YLE: HUSissa on katastrofi. / ! \ Helsingin apulaispormestari pitää puheen. Myös TAYS on täysin tukossa ja kaatumassa. Hoitajat ovat lähteneet, potilaat tukkivat päivystykset. KÄYTTÄKÄÄN NIITÄ YKSITYISIÄ lääkäriasemia! Mikä siinä on niin vaikeaa??
Nyt on syytä luopua julkisen terveydenhuoltojärjestelmän käytöstä Etelä-Suomessa ja siirtyä yksityisen lääkäriaseman käyttöön.
Yhä useampi hoitaja vaihtaa alaa tai siirtyy yksityiselle puolelle. Tässä on se ikävä seuraus, että myös ne sinnikkäimmät lähtevät julkiselta, koska eivät enää jaksa moista ylikuormaa.
Itse ainakin olen valmis maksamaan sen muutaman satasen ekstraa päästäkseni käymään yksityisellä lääkärillä. Koska terveyteni on rahaa tärkeämpää. Siksi.
Mites teillä?
Kommentit (1199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jostain ylemmältä taholta tullut käsky, että vanhukset pitää aina ottaa sisään? Ketään päivystyksessä työskentelevää paikalla?
Siis anteeksi mitä?
Joopa joo. Pitäisikö vanhuksille sitten muka olla oma ovi, jonka vieressä olisi kyltti "Eutanasia"?
Oma äitini teki yhteiskunnallisesti arvokasta työtä täyden työuran. Hän oli vielä 86-vuotiaana skarppi ja fiksu. Olisiko hänet pitänyt jättää keuhkokuumeessa kotiin makaamaan? Vai mitä hänelle olisi pitänyt tehdä?
Hänelle olisi pitänyt kotona antaa riittävä kipulääkitys ja hoiva, ei sairaalahoitoa eikä tehostettua hoitoa. Hän oli jo 86v ! Ootko kuullut että keuhkokuume on monesti vanhuksen paras ystävä?? Paljon hän sai lisää vuosia (ja millä toimintakyvyllä) sairaalareissusta?
Olet sairas.
Yhtenä päivänä olet itsekin vanha, vaikka et nyt sitä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 45n vuoden työuran jälkeen jäänyt eläkkeelle. Olen maksanut kaikki nuo vuodet eläkemaksuja ja minulla on hyvä eläke. Meillä on edelleen tällainen eläkejärjestelmä ja hämmästelen suuresti kateutta eläkeläisiä kohtaan.
Aikanaan tekin jäätte eläkkeelle hämmästelemään vihaa, mikä on sitten teidän niskassa. Suuri ero on kuitenkin siinä, että te ansaitsette sen vihan, mikä teihin kohdistuu.
Jostain syystä nykyisillä eläkeläisille on yleinen harhaluulo siitä, että he ovat itse maksaneet omat eläkkeensä. Tämä ei voisi olla kauempana totuudesta, koska järjestelmä perustuu siihen että tulevat ikäpolvet osallistuvat nykyisten eläkeläisten eläkkeiden kustannuksiin. Todellinen ongelma tästä tuli, kun suuret ikäluokat siirtyivät nauttimaan eläkettä josta he ovat itse kustantaneet noin 20%. Lopun maksavat sitten heidän lapsensa, lapsenlapsensa, jne. Talousmaailmassa tätä mallia muuten kutsutaan pyramidihuijaukseksi.
Jossain vaiheessa järjestelmä tulee romahtamaan, kun palkansaajia suhteessa eläkeläisiin ei vain ole riittävästi. Joku saattaa uskoa eläkekassojen pörssisijoitusten tuottoihin mutta ehkä tämä kuluva vuosi on tuonut realismia talousodottamiin tämänkin osalta. Onni ei ole ikuista, ei edes pörssisijoittajalle.
Ja loppuun vielä maininta etten vihaa eläkeläisiä. Vihaan lähinnä tyhmyyttä ja omahyväisyyttä. Jos ihminen aiheuttaa yhteiskunnalle kuluja, niin odotusarvoni on että hän osallistuu kustannuksien maksamiseen jollain tavalla. Aina ei voi olla saavana osapuolena, koska jostain pitää löytyä sitten se taho joka maksaa laskut. Edes valtiokaan ei voi loihtia rahaa tyhjästä vaan jostain ne varat sinnekin kerätään.
Eläkeläiset ovat kuitenkin vuosikausia veroja maksaneet,l Sitä saamapuolella olevaa porukkaa löytyy nuoremmista ikäluokista aivan tarpeeksi.Muistuta heitäkin että aina ei voi olla saavana osapuolena käsi muiden taskussa.
Jokaiseen sukupolveen mahtuu väliinputoajia, jotka elävät yhteiskunnan tuella. Tämä on ok.
Jotta hyvinvointiyhteiskunta voisi toimia, niin keskimäärin jokaisen ihmisen pitäisi pystyä kustantamaan vähintään oman elämänsä kuluttamat palvelut. Laskut maksetaan mielellään etunojassa eikä siirretä niitä seuraaville sukupolville.
Nyt eläkkeiden osalta maksut on jo siirretty tuleville sukupolville. Terveydenhuollon osalta on sama juttu joka kerta, kun valtio ottaa lisää velkaa. Kuka maksaa Suomen hyvinvoinnin vuonna 2100, jos jäljellä on vain velkaa ja vanhuksia?
Tämä ei luonnollisesti kiinnosta nykyisiä eläkeläisiä mutta jos yhtään mietitään asioita omaa nenää pidemmälle, niin tällä menolla ollaan hymyssä suin matkalla kohti karikkoa. Ja samalla kuitenkin valitetaan, että kun ennen oli asiat paremmin.
Joo, mutta kannattaa muistaa, että tämän hetken eläkeläiset ovat puolestaan maksaneet edellisen polven eläkeläisten maksut.
Maksoivat surkean pienet eläkkeet vanhemmilleen, jotka kuolivat aikaisin pois.
Niin? Aivan kuten nyt. Työssäkäyvät maksavat eläkeläisille surkean pientä eläkettä ja nämä kuolevat nuorena.
Tämä on Suomen oma vika. Joku keksi haluta asunnosta kunnon myyntivoittoa ja asuntojen hinnat ja vuokrat nostettiin korkeiksi.
Ei ihme jos ei palkka riitä, kun kerrostalo-osake maksaa 300 000.
1990 - luvun lopulla kaksio maksoi euroissa 40000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 45n vuoden työuran jälkeen jäänyt eläkkeelle. Olen maksanut kaikki nuo vuodet eläkemaksuja ja minulla on hyvä eläke. Meillä on edelleen tällainen eläkejärjestelmä ja hämmästelen suuresti kateutta eläkeläisiä kohtaan.
Aikanaan tekin jäätte eläkkeelle hämmästelemään vihaa, mikä on sitten teidän niskassa. Suuri ero on kuitenkin siinä, että te ansaitsette sen vihan, mikä teihin kohdistuu.
Jostain syystä nykyisillä eläkeläisille on yleinen harhaluulo siitä, että he ovat itse maksaneet omat eläkkeensä. Tämä ei voisi olla kauempana totuudesta, koska järjestelmä perustuu siihen että tulevat ikäpolvet osallistuvat nykyisten eläkeläisten eläkkeiden kustannuksiin. Todellinen ongelma tästä tuli, kun suuret ikäluokat siirtyivät nauttimaan eläkettä josta he ovat itse kustantaneet noin 20%. Lopun maksavat sitten heidän lapsensa, lapsenlapsensa, jne. Talousmaailmassa tätä mallia muuten kutsutaan pyramidihuijaukseksi.
Jossain vaiheessa järjestelmä tulee romahtamaan, kun palkansaajia suhteessa eläkeläisiin ei vain ole riittävästi. Joku saattaa uskoa eläkekassojen pörssisijoitusten tuottoihin mutta ehkä tämä kuluva vuosi on tuonut realismia talousodottamiin tämänkin osalta. Onni ei ole ikuista, ei edes pörssisijoittajalle.
Ja loppuun vielä maininta etten vihaa eläkeläisiä. Vihaan lähinnä tyhmyyttä ja omahyväisyyttä. Jos ihminen aiheuttaa yhteiskunnalle kuluja, niin odotusarvoni on että hän osallistuu kustannuksien maksamiseen jollain tavalla. Aina ei voi olla saavana osapuolena, koska jostain pitää löytyä sitten se taho joka maksaa laskut. Edes valtiokaan ei voi loihtia rahaa tyhjästä vaan jostain ne varat sinnekin kerätään.
Eläkeläiset ovat kuitenkin vuosikausia veroja maksaneet,l Sitä saamapuolella olevaa porukkaa löytyy nuoremmista ikäluokista aivan tarpeeksi.Muistuta heitäkin että aina ei voi olla saavana osapuolena käsi muiden taskussa.
Jokaiseen sukupolveen mahtuu väliinputoajia, jotka elävät yhteiskunnan tuella. Tämä on ok.
Jotta hyvinvointiyhteiskunta voisi toimia, niin keskimäärin jokaisen ihmisen pitäisi pystyä kustantamaan vähintään oman elämänsä kuluttamat palvelut. Laskut maksetaan mielellään etunojassa eikä siirretä niitä seuraaville sukupolville.
Nyt eläkkeiden osalta maksut on jo siirretty tuleville sukupolville. Terveydenhuollon osalta on sama juttu joka kerta, kun valtio ottaa lisää velkaa. Kuka maksaa Suomen hyvinvoinnin vuonna 2100, jos jäljellä on vain velkaa ja vanhuksia?
Tämä ei luonnollisesti kiinnosta nykyisiä eläkeläisiä mutta jos yhtään mietitään asioita omaa nenää pidemmälle, niin tällä menolla ollaan hymyssä suin matkalla kohti karikkoa. Ja samalla kuitenkin valitetaan, että kun ennen oli asiat paremmin.
Joo, mutta kannattaa muistaa, että tämän hetken eläkeläiset ovat puolestaan maksaneet edellisen polven eläkeläisten maksut.
Niin? Aivan kuten nyt. Työssäkäyvät maksavat eläkeläisille surkean pientä eläkettä ja nämä kuolevat nuorena.
Kaupan alalla saa kuukaudessa 1300 netto, kun tekee koko kuukauden 30 tuntia viikossa vuorotyötä eli paljon iltavuoroja ja joka toinen viikonloppu töissä.
Taitaa monella olla eläke saman verran. Täysin kestämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90 000 työtöntä on aktivoituna esim. kaupoissa tavaraoita hyllyttämässä työmarkkinatuella 570 netto kuukaudessa + kulukorvaus 9 euroa/työpäivä.
Ja eläkeläisiä on 1 600 000, kun työttömiä vain 300 000.
100 000 työpaikkaa
Missä? Työkkärin sivuilla on noin 40 000 ja niistä osa osa-aikatyötä esim. siivoustyö 6 tuntia viikossa.
Osa taas vaatii oman koulutuksen esim. palomies, sähkömies, putkimies, lääkäri, parturi, puheterapeutti, hammashoitaja, linja-autonkuljettaja, poliisi, kemian ja fysiikan opettaja jne.
Hoitajat ovat lähteneet parempipalkkaisiin töihin, että selviävät tonnin sähkölaskuistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Sitten se on niin. Moni hyvä ystäväni menetti työpaikkansa, koska ei suostunut ottamaan PAKKOROKOTUSTA! Kyllä, he menettivät työt. Menettäkää te nyt sitten hoitajat!
Täällä meinas olla samaa mutta todettiin että ei saada tekijöitä tilalle ja laatu kärsisi, maskia piti käyttää ja pestä kädet. Siivooja
Ketä kiinnostaa jonkun siivoojan mankuminen? Voi että ihan kädet piti siivoojaämmän pestä? Mahtoi olla rasittavaa.
Se on jotenkin hullua, että moni maksaa tupakoinnista 3600 euroa vuodessa, mutta kun pitäisi kerran maksaa muutama satanen terveydenhoidosta, ollaan heti että ei ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset elävät päin vastoin aivan liian pitkään. Pois turhat terveyshoidot ja liikunnat vanhuksilta. Parempi maata liikkumattomana sängyssä keuhkokuumetta odottaen.
Katsokaa kokoomuslaiset itseänne peiliin miksi on tämä tilanne..
Jeesus, että sä jaksat jankata "pakkorokotuksista". Hoitoon joudat.
Tyhjiä hoivakotipaikkoja on Uudenmaan alueella pelkästään yrityksillä noin 450, selviää yksityistä sosiaali- ja terveysalaa edustavan Hyvinvointiala Hali ry:n tiedoista.
Tyhjiä paikkoja ei voida käyttää, koska ei löydy Valviran paperit omaavaa henkilökuntaa ja tuon hoitajamitoituksen takia.
Sote ja hoitajamitoitus ovat aiheuttaneet ongelmia.
Nykyisen hallituksen hoitajamitoitus surkea päätös
Vierailija kirjoitti:
ambulanssit eivät ole pystyneet tuomaan akuuttia hoitoa tarvitsevia potilaita Jorvin päivystykseen kymmeneen päivään
Järkyttävää. Hyvinvointivaltio?
Katsoin verotietojani v.2021 kun siivosin kasppeja. Olen maksanut n.450 e jotain terveysvakuutus veroa. Hitto soikoon. Nyt kaikki ulkomailta tulevat pääsee ilmaiseksi ruuhkauttamaan meidän terveydenhoidon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reiluintahan olisi antaa sinulle sitten eläkkeellä indeksikorjattuna sama rahamäärä kuin mitä olet maksanut. Ei odottaa nykyisten työntekijöiden maksavan massiivista eläkettäsi. Systeemiä pitäisi oikeasti muuttaa, koska eläkeläiset ovat miljardien kuluerä valtion budjetissa.
Kun systeemi on tämä, minä en voi millään tavalla vaikuttaa siihen. Kaikki spekulaatiot, entäs jos, pitäisi olla, miksi, miksei, ovat turhaa sanahelinää, jolla ei rakenneta mitään.
Minä olen omalta osaltani maksanut mukisematta edeltävien sukupolvien eläkkeitä (valtava kuluerä), koska minulla ei ole ollut vaihtoehtoa. Ja sitäpaitsi minä saan nyt takaisin sitä, mitä maksoin vuosikymmeniä, ilman typerää katkeruutta siitä, että minä omalta osaltani kannoin vastuuni yhteiskunnan toimimisesta.
Tuloverotusta on alennettu -90 luvulta alkaen. Minä maksoin veroni siltä ajalta, jolloin progressiivinen verotus tarkoitti aggressiivista verotusta. Ja olen edelleen veronmaksaja, merkittävän suuressa veronmaksajien ryhmässä.
Olisi toivottavaa, että te viisaat käyttäisitte järkeänne, vaikka se nykyään vanhanaikaista onkin.
Jos mitään ei muuteta, niin miten kuvittelet saavasi sitten vanhuksena hoivaa? Ehdottomasti, kaikella järjellä ja moraalilla ajateltuna, on tärkeämpää pelastaa terveydenhuolto kuin syytää eläkeläisille ylisuuria eläkkeitä. Sehän se pointti onkin, olet jo tehnyt työtä, olet jo kerryttänyt omaisuutta, sinulla on jo kaikki. No, itsekäs mikä itsekäs.
Toivomukseni oli, että sinäkin käyttäisit järkeäsi.
Sinun ei tarvitse olla huolissasi minun eläkkeestäni, koska minä saan työeläkettä, jota ei valtion pussista makseta.
Oikea pointti on se, että sinun koko argumenttisi on rakennettu sinun väärien mielikuviesi pohjalta. Sinä tunnet raivoa vääristä syistä ja syytät muita sinun tyhmyydestäsi.
Onneksi sinä et ole päättämässä mistään ihmisiä koskevista asioista, koska sinun kaikkitietävä tyhmyytesi estää sinua ottamasta selvää asioista, vaikka nykyään se on helppoa. Missä sinun moraalisi on?
Katso peiliin ja löydä kaiken itsekkyyden äiti sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reiluintahan olisi antaa sinulle sitten eläkkeellä indeksikorjattuna sama rahamäärä kuin mitä olet maksanut. Ei odottaa nykyisten työntekijöiden maksavan massiivista eläkettäsi. Systeemiä pitäisi oikeasti muuttaa, koska eläkeläiset ovat miljardien kuluerä valtion budjetissa.
Kun systeemi on tämä, minä en voi millään tavalla vaikuttaa siihen. Kaikki spekulaatiot, entäs jos, pitäisi olla, miksi, miksei, ovat turhaa sanahelinää, jolla ei rakenneta mitään.
Minä olen omalta osaltani maksanut mukisematta edeltävien sukupolvien eläkkeitä (valtava kuluerä), koska minulla ei ole ollut vaihtoehtoa. Ja sitäpaitsi minä saan nyt takaisin sitä, mitä maksoin vuosikymmeniä, ilman typerää katkeruutta siitä, että minä omalta osaltani kannoin vastuuni yhteiskunnan toimimisesta.
Tuloverotusta on alennettu -90 luvulta alkaen. Minä maksoin veroni siltä ajalta, jolloin progressiivinen verotus tarkoitti aggressiivista verotusta. Ja olen edelleen veronmaksaja, merkittävän suuressa veronmaksajien ryhmässä.
Olisi toivottavaa, että te viisaat käyttäisitte järkeänne, vaikka se nykyään vanhanaikaista onkin.
Jos mitään ei muuteta, niin miten kuvittelet saavasi sitten vanhuksena hoivaa? Ehdottomasti, kaikella järjellä ja moraalilla ajateltuna, on tärkeämpää pelastaa terveydenhuolto kuin syytää eläkeläisille ylisuuria eläkkeitä. Sehän se pointti onkin, olet jo tehnyt työtä, olet jo kerryttänyt omaisuutta, sinulla on jo kaikki. No, itsekäs mikä itsekäs.
Toivomukseni oli, että sinäkin käyttäisit järkeäsi.
Sinun ei tarvitse olla huolissasi minun eläkkeestäni, koska minä saan työeläkettä, jota ei valtion pussista makseta.
Oikea pointti on se, että sinun koko argumenttisi on rakennettu sinun väärien mielikuviesi pohjalta. Sinä tunnet raivoa vääristä syistä ja syytät muita sinun tyhmyydestäsi.
Onneksi sinä et ole päättämässä mistään ihmisiä koskevista asioista, koska sinun kaikkitietävä tyhmyytesi estää sinua ottamasta selvää asioista, vaikka nykyään se on helppoa. Missä sinun moraalisi on?
Katso peiliin ja löydä kaiken itsekkyyden äiti sieltä.
Työeläkkeitä maksetaan 30 miljardia, joista 25 miljardia työssäkäyvien palkoista eläkemaksujen kautta ja 5 miljardia rahastosta.
Vierailija kirjoitti:
Pakkorokotus ja hoitajamitoitus syynä hoitaja pulaan. Tietysti trollijutut, joita hoitajat uskoo silmät suurina, vaikuttavat myös.
Ei. Tärkeimmät syyt
- työn liikakuormitus
- huono johtaminen
- palkka
Hyvinvointivaltio on vain saavuttanut kantakykynsä rajat. Julkisia palveluja ei voida enää lisätä. Tässä tilanteessa niistä turhimpia on nyt lopetettava, jotta välttämättömät voidaan säilyttää. Ihmiset eivät voi enää ulkoistaa yhteiskunnalle lisää omia tehtäviään. Hyvinvointivaltio kyllä säilyy, mutta sen turha lihottaminen on lopetettava.