Mokasin pikkujouluissa täydellisesti
Olen hakannut päätäni kirjaimellisesti seinään koko eilisen päivän ja parannellut krapulaa. Firman pikkujoulut pidettiin poikkeuksellisesti perjantaina töiden jälkeen, vaikka koko porukka ei päässyt paikalle / halunnut osallistua, kun firmassa on aiemmin pidetty pikkujoulut marraskuun lopulla. Nyt johto halusi tehdä poikkeuksen.
En ollut ehtinyt syömään ennen pikkujouluja ja päätin testata boolin heti ensimmäiseksi mikä oli iso iso virhe (!) Siitä alamäki alkoi ja mokailuni paheni äärimmilleen. Olin ihan tuiterissa ennen pääruokaa mitä vain näykin. Muistan viettäneeni iltaa yhdessä neljän tiimiläisen kanssa ja siihen loppuvat muistikuvani täysin.
Miksi mokasin täydellisesti? Olen lähennellyt, leperrellyt ja tehnyt kaikkea muuta jätjettömän typerää miespuoleiselle työkaverille, joka sattuu olemaan ihastunut minuun mutta tuskin on enää. Tämän lisäksi olen tarrautunut miehen käteen ja puristellut lujasti niin että on jäänyt jälkiä ja mikä pahinta huutanut kadulla suureen ääneen ja haukkunut miestä miesh..ksi ja vihaavani tätä. Että näin. Onnistuin humalassa myös tuhoamaan / kadottamaan miehen kalliin merkkihuivin.
En enää ikinä juo alkoholia enkä juhli työkavereiden kanssa mitään. Tästä kaikesta on kuvattu video toisen miespuoleisen työkaverin puhelimella jonka lähetti aamusta minulle ja kertoi, ettei mies aio tulla työpaikalle ja on etänä koko viikon. Pomo ei tiedä vielä, kun oli ehtinyt lähtemään aiemmin, mutta työkaveri sanoi, että todistajia on tiimistä kaksi + mies itse.
Tämä on surullista mutta totta ja tapahtunut oikeasti. Pidän miehestä todella, mutta alkoholin takia menetin malttini täysin. Kaksi työkaveria kyselevät onko minulla piilevä / alkava alkoholiongelma, kun riehuin juhlissa liikaa. Hävettää niin paljon että haluan kuolla. Joudun varmaan puhutteluun ja saan varoituksen, kunhan minua ei vain irtisanota. Voiko tuollaisesta irtisanoa?
Mieheen en ole ottanut yhteyttä. En vaan yksinkertaisesti pysty. En vielä. Mitä teen?? Ostanko kukkia ja uuden huivin ja pyydän anteeksi kasvokkain? Merkkihuivi on todella kallis eikä sitä saa Suomesta. Mokasin täydellisesti..
Kommentit (588)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laittaisin esimiehelle jo tänä iltana viestin, että olet mokannut ihan älyttömän pahasti, ja että olet ahdistunut ja pelätä tulla töihin jne.
Kun itse myönnät vilpittömästi ja täysin oman osuutesi ennen kuin kukaan ehtoo kysyä mitään, osoitat aikuismaista vastuuta ja sinuun on helpompi suhtautua myötätuntoisemmin.
Pomosi todnäk vastaa esim näin "ok. Hyvä että olit yhteydessä. Asia on tuskin niin vakava etteikö sitä voisi selvittää. Ei tarvitse olla ahdistunut, rohkeasti töihin vaan niin selvitetään asia yhdessä!"
Ja näin asia alkaa eteneen, häpeäsi lieventyy kun pääset puhumaan asiasta muidenkin kanssa, ja osoitat kypsää vastuunkantoa.
Kun kaikki asianosaiset tulevat kuulluksi, asia laimentuu ajan mittaan, eikä jää kenellekään hampaan koloon.
Olen ollut tuossa samassa tilanteessa muutamaankin kertaan nuorempana. Perseiden veto johtui näissä työtilanteissa jännitykseen ja epävarmuuteen, ja kävin älyttömillä kierroksilla juuri niissä hetkissä, mihin liittyi jtn pientä romanssin poikasta tms.
Vaikein askel on ohi, kun otat nyt heti esimieheen yhteyttä viestillä. Hänen velvollisuutensa on auttaa sinua ja tätä toista selvittämään tilanne ja saamaan hyvä fiilis takaisin.
Tsemppiä, tämän kun hoidat kunnialla, olet entistä vahvempi seuraavalla kerralla, jos joudut mistä tahansa syytä noloon tilanteeseen uudestaan! :)
Edelleenkään asiaa ei tule paisutella tai pyydellä mitään anteeksi esimieheltä
Ei siinä pomolta mitään pyydetäkkään anteeks, vaan tarvitaan pomolta ns henkistä tukea asian kohtaamiseen ja selvittämiseen. Aplla tässä on nyt hirveä ahdistus, ja em toimintatapa lievittää ahdistuksen ja auttaa käsittelee asian heti pois, ettei tarvi olla häpeissään vielä esim viikon päästä.
Oletko varma ettei tuo kuvailemasi mies olekin homo, kun käyttää huivia? Varmaan jo kysytty kyllä
No, mietin omalta kannalta: täysin normaali, järkevä ja mukava työkaverini pimahtaa övereissään täysin ja hajottaa huivini sekä jättää jälkiä käteeni koska on roikkunut minussa. Olisin tosi ihmeissäni ja varmaan kauhistunut että mitä ihmettä juuri tapahtui. Sen lisäksi odottaisin korvausta huivista totta kai. Jos örveltäjä pyytäisi minulta myös vilpittömästi anteeksi ja osoittaisi tällöin katumusta, niin unohtaisin ajan kanssa koko asian. Olisin totta kai huolissani kollegasta että onko kaikki hyvin. En pahaa kuitenkaan muuten normaalista ja kivasta tyypistä tuossa tilanteessa ajattelisi.
Sen miehen syytä kaikki. Nyt syytät sitä ahdistelusta ja vetoat me too. Tietenkin vaadit korvauksia ja lopuksi se tärkein, jätät sen sian.
Vierailija kirjoitti:
Menet heti huomenna aamusta pomon puheille, kerrot rehellisesti että mitä tapahtui ja otat vastuun tekemistäsi. Suosittelen että järjestätte keskustelutilaisuuden töissä johon tulee mukaan myös luottamusmies ja mahdollisesti työturvallisuusvaltuutettu, jos teillä sellainen töissä on. Käytte tilanteen läpi, pyydät anteeksi ja sovitte rikkoutuneiden tavaroiden korvaamisesta. Tarvittaessa ole myös yhteydessä työterveyteen, koska tuollainen käytös ei ole tavallista. Suosittelen tipatonta nyt ainakin jonkun aikaa ja ainakin seuraavissa työtapahtumissa.
Se, että ei ole syönyt ennen juomista, vaikuttaa kyllä niin, että juopuu nopeammin, mutta se ei kuitenkaan selitä täysin kohtuutonta käyttäytymistä. Normaali aikuinen osaa kontrolloida omaa alkoholinkäyttöään ja tunnistaa oman käyttäytymisensä. Käytöksesi viittaa siihen, että sinulla on itsekontrolliongelmia ja että alkoholinkäyttösi on riistäytynyt tai riistäytymässä käsistä.
Ei herranjumala!!! Älä vaan järjestä tällaista show'ta, ellet halua, että tapausta jauhetaan vielä ensivuonnakin.
Sano sille miehelle, että olet vilpittömästi pahoillasi. Pyydä lasku huivista, kivusta ja särystä ym. Jos joku muu siitä vielä mainitsee niin voit sanoa, että sovit jo asian asianomaisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kata8 kirjoitti:
Ehdotan, että teet nyt jotain itsellesi mieluista ja yrität rauhoittua. Kun olosi on tasainen, soita tai laita miehelle viesti, jossa kerrot, että sinua harmittaa kun ilta meni huonosti ja olet pahoillasi huivin tuhoamisesta. Pyydä anteeksi. Se riittää, mitään ei tarvitse selittää sen enempää. Työkaverin videota sinun ei tarvitse noteerata mitenkään - kuka ihmeen idiootti kuvaa tuollaista tilannetta ja miksi?
Muista että kaikilla seurassa olleilla on ollut mahdollisuus lähteä pois. Minua ihmetyttää että työkaverisi eivät päättäneet vain lopettaa iltaa, kun alkoi mennä näin kierroksille. Se ei kuitenkaan ole sinun ongelmasi.
Pomolle ko. asia ei varsinaisesti kuulu eikä minusta häneen tarvitse olla yhteydessä.
Jos joku jatkaa tällä asialla repostelua töissä, ei sekään ole sinun ongelmasi. Olet pyytänyt anteeksi ja se riittää eikä ko henkilöiden puheita kannata noteerata. Kohta tulee jokin uusi juttu, joka vie ajatukset muihin asioihin.
En tiedä, onko täällä jotain vitsiniekkoja, kun paisutellaan asiaa, joka on kuitenkin melko viatonta. Pikkujouluissa sattuu ja tapahtuu ja ne ovat kuitenkin vain kerran vuodessa. Ihmisyyteen kuuluu välillä mokat yms, onneksi sinä ja kaikki muutkin selvisitte ilman suurempia vammoja.
Amen. Lisäisin vielä, että jos ei-asianosainen haluaa töissä vielä repostella asiaa -tämä sairas videokuvaaja vaikuttaa juuri niin ihanalta, että ei anna ap:n ja muiden unohtaa- ap voi vaan kuitata: "Onneksi se oli vaan boolia, näkisittepä mitä tapahtuu jos juon viskiä!"
Ap nyt ylireagoi, koska sillä on edelleen krapula, välittäjäaineet aivoissa on silloin epätasapainossa ja siksi kaikki on kamalaa ja on morkkis. Krapula on vähän kuin lyhytaikainen masennus. Suhteellisuudentaju häviää.
-------------------
Lohduksi voin kertoa oman kokemukseni ajalta, kun olin noin 25. Vedin kännit ja lähentelin firman bileissä yhtä varattua työkaveria. Menin aina sen syliin, nuoleskelin (kirjaimellisesti) sen poskea (älkää kysykö miksi), ja muut miespuoliset työkaverit kiskoi minut toistuvasti pois.
Melkein kuolin häpeästä viikonloppuna, mutta maanantaina sitten menin sen miehen luo ja kysyin: "Aiotko tehdä musta rikosilmoituksen seksuaalisesta ahdistelusta?" Mies sanoi "En", mihin minä, että hyvä ja sitten jatkoimme töitä niin kuin ei mitään olisi tapahtunut. Tuolla siis ilmaisin, että tiesin käyttäytyneeni huonosti, mutta kuittasin asian huumorilla.
Yleensä huumori on aika hyvä näissä tilanteissa, kun mitään vakavampaa ei ole tapahtunut.
Heko heko. Tosiasiassa mies tuskin ottaa asiaa huumorilla, koska niin pahasti möhlin ja solvasin miestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laittaisin esimiehelle jo tänä iltana viestin, että olet mokannut ihan älyttömän pahasti, ja että olet ahdistunut ja pelätä tulla töihin jne.
Kun itse myönnät vilpittömästi ja täysin oman osuutesi ennen kuin kukaan ehtoo kysyä mitään, osoitat aikuismaista vastuuta ja sinuun on helpompi suhtautua myötätuntoisemmin.
Pomosi todnäk vastaa esim näin "ok. Hyvä että olit yhteydessä. Asia on tuskin niin vakava etteikö sitä voisi selvittää. Ei tarvitse olla ahdistunut, rohkeasti töihin vaan niin selvitetään asia yhdessä!"
Ja näin asia alkaa eteneen, häpeäsi lieventyy kun pääset puhumaan asiasta muidenkin kanssa, ja osoitat kypsää vastuunkantoa.
Kun kaikki asianosaiset tulevat kuulluksi, asia laimentuu ajan mittaan, eikä jää kenellekään hampaan koloon.
Olen ollut tuossa samassa tilanteessa muutamaankin kertaan nuorempana. Perseiden veto johtui näissä työtilanteissa jännitykseen ja epävarmuuteen, ja kävin älyttömillä kierroksilla juuri niissä hetkissä, mihin liittyi jtn pientä romanssin poikasta tms.
Vaikein askel on ohi, kun otat nyt heti esimieheen yhteyttä viestillä. Hänen velvollisuutensa on auttaa sinua ja tätä toista selvittämään tilanne ja saamaan hyvä fiilis takaisin.
Tsemppiä, tämän kun hoidat kunnialla, olet entistä vahvempi seuraavalla kerralla, jos joudut mistä tahansa syytä noloon tilanteeseen uudestaan! :)
Ei siinä pomolta mitään pyydetäkkään anteeks, vaan tarvitaan pomolta ns henkistä tukea asian kohtaamiseen ja selvittämiseen. Aplla tässä on nyt hirveä ahdistus, ja em toimintatapa lievittää ahdistuksen ja auttaa käsittelee asian heti pois, ettei tarvi olla häpeissään vielä esim viikon päästä.
No voi olla. Mutta eikö tuo ole myös asian turhaa alleviivaamista? Ja jos pomo on samanlainen juntti kuin nuo tuomitsevat kollegat, niin tuen pyytäminen saattaa olla aivan väärä ratkaisu.
Ap, millä alalla olet? Toimihenkilö vai duunari?
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma ettei tuo kuvailemasi mies olekin homo, kun käyttää huivia? Varmaan jo kysytty kyllä
Mies on hetero, mutta seksuaalinen suuntautuminen ei liity asiaan mitenkään.
Älä ap kuuntele hiekkatoosaisia lestamammoja jotka tulevat housuihinsa kun saavat revitellä toisen mokaa ja kuten joku sanoi, potkia maassa makaavaa.
Nyt tapahtunut tuntuu elämää suuremmalta mutta se ei sitä ole. Työpaikan juhlissa on mokailtu iät ja ajat. Ajattele, ettei kenellekään jäänyt pysyviä vammoja. Kukaan ei kuollut. Ainut mihin sattuu on sinun minäkäsityksesi ja ylpeytesi. Ne paranevat ajan kanssa.
Pyydät mieheltä anteeksi, pomolle asia ei kuulu. Et korvaa huivista pennin pyörylää jos mies on sen itse illan päätteeksi hävittänyt. Eli peru huivitilaus.
Jos mies on fiksu ja aikuinen, hän ei tuomitse sinua yhden mokailuillan jälkeen. Ja jos tuomitsee niin sinä et voi nyt muuta kuin jatkaa suoraselkäisenä eteenpäin. Eli anteeksi ja that's it, elämä jatkuu. Mitään niin hirveää ei ole tapahtunut miltä nyt tuntuu. Aika auttaa. Nyt pieni happihyppely, mäkkiruokaa ja nukkumaan.
Mitähän mammat tuumaisi jos ap olisi mies. Luultavasti sähkötuoli kutsuisi. Vähintään.
Ai niin, mutta ap on nuori ja mikä tärkeintä: nainen!
Jos joku mies tai nainen olisi mua kohtaan noin käyttäytynyt niin olisin vienyt asian eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi olla. Mutta eikö tuo ole myös asian turhaa alleviivaamista? Ja jos pomo on samanlainen juntti kuin nuo tuomitsevat kollegat, niin tuen pyytäminen saattaa olla aivan väärä ratkaisu.
Alaa en kerro. Kansainvälinen firma, jossa meillä on erilaisia projekteja ja olen nelihenkisessä tiimissä tämän satuttamani miehen kanssa. Siksi huolestuttaa miten jatkossa pystymme työskentelemään yhdessä, vaikka aionkin käyttäytyä aikuismaisesti. Olen toimihenkilö.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän mammat tuumaisi jos ap olisi mies. Luultavasti sähkötuoli kutsuisi. Vähintään.
Ai niin, mutta ap on nuori ja mikä tärkeintä: nainen!
Jos joku mies tai nainen olisi mua kohtaan noin käyttäytynyt niin olisin vienyt asian eteenpäin.
Olen 33v., eli suht nuori ja tein väärin.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla tavalla ap ei kyllä ole listoilla, kun seuraavia ylennyksiä jaellaan. Ei työpaikalla voi käyttäytyä kuin pikkutyttö seurakunnan kerhossa ja pyytää, että ohjaaja silittää päätä.
Ammattimainen ja aikuinen lähestymistapa on pahoitella lyhyesti sille miehelle, jonka huivin rikkoi, korvata huivi ja muuten jatkaa töitään niin kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Nolot tilanteet muuttuu vaan muille entistä kiusallisemmiksi, jos mokailija haluaa tehdä mokastaan eeppisen performanssin ja ripotella päälleen tuhkaa ja kieriä tervassa ja höyhenissä.
Varsinkin jos kyseessä on miesvaltainen työpaikka, tuollainen vikinä olisi pahinta mitä voi tehdä. Suora, mutta matelematon anteeksipyyntö ja sitten vaan reimasti eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa alleviivaamista? Jos on toiminut väärin? Se joka mokaa, hoitaa oman osuutensa suoraselkäisesti ja vastuullisesti, eli keskustelee asian ja pyyhä anteeksi ja korvaa vahingot.
Jos siitä syntyy paska myrsky, ei ole apn ongelma. Hän on asian selvittänyt todistettavasti, ja sillä selvä. Myöskin kertomalla asiasta esimiehelle ja selvittämällä asian ns virallisesti, vie muilta vallan läyhätä asiasta salaa selän takana.
Korkean tason viestintäasiantuntijat suosittelevat aina ns kriisin tullessa, että asianosainen on ensimmäisenä itse siit avoin, ja näin pystyy hallitsemaan siitä syntyvää puhetta. Läyhääjien virta loppuu kun asia on ns tiedossa, eikä julkinen salaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ap, parasta on nyt lentää tutkan alla uudenvuoden yli. Eli teet vaan työsi kuten aina ennenkin, selittelemättä kenellekään mitään.
Poislukien se mies, jota olet kohdellut kaltoin. Hänelle voit laittaa viestin: "Jarkko otti minuun yhteyttä ja kertoi miten olen käyttäytynyt, näyttäen myös videon. Olen hyvin pahoillani käytöksestäni, tyhjään mahaan juotu booli teki tepposet. Ole hyvä ja anna tilinumerosi, niin siirrän sinulle välittömästi huivin hintaa vastaavan summan."
Ei muuta. Käden vammoista ei tarvitse välittää, et ole mitenkään voinut puristella aikuista miestä niin kovaa, että siitä olisi tullut mitään vahinkoa, taitaa tämä huonoja uutisia tuova työkaveri hiukan liioitella.
Unohdat kaikki ajatukset "uusista tilaisuuksista", etkä missään nimessä sano mitään sellaista. Olet mahdollisimman lyhytsanainen. Jos et olisi rikkonut huivia, sinun ei olisi tarvinnut reagoida mitenkään, mutta se sinun on pakko korvata.
Miehen etätöihin jääminen kertoo siitä, että hänkin haluaisi painaa tapahtuneen villaisella, joten ÄLÄ VAAN ALA VIESTITELLÄ YHTÄÄN ENEMPÄÄ, KUIN ON PAKKO.
Pomolle tämä asia ei tietenkään kuulu ensinkään, pikkujoulut ovat vapaa-aikaa.
Lopuksi: ole jatkossa erittäin varovainen tämän työkaverin kanssa, joka on kuvannut sinua ja ystävällisesti informoi käytöksestäsi. Selkäänpuukottaja. Jos hän on nainen, saattaa olla myös kiinnostunut ko. miehestä. Mutta tosiaan, jatkossa olet sen lähellä aina etäinen ja hillitty.
P.S. Jos se mies on oikeasti sinusta kiinnostunut, asia ei muut miksikään, kunhan annat ajan kulua etkä ala itse ylireagoida.
P.P.S. Et ole ensimmäinen etkä viimeinen suomalainen, joka on mokannut pikkujouluissa. Yleensä tapana on ollut, että jos aineellista vahinkoa ei tule tai mitään tikattavaa, kaikki teeskentelee maanantaina, että mitään ei ole tapahtunut. Tuo työkaveri, joka nyt välissä sättää ja sinulle käytöksestäsi kertoo, on varsinainen kärmes.
Tämä viesti voisi olla kriisiviestinnän oppikirjasta. Toimisin itse juuri näin, vaikka se vaikealta voikin tuntua. Ap:n tunnontuskat ehkä lievenisivät vuolailla anteeksipyynnöillä, mutta kannattaa ajatella vähän pidemmälle ja miettiä, millaisen kuvan selitykset ja anteeksipyyntelyt antavat itsestä. (Vastaus: syyllisen, epäpätevän ja tasapainottoman.) Kaikki perseilyt unohtuvat ajan kanssa, siihen saakka pidät pään kylmänä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alaa en kerro. Kansainvälinen firma, jossa meillä on erilaisia projekteja ja olen nelihenkisessä tiimissä tämän satuttamani miehen kanssa. Siksi huolestuttaa miten jatkossa pystymme työskentelemään yhdessä, vaikka aionkin käyttäytyä aikuismaisesti. Olen toimihenkilö.
Onko sinulla tästä satuttamisesta mitään muuta näyttöä kuin pahantahtoisen työkaverin väittämä? Sen kuvaajan. Puhut koko ajan tästä satuttamisesta ikään kuin se sinua eniten kaihertaisi, vaikka sinulle on moneen kertaan selitetty, että tavallisen naisen voimilla ei ole yksinkertaisesti fyysisesti mahdollista satuttaa aikuista miestä puristamalla tai vääntämällä kädestä. Normaali aikuinen mies katsos pystyy hallitsemaan naisen pitämällä ranteista kiinni satuttamatta vuorostaan tätä.
Ihmettelijöille, tämä on myös se syy, miksi asiat naisen tekeminä eivät ole yhtä pahoja kuin miehen tekeminä. Miehen on hyvin helppo lopettaa naisen "ahdistelu" tai "pahoinpitely" heti kun tahtoo, käyttämättä edes v-valtaa.
Jos ap olisit meikäläiseen kohdistanut tuollaisen hyökkäyksen, niin rikosilmoitus olisi lähtenyt jo eteenpäin.
Miehellä on onneksi todistajia ja jäljet ihossa, niin on vahva näyttö sua vastaan.
Sun ap täytyy nyt ottaa vastuu tekemisistäsi. Ja tosiaan kannattaa varautua viranomaisen puheluun.
Kun noin oot pimahtanut, niin en jaksa uskoa sen olevan ensimmäinen kerta. On sitä muutkin juoneet tyhjään mahaan, eikä ole sen takia järki lähtenyt päästä.
No eihän tuo nyt ole mitään. Normisettiä pikkujouluissa.
Olen oikeasti järkyttynyt joidenkin kommenteista täällä. Vähätellään ap:n tekosia ja kutsutaan tapahtumaa mokaksi joka unohtuu pian, että sattuuhan noita!
Jos ap olisi mies niin tapauksesta olisi seurannut rikosilmoitus ja luultavasti potkut työpaikalta. Ainakin varoitus. Seksuaalinen häirintä, väkivalta ja omaisuuden tuhoaminen ovat vakavia asioita.
Ei saa mennä ap:n nuoruuden tai naiseuden piikkiin.
Ja kyllä, olen itsekin mokaillut kännissä mutta ikinä en ole rikosta tehnyt.