Kela laittoi tuet poikki. Hyvää joulua!
Lunta tupruttanut 2 viikkoa putkeen. Opintolainan korot pitäisi maksaa eikä rahaa ole. Kela antoi hylkäävän toimeentulotukipäätöksen joulukuulle.
Syy? Marraskuussa liikaa tuloja.
Olin lokakuussa 4 viikkoa ilman rahaa, ja paperisodan jälkeen sain takautuvasti kahdet tuet marraskuussa. Nyt käsittelijä katsoo että marraskuulla on muka jotain ylimääräistä ja se vähennettiin. Toisella kädellä siis annettiin ja nyt otettiin pois.
Parasta tässä on se, että päätöksen teossa kesti 3 viikkoa. Sen aikana yritin selvittää Kelalle tuota tilannetta, että katsokaa nyt hyvät ihmiset sitä lokakuun tiliotetta kun siellä ollaan 500 euroa miinuksella. Ei katsottu. Tämä ilmiselvä asia jätettiin aivan kuin tahallaan huomiotta ja nyt ollaan taas kerran ilman ruokaa. Ja mitään ylimääräistä en ole koko syksyn aikana saanut.
Miten tästä noustaan? Pitääkö tämä johonkin oikeuteen asti viedä? Laitoin jo valituksen menemään Kelan palvelun kautta, ja sitä sitten pari viikkoa odotellaan. Ennen tammikuuta tuskin tapahtuu yhtään mitään.
Kommentit (148)
Sehän tässä ihmetyttää kun hyvinvointi valtio pitäisi olla ja silti ihmisiä köyhyydessä. Sitten kun ei köyhiä ole, niin voitaisiin puhua hyvinvoinnista ja tälläiset jutut ettei tukia saa, niin on kammottavaa. Miten ne noin on voinut laskea että pitäisi rahojen riittää?
Tosin en tiedä auttaako tappeleminenkaan, mutta oikeuksia voi vaatia. Josko siellä olisi joku erhe käynyt jollain (epäilen)?
Ei kai lainojen lyhentämiseen toimeentulotukea myönnetä?
Miten aloitukseen liittyy että on satanut lunta? Olisiko tilanne jollain tavalla parempi jos lunta ei sataisi?
Sehän suorastaan on luonut uusia mahdollisuuksia tienata, muutaman kympin saa tienattua kyllä kun käy ahkerasti kolaamassa ihmisten pihoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TYÖ. Se auttaa. Siihen pääsee kiinni kun opiskelee ammatin ja muuttaa sellaiselle paikkakunnalle jossa työtä riittää.
Hei. Olen AP. Valmistuin keväällä ammattiin ja olen hakenut kymmeniä työpaikkoja. Jokainen työnhaku on kirjattu ylös TE-toimiston tietokantaan. Yhtäkään hakemistani töistä en ole saanut. En yksinkertaisesti saa töitä. Kahteen haastatteluun pääsin, muista tuli suoraan sähköposti että valinta ei valitettavasti kohdistunut minuun.
Elämme hullussa tilanteessa missä digitalisaatio ja tekoälyn kehitys poistaa jatkuvasti keskitason työpaikkoja markkinoilta, ihmisiä tulee maahamme lisää ym. mutta silti ulistaan että työttömyys on ihmisen oma syy. Voin todistaa että ei ole. Kansan keskuudessa on jatkuvasti kasvava ryhmä ihmisiä, joille ei kirjaimellisesti ole mitään kysyntää työmarkkinoilla. Valtio varmasti jollain tasolla tietää tämän mutta ei halua tehdä asialle vielä mitään, niin syytellään työttömiä omasta tilanteestaan.
Totta. Voimia sulle ap! Kannattaa pyytää tapaaminen sossun kanssa nyt mahd pian. Soita sinne vielä tänään. Perustoimeentulotukea voisit saada nopeammin sillä tavalla.
Kaikkea hyvää, ja hyvää Joulua kaikesta huolimatta!
HYVÄ KELA!!!! VIHDOINKIN SELKÄRANKAA!
Vierailija kirjoitti:
Ei kai lainojen lyhentämiseen toimeentulotukea myönnetä?
Lainojen korot otetaan huomioon. Ap kirjoittaa koroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TYÖ. Se auttaa. Siihen pääsee kiinni kun opiskelee ammatin ja muuttaa sellaiselle paikkakunnalle jossa työtä riittää.
Hei. Olen AP. Valmistuin keväällä ammattiin ja olen hakenut kymmeniä työpaikkoja. Jokainen työnhaku on kirjattu ylös TE-toimiston tietokantaan. Yhtäkään hakemistani töistä en ole saanut. En yksinkertaisesti saa töitä. Kahteen haastatteluun pääsin, muista tuli suoraan sähköposti että valinta ei valitettavasti kohdistunut minuun.
Elämme hullussa tilanteessa missä digitalisaatio ja tekoälyn kehitys poistaa jatkuvasti keskitason työpaikkoja markkinoilta, ihmisiä tulee maahamme lisää ym. mutta silti ulistaan että työttömyys on ihmisen oma syy. Voin todistaa että ei ole. Kansan keskuudessa on jatkuvasti kasvava ryhmä ihmisiä, joille ei kirjaimellisesti ole mitään kysyntää työmarkkinoilla. Valtio varmasti jollain tasolla tietää tämän mutta ei halua tehdä asialle vielä mitään, niin syytellään työttömiä omasta tilanteestaan.
Teit lopputyön liukastumiset ovat yleisiä talven liukkailla keleillä? Vai opiskelitko merimerkkien vaikutusta silakan sukupuolielämään?
Vierailija kirjoitti:
Miten aloitukseen liittyy että on satanut lunta? Olisiko tilanne jollain tavalla parempi jos lunta ei sataisi?
Sehän suorastaan on luonut uusia mahdollisuuksia tienata, muutaman kympin saa tienattua kyllä kun käy ahkerasti kolaamassa ihmisten pihoja.
Mietin ihan tuota ihan samaa, että mitä ihmettä lumen tulo tähän liittyy. Taas joku sekopää täällä vauhottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se jännä, kun itse teen kolmea työtä mutta toiset ei saa yhtään.
- opiskelija, kauppa, ravintola ja taksi.
Niin eli sinä veit kolmen ihmisen työt ja ihmettelet miksi 3 ihmistä on nyt työttömänä?
Suomessa on monta kertaa enemmän työttömiä kuin avoimia työpaikkoja. Lyhyellä matikalla vois päätellä että jokaiselle ihmiselle ei ole olemassa työpaikkaa. Eikä valitettavasti kumppaniakaan koska miehiä ja naisia on eri määrä. Nämä on kipeitä totuuksia. Emme elä Disney-maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin ihan tuota ihan samaa, että mitä ihmettä lumen tulo tähän liittyy. Taas joku sekopää täällä vauhottaa.
Se kiristää hermoja ja v*tuttaa kun lunta tulee joka ikinen päivä tauotta.
Ap kirjoittaa, että tuet laitettiin poikki. Tarkoittaakk ap tämä sitä, ettet saa työttömyystukea ja asumistukea myöskään? Nehän ovat ensisijaisia tukia, joita hakematta et voi saada toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polarisaatio. Se on oikea ilmiö. Se tarkoittaa sitä että kaikki työt, rahat ym. menevät samoille ihmisille. Elämme aikaa jolloin on vain supermenestyjiä ja superhäviäjiä. Keskiluokka on katoamassa kokonaan. Kansa on jakautumassa kahtia ja molemmat osapuolet vihaavat toisiaan.
Tämä ei ole minun keksimäni teoria, luin siitä kirjastossa jostain työmarkkinoita käsittelevästä kirjasta.
Vierailija kirjoitti:
Sehän tässä ihmetyttää kun hyvinvointi valtio pitäisi olla ja silti ihmisiä köyhyydessä. Sitten kun ei köyhiä ole, niin voitaisiin puhua hyvinvoinnista ja tälläiset jutut ettei tukia saa, niin on kammottavaa. Miten ne noin on voinut laskea että pitäisi rahojen riittää?
Tosin en tiedä auttaako tappeleminenkaan, mutta oikeuksia voi vaatia. Josko siellä olisi joku erhe käynyt jollain (epäilen)?
Kelalla on ns standarditaulukko, esim yksin asuvan on tultava toimeen summalla x. Suomi on hölmölä, jossa esim pienituloinen kuvittelee, että hänellä on joku ihme oikeus elää keskituloisen elämään. Lapsia tehdään yli omankin tarpeen ja asutaan ylisuurissa harakanpesissä sitten huudetaan kun valtio ei heitä elätäkään.
Opintolainaan saa Kelasta korkoavustusta jos on pienituloinen https://www.kela.fi/korkoavustus. Ainakaan sitä sinun ei nyt tarvitse maksaa.
Mulla kela on herännyt tivaamaan vuosia sitten lopetettujen tilien tiliotteita. Ja jos tili lopetettu niin pankin kirjallista selvitystä tilin lopettamisesta. Kiva oli näitä pankin aspalle selittää. Lisäksi olisi näistä pitänyt pankille maksaa. Sanoin, että voi lähettää laskun kelaan niin yllättäen ei tarvinnutkaan maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli sinä veit kolmen ihmisen työt ja ihmettelet miksi 3 ihmistä on nyt työttömänä?
Suomessa on monta kertaa enemmän työttömiä kuin avoimia työpaikkoja. Lyhyellä matikalla vois päätellä että jokaiselle ihmiselle ei ole olemassa työpaikkaa. Eikä valitettavasti kumppaniakaan koska miehiä ja naisia on eri määrä. Nämä on kipeitä totuuksia. Emme elä Disney-maailmassa.
Aloitin kaupassa tekemään muutamia vuoroja ja pyydettiin ravintolaan kun ei ollut tulijoita. Ravintolassa tapasin miehen joka joutui ajamaan kaikki vuorot yksin kun ei saanut renkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kiristää hermoja ja v*tuttaa kun lunta tulee joka ikinen päivä tauotta.
No mitä se kelaelättiä riepoo, jos vähän lunta tulee? Katsoo ikkunasta ulos kun huoltoyhtiö käy hoitamassa hommat.
Vierailija kirjoitti:
Opintolainaan saa Kelasta korkoavustusta jos on pienituloinen https://www.kela.fi/korkoavustus. Ainakaan sitä sinun ei nyt tarvitse maksaa.
Eli ap on hakenut väärää etuutta (toimeentulotukea), kun olisi pitänyt hakea korkoavustusta.
Edelleenkin uskon, ettei kela ole tukia poikki pistänyt, vaan ap saa työttömyystukea ja asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
HYVÄ KELA!!!! VIHDOINKIN SELKÄRANKAA!
Niinpä!!! Onneksi kuitenkaan kun, nia kansa. laisilta ei oteta mitään tukia pois vaan niiden kaikki laskut maksetaan ja lisäksi saavat harkinnan varaisia ym. tukia <3 Varmasti ovat saaneet joululahjoihinkin avustusta <3
Mistä lokakuun rahattomuus johtui? Siitäkö, että opintotuki maksetaan etukäteen ja työttömyystuki jälkikäteen? Silloinhan sinulla ei ole missään kuussa jäänyt tuet saamatta.