantajalle.

Eli olin töissä kuntayhtymälle ja tein keikkaa vapailla ja lomilla kaupungille.

Nyt olemme saman työnantajan alla, joten ei voi keikkailla.

Syynä, että ei tule viikkolepopäivää, tunnit menee yli ja liikaa ylitöitä ja lomalla ei tietenkään saa työskennellä.

Joten me, jotka olemme yrittäneet haalia enemmän tuloja keikkailemalla, emme pysty enää tekemään muualla kuin yksityisellä

Vierailija
1059/1199 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa maksaa yksityisiä lääkärikäyntejä, ouhumattakaan niitä tutkimuksia. Aloittaja ei ilmeisemmin maksele yksityislääkäriköyntejään itse?

Minulla on pienet tulot, rahat menee asumiseen ruokaa jne

Onneksi lapsille olen ottanut vakuutukset heti kun se on ollut mahdollista, eli ihan vauvana,

Voin varata ajan aina yksityisell, jopa valita kenelle lastenlääkärille haluan. Tutkimuksia on otetttu silloin kun on oikeasti on ollut tarvetta, ei siis turhaan, vastaukset näkee suoraan itse ja lääkäri aina myös soittelee niistä. Lääkkeet joita tarvitaan saa nykyään suoravelotuksella vakuutusyhtiö ne maksaa, eli rahaa ei tarvita käyttää missäään. Upeaa toimintaa siis.

Itse olen sairaanhoitaja, joten tiedän milloin tarvetta lääkärille on, ei mennä siksi turhaan.

Järkyttävintä on toki se ,että itse en saa hoitoa. Eli ei ole rahaa näillä palkoilla maksaa yksitysilääkäreitä ja julkiselle ei saa aikoja, vaikka onkin ns omalääkäri, jota en ole koskaan edes tavannut.

Pari kertaa on ollut pakko mennä päivystykseen,mm epäily tukosesta pohkeessa, ja viimeksi kaaduin liukkaalla,

Niin jouduin odottaa putkeen 7tuntia kovalla tuolilla, kukaan ei kysele vointiajohan siinä saa tukoksen jalkaansaEn ymmärrä miksei jo tulleessa kokenut erikoistunut hoitaja arvioi tilannetta ja siten voisi lähteä kotia odottelen eli jokin arvioi odotusajasta on tiedossa ja sen ajan voisi odotella kotona. Toki hengenhädässä olevat hoidetaan heti.

En yhtään ihmettele, että hoitajat vaihtaa alaa. Työ on mennyt tappotahtiseksi, palkalla ei nyky kustannuksia pysty makselemaan eli sillä palkalla ei elä. Kroppa ei kestä seisomista ja jatkuvaa juoksemista työvuorossa ei ehdi juomaan eikä syömään, puhumattakaan istahtamaan,

Päättäjien on pakko tehdä asioille ja pikaisesti parannuksia, muutoin romahdus jatkuu..

Vierailija
1060/1199 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en saa käyttää julkista terveydenhoitoa, niin saanko lopettaa verojen maksamisen.

Vai onko vaatimus se, että maksan sekä yksityiselle että julkiselle, mutta saan palvelua vain yksityiseltä.

Julkinen terveydenhuolto imee valtavasti verorahoja. Jos tämä rahaa imevä musta aukko menee tukkoon, niin silloinhan verojen tarve romahtaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan