Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko elää onnellinen elämän vaikken hyväksy kaikkia?

Vierailija
13.12.2022 |

Olen aina ollut hyvin tarkka siitä, etten nosta itseäni kenenkään yläpuolelle missään asiassa. Yritän aina ymmärtää.

Minulla on ihan hyvä itsetunto ja osaan ajatella itsestäni hyvää, mutta en koskaan tee sitä suhteessa toiseen. En ylenkatso päihdeongelmaisia, en mt-tapauksia, en vähemmistöjä enkä itseäni alempaan sosioekonomiseen luokkaan kuuluvia jne.

Mutta se vaikuttaa haitallisesti elämääni. Osaan laittaa rajat lähipiirille ja tutuille esim asioihini puuttumiseen, huonoon kohteluun tai hyväksikäyttöön.

Mutta mitä en osaa kunnolla tehdä, on sulkea ns ovia tietyiltä ihmisryhmiltä. Yritän aina vain ymmärtää ja löytää hyväksyttäviä motiiveja heidän toiminnalleen. Huomioin kaikki ihmiset parhaani mukaan enkä ajattelee kenestäkään pahasti. Esimerkiksi naisena yritän hyväksyä naisia vihaavat miehet ja suoda heille ymmärrystä ja oikeus olemassaoloonsa (moitin itseäni jos en kykene siihen), vaikka terveellinen reaktio olisi käskeä heidän painua v ttuun ja toivottaa oikein viheliäistä eturauhassyöpää.

Kysymys kuuluu, että voiko ihminen olla onnellisempi, jos aivan vapaasti halveksii ja lopettaa ymmärtämästä joitain ihmisiä? Vetäisi nämä asiat mustavalkoiseksi eikä aina yrittäisi vain ymmärtää? Ylenkatsoisi heikompiaan (esim pers t) ja porhaltaisi nenä pystyssä elämässä eteenpäin?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että ihminen tulee yhtään onnellisemmaksi halveksimalla muita. 

Itse olen ratkaissut asian niin, että tiettyjä asioita en hyväksy kenenkään tekemänä. Ihmisiä ollaan kaikki, ja tekojen kautta ollaan olemassa toisillemme. Minun asiani ei ole pohtia huonon käytöksen tai väärän teon takana olevia juurisyitä, saati vetää niistä johtopäätöksiä ihmisten käyttäytymiseen tai tekoihin. 

Uskon itse tulevani onnellisemmaksi kun tiedän omat rajani ja osaan pitää ne sellaisia ihmisiä vastaan, jotka saavat minut voimaan huonosti. Olen lopettanut yhteydenpidon läheiseeni, joka juomisella aiheutti suunnatonta ahdistusta. En halveksi tai inhoa häntä, olen surullinen hänen tilanteestaan. 

Itse voin paremmin ja uskallan väittää, että olen onnellisempi kun en pidä häneen yhteyttä. Halveksimalla kiehuisin vain omassa sapessani.

Entäs sitten vaikka nar kkarit, mu rhaajat, te rr oristit, p e dofiilit yms? Ap

Se, mitä nämä tekevät on väärin. Mun halveksunta tai heidän surkeuteensa mukaan meneminen ei auta eikä hyödytä ketään. Sen energian käytän mieluummin uhreihin ja ajattelen heitä. 

Ylipäätään tosi paljon esimerkiksi kiusaamistapauksissa tilaa saa kiusaaja eikä uhri. Kiusaajaa autetaan, kasvatetaan ja hänen ympärilleen kokoonnutaan ammattilaisten toimesta. Ja kyllä, ymmärrän, että kiusaaminen loppuu kun kiusaaja saadaan se lopettamaan. Silti itse käännän mieluummin katseen siihen jota on sattunut. 

Nämä on valintoja. Kysyit, että tekeekö halveksunta onnellisemmaksi. Mielestäni ei. Poliisit, oikeuslaitos, sosiaaliviranomaiset ovat olemassa, jotta minun ei tarvitse halveksia. 

Toki paheksun, järkytyn ja pöyristyn ihmisten teoista.

Vaikuttaa siltä, että ajattelemme tosi samoin. Miksi ihmeessä minä kuormitun näin paljon ja koen että tämä on liiallista? Joku resilienssiero?

Kiitos hyvistä ja pitkistä vastauksista. Ap

Vierailija
22/30 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliymmärtäminen ja siitä johtuva kaiken hyväksyminen on epäterve ajatusmalli. Rajat saa ja pitääkin vetää johonkin pisteeseen. Mustan ja valkoisen välillä on rajaton määrä harmaita sävyjä ja suurin ongelma on kummatkin ääripäät, niitä kannattaa välttää.

Olen kiinnostunut kuulemaan ihmisten rajoista ja perusteista niille. Ja ennen kaikkea, miten se vaikuttaa omaan elämänlaatuun, ajatella toisista yksioikoisen pahasti? Ap

Suosittelen lämpimästi välttämään yksioikoisuutta. Kaikenlaisia ihmisiä on ja sille asialle ei voi tehdä mitään.

Ihmisen ei kannata olla huolissaan asioista, joille ei voi tehdä mitään. Asioita ei tarvitse hyväksyä, mutta tietyt asiat eivät edes kaipaa hyväksyntää, ne ovat ja edelleenkään ne eivät pyydä sinun hyväksyntääsi/hyväksymättömyyttäsi. Jos ajattelet liikaa rajoja, tottakai se vaikuttaa sinun elämänlaatuusi.

Omalle mielenterveydelle tekee hyvää elää omaa elämää, muut eläköön omaansa, valitsemallaan tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko elämässä sulkea mitään niin pois, ettei se jossakin tulisi uudelleen vastaan toisessa olomuodossa? Luen siis kirjoituksestasi sen hyvän asian, että osaat säilyttää mielenrauhasi olipa vastassa millainen idiootti tahansa. Se on taito, jota voisi sanoa diplomatiaksi. Kaikkea ei voi, eikä tarvitse hyväksyä, mutta on mahtava taito malttaa mielensä, miettiä mitä sanoo ja juuri sillä keinoin myös muuttaa asioita. 

Jokainen tarvitsee kuuntelijan olipa miten naisvihaaja tai murhamies tahansa. Kiihkeys osoittaa heille heidän väärässä olemistaan ja sylkeä päälle kasvattaa vaikeuksia vain lisää. Sinä voit vaikuttaa asenteillasi siihen, että saat isonkin laivan joku päivä kääntymään.

Ihailen ominaisuuttasi. Olen itse suorasanainen kiihkoiija ja nähnyt tarpeeksi monta kertaa, että ilman sinun tyyppisiä ihmisiä kiihkoilustani ei ole mitään hyötyä maailman muuttamisessa.

Vierailija
24/30 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko elämässä sulkea mitään niin pois, ettei se jossakin tulisi uudelleen vastaan toisessa olomuodossa? Luen siis kirjoituksestasi sen hyvän asian, että osaat säilyttää mielenrauhasi olipa vastassa millainen idiootti tahansa. Se on taito, jota voisi sanoa diplomatiaksi. Kaikkea ei voi, eikä tarvitse hyväksyä, mutta on mahtava taito malttaa mielensä, miettiä mitä sanoo ja juuri sillä keinoin myös muuttaa asioita. 

Jokainen tarvitsee kuuntelijan olipa miten naisvihaaja tai murhamies tahansa. Kiihkeys osoittaa heille heidän väärässä olemistaan ja sylkeä päälle kasvattaa vaikeuksia vain lisää. Sinä voit vaikuttaa asenteillasi siihen, että saat isonkin laivan joku päivä kääntymään.

Ihailen ominaisuuttasi. Olen itse suorasanainen kiihkoiija ja nähnyt tarpeeksi monta kertaa, että ilman sinun tyyppisiä ihmisiä kiihkoilustani ei ole mitään hyötyä maailman muuttamisessa.

Olipas ihana viesti. Sinulla on kiva tapa ajatella ja kirjoittaa. Ap

Vierailija
25/30 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellisuus ja halveksinta ei oikein sovi yhtälöön.

Sullakin on toi ongelma että kuvittelet olevasi jotain mitä haluaisit olla. Rajattomuus kuitenkin estää olemasta.

Vierailija
26/30 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnellisuus ja halveksinta ei oikein sovi yhtälöön.

Sullakin on toi ongelma että kuvittelet olevasi jotain mitä haluaisit olla. Rajattomuus kuitenkin estää olemasta.

No kerro enemmän

Vierailija
27/30 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sinä ymmärtää muita ja heidän toimiensa syitä mutta samaan aikaan pitää sopivaa etäisyyttä niihin ihmisiin joiden seura ei tee sinulle itsellesi hyvää. Ei heitä tarvitse haukkua ja ajaa pois vittuillen, kunhan vain ei kaveeraa ja elää omaa elämäänsä muualla.

Vierailija
28/30 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan sinä ymmärtää muita ja heidän toimiensa syitä mutta samaan aikaan pitää sopivaa etäisyyttä niihin ihmisiin joiden seura ei tee sinulle itsellesi hyvää. Ei heitä tarvitse haukkua ja ajaa pois vittuillen, kunhan vain ei kaveeraa ja elää omaa elämäänsä muualla.

Näin teen, mutta jatkuva ymmärtäminen ja hyväksyminen kuluttaa tosi paljon. Olen huomannut, että olen elänyt jopa elämäni vaatimattomammin kuin olisin halunnut, koska en ole tohtinut revitellä taidoillani tai lahjoillani, enkä halunnut ajatella olevani missään asiassa parempi kuin joku toinen. Ap

Vierailija
29/30 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nos

Vierailija
30/30 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nos