Mokasin pikkujouluissa täydellisesti
Olen hakannut päätäni kirjaimellisesti seinään koko eilisen päivän ja parannellut krapulaa. Firman pikkujoulut pidettiin poikkeuksellisesti perjantaina töiden jälkeen, vaikka koko porukka ei päässyt paikalle / halunnut osallistua, kun firmassa on aiemmin pidetty pikkujoulut marraskuun lopulla. Nyt johto halusi tehdä poikkeuksen.
En ollut ehtinyt syömään ennen pikkujouluja ja päätin testata boolin heti ensimmäiseksi mikä oli iso iso virhe (!) Siitä alamäki alkoi ja mokailuni paheni äärimmilleen. Olin ihan tuiterissa ennen pääruokaa mitä vain näykin. Muistan viettäneeni iltaa yhdessä neljän tiimiläisen kanssa ja siihen loppuvat muistikuvani täysin.
Miksi mokasin täydellisesti? Olen lähennellyt, leperrellyt ja tehnyt kaikkea muuta jätjettömän typerää miespuoleiselle työkaverille, joka sattuu olemaan ihastunut minuun mutta tuskin on enää. Tämän lisäksi olen tarrautunut miehen käteen ja puristellut lujasti niin että on jäänyt jälkiä ja mikä pahinta huutanut kadulla suureen ääneen ja haukkunut miestä miesh..ksi ja vihaavani tätä. Että näin. Onnistuin humalassa myös tuhoamaan / kadottamaan miehen kalliin merkkihuivin.
En enää ikinä juo alkoholia enkä juhli työkavereiden kanssa mitään. Tästä kaikesta on kuvattu video toisen miespuoleisen työkaverin puhelimella jonka lähetti aamusta minulle ja kertoi, ettei mies aio tulla työpaikalle ja on etänä koko viikon. Pomo ei tiedä vielä, kun oli ehtinyt lähtemään aiemmin, mutta työkaveri sanoi, että todistajia on tiimistä kaksi + mies itse.
Tämä on surullista mutta totta ja tapahtunut oikeasti. Pidän miehestä todella, mutta alkoholin takia menetin malttini täysin. Kaksi työkaveria kyselevät onko minulla piilevä / alkava alkoholiongelma, kun riehuin juhlissa liikaa. Hävettää niin paljon että haluan kuolla. Joudun varmaan puhutteluun ja saan varoituksen, kunhan minua ei vain irtisanota. Voiko tuollaisesta irtisanoa?
Mieheen en ole ottanut yhteyttä. En vaan yksinkertaisesti pysty. En vielä. Mitä teen?? Ostanko kukkia ja uuden huivin ja pyydän anteeksi kasvokkain? Merkkihuivi on todella kallis eikä sitä saa Suomesta. Mokasin täydellisesti..
Kommentit (588)
Vierailija kirjoitti:
Humalatila ei ole lupa käyttäyttä törkeästi.
Miten on mahdollista, että aikuinen ihminen ei hallitse omaa alkoholinkäyttöään?
On vain kaksi selitystä:
A. Henkilö kokeilee alkoholia ensimmäistä kertaa
B. Henkilöllä on alkoholiongelma
A., mutta en kokeillut alkoholia ensimmäistä kertaa, mutta vahvaa boolia kylläkin. Ette usko kuinka hävettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään myönnä mitään kirjoittamalla viestiä. Soitat ja pyydät anteeksi. Korvaat huivin. Sitten jatkat työelämässä normaalisti. Työnantajalle vapaa-aikana tapahtunut ei kuulu. Myöskään sinusta kuvattua videota ei voida levitellä, koska se on kuvattu ilman lupaasi ja voidaan nähdä yksityiselämää loukkaavan sisällön levittämisenä koska olet siinä humalassa.
Firman pikkujouluissa tapahtuneet asiat kuuluvat työnantajalle. Se ei ole samalla tavalla vapaa-aikaa. Eikä puhtaalla vapaa-ajallakaan saa työkaveria häiritä tai ahdistella. Työnanantajan velvollisuus työsuojelupäällikkönä on puuttua firman pikkujouluissa tapahtuneeseen seksuaaliseen häirintään/ahdisteluun.
Firman pikkujouluissa tapahtuneesta seksuaalisesta häirinnästä/ahdistelusta kuuluu tulla vähintään kirjallinen varoitus häiritsijälle. Voi tulla suora irtisanominenkin, riippuen mitä työntekijöille kommunikoituihin työpaikan toimintaohjeisiin on kirjattu.
Kannattaa pyytää mahdollisimman pian anteeksi mieheltä, eli heti maanantaina. Vaikka niin, että puhelussa on työsuojeluvaltuutettu mukana jos teillä sellainen on. Voi olla myös pomo tai joku molemmille puolille neutraali henkilö työpaikalta. Älä missään tapauksesssa odota anteeksipyynnön kanssa siihen asti, että mies palaa etätöistä. Mitä kauemmin osotat, sitä enemmän annat kuvan että sinut on joku käskenyt anteeksipyytämään eikä se ole lähtenyt omasta halustasi. Pahentaa tilannettasi entisestään mitä kauemmin odotat.
Huivin toki korvaat ja muuten toimit kuten työpaikalla sovittelussa sovitaan, joka pidetään jos sinua ei irtisanota. Joko pomosi, HR tai työsuojeluorganisaatio toimii tässä välittäjänä. Siinä sovitte voitteko olla enää työtehtävissä joissa joudutte olemaan tekemisissä. Ja jos voitte, miten ne jatkossa hoidetaan. Ja käydään läpi mitä muita toimenpiteitä tullaan tekemään ettei tämä enää toistu. Esim. sitoudut olemaan firman tapahtumissa selvinpäin tai sitten en osallistu niihin enää lainkaan.
Hohhoijaa. Älä liioittele. Saatko erityistä nautintoa siitä kun potkit maassa makaavaa? Pelottelet jo valmiiksi peloissaan olevaa?
Hanki elämä.
Olisitko samaa mieltä jos ap olisi mies?! Seksuaalista häirintää, fyysistä ja henkistä vakivaltaa, omaisuuden tujoamista aika varmasti olisit sitä mieltä että tuollaiselle sialle potkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhistele boolin vahvuutta. Selitä ettet ehtinyt syödä etkä tajunnut, että on niin vahvaa.
Oliko booli edes vahvaa vai siirryitkö muihin juomiin ennen ruokaa?
Booli oli vahvaa ja muistan nauttineeni muitakin juomia ja työkaverit ovatkin ihmetelleet miksi minulla oli jatkuvasti drinkki kädessä, paitsi hetkenä jolloin lässytin miehelle ja tarrauduin tämän käteen rikkoen huivin. Pääruokaa vaan räävin ja pyörittelin lautasella.
Voi vakuuttaa, että 40-vuoden kuluttua eläkkeellä helpottaa. Jos et käynyt pomojen haaroväliin kiinni, tuskin tästä lopputili napsahtaa. Naiset ovat muutaman vuoden veemäisiä, miehet ymmärtävät.
- elämä opettaa, pikkasen jo oppinut😂seniori
Oliko pikkujoulut työajalla vai sen jälkeen? Kuvattiinko video kadulla vai pikkujoulu tiloissa?
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan pikkujoulut on työpaikan tilaisuus. Ei silti tarvitse pyytää anteeksi kuin mieheltä ja esihenkilöltä. Tuo on hyvä suunnitelma, että laitatheti tekstiviestin, jossa pyydät anteeksi ja että haluat pyytää anteeksi myös kasvotusyen. Tee se heti, voi helpottaa myös miehen oloa.
Meidän pikkujoulut katsotaan tapahtuvaksi omalla ajalla, ei firman ajalla. Vaikka ovat työpaikan virkistystoimikunnan järkkäämät ja maksamat.
Ihmettelen kovasti neuvoa, että esimieheltä pitää pyytää anteeksi? Miksi? Eihän hän ollut tapauksessa edes mukana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhistele boolin vahvuutta. Selitä ettet ehtinyt syödä etkä tajunnut, että on niin vahvaa.
Booli oli vahvaa ja muistan nauttineeni muitakin juomia ja työkaverit ovatkin ihmetelleet miksi minulla oli jatkuvasti drinkki kädessä, paitsi hetkenä jolloin lässytin miehelle ja tarrauduin tämän käteen rikkoen huivin. Pääruokaa vaan räävin ja pyörittelin lautasella.
Ehkä ongelma ei olekaan nämä juhlat vaan syyt jotka ajavat sinut juomaan noin paljon. Kuulostaa siltä että olet todella stressantunut. Pidä viikko lomaa ja katso Netflixiä.
Viina on viisasten juoma.
Mutta senhän tajuavatkin vain viisaat. 😉
Ota ahdistukseesi kunnon perskännit. Siten velatkin muuttuvat taas saataviksi. Tosin vain hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ongelma ei olekaan nämä juhlat vaan syyt jotka ajavat sinut juomaan noin paljon. Kuulostaa siltä että olet todella stressantunut. Pidä viikko lomaa ja katso Netflixiä.
Ei ap mitään lomaa tarvitse vaan sakkorangaistuksen ja ehdollista seksuaalisesta ahdistelusta, väkivallasta ja omaisuuden tuhoamisesta.
Luuletko olevasi joku vip, että maailma pyörii sun navan ympärillä? Pikkasen liioteltua tuo, ihan kuin jotain oikeasti kauheaa olisi tapahtunut. Käytttäydyit typerästi kännissä, voi kamala. Sinä ja miljoona muuta, ei mitään uutta auringon alla. Sääliä ei tipu, koska sellasta et tarvitse.
Kiva kun pikkujouluja vielä järjestetään, minä olen ollut viimeksi 2009. Sen jälkeen ei ole missään työpaikassa niitä järjestetty.
Olipas siinä tapahtumarikas ilta. Ei tuossa voi muuta kuin kestää häpeän tunne ja jättää alkoholin nauttiminen muualle kuin firman juhliin. Virheistään täytyy oppia.
Mä en pysty tuntemaan sympatiaa känniääliöitä kohtaan. Olen elämäni aikana joutunut monta kertaa tällaisten ihmisten kohteeksi. Sekä miesten että naisten. Olen jopa kokenut väkivaltaa tällaisilta ihmisiltä. Minusta kun näkee päälle päin, että olen herkkä, niin olen helppo kohde i*iooteille.
Jos on riski huonoon käytökseen humalassa, niin silloin ei kannata koskea alkoholiin.
Syömättömyyteen on turha vedota. On sitä moni muukin juonut tyhjään mahaan ilman pimahtamista. Ei taida olla ensimmäinen kerta, kun sekoilet humalassa.
Nehän olivat vain yhdet pikkujoulut. Nyt jo menneen talven lumia! Miehelle anteeksipyyntö ja huivin korvaus, sitten katse eteen päin. (Ensi vuoden pikkujouluissa hieman hillitymmällä profiililla...)
Onhan tuo huono asia, että on käytetty fyysistä väkivaltaa. Tosin en voi kuin ihmetellä kollegoita, jotka tilanteeseen puuttumisen sijaan vain kuvannneet tapahtunutta. Tosi kieroutunutta. Sitten lähetellään tuomitsevia viestejä perään kuin jotkut tuomarit konsanaan Ap olisikohan niin, että tuo työpaikka tai yhteisö ei sovi sinulle? Myrkyllinen työympäristö kannustaa salakavalasti käyttäytymään itselle haitallisella tavalla, vaikkei sitä ehkä suoranaisesti edes ymmärrä. Yllättävä Perskännisi johtunee stressistä/henkisestä pahasta olosta.
Olen Ap samanikäisen melkein kuin sinä, ja mokasin itse myös pikkujouluissa. Riehuin tanssilattialla monta tuntia ja lopuksi sammuin ja oksensin vessaan. Sieltä minut mieskollega sitten kantoi taksiin. Kaikki näkivät. Häpesin ja edelleen häpeän silmät päästäni ja se pisti miettimään vakavasti tapahtunutta ja miten minun pitää nyt toimia, ettei vastaavaa tapahdu enää ikinä. Tee sinä myös samoin.
Ap, parasta on nyt lentää tutkan alla uudenvuoden yli. Eli teet vaan työsi kuten aina ennenkin, selittelemättä kenellekään mitään.
Poislukien se mies, jota olet kohdellut kaltoin. Hänelle voit laittaa viestin: "Jarkko otti minuun yhteyttä ja kertoi miten olen käyttäytynyt, näyttäen myös videon. Olen hyvin pahoillani käytöksestäni, tyhjään mahaan juotu booli teki tepposet. Ole hyvä ja anna tilinumerosi, niin siirrän sinulle välittömästi huivin hintaa vastaavan summan."
Ei muuta. Käden vammoista ei tarvitse välittää, et ole mitenkään voinut puristella aikuista miestä niin kovaa, että siitä olisi tullut mitään vahinkoa, taitaa tämä huonoja uutisia tuova työkaveri hiukan liioitella.
Unohdat kaikki ajatukset "uusista tilaisuuksista", etkä missään nimessä sano mitään sellaista. Olet mahdollisimman lyhytsanainen. Jos et olisi rikkonut huivia, sinun ei olisi tarvinnut reagoida mitenkään, mutta se sinun on pakko korvata.
Miehen etätöihin jääminen kertoo siitä, että hänkin haluaisi painaa tapahtuneen villaisella, joten ÄLÄ VAAN ALA VIESTITELLÄ YHTÄÄN ENEMPÄÄ, KUIN ON PAKKO.
Pomolle tämä asia ei tietenkään kuulu ensinkään, pikkujoulut ovat vapaa-aikaa.
Lopuksi: ole jatkossa erittäin varovainen tämän työkaverin kanssa, joka on kuvannut sinua ja ystävällisesti informoi käytöksestäsi. Selkäänpuukottaja. Jos hän on nainen, saattaa olla myös kiinnostunut ko. miehestä. Mutta tosiaan, jatkossa olet sen lähellä aina etäinen ja hillitty.
P.S. Jos se mies on oikeasti sinusta kiinnostunut, asia ei muut miksikään, kunhan annat ajan kulua etkä ala itse ylireagoida.
P.P.S. Et ole ensimmäinen etkä viimeinen suomalainen, joka on mokannut pikkujouluissa. Yleensä tapana on ollut, että jos aineellista vahinkoa ei tule tai mitään tikattavaa, kaikki teeskentelee maanantaina, että mitään ei ole tapahtunut. Tuo työkaveri, joka nyt välissä sättää ja sinulle käytöksestäsi kertoo, on varsinainen kärmes.
Ehdotan, että teet nyt jotain itsellesi mieluista ja yrität rauhoittua. Kun olosi on tasainen, soita tai laita miehelle viesti, jossa kerrot, että sinua harmittaa kun ilta meni huonosti ja olet pahoillasi huivin tuhoamisesta. Pyydä anteeksi. Se riittää, mitään ei tarvitse selittää sen enempää. Työkaverin videota sinun ei tarvitse noteerata mitenkään - kuka ihmeen idiootti kuvaa tuollaista tilannetta ja miksi?
Muista että kaikilla seurassa olleilla on ollut mahdollisuus lähteä pois. Minua ihmetyttää että työkaverisi eivät päättäneet vain lopettaa iltaa, kun alkoi mennä näin kierroksille. Se ei kuitenkaan ole sinun ongelmasi.
Pomolle ko. asia ei varsinaisesti kuulu eikä minusta häneen tarvitse olla yhteydessä.
Jos joku jatkaa tällä asialla repostelua töissä, ei sekään ole sinun ongelmasi. Olet pyytänyt anteeksi ja se riittää eikä ko henkilöiden puheita kannata noteerata. Kohta tulee jokin uusi juttu, joka vie ajatukset muihin asioihin.
En tiedä, onko täällä jotain vitsiniekkoja, kun paisutellaan asiaa, joka on kuitenkin melko viatonta. Pikkujouluissa sattuu ja tapahtuu ja ne ovat kuitenkin vain kerran vuodessa. Ihmisyyteen kuuluu välillä mokat yms, onneksi sinä ja kaikki muutkin selvisitte ilman suurempia vammoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ottaisi suoraan mieheen yhteyttä ja pyytäisi anteeksi. Sano, että pidät hänestä ja ylireagoit pahasti, kun kieltäytyi suudelmasta. Sanot, että hävettää, harmittaa ja että tietenkin korvaat huivin.
Voinhan laittaa miehelle viestiä, mutta en halua pahentaa tilannetta niin, että mies luulee minun pakenevan vastuuta, jos pyydän anteeksi viestillä. Olen yrittänyt monta kertaa kirjoittaa anteeksipyyntöviestiä, jossa kerron korvaavani huivin ja pyydän kasvokkain anteeksi, kunhan mies palaa toimistolle. On tässä sekin riski, että mies tulee kadulla tai kaupassa vastaan, kun asumme aika lähellä toisiamme. Ei ihan naapuristossa, mutta jalankulkumatkan varrella. En ole vielä viestitellyt miehelle, kun pohdin minkälaisen viestin kirjoitan.
Ja kyllä, pidän paljon miehestä.
Kasvokkain anteeksipyytäminen olisi vain sinun katumusharjoitustasi ja miehelle kiusallista. Jos haluat rankaista itseäsi, puhdista kylppärin viemäri ja hajulukot.
Laitat nyt vaan lyhyen ja ytimekkään viestin: "Anteeksi, olen kuullut että käyttäydyin pikkujouluissa kuin hirviö, olen pahoillani. Tuhosin kuulemma huivisikin, laita tilinumero ja sen hinta niin korvaan sen."
Tietenkään et osta uutta samanlaista tilalle, vaan korvaat nimenomaan rahalla. Mies voi haluta toisenlaisen, se samanlainen vain muistuttaisi tilanteesta.
Selvitä asia heti, niin sitten se on ohi. Älä pähkäile liikaa, käytä mahdollisimman vähän sanoja äläkä liioittele katumustasi. Et ole vahingoittanut ketään. Ja sen käden puristelun jätät omaan arvoonsa. Jos et ole joku itäsaksalainen kuulantyöntäjä, et yksinkertaisesti ole voinut satuttaa aikuista miestä kädestä puristamalla. Jos olisit yrittänyt, mies olisi vaan pitänyt sinua ranteista kiinni ja olisit ollut täysin avuton.
Huomioi myös, että sinulle tapahtumista kertova työkaveri ei välttämättä ollut täysin selvä hänkään, tai hänellä voi olla omat syynsä olla pysymättä ihan täysin totuudessa. Kuulostaa nimittäin hiukan liian innokkaalta kertomaan, miten kamala olitkaan.
No huh-huh, onneksi olet nainen ja käyttäytymisesi on ollut täysin korrektia ja voimaannuttavaa.
Ei muuta kuin nokka pystyyn ja ole voimakas, ylpeä Nainen!
Jos miespuolinen käyttäytyisi noin, niin se olisi automaattisesti poliisiasia!
Ap kohdisti mieheen seksuaalista häirintää, väkivaltaa, omaisuuden tuhoamista. En yhtään ihmettele, jos mies on ensi viikon etänä. Tuollaisesta voi saada traumat, oli mies tai nainen.
Sinuna ap varautuisin myös siihen, että mies saattaa viedä asian eteenpäin. Todistajiakin löytyy. Mahdatko edes kunnolla sisäistää millaisiin asioihin olet syyllistynyt.
Ei niin ja humalainen nainen on kammottava näky.