Kela laittoi tuet poikki. Hyvää joulua!
Lunta tupruttanut 2 viikkoa putkeen. Opintolainan korot pitäisi maksaa eikä rahaa ole. Kela antoi hylkäävän toimeentulotukipäätöksen joulukuulle.
Syy? Marraskuussa liikaa tuloja.
Olin lokakuussa 4 viikkoa ilman rahaa, ja paperisodan jälkeen sain takautuvasti kahdet tuet marraskuussa. Nyt käsittelijä katsoo että marraskuulla on muka jotain ylimääräistä ja se vähennettiin. Toisella kädellä siis annettiin ja nyt otettiin pois.
Parasta tässä on se, että päätöksen teossa kesti 3 viikkoa. Sen aikana yritin selvittää Kelalle tuota tilannetta, että katsokaa nyt hyvät ihmiset sitä lokakuun tiliotetta kun siellä ollaan 500 euroa miinuksella. Ei katsottu. Tämä ilmiselvä asia jätettiin aivan kuin tahallaan huomiotta ja nyt ollaan taas kerran ilman ruokaa. Ja mitään ylimääräistä en ole koko syksyn aikana saanut.
Miten tästä noustaan? Pitääkö tämä johonkin oikeuteen asti viedä? Laitoin jo valituksen menemään Kelan palvelun kautta, ja sitä sitten pari viikkoa odotellaan. Ennen tammikuuta tuskin tapahtuu yhtään mitään.
Kommentit (148)
Hae oman kuntasi sosiaalitoimistosta toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Edessäsi on karmea kohtalo, jota ei soisi pahimmalle vihamiehellekään (Putinia ei lasketa).
Jos kertakaikkiaan mikään muu ei auta, eikä saa rahaa miltään taholta, niin ei siinä auta kuin nöyrtyä ja lähteä töihin.
Jaxuhali.
Onko mukkavaa ilkeillä pahassa tilanteessa olevalle? Ei voi ymmärtää.
T. eri
Diakoniin kiireesti yhteyttä, sieltä pitäisi saada apua kun on paperilla näyttää kurja tilanne.
Jospa se Joulu vielä paremmaksi muuttuu!🙏
Harkinnanvaraista hakemaan, nyt voit kun on tuo toimeentulohakemus vireillä. Pelastusarmeijalta ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Edessäsi on karmea kohtalo, jota ei soisi pahimmalle vihamiehellekään (Putinia ei lasketa).
Jos kertakaikkiaan mikään muu ei auta, eikä saa rahaa miltään taholta, niin ei siinä auta kuin nöyrtyä ja lähteä töihin.
Jaxuhali.
Kerro vielä mihin. Luulenpa, että jokaisen, jolle sinun pieniaivoisen pöljimyksen työpanos jotain merkitsee, kannalta olisi parempi, jos luovuttaisit oman työpaikkasi vaikkapa jollekulle muulle. Ap:lle vaikka.
Ota äkkiä yhteys kuntasi sosiaaliasimieheen, hän auttaa sinua eikä maksa mitään.
Hae täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea kunnalta. Seurakunnan diakoniatyöstä voidaan auttaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaxuhali.
T. eri
En voi ymmärtää tätä koko ajan jatkuvaa valitusta kelan, hallituksen tekemisistä.
Vierailija kirjoitti:
TYÖ. Se auttaa. Siihen pääsee kiinni kun opiskelee ammatin ja muuttaa sellaiselle paikkakunnalle jossa työtä riittää.
Ap tais kertoa, ettei pysty hoitamaan OPINTOlainaansa. On tainnut jo opiskella, voisi olettaa.
Hienoa kela. Sarkasmia. Minulle ei kela myönnä tk-eläkettä eikä sairaspäivärahaa. Olen invalidi ja monen sairauden summana useamman lääkärin toimesta todettu työkyvyttömäksi. Ainoastaan kelan lääkärit katsovat minun olevan työkykyinen.
Kuulostaa niin tutulle. Ja kun valitat, käsittelyaika vähintään 3 viikkoa ja mitä enemmän jouluun mennään niin sitä pitempi.
Mut hei, me asutaan hyvinvointi valtiossa nimeltä Suomi eikä saa valittaa koska kattos kun jossain menee vielä huonommin. Ja blaa blaa blaa
Valitat ja haet korvauksia kivusta ja särystä. Meet lääkäriin koska tuohan vaikuttaa kaikkeen tekemiseen. Ihan oikeasti saikun paikka.
Mua ahdistaa jo pelkkä lukeminen koska tosiaan been there, done that eli olin pari vuotta sitten vastaavassa tilanteessa joulun alla. Nyt olen vakitöissä ettei tarvii tulla huuteleen mitään sossupummi juttuja. Silloin jouduin kääntymään kelan apuun ja voin vakuuttaa että se puolivuotinen oli elämäni kauhein.
Lääkäriin mene. Sulle on aiheutettu trauma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaxuhali.
T. eri
En voi ymmärtää tätä koko ajan jatkuvaa valitusta kelan, hallituksen tekemisistä.
No et varmaan voi kun sinulla on niitä töitä! Tajuatko yhtään mikä tilanne monilla on nyt?
Ap:n viestistä ei saa selvää, onko ap yksinasuja, joka elää pelkällä toimeentulotuella vai onko hänellä muita tuloja tai asuinkumppaneita. Selventäisitkö ap?
Itse olen sairaseläkkeellä ja sain joulukuun alussa 500E ylimääräistä Irlannin valtiolta. 🤑 (Olen ollut siellä joskus työssä.)
Lait on tehty noudatettavaksi ja kela ei ole yhtään laki tähän maahan laatinut.
Vierailija kirjoitti:
TYÖ. Se auttaa. Siihen pääsee kiinni kun opiskelee ammatin ja muuttaa sellaiselle paikkakunnalle jossa työtä riittää.
Hei. Olen AP. Valmistuin keväällä ammattiin ja olen hakenut kymmeniä työpaikkoja. Jokainen työnhaku on kirjattu ylös TE-toimiston tietokantaan. Yhtäkään hakemistani töistä en ole saanut. En yksinkertaisesti saa töitä. Kahteen haastatteluun pääsin, muista tuli suoraan sähköposti että valinta ei valitettavasti kohdistunut minuun.
Elämme hullussa tilanteessa missä digitalisaatio ja tekoälyn kehitys poistaa jatkuvasti keskitason työpaikkoja markkinoilta, ihmisiä tulee maahamme lisää ym. mutta silti ulistaan että työttömyys on ihmisen oma syy. Voin todistaa että ei ole. Kansan keskuudessa on jatkuvasti kasvava ryhmä ihmisiä, joille ei kirjaimellisesti ole mitään kysyntää työmarkkinoilla. Valtio varmasti jollain tasolla tietää tämän mutta ei halua tehdä asialle vielä mitään, niin syytellään työttömiä omasta tilanteestaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sairaseläkkeellä ja sain joulukuun alussa 500E ylimääräistä Irlannin valtiolta. 🤑 (Olen ollut siellä joskus työssä.)
Minä teen sairaseläkkeellä somesisältöä, ja saan ihan kivasti extratuloja.
Älä kuitenkaan panikoi. haet ja saat rahaa toimeentulotuesta (harkinnanvarainen jne) + ehkä vielä ruokakassin. Sitäkin voi tiedustella. Jos otat heti tänään yhteyttä niin voi olla, että saat jo huomenna rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei. Olen AP. Valmistuin keväällä ammattiin ja olen hakenut kymmeniä työpaikkoja. Jokainen työnhaku on kirjattu ylös TE-toimiston tietokantaan. Yhtäkään hakemistani töistä en ole saanut. En yksinkertaisesti saa töitä. Kahteen haastatteluun pääsin, muista tuli suoraan sähköposti että valinta ei valitettavasti kohdistunut minuun.
Elämme hullussa tilanteessa missä digitalisaatio ja tekoälyn kehitys poistaa jatkuvasti keskitason työpaikkoja markkinoilta, ihmisiä tulee maahamme lisää ym. mutta silti ulistaan että työttömyys on ihmisen oma syy. Voin todistaa että ei ole. Kansan keskuudessa on jatkuvasti kasvava ryhmä ihmisiä, joille ei kirjaimellisesti ole mitään kysyntää työmarkkinoilla. Valtio varmasti jollain tasolla tietää tämän mutta ei halua tehdä asialle vielä mitään, niin syytellään työttömiä omasta tilanteestaan.
On se jännä, kun itse teen kolmea työtä mutta toiset ei saa yhtään.
- opiskelija, kauppa, ravintola ja taksi.
Niin ja voin sanoa että TE-toimiston työnhakuvelvoitteet ei kyllä kiinnosta näissä olosuhteissa pätkääkään kun tuet olleet poikki melkein koko ajan syksystä asti.
Minun pitää kyllä hoitaa velvoitteeni mutta Kela saa käsitellä hakemukseni viikkoja myöhässä ja lukea ne tahallaan väärin.