Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela laittoi tuet poikki. Hyvää joulua!

Vierailija
13.12.2022 |

Lunta tupruttanut 2 viikkoa putkeen. Opintolainan korot pitäisi maksaa eikä rahaa ole. Kela antoi hylkäävän toimeentulotukipäätöksen joulukuulle.
Syy? Marraskuussa liikaa tuloja.

Olin lokakuussa 4 viikkoa ilman rahaa, ja paperisodan jälkeen sain takautuvasti kahdet tuet marraskuussa. Nyt käsittelijä katsoo että marraskuulla on muka jotain ylimääräistä ja se vähennettiin. Toisella kädellä siis annettiin ja nyt otettiin pois.
Parasta tässä on se, että päätöksen teossa kesti 3 viikkoa. Sen aikana yritin selvittää Kelalle tuota tilannetta, että katsokaa nyt hyvät ihmiset sitä lokakuun tiliotetta kun siellä ollaan 500 euroa miinuksella. Ei katsottu. Tämä ilmiselvä asia jätettiin aivan kuin tahallaan huomiotta ja nyt ollaan taas kerran ilman ruokaa. Ja mitään ylimääräistä en ole koko syksyn aikana saanut.

Miten tästä noustaan? Pitääkö tämä johonkin oikeuteen asti viedä? Laitoin jo valituksen menemään Kelan palvelun kautta, ja sitä sitten pari viikkoa odotellaan. Ennen tammikuuta tuskin tapahtuu yhtään mitään.

Kommentit (148)

Vierailija
61/148 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TYÖ. Se auttaa. Siihen pääsee kiinni kun opiskelee ammatin ja muuttaa sellaiselle paikkakunnalle jossa työtä riittää.

Hei. Olen AP. Valmistuin keväällä ammattiin ja olen hakenut kymmeniä työpaikkoja. Jokainen työnhaku on kirjattu ylös TE-toimiston tietokantaan. Yhtäkään hakemistani töistä en ole saanut. En yksinkertaisesti saa töitä. Kahteen haastatteluun pääsin, muista tuli suoraan sähköposti että valinta ei valitettavasti kohdistunut minuun.

Elämme hullussa tilanteessa missä digitalisaatio ja tekoälyn kehitys poistaa jatkuvasti keskitason työpaikkoja markkinoilta, ihmisiä tulee maahamme lisää ym. mutta silti ulistaan että työttömyys on ihmisen oma syy. Voin todistaa että ei ole. Kansan keskuudessa on jatkuvasti kasvava ryhmä ihmisiä, joille ei kirjaimellisesti ole mitään kysyntää työmarkkinoilla. Valtio varmasti jollain tasolla tietää tämän mutta ei halua tehdä asialle vielä mitään, niin syytellään työttömiä omasta tilanteestaan.

On se jännä, kun itse teen kolmea työtä mutta toiset ei saa yhtään. 

- opiskelija,  kauppa, ravintola ja taksi.

Se on tosiaan jännää. Tapatyöttömillä ja tukiloisilla on AINA tuhat syytä miksi ei vaan voi ottaa työtä vastaan. Peukaloa särkee, kumminkaiman marsu on sairas, bussipysäkki liian kaukana ja sitä rataa. Eikä missään tapauksessa ainakaan voi muuttaa työn perässä vaan se työpaikka on tuotava max 500 metrin päähän työttömän ulko-ovesta.

Olen hakenut työtä vuoden ajan ympäri Suomea. Myös 500 kilometrin päästä. Enpä ole päässyt edes haastatteluun. Ei pidä yleistää. Minä ainakin olisin valmis muuttamaan niin Kuusamoon kuin Espooseen, jos vain saisin työtä.

Vierailija
62/148 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TYÖ. Se auttaa. Siihen pääsee kiinni kun opiskelee ammatin ja muuttaa sellaiselle paikkakunnalle jossa työtä riittää.

Hei. Olen AP. Valmistuin keväällä ammattiin ja olen hakenut kymmeniä työpaikkoja. Jokainen työnhaku on kirjattu ylös TE-toimiston tietokantaan. Yhtäkään hakemistani töistä en ole saanut. En yksinkertaisesti saa töitä. Kahteen haastatteluun pääsin, muista tuli suoraan sähköposti että valinta ei valitettavasti kohdistunut minuun.

Elämme hullussa tilanteessa missä digitalisaatio ja tekoälyn kehitys poistaa jatkuvasti keskitason työpaikkoja markkinoilta, ihmisiä tulee maahamme lisää ym. mutta silti ulistaan että työttömyys on ihmisen oma syy. Voin todistaa että ei ole. Kansan keskuudessa on jatkuvasti kasvava ryhmä ihmisiä, joille ei kirjaimellisesti ole mitään kysyntää työmarkkinoilla. Valtio varmasti jollain tasolla tietää tämän mutta ei halua tehdä asialle vielä mitään, niin syytellään työttömiä omasta tilanteestaan.

Se on tosiaan jännää. Tapatyöttömillä ja tukiloisilla on AINA tuhat syytä miksi ei vaan voi ottaa työtä vastaan. Peukaloa särkee, kumminkaiman marsu on sairas, bussipysäkki liian kaukana ja sitä rataa. Eikä missään tapauksessa ainakaan voi muuttaa työn perässä vaan se työpaikka on tuotava max 500 metrin päähän työttömän ulko-ovesta.

En nyt olis noin kova mutta tuon ap:n pitäis tajuta että jos sitä koulutuksen keskitason työpaikkaa ei tipu (eikä sitä enää puolen vuoden työttömyyden jälkeen heru) niin sitten jotain muuta. Työvoimapula o n esim. kaupan alalla.

Miksi hakemuksiin ei vastata?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/148 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantelu heti oikeusasiamiehelle ja kelaan viesti perään että olet tehnyt kantelun koska sinua ei ole kuultu ja päätöksessä kestänut huomattavasti enemmän kuin sallitut 7 pv.

Tiedän tapauksia joissa kantelu on oikeasti auttanut muuttamaan laittomasti hylätyn/myöhästyneen etuuspäätöksen myönteiseksi. Sita varten oikeusasiamies on olemassa. Että oikeus tapahtuu Kaikkien kohdalla.

Tsemppiä. Kela riepottaa köyhää miten haluaa.

Sitä kulttuuria ei parantanut Elli Aaltosen ja Sipilän liitto. Nykyään Elli Aaltonen huolestuttavaa kyllä SPRn johtajana... ja Sipilä vaan senkun putputtaa häkäpönttöautollansa.

Vierailija
64/148 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kertaa työkkäri katkaissut minulta työttömyystuen väärin perustein ennen joulua vuosien aikana. Sen jälkeen kun haastoin työkkärin virkailijan oikeuteen niin ei ole sen jälkeen katkaistu. Keksivät minulle karensseja etten ollut hakenut jotain työtä vaikka minun ei olisi pitänyt hakea mitään työtä eikä ole tullut mitään papereitakaan. Sitten haastoin työkkärin oikeuteen ja voitin. Sain 2500 korvauksia.

Työttömän pitää varautua kaikkeen. Pitää säästää rahaa jouluun jo vuoden alusta lähtien koska työkkäri ne tekee kiusaa tahallaan. Siiä menee viikkoja ja kuukausia että saa oikeutta. Sen takia kannattaa varautua. Säästän joka kuukausi aina 40-50 euroa ja laitan rahat  pieneen kassakaappiin jonka ostin kauan sitten.

Soita sosiaalitoimistoon ja hae ennalta ehkäisevaa toimeentulotukea tai täydentävää tukea. Sossusta ne yleensä katsoo ja huomaa että sinua kohdeltu väärin ja ne myöntää tukea. Miullekkin myönnettiin.

Vierailija
65/148 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela tekee aivan mitä vaan vaikka kuinka selittäisi ja näyttäisi pitävät todisteet, se on Kela.

Vierailija
66/148 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt olis noin kova mutta tuon ap:n pitäis tajuta että jos sitä koulutuksen keskitason työpaikkaa ei tipu (eikä sitä enää puolen vuoden työttömyyden jälkeen heru) niin sitten jotain muuta. Työvoimapula o n esim. kaupan alalla.

Miksi hakemuksiin ei vastata?

Ei ne varmaan ehdi kaikille vastailla, jos nykyään 500.000 työtöntä hakee 4 eri työpaikkaan joka kuukausi, niin sehän on 2 miljoonaa työhakemusta

Vierailija
67/148 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sairaseläkkeellä ja sain joulukuun alussa 500E ylimääräistä Irlannin valtiolta. 🤑 (Olen ollut siellä joskus työssä.)

Minä teen sairaseläkkeellä somesisältöä, ja saan ihan kivasti extratuloja. 

Minä myös tk-eläkkeellä ja myyn jo neljättä vuotta nettikirppiksillä entisiä keräilykokoelmiani. Hieman lisätuloja, juuri sen verran ettei Kelasta saa mitään - enkä kyllä enää jaksasi anoakaan. Olin ennen vakituiselle tk-eläkkeelle pääsyä kurjassa tilanteessa, jossa työkyvyttömänä piti kuitenkin olla työkkärin kirjoilla (ne tilastot, nähkääs). Vekkulia mennä rollaattorilla tiskille kysymään, josko pääsisi vaikka puisto-osastolle reippaisiin ulkohommiin! Rahaa ei tullut mistään 4 kk:een, ei edes täydentävänä ttt:na. Olisin ollut tosi lirissä, mutta ex-työnantaja joutui vielä maksamaan erinäiset palkanlisät ym. ja selvisin.

Btw, joulua en ole viettänyt vuosikymmeniin!

Vierailija
68/148 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet voi aina myöhästyy. Siihen pitää varautua säästämällä. Laitan itse joka kuukausi rahaa säätöön että ainakin jouluna olis ruokaa. Kai jokainen voi 30 euroa pistää sivuun aina ja vuodessa siitä tulee 360 euroa.

Vierailija
69/148 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HYVÄ KELA!!!! VIHDOINKIN SELKÄRANKAA!

Mitäs uutta tässä muka on? Kelan selkäranka on aina suora ja se näyttää aina keskisormea just näin - virkailija teeskentelee ettei osaa lukea eikä laskea.

Vierailija
70/148 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko ennemmin elää ilman tukia, kuin tukien varassa.

Vierailija
71/148 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ap nyt ensi tilassa yhteyttä sinne seurakuntasi diakoniin. Saat ainakin ruokaa. Ja muista että sun ei tarvitse kuulua kirkkoon apua saadaksesi. 

Vierailija
72/148 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän tässä ihmetyttää kun hyvinvointi valtio pitäisi olla ja silti ihmisiä köyhyydessä. Sitten kun ei köyhiä ole, niin voitaisiin puhua hyvinvoinnista ja tälläiset jutut ettei tukia saa, niin on kammottavaa. Miten ne noin on voinut laskea että pitäisi rahojen riittää?

Tosin en tiedä auttaako tappeleminenkaan, mutta oikeuksia voi vaatia. Josko siellä olisi joku erhe käynyt jollain (epäilen)?

Kelalla on ns standarditaulukko, esim yksin asuvan on tultava toimeen summalla x. Suomi on hölmölä, jossa esim pienituloinen kuvittelee, että hänellä on joku ihme oikeus elää keskituloisen elämään. Lapsia tehdään yli omankin tarpeen ja asutaan ylisuurissa harakanpesissä sitten huudetaan kun valtio ei heitä elätäkään. 

Suomi on hölmölä, jossa asuu naapurille kateellisia ihmisiä. Jos joku saa ilmaiseksi ruokaa, katkerikko saa paiseita ja verenpaine nousee.

Haluaisin nähdä, miten sinä eläisit toimeentulotuella keskituloisen elämää. :D

Vierailija
73/148 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin

Mene itse. Ruokkiksella ei notkuta mammapalstalla.

Vierailija
74/148 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukien varassa ketkujat 🙂

Onko paniikki päällä, kun keväällä tulee uudet tuulet 🙂

Vierailija
75/148 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin

Ehdottomasti tämä!

Vierailija
76/148 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kertokaapa mihin minä, sairaseläkeläinen menen töihin? Kertokaa. Varsinkaan kun ette tiedä sairauksistani yhtään mitään. Varmaan joku tulee ehdottamaan että mene tankotanssijaksi, koska v*ttuiluun, siihen te vaan kykenette, ette mihinkään muuhun.

Vierailija
77/148 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kertokaapa mihin minä, sairaseläkeläinen menen töihin? Kertokaa. Varsinkaan kun ette tiedä sairauksistani yhtään mitään. Varmaan joku tulee ehdottamaan että mene tankotanssijaksi, koska v*ttuiluun, siihen te vaan kykenette, ette mihinkään muuhun.

Ei kai sairaseläkeläisen tartte töihin mennä?

Vierailija
78/148 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mullekin on tällä palstalla sanottu että voin ihan hyvin mennä töihin.

Vierailija
79/148 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mullekin on tällä palstalla sanottu että voin ihan hyvin mennä töihin.

No ei tartte ja tiedät sen itsekin. Minäkin olen tk-eläkkeellä ja jätän tuommoset omaan arvoonsa.

Vierailija
80/148 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on... kirjoitti:

Kannattaisiko ennemmin elää ilman tukia, kuin tukien varassa.

Juu ja syömättä ja juomattakin olisi parempi elää kuin syöden ja juoden, mutta tämä elämä täällä nyt vain perustuu sille, että syödään juodaan ja hengitetään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi