Kela laittoi tuet poikki. Hyvää joulua!
Lunta tupruttanut 2 viikkoa putkeen. Opintolainan korot pitäisi maksaa eikä rahaa ole. Kela antoi hylkäävän toimeentulotukipäätöksen joulukuulle.
Syy? Marraskuussa liikaa tuloja.
Olin lokakuussa 4 viikkoa ilman rahaa, ja paperisodan jälkeen sain takautuvasti kahdet tuet marraskuussa. Nyt käsittelijä katsoo että marraskuulla on muka jotain ylimääräistä ja se vähennettiin. Toisella kädellä siis annettiin ja nyt otettiin pois.
Parasta tässä on se, että päätöksen teossa kesti 3 viikkoa. Sen aikana yritin selvittää Kelalle tuota tilannetta, että katsokaa nyt hyvät ihmiset sitä lokakuun tiliotetta kun siellä ollaan 500 euroa miinuksella. Ei katsottu. Tämä ilmiselvä asia jätettiin aivan kuin tahallaan huomiotta ja nyt ollaan taas kerran ilman ruokaa. Ja mitään ylimääräistä en ole koko syksyn aikana saanut.
Miten tästä noustaan? Pitääkö tämä johonkin oikeuteen asti viedä? Laitoin jo valituksen menemään Kelan palvelun kautta, ja sitä sitten pari viikkoa odotellaan. Ennen tammikuuta tuskin tapahtuu yhtään mitään.
Kommentit (148)
Muistutuksena ettei sitä rahaa syydetä jollekin toimeentuloasiakkaalle loputtomasti. Totta kai tukea vyörytetään jos yhdessä kuussa on saanut liikaa tukea niin se on seuraavalta kuulta pois. Jos olet itse hupuloinut rahasi tai käyttänyt rahat joihinkin laskuihin joita Kela ei hyväksy menoiksi niin se on voi voi. Kantsii kurkata myös peiliin vaikka Kelaa on helppo syyttää kaikesta. Myös omista virheistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TYÖ. Se auttaa. Siihen pääsee kiinni kun opiskelee ammatin ja muuttaa sellaiselle paikkakunnalle jossa työtä riittää.
Hei. Olen AP. Valmistuin keväällä ammattiin ja olen hakenut kymmeniä työpaikkoja. Jokainen työnhaku on kirjattu ylös TE-toimiston tietokantaan. Yhtäkään hakemistani töistä en ole saanut. En yksinkertaisesti saa töitä. Kahteen haastatteluun pääsin, muista tuli suoraan sähköposti että valinta ei valitettavasti kohdistunut minuun.
Elämme hullussa tilanteessa missä digitalisaatio ja tekoälyn kehitys poistaa jatkuvasti keskitason työpaikkoja markkinoilta, ihmisiä tulee maahamme lisää ym. mutta silti ulistaan että työttömyys on ihmisen oma syy. Voin todistaa että ei ole. Kansan keskuudessa on jatkuvasti kasvava ryhmä ihmisiä, joille ei kirjaimellisesti ole mitään kysyntää työmarkkinoilla. Valtio varmasti jollain tasolla tietää tämän mutta ei halua tehdä asialle vielä mitään, niin syytellään työttömiä omasta tilanteestaan.
On se jännä, kun itse teen kolmea työtä mutta toiset ei saa yhtään.
- opiskelija, kauppa, ravintola ja taksi.
Millä tavalla joku toinen voisi tehdä työt, jotka sinä olet haalinut itsellesi?
Ota yhteyttä sosiaalitoimistoon. Se on se taho, josta ehkä saat nopeimmin avun. Sanon ehkä kun ei hekään ilman perusteita rahaa jaa.
Kelan päätös kyllä vaikuttaa ihan heidän ohjeittensa mukaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TYÖ. Se auttaa. Siihen pääsee kiinni kun opiskelee ammatin ja muuttaa sellaiselle paikkakunnalle jossa työtä riittää.
Hei. Olen AP. Valmistuin keväällä ammattiin ja olen hakenut kymmeniä työpaikkoja. Jokainen työnhaku on kirjattu ylös TE-toimiston tietokantaan. Yhtäkään hakemistani töistä en ole saanut. En yksinkertaisesti saa töitä. Kahteen haastatteluun pääsin, muista tuli suoraan sähköposti että valinta ei valitettavasti kohdistunut minuun.
Elämme hullussa tilanteessa missä digitalisaatio ja tekoälyn kehitys poistaa jatkuvasti keskitason työpaikkoja markkinoilta, ihmisiä tulee maahamme lisää ym. mutta silti ulistaan että työttömyys on ihmisen oma syy. Voin todistaa että ei ole. Kansan keskuudessa on jatkuvasti kasvava ryhmä ihmisiä, joille ei kirjaimellisesti ole mitään kysyntää työmarkkinoilla. Valtio varmasti jollain tasolla tietää tämän mutta ei halua tehdä asialle vielä mitään, niin syytellään työttömiä omasta tilanteestaan.
Niin eli sinä veit kolmen ihmisen työt ja ihmettelet miksi 3 ihmistä on nyt työttömänä?
Suomessa on monta kertaa enemmän työttömiä kuin avoimia työpaikkoja. Lyhyellä matikalla vois päätellä että jokaiselle ihmiselle ei ole olemassa työpaikkaa. Eikä valitettavasti kumppaniakaan koska miehiä ja naisia on eri määrä. Nämä on kipeitä totuuksia. Emme elä Disney-maailmassa.
S-ryhmän kaupoilla on ainakin koko ajan haku päällä.
Miksei ne sitten vastaa hakemukseeni?
T. 5-kymppinen
Kela on arvaamaton, Suomalaiset ei saa mitään muualta tulleet saa monta sataa jopa monta tuhatta ja uusia huonekaluja yms.
Vierailija kirjoitti:
Diakoniin kiireesti yhteyttä, sieltä pitäisi saada apua kun on paperilla näyttää kurja tilanne.
Jospa se Joulu vielä paremmaksi muuttuu!🙏
Ei diakoni pysty tälläisia summia auttamaan. Moni seurakunta ei edes avustuksia jaa, muita kuin rahastoista hakemalla n. 2-3kk:n käsittelyajalla. Lisäksi näitä on niin paljon ja summat niin isoja, että avustuksiin pitäisi olla pari sataa tuhatta vähintään vuodessa. Meillä on varattu lähes 100 000 ja siltikään maksimisumma ihan ehdottomasti on alle 200€.
t:diakoni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistutuksena ettei sitä rahaa syydetä jollekin toimeentuloasiakkaalle loputtomasti. Totta kai tukea vyörytetään jos yhdessä kuussa on saanut liikaa tukea niin se on seuraavalta kuulta pois. Jos olet itse hupuloinut rahasi tai käyttänyt rahat joihinkin laskuihin joita Kela ei hyväksy menoiksi niin se on voi voi. Kantsii kurkata myös peiliin vaikka Kelaa on helppo syyttää kaikesta. Myös omista virheistä.
Muistutuksena että muualta Suomeen tulleille sitä nimenomaan syydetään ja ihan loputtomasti.
Se voi olla liioiteltu kuva. Tuskinpa syydetään. Kanna vastuu elämästäsi, äläkä muita syyttele jollet osaa rahaa käsitellä. Peili löytyy varmaan kuitenkin kotoa??
Suosittelen hakemaan mitä työtä tahansa ja samalla haet oman alan töitä. Kun pääset haastatteluun on sulla näyttää, että et ole vaan kotona ollut. Ravintola-alalla on huutava pula ihmisistä ja töihin pääsee vaikka heti. Kaupoissa joulun alla hullunmylly päällä eli luulisi työntekijä kelpaavan.
Silloinkun kelan pitäis maksaa menee monta viikkoa tai jopa kuukautta että maksavat yhtään mitään sittenkun kelalle pitäisi maksaa takaisin päätös tulee jopa 2 päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli sinä veit kolmen ihmisen työt ja ihmettelet miksi 3 ihmistä on nyt työttömänä?
Suomessa on monta kertaa enemmän työttömiä kuin avoimia työpaikkoja. Lyhyellä matikalla vois päätellä että jokaiselle ihmiselle ei ole olemassa työpaikkaa. Eikä valitettavasti kumppaniakaan koska miehiä ja naisia on eri määrä. Nämä on kipeitä totuuksia. Emme elä Disney-maailmassa.
Niin on. Olen hakenut koko syksyn. Ei vastausta. Tosin olen 57-vuotias.
Eikös hampurilaisketjut hae myös koko ajan työvoimaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tosiaan jännää. Tapatyöttömillä ja tukiloisilla on AINA tuhat syytä miksi ei vaan voi ottaa työtä vastaan. Peukaloa särkee, kumminkaiman marsu on sairas, bussipysäkki liian kaukana ja sitä rataa. Eikä missään tapauksessa ainakaan voi muuttaa työn perässä vaan se työpaikka on tuotava max 500 metrin päähän työttömän ulko-ovesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sairaseläkkeellä ja sain joulukuun alussa 500E ylimääräistä Irlannin valtiolta. 🤑 (Olen ollut siellä joskus työssä.)
Minä teen sairaseläkkeellä somesisältöä, ja saan ihan kivasti extratuloja.
Itse en osaa tehdä mitään sisältöä. Vieläkö Dreamweaverillä tehdään nettisivuja?
😛
Olin itsekin kuukauden odottanut tuskissani kuntoutustukipäätöstä ja eilen vihdoin tuli myöntö. Ajattelin jo että joulusta tulee superankea mutta nythän voin ostaa lapsille lahjoja 🙂. Uskomaton helpotus!
Onpa törkeää, hävettää olla suomalainen. Miksi ei yhteiskunta anna kaikille sitä riittäävää 3000€:n toimeentuloa, mitä Marin piti sopivana.
Itse tein tyhmästi, kun opiskelin ja tein ahkerasti töitä nuoresta asti. Nyt palkasta häviää puolet ja joulukuussakin tuli käteen vain 5.000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diakoniin kiireesti yhteyttä, sieltä pitäisi saada apua kun on paperilla näyttää kurja tilanne.
Jospa se Joulu vielä paremmaksi muuttuu!🙏Ei diakoni pysty tälläisia summia auttamaan. Moni seurakunta ei edes avustuksia jaa, muita kuin rahastoista hakemalla n. 2-3kk:n käsittelyajalla. Lisäksi näitä on niin paljon ja summat niin isoja, että avustuksiin pitäisi olla pari sataa tuhatta vähintään vuodessa. Meillä on varattu lähes 100 000 ja siltikään maksimisumma ihan ehdottomasti on alle 200€.
No en tätä ihan kyllä usko. Vähintään ruoka-apua olen kuullut saavan akuuttitilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tosiaan jännää. Tapatyöttömillä ja tukiloisilla on AINA tuhat syytä miksi ei vaan voi ottaa työtä vastaan. Peukaloa särkee, kumminkaiman marsu on sairas, bussipysäkki liian kaukana ja sitä rataa. Eikä missään tapauksessa ainakaan voi muuttaa työn perässä vaan se työpaikka on tuotava max 500 metrin päähän työttömän ulko-ovesta.
En nyt olis noin kova mutta tuon ap:n pitäis tajuta että jos sitä koulutuksen keskitason työpaikkaa ei tipu (eikä sitä enää puolen vuoden työttömyyden jälkeen heru) niin sitten jotain muuta. Työvoimapula o n esim. kaupan alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa se Joulu vielä paremmaksi muuttuu!🙏Ei diakoni pysty tälläisia summia auttamaan. Moni seurakunta ei edes avustuksia jaa, muita kuin rahastoista hakemalla n. 2-3kk:n käsittelyajalla. Lisäksi näitä on niin paljon ja summat niin isoja, että avustuksiin pitäisi olla pari sataa tuhatta vähintään vuodessa. Meillä on varattu lähes 100 000 ja siltikään maksimisumma ihan ehdottomasti on alle 200€.
No en tätä ihan kyllä usko. Vähintään ruoka-apua olen kuullut saavan akuuttitilanteeseen.
Tämä riippuu ihan seurakunnasta. Mikään avustus ei ole lakisääteinen. Jos kaupoista ei tule punalapputuotteita tai seurakunnassa ei ole emäntää, niin mistä tällaisen ruoka-avun saisi?