Loistava subjektiivista päivähoito-oikeutta puolustava kirjoitus tänään Hesarin mielipidepalstalla! Huomasitteko?
Tässä lainausta: " Subjektiivinen päivähoito-oikeus on ehdottomasti paras tapa tukea tasa-arvoa kaikkien perheellisten- työttömien ja työllisten, yksi- ja monilapsisten sekä ennen kaikkia miesten ja naisten - välillä. "
Näin on. Tämä siis oli vastineena Kuopion päivähoidon johtahan Pekka Lindellin kirjoitukseen, jossa hän syytti naisia subjektiivisen päivähoidon käyttämisestä tilanteessa, jossa vauva kotona ja vanhemmat lapset hoidossa.
Kommentit (66)
Tilanteen mukaan tietenkin. On myös lapsia, jotka viihtyvät hoidossa, niin vaikeaa kuin se onkin sinulle ymmärtää.
Mulla on uhmaikäiset kaksoset ja vauva. Kaksoset osapäivähoidossa, niin saan edes hieman imettää rauhassa. (ja tietenkin myös vähän levätä, joskin äideillähän ei ole siihen kaikkien mukaan ollenkaan oikeutta)
Mutta kuinka se lisää miesten ja naisten välistä tasa-arvoa silloin, kun mies käy töissä ja nainen hoitaa lapsia kotona? Kun minä ihan oikeasti en ymmärrä, niin vääntäkää siitä kuuluisasta langasta mulle se.
Varsinkin kun ainakin meillä ei sitten ne työssäkäyvät äidit saa lapsiaan hoitoon, kun päiväkodit on täynnä näitä kotona hoidettavien vauvojen vanhempia sisaruksia...
Vierailija:
Mutta kuinka se lisää miesten ja naisten välistä tasa-arvoa silloin, kun mies käy töissä ja nainen hoitaa lapsia kotona? Kun minä ihan oikeasti en ymmärrä, niin vääntäkää siitä kuuluisasta langasta mulle se.
Ja sellainen tilanne, että nainen hoitaa kotona vauvaa ja vanhemmat lapset ovat hoidossa, subjektiivinen päivähoito-oikeus lisää tasa-arvoa yksi- ja monilapsisten perheiden välille.
Oikeesti parin uhmiksen ja vauvan kanssa voi olla turhan rankkaa. Eivätpähän äidit polta itseään aivan loppuun. Äitienkin mielenterveys on tärkeä, ei vain lapsen oikeudet.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus jyrää lasten oikeuksia, sille ei voi mitään.
Mitä ihmettä 4 tarkoitat sillä, että mennään tilanteen mukaan?? Subjektiivinen päivähoito-oikeus nimenomaan tarkoittaa sitä, että tilanteita ei arvioida erikseen tilanteen mukaan, vaan kaikki saavat viedä lapsensa kunnan järjestämään hoitopaikkaan, oli tarvetta tai ei.
Toinen vaihtoehto on se, että vanhemmat hakevat hoitopaikkaa tarpeen vaatiessa ja päivähoitotoimistossa (+ mahdolliset muut vieranomaiset) päätetään onko perhe oikeutettu saamaan hoitopaikan. Eli työssäkäyvät ja apua tarvitsevat perheet saisivat hoitopaikat.
Mielestäni 2 vaihtoehto on parempi, sillä minusta lasten oikeudet menevät aikuisten oman ajan tarpeen ohi ja lisäksi aikuisilla on mahdollisuus valita tekeekö lisää lapsia vai ei.
Pakko vielä todeta, että minusta on aika sairas ajatus että esikoisella maksatetaan se, että vanhempien mielestä kuopuksen on saatava sama huomio kuin esikoisenkin. Esikoinen vaan syrjään että saadaan hoitaa uutta vauvaa rauhassa...
Tämähän on suuri etu naisille, kun naiset kuitenkin käyttävät 95% perhevapaista.
Lisäksi kun tämä palsta täyttyy vähän väliä viesteistä, miten rankkaa on kotona, mies ei auta, töissä on helpompaa jne. Ja sitten tämän ainoan toimivan systeemin, joka on nimenomaan äitien ja naisten auttamiseksi, te haluatte romuttaa. En voi ymmärtää! Nainen on naiselle susi.
pitäisi jotenkin kartoittaa. Jos äiti on kotona, pitää kyllä olla jokin järkevä peruste sille, että vanhempia lapsia laitetaan hoitoon.
.... tarkoitan nimenomaan sitä, että vanhemmat harkitsevat mikä on lapselle parasta. On lapsia, jotka eivät viihdy hoidossa ollenkaan...isommat lapset osaavat omat toiveensa myös esittää verbaalisesti. Tällaisessa tapauksessa vanhemmat luonnollisesti valitsevat lapsen parhaan, ja hoitavat häntä kotona vauvan ohella.
Ja on lapsia, joista on tosi kivaa hoidossa. Tykkäävät kaveresta, hoitajista, ohjatusta toiminnasta jne. Tällöin olisi aika julmaa riistää lapsilta mukava hoitopaikka.
Miksi kunnalle pitäisi antaa oikeus päättää, kellä on mahdollisuus päivähoitopaikkaan ja kellä ei??? Kyllähän vanhemmille pitää hieman antaa kredittiä siitä, että näkevät, mikä on lapselleen ja perheelleen parasta. Vastustan tuollaista 70-lukulaista holhousmeinikiä. Nykysysteemi on hyvä.
Jos ei jaksa hoitaa montaa lasta mutta tahtoo silti olla kotona, on vaihtoehtoja paljon; selibaatti, ehkäisy (monien eri ehkäisykeinojen yhdistäminen), sterilisaatio, abortti, adoptio...
Mutta toisaalta, noista vaihtoehdoista ei saa rahaa olla kotona... Vauvasta saa niin kivasti vapaata muutamaksi vuodeksi, että kukapa siitä ilosta luopuisi. Antaa lasten itkeä tarhassa, kyllä äideilläkin on oikeuksia!
tätä järjestelmää, vaikka itse en sitä käytäkään. Minun kolme pientä ovat kaikki kotona, enkä heistä ketään hoitoon saisi, vaikka haluaisin, koska kaupungissamme on todellinen pula hoitopaikoista.
Mutta minun mielestäni pitäisi sitten kotona hoidettavia lapsia tukea vastaavasti, jos jonkun kotiäidin lapsi käyttää tätä kallista kunnallista hoitopaikkaa. SIis tavallaan palkita, tai olla porkkanana joku kotihoidontuki alle kouluikäisille kotonahoidettaville.
Kun sehän on jo moneen kertaan laskettu (muttei tiedostettu) tosiasia, että nämä kotonahoidettavat lapset tulevat tuistakin huolimatta yhteiskunnalle huomattavasti halvemmaksi. Puhumattakaan siitä, miten sitten vapautuu hoitopaikkoja ja kenties joku vatsavalmistunut voisi saada arvokasta työkokemusta tämän kotiäidin paikalla ym ym.
Miksi siis ei kunnon tukia?????
19 korjaa: ei vatsvalmistunut, vaan vastavalmistunut =)
aikilla kun ei ole mummeja ja kummeja lähimailla hoitoavuksi. Siksi on hyvä, että on myös toimiva kunnallinen systeemi.
Vierailija:
pitäisi jotenkin kartoittaa. Jos äiti on kotona, pitää kyllä olla jokin järkevä peruste sille, että vanhempia lapsia laitetaan hoitoon.
meni pieleen, mutta jospa ymmärrätte...
Päivähoitoa tarjotaan niille vanhemmille, jotka eivät voi hoitaa lastaan itse, esim, opiskelun tai työssäkäynnin vuoksi. Joskus syynä on vanhempien mielenterveysongelmat tai sosiaaliset ongelmat.
se hoidon tarve pitäisi katsoa tapauskohtaiseksi. Jos unenpuute on sellainen syy ja lääkäri on sitä mieltä, lääkärintodistuksella esim. osapäiväpaikka vanhemmalle lapselle.
Mutta minusta ei riitä se, että äiti vaan sanoo, että nyt nukuttaa, lapsi päiväkotiin.
Olen kotona noin vuoden/lapsi. Itse en tykkää olla neljän seinän sisällä, vaan viihdyn töissä. Silti rakastan lapsiani ja minusta on ihanaa, että meillä on heidät. Vietän mukavaa aikaa lasteni kanssa arkisin klo 16 eteenpäin ja kaikki viikonloput.
Tätäkin on täällä niin vaikea ymmärtää!!! Ehkä sitten olen ahne, kun haluan sekä ihanat pallerot, että mielenkiintoisen, haastavan työuran.
Onneksi tämä on nykyisin mahdollista.
kun hoidat sitä yhtä lasten sen vuoden? Siitähän tässä nyt on kyse, eikä siitä, että äiti käy työssä.
tuupata vanhemmat lapset jaloista, kun hoidetaan vauvaa. Entäs niiden vanhempien lasten oikeudet?