Me olemme neljän lapsen kummeja! Kukaan heistä (vanhemmista) ei muista meitä koskaan jouluna edes kortilla
Lahjatoiveita tullut seuraavasti:
Tytöille Baby Born, 60 euroa. Nuken vaunut, 60 euroa. Baby Bornin vaatteita, 20-30 euroa. Kysytty sopiiko käytetyt, niin ei mielellään.
Sylvanian Families. Pieni setti 24-54 euroa. Ei mielellään käytettyjä heille.
Pojille: lahjakortti tiettyyn tekemiseen. Kaikkineen kerta maksaa 100 euroa. Kirjoja. Ei mielellään käytettynä. Musiikkisoittimet, hinta 50 euroa.
Kukaan näistä lapsista (vanhemmista) ei ole toimittanut meille edes joulukorttia jossa lukisi että Hyvää joulua ja kiitos kummille, tai 5euron Fazerin suklaarasiaa tai joulukukkaa - mitään! Ei koskaan mitään.
Itse olemme toimittaneet omien lastemme kummeille lastemme nimissä aina laadukkaan lahjan. Kunnon pullon eli viini tai shampanja. Käsisaippuan tai muun kivan tuotteen. Kortti, jossa toivotetaan ja kiitetään kummeja heidän vaivastaan. Opetamme näin lapsiamme.
Päätimme tänä vuonna muuttaa toimintatapaa hieman:
Ne jotka kiittävät ja muistavat kummeja, saavat hyvän lahjan.
Ne jotka kiittävät, mutta eivät muista kummeja edes tällä kortilla, saavat max 10 euron lahjan, mutta eivät mitään ylimääräistä.
Ne, eli yksi tapaus( miehen veli) joka ei milloinkaan kiitä, ei toimita edes lapsensa tekemää korttia, ei opeta lastaan olemaan yhteyksissä kummeihin millään tavalla, ei saa enää meiltä yhtään mitään. On saanut laadukkaat lahjat, mutta näin omien lasten kanssa, hintojen ollessa pilvissä, käytämme nämäkin kympit mieluummin paljon kokteliaimpiin ihmisiin. Esim lapsen opettajien lahjoihin. Tuli hyvä joulumieli siitä, ettei tarvi käyttää aikaa huonotapaisiin ihmisiin vuodesta toiseen
Kommentit (47)
Luuletko todella, että heitä hetkauttaa vaikka et lahjaa antaisi?
Itse annan lapseni kummille tänä vuonna pari leffalippua. Moukkamaista ettei anneta mitään, edes sitä suklaarasiaa.
Osa lapsen kummeista on sellaisia joiden lasten kummeja me myös olemme. Tällaisessa tilanteessa en lahjo enää vanhempaa, eivätkä he meitä.
Erosin kirkosta heti kun täytin 18. :D
Mites tuo kristillinenkasvatus? Miten te kummeina tuette siinä vanhempia?
Vierailija kirjoitti:
Älkää toteuttako niitä toiveita. Oma moka jos aikanaan lahja-automaatiksi aloitte. Jos vähänkin haistaisin että nyt on kyseessä aika ahneita ihmisiä, en missään nimessä kysyisi lahjatoivetta. Jos sellainen kuitenkin tulisi, vastaisin että lahja on jo ehditty hankkia. Ja se olisi sellainen, mikä sopii hyvin omaan budjettiin.
Aikanaan, kun siskoni sai esikoisensa kommentti oli tyly: "Sinäkin olet tuollainen persaukinen paska, ettei sinua voi edes kummiksi pyytää!" Nyt kummisedän kuoltua joulu-, syntymä- ja nimipäivälahjojen laskuja tulee Whatsapp-viesteinä minulle. Muuten ei olla missään tekemisissä - päinvastoin - minua koskevia vihaviestejä tulee kiertotietä muilta sukulaisilta.
.
.
T: se persaukinen veli
Anteeksi. Ei ollut tarkoitus, että te ostaisitte nuo kaikki. Annoimme teille vain eri vaihtoehtoja. Pahoittelut vielä kerran.
Miksi kyselet lahjatoiveita jos et aio niitä toteuttaa?
Olen jotenkin aina luullut, että lahjat on lasten juttu?
Miksi kukaan haluaisi kummiksi? Koko perinne on täysin kieroutunut. Suu auki ihmetyksestä aina selailen näitä kummi-ketjuja. En vaan käsitä.
Ei ole alle teini-ikäisen lapsen vastuulla olla yhteydessä kummiinsa. Kyllä se on kummin vastuulla olla yhteydessä kummilapseensa. Asia tietysti muuttuu kun lapsi aikuistuu, tällöin aikuiselta kummilapselta voi odottaa samaa vastavuoroisuutta kuin muiltakin aikuisilta.
Ei kummien tarvitse niitä kaikkein kalleimpia lahjatoiveita toteuttaa.
Ja jos ei heti "kehtaa" lahjomista lopettaa niin lopeta siihen kun muksu täyttää 10. Kymppilahja olkoon se viimeinen. Sen jälkeen voi muistaa yo/valmistumislahjalla ja häälahjalla jos pitää häät ja kutsuu sinne.
"Aikuinen" odottaa vastalahjaa lapsen lahjaa vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen jotenkin aina luullut, että lahjat on lasten juttu?
Ennen se näin olikin, mutta nykyajan neljäkymppiset ja nuoremmat on niin lapsellisia joka asiassa.
Lahjoittaisin hyväntekeväisyyteen ja toivottaisin kummilapsille vanhempineen hyvää joulua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaisi kummiksi? Koko perinne on täysin kieroutunut. Suu auki ihmetyksestä aina selailen näitä kummi-ketjuja. En vaan käsitä.
On varmaan paljon muutakin mitä et käsitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kahdeksan (kyllä, 8) kummilasta. Jokaista muistan, samoin heidän vanhempiaan ja he muistavat meitä ja meidän lapsia. Joka joulu, joka synttäri. Ja ollaan tekemisissä muutenkin vuoden mittaan. Ei kaikki ole tekemisissä idareiden kanssa kuten ap.
Vierailija kirjoitti:
Mites tuo kristillinenkasvatus? Miten te kummeina tuette siinä vanhempia?
Kuulin kautta rantain miten lapsen kummi nurisi meidän perheestä ja pyysin häntä sitten meidän kanssa joulukirkkoon ja viemään kynttilöitä haudalle. Arvaa tuliko? :D
Vierailija kirjoitti:
Se on kiva, että lapsella on muitakin luotettavia aikuisia elämässään kuin vanhempansa. Antaa myös paljon kummille.
Minä olin kesällä viikonlopun telttaretkellä kaksistaan kummipoikani kanssa. Oli huisin hauskaa molemmille ja kummilapsi on jo monta kertaa kysynyt, että kai me mennään ensi kesänäkin.
Älkää toteuttako niitä toiveita. Oma moka jos aikanaan lahja-automaatiksi aloitte. Jos vähänkin haistaisin että nyt on kyseessä aika ahneita ihmisiä, en missään nimessä kysyisi lahjatoivetta. Jos sellainen kuitenkin tulisi, vastaisin että lahja on jo ehditty hankkia. Ja se olisi sellainen, mikä sopii hyvin omaan budjettiin.